Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:31

Nee ik gebruik het niet, ik ken het ook nog niet, ik zie dat er o.a. dezelfde stof in zit als in Provarium Breeding - agnus castus. DAT geef ik wel naast de pergolide ter ondersteuning. Er zit ook magnesium in - belangrijk voor suikerhuishouding maar ook voor spierspanning en de stress die in het lichaam van cushingpaard optreedt door de overproductie van cortisol. Daarvoor geef ik Biomag.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:21

geerke schreef:
ik heb even gezocht maar vond er niet veel over,wel over glucobalance maar niet wat het doet bij cushing.
Gebruikt een van jullie glucobalance bij jullie cushing paard?En doet het wat?

Hallo geerke,
Ik heb helaas zelf een cusingpaard, een merrie van 17 jaar. Bij haar heeft een jaar geduurd voordat ik de diagnose Cushing gesteld zag worden. Aanvankelijk leek ze (bijna) hoefbevangen en heb ik eerst dat hele traject afgelegd: x-rays,bloedonderzoek op Insuline resistentie, voeding aanpassen, hoefschoenen, graasmasker, holistisch D.A. erbij met Lechner antenne. Deze laatste vond van alles, slechte darmen, slechte lever, verdachte hypofiese, (maar GEEN Cushing ?!), adviseerde ook Glucobalance, en we hebben dat gebruikt voor maanden. Geen enkel resultaat.
Toen ze weer slechter werd (het was een jaar later, ook weer in oktober) heb ik haar naar Emmeloord gebracht waar middels bloedtesten overduidelijk Cushing werd aangetoond.
Nu is me duidelijk dat haar verslechtering in het najaar te maken had met de seasonal rise: een verhoging van het cortisolgehalte in het bloed van (ieder) paard, en dat is iets waar Cushingpaarden geen controle over hebben en dus ziek van worden.
Gelukkig is ze nu, na een jaar Pergolide, beter dan ooit, ze lijkt af en toe wel weer een 4 jarige!!!!
Mijn ervaring met Pergolide is dus veel positiever dan die met Glucobalance (en de holistische DA....helaas)

Nefertarie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:32

Hey eiber!

Mooi verhaal om te lezen. Jou paard is net zo oud als de mijne.... ook nog zo jong...
Heb je foto's van je paard? Vind ik altijd wel leuk om te zien.
Rij jij er nog op?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:42

eiber: idd wel vreemd dat die holistische arts wel een verdachte hypofyse "meet"/vermoed maar dan niet op Cushing komt. Dat de lever slecht is, is niet moeilijk. Van zodra een paard ergens pijn lijdt of in orde is stijgen de leverwaardes en wordt de lever extra belast.
Blij te horen dat de behandeling bij jou paard zo goed helpt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:04

Het is mij opgevallen dat Illo zo'n anderhalf uur nadat hij pergolide heeft gehad, gaat kwijlen. Hebben jullie paarden daar ook last van?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:49

Is mij nog nooit opgevallen bij Peter, de misselijkheid op zich ook niet. Want hij krijgt z'n pilletje na z'n handje bix, en gaat daarna vrolijk verder aan z'n kuil.
Wel wil ie het eerste uur dan niets uit je hand eten ... maar dat heeft een andere reden :P

Het is duidelijk weer de tijd van het jaar (herfst), hij wordt weer wat minder qua lopen. 1e zweer is ook weer gesignaleerd.
Maar hij is deze zomer echt heel goed geweest. Alleen die rare harde vethobbels heeft ie nog steeds. Ach, liever dat dan dat ie bijna niet kan lopen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 23:52

Hij is verder niet misselijk, eet goed.
En vorige week is hij naar de tandarts geweest, dus dat is ook goed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:53

cynthiar schreef:
Hij is verder niet misselijk, eet goed.
En vorige week is hij naar de tandarts geweest, dus dat is ook goed.

Had hij dit al voordat de tandarts geweest is? Willy heeft dit niet voor zover ik weet, maar wij zijn 1,5 uur nadat hij zijn pilletje heeft gehad ook al weer thuis want hij krijgt zijn pil vlak voor zijn avondhap van 10 uur..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:23

ik weet het ook niet,ik geef de pil met laatste ronde afvoeren,heb hem 1x eerder gegeven,maar toen wilde hij savonds niet meer eten,maar kwijlen deed hij toen niet...

overigens is gambit echt wel weer de oude aan het worden,zijn ogen staan weer op zijn gambits,en hij is wer zo vervelend als dat ie groot is :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:24

