[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:07

raya:
ik hoorde gister toevallig dat hydrocortiderm gewoon bij drachtige merries gebruikt kan worden?
staat zelfs op de verpakking,volgens de veearts kon het wel gewoon.

anyway...
ik heb haast de neiging om ap zijn deken er af te gaan halen hahaha zo goed gaat het.
zijn vliegendek is in elk geval kapot,dus ga morgen kijken of ik zo;n pagony haal bij divoza.
in elk geval fotootjes van hoe hij er nu uitziet:
Afbeelding
staart!!!!!

Afbeelding
manen!!!!!
Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

en dit was vorig jaar
Afbeelding

ap staat dus op "paardengras"dat ziet er zo uit:
Afbeelding

hij krijgt gewoon naast dat vreselijk heerlijke gras elke dag een halve schep gewone normale sportmuesli van havens,en gaat om half 8 sávonds naar binnen toe
en misschien...ja je weet nooit hij staat in een fijne groep,waar hij al lang niet gestaan heeft,misschien dat stress dan toch meespeelt?
en ik blijf er bij dat josefien haar druppels helpen Haha! Haha!

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:28

dat is nou juist het probleem ze zeggen dat het geen kwaad kan maar helaas is gebleken dat het dus wel kwad kan. In Canada hebben ze er een experiment mee gedaan met 100 paarden waarvan er dus 50 met dit spul behandeld werden en 50 niet. 90 % van de behandelpaarden werd niet drachtig! Later is er weer zo'n onderzoek gedaan en zelf meer werden er niet drachtig... Tja voor mij zegt dat genoeg Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:44

ellepel, ik zou gewoon weer een vliegendeken aanschaffen. (alhoewel het erg verleidelijk is om paardlief in de blote kont te laten staan) Lachen

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:00

Sokkebok schreef:
Houd er wel rekening mee dat deze zomer niet zo warm is als vorige zomer en vandaag was het toevallig wel goed weer (maar niet voor de exceempaarden dus Verdrietig ), dus dan zit er meer ongedierte. Er zaten vandaag ook meer dazen door het zonnige weer.

Sinds een paar weken smeer ik babyolie en het gaat met de mijne nog steeds goed. Ook heb ik vandaag weer eens met teerschampoo gewassen (was 2 weken geleden), maar ik denk eerder dat de babyolie helpt. De schilfertjes die op de huid zitten worden helemaal week en laten van de huid los. Ik doe de olie in een spuitflesje (en heb er een paar druppels tea tree bij gedaan) en spuit het zo tussen de manen direct op de huid.
Ik weet van het verbrandingsgevaar van babyolie, maar bij de mijne ligt de huid nergens bloot, behalve onder de buik, maar daar komt geen zon en daar groeien nu weer haren.
Ik denk dat een andere olie ook wel zal helpen. Misschien zonnebrandolie???

Dat moet je dus niet bij een fjord doen met geknipte manen, had die tip ook al eens gehad, maarja door de warmte gaat die olie lopen en het gevolg was dat mijn merrie brandplekken in haar hals had Huilen

Ik hou het bij de rooibosthee, dat werkt bij haar prima

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 08:30

Raya schreef:
dat is nou juist het probleem ze zeggen dat het geen kwaad kan maar helaas is gebleken dat het dus wel kwad kan. In Canada hebben ze er een experiment mee gedaan met 100 paarden waarvan er dus 50 met dit spul behandeld werden en 50 niet. 90 % van de behandelpaarden werd niet drachtig! Later is er weer zo'n onderzoek gedaan en zelf meer werden er niet drachtig... Tja voor mij zegt dat genoeg Knipoog

hmm..oke.
nou we hebben dus een drachtige merrie op stal die nog 2 weken moet,en die heeft in het midden op de manenkam ook vreeeselijke jeuk.
de huid is niet kapot ofzo hoor.
maar de veearts zegt ja smeer er maar hydrocortiderm op.
raya heb je ook een link ofzo van internt waar dat staat of een andere bron?

ik heb dus die sweetitch,volgens mij kan dat er net zo goed op.als t maar werkt tegen de jeuk toch?

enne kinke: ap krijgt er wel weer een hoor,van deze zijn de bilriemen afgeknapt,hij heeft er op gestaan na het rollen.
bij divoza wil ik es kijken naar die pagony eczema of dat wat is.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:12

