[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:15

Er komt ook een nieuw voer van Pavo op de markt, Pavo care4life, 9% suikers/ zetmeel, geen graan en veel kruiden. Misschien ook een goede voor de luchtzuigers? Rond 10 november verkrijgbaar! Heb het voer mogen testen, heb geen luchtzuiger maar wel een die snel gevoelig is op de maag. Paard deed het er heel fijn op!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:11

Heb ik ook gehoord. Kan er alleen haast niets over vinden, wel op Bokt maar verder niet!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:14

Op hun Facebook pagina stond er wel wat over, daar kon je je ook aanmelden als tester.

Dit was de teaser:
Wil jij een nieuw product testen?

Spreken kruiden, structuur, collageen, pre- en probiotica, gist, omega 3- en 6 vetzuren en anti-oxidanten jou aan?
En wil je bovendien geen melasse, geen gluten, geen haver en een suiker+zetmeelgehalte van slechts 9%?

En maak jij je ook wel eens zorgen om de gezondheid van je paard en zoek je een product wat alles in zich heeft om de gezondheid van jou paard te ondersteunen?

Inne90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:05

Hallo!

Lees hier net het topic over luchtzuigers. Heel interessant voor mij vermits ik er ook 1 heb :-)

Mijn paard is 23 jaar oud. Hij staat op volpension bij mij vanaf zijn 16 jaar en heeft al die tijd lucht gezogen. Zijn voorste bovenste tanden zijn weggesleten. Hij heeft nooit mager gestaan door het luchtzuigen.

Een jaar geleden was hij er plots mee gestopt. Heel raar van de ene op de andere dag. Hij heeft het toen 6 maanden niet meer gedaan. Er was geen verandering van stal of eten. Sinds 3 maanden doet hij het terug. Nu is hij vorige week bijna gestikt in zijn eten... Eten in zijn mond en dan gaan luchtzuigen waardoor zijn eten in zijn luchtpijp is terechtgekomen en zo verder naar zijn longen. Dierenarts er met een darm ingeweest en kunnen vrijmaken. Dag later was hij heel slecht. At niet meer en ging hele dag liggen. Bloed laten nemen waar uitkwam dat hij een virale infectie heeft, 12000 witte bloedcellen tekort heeft, lever en gal aangetast... staat na een week en half heel mager doordat hij amper eet. Het enige wat hij nog doet is de hele dag aan zijn bak staan zuigen!!! Wordt er echt gek van!!! Een band wil ik niet gebruiken omdat hij hoest door de virale infectie.

Ik las dat ze last van hun maag kunnen hebben als paarden gaan luchtzuigen. Een onderzoek wil ik niet laten doen. Hij is er nu niet voor in staat om te ondergaan.

Weet iemand wat ik kan bijgeven dat EFFECTIEF helpt? Wil voorkomen dat hij zich een 2de keer verslikt en het scenario zich herhaalt.

Help?!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:19

Jeetje wat lastig Inne90. Buiten in de wei zetten of is dat op dit moment onmogelijk? De meeste luchtzuigers doen het daar het minste of haast niet, maar dat is misschien nu lastig met die infectie. Verder kan ik je momenteel niet helpen..

Wij zijn ons vorig jaar ook rot geschrokken met onze hengst. Grote hap appel en toen luchtzuigen. Appel in zijn luchtpijp. Bijna gestikt, echt heel erg eng en dan zie je het als een nachtmerrie allemaal voorbij gaan. We hebben de appel 'fijn genepen'. Ook geen pretje, maar was het enige wat we op dat moment konden doen en gelukkig hielp het.

Heel veel sterkte met je paardje!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:25

Je kan ook aan de VA vragen gastroquard voor te schrijven... wanneer je aangeeft dat hij veel meer is gaan zuigen en afvalt geven ze dat waarschijnlijk ook zonder onderzoek.

TornadoSchat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:18

Ik ga misschien een leukepony kopen alleen staat die te luchtzuigen als ie krachtvoer eet... Ik vroeg mij af of dat heel erg is? Want ik lees zoveel tegenstrijdeige dingen erover. Op de ene website krijge ze enkel tandproblemen als ze het vaak doen, op de andere zware gaskoliek, enzooorts...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:33

Of een maagprobleem.. Er zijn bergen leuke pony's zonder problemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:45