Ja voor de tandarts ook al.
Hij krijgt altijd rond 17 uur zijn pilletje. Op sommige dagen doe ik hem overdag en dan zie ik ook geen gekwijl, maar als ik hem sávonds doe zie ik het dus wel, en dan ook altijd nadat hij los in de paddock is geweest, kan misschien ook een reactie zijn op iets in de paddock? Ligt zand in maar misschien iets van onkruid rond de paddock.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:17

kimmie261 schreef:
ik weet het ook niet,ik geef de pil met laatste ronde afvoeren,heb hem 1x eerder gegeven,maar toen wilde hij savonds niet meer eten,maar kwijlen deed hij toen niet...

overigens is gambit echt wel weer de oude aan het worden,zijn ogen staan weer op zijn gambits,en hij is wer zo vervelend als dat ie groot is :D

Ja die praatjes die komen echt terug als ze zich beter gaan voelen, echt zo'n "daar ben je weer" beleving *\o/* *\o/* *\o/*
Willy is tegenwoordig weer helemaal zijn ongeduldige zelf ipv een tevreden oud mannetje ;-) Schoppen tegen de deur, gooien met zijn halster aan de deur, wat een grapjas :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:16

:= zou dat een oude mannen kwaal zijn..hier ook hoor...deur eruit duwen is favoriet,en zijn waterteil is wederom verrot getrapt,en hij is behoorlijk bijterig aan het zijn,ik heb net foto's gemaakt zal ze zo even plaatsen :)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:36

Nefertarie schreef:
Hey eiber!

Mooi verhaal om te lezen. Jou paard is net zo oud als de mijne.... ook nog zo jong...
Heb je foto's van je paard? Vind ik altijd wel leuk om te zien.
Rij jij er nog op?

Ik rijd haar nog regelmatig.Ze is natuurlijk niet meer zo vliegensvlug als toen ze 3 was, maar daar ben ik eigenlijk ook wel blij mee. Toen was ze "way to much horse for me!".
Ik zal eens foto's van haar maken. Ze is echt weer heel mooi geworden.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:41

petitparis schreef:
eiber: idd wel vreemd dat die holistische arts wel een verdachte hypofyse "meet"/vermoed maar dan niet op Cushing komt. Dat de lever slecht is, is niet moeilijk. Van zodra een paard ergens pijn lijdt of in orde is stijgen de leverwaardes en wordt de lever extra belast.
Blij te horen dat de behandeling bij jou paard zo goed helpt.

Tsja, het was eigenlijk nog vreemder: de eerste meting was verdacht. Toen ik de 2e keer voor controle kwam, is alles weer doorgemeten maar op mijn vraag of de hypofyse (en dus het vermoeden van Cushing) niet weer doorgemeten moest worden, vond ze dat niet nodig. Wel kreeg ik weer een pot met glucobalance en leverdruppels mee.........???
Enfin, niet zo'n positieve ervaring dus.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:50

hier zijn wat foto's van gambit van vanmorgen:
Afbeelding

Afbeelding

en dit bedoel ik met bijterig..
Afbeelding

Afbeelding

:) :)

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 07:03

Zo! Je ziet echt al een hele verandering bij hem! Super zeg!

Onze pony zie ik trouwens ook nooit kwijlen na het geven van een pilletje. De bruine heeft het vroeger wel eens gedaan. Maar of dat door pilletje kwam of zijn slechte gebit in combi met eten. Geen idee.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:32

ja he...hij heeft helemaal zijn gambit smoeltje weer terug! :D :+:

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:53

Gambit ziet er idd levendig en ondeugend uit. Is hij volledig geschoren? (kleurverschi lichaam en hoofd)

vandaag bij apotheek geweest en DA mag permax voorschrijven en dan kost het 75 euro voor een doos van 100 pillen. Alleen nu ik naar de werking en vooral bijwerkingen van pergolide kijk weet ik toch niet of het zo'n geweldig idee is om het te proberen, gezien ik het toedienen en opvolgen dan op mij moet nemen. Ik ga mijn DA ook eens om raad vragen...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:39

ja gambit is helemaal geschoren,maar hij was ook op zijn lichaam extreem verkleurd met een zwart hoofd

Afbeelding

hij begint overigens wel weer donkerder te worden... :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:23

wat is Gambit toch leuk! <3
Die 'oranje' gloed zie ik bij mijn Pablo nu ook....alleen zijn de slagen nu verdwenen.
En hij is sloom.Misschien de temperatuursverandering van 35 graden naar 16?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:58

petitparis schreef:
Gambit ziet er idd levendig en ondeugend uit. Is hij volledig geschoren? (kleurverschi lichaam en hoofd)

vandaag bij apotheek geweest en DA mag permax voorschrijven en dan kost het 75 euro voor een doos van 100 pillen. Alleen nu ik naar de werking en vooral bijwerkingen van pergolide kijk weet ik toch niet of het zo'n geweldig idee is om het te proberen, gezien ik het toedienen en opvolgen dan op mij moet nemen. Ik ga mijn DA ook eens om raad vragen...