@ Ellepel! Ap ziet er echt super goed uit!
Helaas is bij Raya de hele bovenkant van de staart afgeschuurd en ook een deel van haar voorpluk.
Ik zou Ap ook voor de zekerheid onder de deken houden....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:22

ja doe ik ook hoor,kwam er net eigenlijk achter dat die foto van zijn kale staart van vorig jaar in augustus genomen was.
kan dus nog van alles gebeuren Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:34

Verafjord schreef:
Sokkebok schreef:
Houd er wel rekening mee dat deze zomer niet zo warm is als vorige zomer en vandaag was het toevallig wel goed weer (maar niet voor de exceempaarden dus Verdrietig ), dus dan zit er meer ongedierte. Er zaten vandaag ook meer dazen door het zonnige weer.

Sinds een paar weken smeer ik babyolie en het gaat met de mijne nog steeds goed. Ook heb ik vandaag weer eens met teerschampoo gewassen (was 2 weken geleden), maar ik denk eerder dat de babyolie helpt. De schilfertjes die op de huid zitten worden helemaal week en laten van de huid los. Ik doe de olie in een spuitflesje (en heb er een paar druppels tea tree bij gedaan) en spuit het zo tussen de manen direct op de huid.
Ik weet van het verbrandingsgevaar van babyolie, maar bij de mijne ligt de huid nergens bloot, behalve onder de buik, maar daar komt geen zon en daar groeien nu weer haren.

Dat moet je dus niet bij een fjord doen met geknipte manen, had die tip ook al eens gehad, maarja door de warmte gaat die olie lopen en het gevolg was dat mijn merrie brandplekken in haar hals had Huilen

mag ik vragen hoe die brandplekken eruit zagen?

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:36

@ Ellepel Ik zal eens vragen aan die mensen. Ik heb zelf 1,5 jaar in Canada gewoond en weet daarom ook van dat onderzoek. Maar zal vragen of ze iets door willen mailen! Het gaat hier wel vooral om het drachtig worden en de jong vrucht! Of het schadelijk is e hoe schadelijk het is bij een ouder nog ongeboren veulen weet ik niet precies maar kan wel nagaan of daar inmiddels misschien ook iets van bekend is!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:40

Verafjord schreef:
Sokkebok schreef:

schuurt die van jou nu hellemaal niet meer ? die van mij namelijk wel , en ik gebruik dat spul elke dag .

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:14

doe je dan gewoon rooibosthee in een spuit ofzo? en wat is dan de werkzame stof van die thee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:02

Raya schreef:
@ Ellepel Ik zal eens vragen aan die mensen. Ik heb zelf 1,5 jaar in Canada gewoond en weet daarom ook van dat onderzoek. Maar zal vragen of ze iets door willen mailen! Het gaat hier wel vooral om het drachtig worden en de jong vrucht! Of het schadelijk is e hoe schadelijk het is bij een ouder nog ongeboren veulen weet ik niet precies maar kan wel nagaan of daar inmiddels misschien ook iets van bekend is!

ik had het niet goed begrepen, en het werd bij de merrie alleen gebruikt op de open plekjes die ze van het schuren had.
vandaag sweet itch wezen halen en daarmee word ze gewoon ingesmeerd nu tegen de jeuk.

ik heb vandaag de pagony eczema gehaald voor ap. Haha! leuke deken en zit eigenlijk ook best goed,
helaas vallen ze dus wel klein.
het hals stuk zat te strak haha meneer kreeg zowat geen lucht en de achterste buikriem zat ook veel te strak, dus morgenavond even gaan ruilen Knipoog

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:15

Ja ik heb hem ook! idd vallen ze wat kleiner en ik heb dus toen ook een maat groter besteld en deze past perfect! Ze vallen mij 100% mee. Sterke stof (nog geen gaatjes erin) en hij blijft erg goed liggen! Ben er erg blij mee zeker voor die prijs Haha!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:23

@ sultan: bedoel je rooibosthee of babyolie?

@ ellepel: zit de buikflap van de pagony ook over de navel? Mijn merrie heeft vaak exceem onder het achterste gedeelte van haar buik, dus vooral bij de navel, alhoewel het op het moment het er goed uitzien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:39

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:43

Raya schreef:
Ja ik heb hem ook! idd vallen ze wat kleiner en ik heb dus toen ook een maat groter besteld en deze past perfect! Ze vallen mij 100% mee. Sterke stof (nog geen gaatjes erin) en hij blijft erg goed liggen! Ben er erg blij mee zeker voor die prijs Haha!