Lees dit topic even goed door...daar wordt antwoord gegeven op al je vragen, evenals in het artikel over luchtzuigen op Bokt-wiki.
In het kort:
Paarden krijgen geen gaskoliek of maagzweren van luchtzuigen, ook worden ze er niet mager door, hebben ze geen slecht karakter, enz. Luchtzuigen, maagzweren en gaskoliek zijn allen het gevolg van problemen in het maagdarmkanaal. Bij luchtzuigen komt speeksel vrij dat het maagsap verdunt en er komen endorfines vrij (een lichaamseigen morfine die pijnstilling en een fijn gevoel geeft). Luchtzuigen kan uiteindelijk een zogenoemd littekengedrag zijn, de oorzaak is dan al lang weg, maar door een permanente verandering in de hersenen blijft hetpaard behoefte houden aan endorfines (die vrijkomen bij luchtzuigen). Met een luchtzuiger hoeft verder dus niets mis te zijn, het kan heel goed zijn dat het dier inmiddels helemaal gezond is. Het enige waar je bij luchtzuigers op met letten, is het gebit. De tanden kunnen slijten. Als je zorgt dat je de plek waar t paard zuigt, afdekt met rubber, is er niets aan de hand.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 13:21

Waar ik wel bij wil aanvullen dat het dus van belang is dat het dier volledig onderzocht is. Nu of al eerder, luchtzuigen komt sowieso nooit omdat 'de buurman dat deed en het gedrag overgenomen is'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 14:46

Dat kan wel...maar alleen als het management op stal dusdanig slecht aansluit bij de behoeften van het betreffende paard. Dan kan het zien van een luchtzuiger de druppel zijn om er zelf mee te beginnen. Moraal: management moet gewoon àltijd goed zijn!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:47

Iemand al een drachtige luchtzuiger gehad? En wat van supplement gaven jullie haar? (vermits maagcompositum van groene os niet mag bij drachtige en zogende merries)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:39

Yep ik! In overleg met de Groene Os het Maagcompositum gegeven. Er is niets bekend van nadelige effecten, ze zetten het erop uit voorzorg. Bel ze even en vraag ernaar.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:43

Ah oke, zullen we zeker doen! was al ander supplement aan het zoeken maar die zijn allemaal zoveel duurder!

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:05

Mijn luchtzuiger stopt sinds ze drachtig is niet meer met zuigen.

Omstandigheden: geen kracht voer 24/7 buiten op het gras met inloopstal en een keer of 4 per dag een plak hooi. Ze is wel te dik en wegens hersenschudding kan ik niet mennen/rijden. Ik begin me zorgen te maken en wil overleg met dierenarts. Is het verstandig meteen te vragen om een maag onderzoek?

Een kennis van ons is dierenarts en kan mij gastro quard (weet niet precies hoe te schrijven) voor 250 euro per doos leveren, maar dan moet ik de hele doos afnemen dat zijn 7 tube's. Maar kan ik dat gewoon proberen of eerst maar eens een dierenarts laten komen (alweer) ik weet gewoon even niet wat te doen.. Stom gedoe ook, mijn voer beleid is al jaren aangepast. Iemand een tip waar ik die hooi netten met kleine mazen kan bestellen voor een redelijke prijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:43

Gastrguard werkt goed bij maagzweren. Ik zou echter zeker even een DA laten komen, wel een meet veel verstand van luchtzuigen/maagzweren. Het klinkt mij alsof je paard heel veel last heeft van een maagzweer. Ik zou dus idd overleggen over een endoscopie!

Toevallig heb ik 6 hooinetten te koop met een 4x4 maas en nog nieuw. Ik heb per ongeluk het verkeerde formaat gekocht. In deze netten passen 2 a 3 plakken hooi. Ik doe zelf 2 netten over elkaar zodat ze er nog langer van eten. Pb maar even als je ze wil overnemen, dan kunnen we zien hoe snel we ze evt bij jou kunnen krijgen.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:01

Hallo!

Ik heb een luchtzuiger die zo goed als zeker zuigt uit verveling.. Hele zomer dag en nacht op de wei: totaal geen problemen. Nu op stal en wachten tot de paddock klaar is (rond sinterklaas), en hij begint met zuigen. Op stal, maar ook bij de poets plaats en als ie even in de bak staat na het rijden. Ik probeer hem veel los te gooien (niet alleen, dan flipt ie m totaal, verlatings angst ofzo), maar moeten toch echt even wachten op de paddock. Daar kan hij dan overigens om de dag in..

Iemand ideeen? En hoe slecht kan dit nu werkelijk zijn? (qua extra speeksel aanmaak en daardoor verdunning maagzuur?)

Ik ga nu op jacht naar een slowfeed net, al is er ook net een hooiruif in zn stal geplaatst (Kan ik daar een slowfeed iets van maken? Misschien beter als apart topic). En ik gooi wortels door zn stal heen, kan ie daar naar zoeken. Een bal deed hij in het verleden helemaal niks mee, en ik vind zo n ronddraai speeltje op de grond gevaarlijk. (Als ie er op gaat staan ofzo, vind ze ook bizar duur!)

