[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nsky86

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:26

ik heb het meteen genoteerd, bedankt voor de tip!

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:58

:D

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:03

Heb nu van de DA t advies gekregen om 1 x per dag te wassen met betadine schampoo en twee maal daags vetaderm.

De mokzalf die jij noemde kan ook preventief toch?

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:11

Ja k smeer eens in de zoveel tijd/dagen en sinds dien is t ook niet meer terug gekomen!

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:15

kijk dat horen we graag :p . moet zeggen dat het er vanochtend al een stuk beter uitzag. 1 achter voetje heeft ze het amper, 1 voorvoetje zit het bijna rondom en die andere twee alleen in de kootholte.

Straks nog maar een keer wassen met betadineshampoo, daarna vetaderm en ondertussen is de zalf besteld!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:06

Nsky86 schreef:
kijk dat horen we graag :p . moet zeggen dat het er vanochtend al een stuk beter uitzag. 1 achter voetje heeft ze het amper, 1 voorvoetje zit het bijna rondom en die andere twee alleen in de kootholte.

Straks nog maar een keer wassen met betadineshampoo, daarna vetaderm en ondertussen is de zalf besteld!

Ook niet te veel wassen, zou bijvoorbeeld iedere dag haar been ontsmetten met betadine oplossing in combi met de zalf.

Betadine (polyvidone-jodium) dood bacteriën, virussen en schimmels.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:48

Nog even een update:

De mok is gereduceerd tot twee kleine plekjes net boven de kroonrand van de binnekant van het been. Is hardnekkig maar blijf smeren en dagelijks in verband zetten. Heb inmiddels na bijna een jaar weer kunnen rijden :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:31

Schangah:
Wow! Dat is goed nieuws zeg! Fijn dat je weer hebt gereden na een jaar! Hoop dat die twee kleine plekjes snel overgaan.

Bij mij werkte Latei, mokvrijzalf heel erg goed. Misschien een aanrader voor paarden met mok?

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 00:13

Ik meld mij hier ook. Mijn paard heeft ook mok. Gisteren is de paardenarts geweest omdat hij er ook kreupel door is en er vocht in zijn been zit. Heb een soort droogzetter gekregen en moet het 2x daags wassen met betadine shampoo, droogdeppen en daarna de zalf erop. Eventuele korstjes moet ik met wassen voorzichtig verwijderen.

Zo zag het er vanmiddag uit
Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:00

Ik hoop dat het 2x per week wassen is ipv 2x per dag. Iedere keer dat je het nat maakt, maak je de huid weer kwetsbaar voor infecties. Verder moet je droogzetters op droge huid smeren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:20

Ik zou ook zeker niet te vaak gaan wassen, advies is meestal de eerste keer goed wassen en daarna droog houden, schoonmaken met een zachte handdoek en insmeren met een goede mokzalf.

Ik ben nu een aantal weken aan het behandelen met vetericyn en zinkolie, en de benen beginnen eindelijk weer steeds meer korstvrij te worden.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:33

Tessebes schreef:
Ik hoop dat het 2x per week wassen is ipv 2x per dag. Iedere keer dat je het nat maakt, maak je de huid weer kwetsbaar voor infecties. Verder moet je droogzetters op droge huid smeren.

Je mag wel iedere dag betadinezalf of oplossing gebruiken voor het ontsmetten.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:20

Hier is ook de rasp bijna onder controle.. Niet wassen, dagelijks voorzichtig de korstjes afborstelen en vooral goed insmeren met zinkzalf! Ik vind het ongelofelijk dat dit zo werkt :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:53

Hoelang blijft mok ongeveer?
Paardje heeft het nu al een week ofzo.
Eerst was het roodachtig maar nu na het behandelen met betadine oplossing en teatree-honingzalf is het mooi opgedroogd met dunne stevige korsten. Ik krijg ze er vanzelf niet afgeborsteld.
Jammergenoeg geen foto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:09

Mok kan chronisch (dus permanent) worden. Onbehandeld wordt het alleen maar erger. Hoe snel het geneest verschilt ook per paard. Ik ben al jaren bezig met de mok van mijn paarden te behandelen..