Bij mij zitten wel erg veel gaatjes, en zelfs een heel groot gat in de deken.
De sluiting bij het been heeft het zelfs bij mij begeven. Beetje raar Nagelbijten / Gniffelen
Ze moet het dit seizoen nog maar doen met deze deken, koop ik volgend jaar maar een nieuwe Koe

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:44

* pakt meteen een stuk hout vast * Mijn merrie heeft nog niet geschuurd! Ze staat met een halsdeken van Ivanhoe... en gaat top. Staart nog heel, terwijl deze niet afgedekt is en manen zijn geweldig!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:47

joepie!!!!!

Haha!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:58

ellepel schreef:
ik heb dus die sweetitch,volgens mij kan dat er net zo goed op.als t maar werkt tegen de jeuk toch?

Ik zit dus met een paard die het een beetje wel en een beetje niet doet.
Ik twijfel of d'r een zit te eten van z'n manen of dat ie toch schuurt.

Nu heb ik antibijtmiddel en sweetitch gekocht, en dat laatste smeer ik steeds in z'n manen.
Dat andere is een spray en daar is ie nogal bang voor, zucht haha.

En het werkt! Ik zie geen afgeschuurde ribbelhaartjes meer. En oh heerlijk.
Klopt af... 't doet al 3 dagen z'n werk Tong uitsteken

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:38

Sokkebok schreef:
@ sultan: bedoel je rooibosthee of babyolie?

@ ellepel: zit de buikflap van de pagony ook over de navel? Mijn merrie heeft vaak exceem onder het achterste gedeelte van haar buik, dus vooral bij de navel, alhoewel het op het moment het er goed uitzien.

ik gebruik rooibos thee spuit ik elke dag in zijn manen +staart gebruik het nu 2 weken bijna , en het helpt nog niet echt .

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:40

gebruikt er hier ook iemand klitwortelhaarlotion ?
in dit topic viewtopic.php?f=75&t=797628&hilit= zeggen ze namelijk dat dat wel eens kan helpen .? iemand ervaring mee ?

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:45

@ellepel: wat staat Ap er mooi bij joh! Hopelijk blijft het zo. Ik duim met je mee!
@Iwanluver: gefeliciteerd met je nieuwe huis! Kan me heel goed voorstellen dat je even geen tijd hebt om achter de computer te kruipen. Jammer dat het minder gaat met Raya. Ik ben even vergeten of ze bij jou nou nog onder een (eczeem) deken staan of bloot...

Wat Gijs betreft, ik ben redelijk tevreden. Als Gijs de kans krijgt om zn manenkam tegen de post te schuren doet hij dat ook, maar echt moeite voor doen zoals de laatste keer doet hij nu ook weer niet meer. Ook zijn staart laat hij eigenlijk zo goed als totaal met rust.
Ik was hem nu denk ik zo om de 3 dagen met teershampoo. De grote plek die hij had opengeschuurd is weer mooi aan het helen en als ik zie dat de huid gaat uitdrogen smeer ik het in met uiercreme vermengd met teatreeoil. Hm... ik kijk met angst uit naar het komende weekend. Dan wordt het mega broeierig weer. Denk dat ik hem dan in ieder geval maar iedere avond even onder de water sproeier zet. Wil hem daarna wel weer in zn pyama hijsen en weer buiten zetten. Op stal zetten is dan geen optie omdat het buiten koeler is.
Spannend hoor....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:51

sultan klitwortel heb ik geprobeerd maar prikt heel erg vind ik als de huid wat rauw is.
eczema balsem vind ik heel goed, of sweet itch.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:56

ellepel schreef:
sultan klitwortel heb ik geprobeerd maar prikt heel erg vind ik als de huid wat rauw is.
eczema balsem vind ik heel goed, of sweet itch.

okej dus klitwortel is dus niks ? eczema balsem werkt dat goed ? en waar kan je dat krijgen ?
sweet itch heb ik al geprobeert werkt niet bij hem

jeanette1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:10

Hallo allemaal, ja het is wat he die zomerexceem!!! Wat ik heb gehoord is misschien ook wel een goeie tip. 1x per week wassen vd staart en de manen met betadineshampoo. Iemand hier ervaring mee??

Groetjes Jeanette.