PP als je het rustig in stappen van 5 dagen per 0,25 mg opbouwt naar de dosis die relevant is voor het paardje dan heb je weinig tot geen bijwerkingen. Ga je te snel, in te grote stappen, dan zul je meer bijwerkingen hebben. Geef je het vlak voor het eten, dan slaat de eventuele misselijkheid niet toe, wacht je te lang met eten geven (3 kwartier tot uur) dan kan het zijn dat je paard geen trek heeft. De pergolide heeft zo'n 4 tot 8 weken nodig om (zichtbaar) aan te slaan, met name rond week 3 / 4 ongeveer kan er een dip zijn. Maar in principe komt een paard al snel weer er door heen. DAT zie je bij Gambit, die zal nu zo'n week of 6 a 7 bezig zijn en het is weer een heeeeel ander paard :j *\o/* En dat is meestal de perikelen meer dan waard! Er wordt heel wat rechtgebreid door de pergolide in de hormoonhuishouding, dus dat heeft even de tijd nodig en de inspanning van het lichaam, maar het is zo fijn om je paard weer helder en speels en zelfverzekerd te zien, niet waar Kimmie?
Hoe is het nu met zijn koker?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:10

hebben jullie nog tips voor het geven van de pilletjes? ik laat ze nu weken in een klein beetje water en doe dat over het voer.... echter vraag ik me dan af of hij het altijd wel helemaal binnen krijgt. in een appel of wortel heeft geen zin hij spuugt alles weer uit... ook zijn voerbak word altijd eerst geinspecteerd voor hij aan zijn eten begind.... hij is hier heeeel erg voorzichting mee geworden.,.... vertrouwd hij iets niet? trekt die meteen z'n neus der voor op

hoeveel mg pergolide geven jullie je paarden? jens is 15 en volgens mij geef ik hem nu een kleine 2 jaar pergolide en zit nu op 37,5 mg per dag (anderhalf tabletje en ik heb tabletjes van 0,25 mg)

de laatste periode vind ik het niet goed gaan.... hij heeft een longontsteking gehad en op moment groeien de tumortjes in zijn ogen ook hard.... ik ga morgen weer met een tumorzalf zijn ogen behandelen... (zucht)

ook loopt hij weer bevangenachtig.... ik vind het zo moeilijk.... soms denk ik moet ik meer pergolide gaan geven... maar als ik dan die bijsluiter lees met alle bijwerkingen enzo, daar zeg je u tegen....

laatste tijd is hij paar keer losgebroken en heeft die dus een nacht op gras gestaan... ik denk zelf ook echt dat het slechte lopen temaken heeft met het eten van gras.....

ze staan bij nu op zand met af en toe een meter gras.... dan verzet ik ff een paaltje....

gekke is ik rij nog steeds gewoon en hij loopt als een buffel... hij banjerd maar door... als het moet sjeest hij 3 uur rond met mij der op in hoog tempo.... dat vind ik ook wel eens moeilijk.... hij geeft niet aan als hij pijn heeft.... soms wou ik dat hij praten kon.... na de longontsteking weer gaan rijden.. nou in draf begon hij te hoesten... na mij iedee stikte hij zowat, maar nee hoor... meneer loopt gewoon door.... lastig lastig... ik vind het zo moeilijk wat ik er mee moet.... elke dag pink ik wel een traantje weg.... hij is mijn alles... z'n grote schat.... en hij wil nog zo graag..... toch zegt mijn gevoel weleens dat het niet lang meer duurt...... raar.. het kan snel aflopen en hij kan nog 10 jaar leven

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:19

Geen ervaring hier mee (voeren), mijnes eet ALLES.
Wel ervaring met renegades *\o/* *\o/* :D

Ik vind dat rust roest... Als hij nog lekker voor je wil werken, zou ik dat aanpakken!
maar dat is mijn mening :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:31

Ik geef nu het pilletje in een stukje dubbelgevouwen boterham, eerst geef ik een stukje zonder, dan een stukje met pil, en dan de rest van 2 boterhammen. tot nu toe gaat dat goed. Hij moest ook geen wortel, appel, peer en manderijn meer omdat hij het niet vertrouwde.
Ik heb het idee dat wanneer het pilletje nat wordt ze een vieze smaak krijgen, en droog proeven ze hem niet. In fruit wordt het nat en hebben ze het sneller door.
Nu eet hij wel weer peen en appel.

Ik zou dan toch je dosis verhogen naar 1mg. Hoe zwaar was je paard ook al weer?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:33

Je geeft dus maar 0,375? Dat is wel weinig denk ik.
De mijne (fjord van 500kg) krijgt 1mg.