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:18

Ik heb afgelopen vrijdag de veearts er opnieuw bijgehad omdat hij steeds beroerder ging lopen. Zij heeft hem op de antibiotica en ontstekingsremmers gezet. Het blijkt achteraf een combi te zijn van mok met zonnebrand.

Vanmorgen liep hij gelukkig al iets beter, en de plek ziet er al een stuk rustiger uit.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:19

Ik meld me hier ook, ik zit onderhand met de handen in het haar.

Mijn paard heeft 2 witte voetjes en heeft daar regelmatig lichte mok aan. Normaal behandel ik dit altijd direct met 1x goed wassen met betadineshampoo en daarna (na droog maken uiteraard) 1 tot 2x daags sudocreme erop smeren. Het is dan altijd binnen een dag of 6 helemaal weg.

Dit keer begon het anders. Hij had een wondje in de wei opgelopen. Ik had dit uitgewassen met betadineshampoo en enkele dagen betadinezalf erop gesmeerd totdat het wondje genezen was. Op een gegeven moment kwam er netjes een korstje op en leek het over te gaan. Echter, de korst ging uitbreiden en er kwam een raar patroon op zijn been: een kring van korstjes van zo'n 7 cm doorsnee, met in het midden en eromheen gezonde huid. Ik ben dit ook gaan behandelen met sudocreme maar dit werkte niet. Ondertussen begon hetzelfde patroon zich te vormen aan de binnenkant van hetzelfde been, maar dan met zo'n 3 cm doorsnee (de grote plek zit aan de buitenkant).

Ik heb toen de kliniek gebeld en heb daar mokzalf met antibiotica gehaald. Normaal als de sudocreme niet werkt werkt die mokzalf altijd. Maar na 2 weken smeren werd het enkel erger dan beter. De korsten werden dikker en er kwam zelfs wat gelig spul (lijkt lymfevocht) uit de korsten, en de huid binnenin de kring was rood geworden.

Als laatste poging heb ik pure honing en propolis bij de imker gehaald en dit gemengd en erop gesmeerd. Helaas werd het binnen 3 dagen van kwaad tot erger: de korsten barstten open en er kwam bloed uit. Ik heb hem diezelfde dag opgeladen en met hem naar de kliniek gereden. Daar hebben ze een schraapsel genomen en onder de microscoop gehouden. Er waren geen bacteriën, mijt of wat dan ook te vinden. Conclusie: plaatselijke ontsteking van de bloedvaatjes waardoor je in een cirkeltje bleef zitten waar je niet uit komt. Advies: 2 weken prednison en plaatselijk smeren met honingzalf.

Na 2 weken zag e.e.a. er inderdaad een stuk rustiger uit. De huid in de kring was weer mooi roze en de korsten werden minder, maar waren nog niet helemaal weg. In overleg met de kliniek werd de prednison kuur met nog een week verlengd om de kans op terugval te verminderen.
Na deze week zag alles er rustig en mooi uit. De huid was weer zachtroze en de korsten waren zo goed als weg. Ik was blij, het leek opgelost!

Maar nu, 4 dagen na het einde van de prednison kuur, begint alles weer in alle hevigheid terug te komen. Van de kliniek mag ik kiezen: nogmaals een prednison kuur, of een doorverwijzing naar dermatologie in Utrecht. Het eerste zie ik eigenlijk niet zo zitten. 3 weken prednison vind ik al behoorlijk lang. Het tweede, daar zie ik tegenop, maar zal het waarschijnlijk wel worden. Morgen ga ik nog overleggen met een andere dierenarts van mijn kliniek, even kijken wat die ervan zegt.