Even in samenvatting: ideeen tegen verveling? En is luchtzuigen uit verveling schadelijk? Anders kan ik de randen insmeren met sambal ofzo..

Dank jullie wel!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:50

Hoeveel ruwvoer = hooi heeft hij over de tijd dat hij op stal staat?
Als ze in de wei staan kunnen ze steeds een klein beetje eten... en dat zorgt dat het speeksel aanmaak bezig blijft.
Ik vind het wel makkelijk... een paard die uit verveling gaat luchtzuigen... ik denk dan eerder dat hij gaat staan weven, hinniken, rondjes draaien op stal etc. uit onrust... luchtzuigen vind ik meer gerelateerd aan stress/ zenuwachtigheid/ maagproblemen... zeker als ik naar mijn paard kijkt... zuigt eigenlijk rondom etenstijd, bij snoep/appel/wortel en als de DA komt of het druk is op stal.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:12

Hij krijgt s ochtends van de staleigenaar, s middags als ik er ben, en s avonds kuil/hooi. Geef m altijd flink wat, maar hij heeft t vaak wel voor de volgende ronde allemaal op.

Hij stond eerst wat onrustig weer op stal, rondjes draaien (erg leuk voor uitmesten en schone stal..). Dat doet ie nu weer minder/niet. Weven heeft ie nooit gedaan, hinneken doet ie wel uit onrust inderdaad, zodra hij alleen weg is van stal (of zelfs maar alleen in de bak staat en de anderen al op stal), dan staat ie heel erg te hinneken..

Maar denk niet dat bij hem onrust door het luchtzuigen komt, op andere stallen (toen die nog minder buiten kwam), deed ie het ook na een tijdje. En daar stond ie langer en was ie zeker niet onrustig..

Hij zuigt niet als hij eten krijgt, bij DA, of als hij dag en nacht op de wei staat.. Daarom lijkt het me juist dat het verveling is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:17

Als hij 3x per dag ruwvoer krijgt en dat gewoon opheeft... dan kan hij wel degelijk last hebben van zijn maag. Slowfeeder kan misschien helpen zodat hij minder snel door zijn hooi gaat... en misschien toch iets voeren om maagwand te beschermen.

Hij komt daarnaast helemaal niet buiten op gras? Mijn luchtzuiger krijgt 's ochtends hooi rond half 8 ... daarna muesli... en vervolgens gaat hij rond 9 uur naar buiten. Om half 5/ 5 uur zet ik hem weer binnen... dan heeft hij hooi... en om half 6 muesli... en dan om half 9 weer hooi (en wortels)

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:35

Wei mogen ze niet meer op, wordt dan te veel vertrapt..

Moet ik DA bellen dan? Hij deed het hiervoor op stal ook wel, maar niet als ik insmeerde met cribbox ofzo..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:43

DA kan zeker als je wilt weten in welke mate hij last heeft van zijn maag.
... maar bij paardendrogist hebben ze ook verschillende toevoegingen te koop
http://www.paardendrogist.nl/productgroep/105/125/gezondheid/spijsvertering/?f43160=Gevoelige+maag&sn=1

Als je box met cribbox insmeert dan kan hij niet meer luchtzuigen... maar heeft hij waarschijnlijk wel last van zijn maag. De meeste maken hier juist een plek waaraan hij veilig kan luchtzuigen... lees het topic maar eens door. Met rubber o.i.d. een plek maken zodat de tanden minder slijten.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:37

Nja, ik wil eerst graag weten of het gedrag is uit verveling of door maagproblemen.. Ga morgen de dierenarts bellen, kijken wat zij ervan vindt denk ik..

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:04

he dames ik heb een vraagje ,
ik voer mijn af en toe luchtzuigend paard na alle wensen
zo krijg hij 1 keer per dag netjes maagcompositum ( eerste 2 emmers gegeven zoals op de verpakking stond nu na overleg overgestapt op 1 keer per dag 3 schepjes ) en dan om de x aantal weken wilgen takken in zijn stal

zo krijgt hij onbeperkt hooi in een slow feeder ( is hooi van grasland)
krijgt hij zijn poeder in een handje geweekte pulp ( hij heeft geen voerbak maar eet alles van de grond
krijgt 2 keer per dag een grote hand luzerne met daardoor heen een handje onderhoudsmuslie voor de mineralen vitamines ( voor tinkers hafs enz )

maar hij is te dik minder hooi is geen oplossing hij loopt een middag buiten van half 1 tot half 5 wordt of s ochtend of s avond gereden ongeveer 3 kwartier
mineralen blok kijkt hij niet naar
zijn er nog tips voor mij

hooinetten zijn goed koop bij epple jeck en dan de grootste die ze hebben gaan 2 a 2,5 grote plak in per keer

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:08

De enige tip die ik heb is:

Het luchtzuigen negeren.