Ik ben er dus druk mee bezig, maar heeft iemand van jullie misschien nog tips voor me?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 06:30

Mijn ervaring is als er nog korsten zitten en je smeert er wat op, bereikt welk smeerseltje dan ook de infectie niet. In hoeverre zijn de korsten alweer terug gekomen? Anders zou je nogmaals een antibiotica houdende zalf erop kunnen proberen. Evt met prednisolon. Ik heb goede ervaring met droogzetters, mits de korsten eraf zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 07:52

horseware, bij mijn paard een ong gelijk verhaal, ik ben een half jaar aan het tobben geweest zo.
Bloedtesten laten doen, biopt laten nemen.
Daaruit bleek dat het een allergie zou zijn.
Voer aangepast strooisel aangepast en op de prednisolon.
Na een week of 4 ben ik daarmee gestopt, het ging wel beter maar niet over, en om een 4 jarige langdurig op de prednisolon te zetten voelde niet goed.

Ik ben toen zelf gaan proberen wat mogelijk werkte en in vond ergens de Vetericyn spray, die zuivert en histamine aanmaak tegen gaat.
Dat ben ik 6 weken lang 2 tot 3x per dag gaan sprayen op de benen.
's Avonds smeerde ik de harde korsten in met levertraan zodat ze niet open konden barsten en ik ze voorzichtig stukjes kon verwijderen.
Ik kreeg de tip van iemand om zinkolie te gaan smeren, ben toen van de levertraan overgestapt naar zinkolie.
Ik heb het stabiel gekregen zo, nieuwe plekken bleven klein en oude grote werden langzaam minder.

Uiteindelijk heb ik iemand die homeopatische behandeld laten komen in de hoop daarmee het laatste stuk weg te krijgen voor de natte wintermaanden.
Ik heb daar nu druppels van, ben heel benieuwd...

Daarnaast geef ik ook al een paar maanden MSM zwavel bij door het voer.
(en voer zo zuiver mogelijk)

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:54

Hier gaat het nu weer de goede kant op. Plek ziet er rustig uit en hij loopt gelukkig ook weer goed. Ga de antibioticazalf nu afbouwen en ook niet meer 2x per dag wassen. Zolang het mooi droog weer is mag hij van de veearts dag en nacht buiten blijven. Bij regen moet hij s'nachts op stal.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:49

Bedankt voor de reacties :)

Ik heb vandaag weer contact gehad met de kliniek, nu met een andere dierenarts. Hij heeft hier meer ervaring mee en ook een eigen paard gehad met dit probleem (het onderliggende probleem is dus bloedvatontsteking en lymfevatenontsteking). Probleem is dat dit toch wel een chronisch verhaal is; mn paard zal er op zn minst altijd gevoelig voor blijven.

Hij raadde mij aan om toch nog een tijdje prednison te voeren en tevens te smeren met een mokzalf met antibiotica en corticosteroïden. Ik mag pas met de prednison stoppen als zelfs de kleinste korstjes weg zijn. Dat zal neerkomen op zo'n 14 dagen volle dosis en daarna nog eens 14 dagen halve dosis. In de tussentijd goed droog houden en zalf smeren. Als alles weg is dan zelfs nog een tijdje preventief smeren en daarna over naar sudocreme.
Pfff ik trek de portemonnee maar weer open!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:57

Klinkt toch ong. hetzelfde als bij mijn paard...

veel succes!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:29

Nouvel schreef:
Klinkt toch ong. hetzelfde als bij mijn paard...

veel succes!

Ik ga het gewoon proberen. Anders ga ik eens op zoek naar die spray van jou, die klinkt ook interessant!

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:19

Hier heeft de antibioticazalf, de gewone antibiotica en ontstekingsremmers goed geholpen. Been ziet er weer rustig uit, en hij loopt niet meer kreupel. Was alleen een beetje jammer dat ik hem vanmorgen zo uit de wei haalde
Afbeelding

En is ook nog eens aan zijn mokbeen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:15

Heh bah wat balen!