[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:43

Afbeelding

Zou dit een vervanger zijn voor de pergolide ?
Werkt het zelfde als pergolide
Ga morgen eens bij de apotheek informeren

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:13

Dat zou ik dan weer niet doen. Hier zitten 2 andere bestanddelen in die niet getest zijn op paarden. Je weet heel de uitwerking niet van deze medicijnen op een paard. Hier gaat jaren onderzoek en testen aan vooraf. Daar wil je toch niet je paard voor misbruiken, zonder begeleiding van een onderzoeksteam. Daarbij het wil helemaal niet zeggen dat deze medicijnen met ppid kunnen, ondanks dat het een dopamine is.

Fabster

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:37

Volgens mij was bij pergolide de 'bijwerking' dat hij het ook goed deed mwt de tumor op de hypofyse. Kun je van deze stoffen inderdaad (nog) niet zeggen. Ik slik ook dopamine. Maar ook dat is geen prrgolide. Zo ik ook niet in mijn paard stoppen. :+

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:27

Nandos schreef:
Nee ik heb nog geen foto's laten maken, maar dit is wel de volgende stap denk ik. Het is allemaal begonnen met gevoeligheid na bekappen, dus toen dachten wij en de dierenarts nog niet aan hoefbevangen.

Met Cushing krijgen ze toch ook een dunnere zool? Dat zal ook wel meespelen, zo net na een bekapping.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:18

Hoi,

Ik kom even binnen vallen :wave:

Onze Shetlander krijgt volgende week een bloedonderzoek naar cushing ppid naar aanleiding van een aantal gezondheidsklachten.

Ik las in de OP dat de verschillen in kosten van de medicatie nogal kunnen verschillen per dierenarts.

Bij mijn huidige DA is dat 115€ voor een doosje van 60 pillen.

Wat betalen jullie ongeveer per 60 pillen?
En is het medicijn ook bij dierenartsen te bestellen die alleen huisdieren behandelen en geen paarden?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:23

Ik heb Chico van de week preventief laten testen.....
profiel paard : Hij is 29 geworden in mei, dit jaar voor het eerst wat lastig door het haar gekomen, periode wat rossig stekelig haar gehad en mbv vitamine korrel was dat opgelost ( dacht ik toen).
Paard is al ruim 15 jaar chronisch hoefbevangen met lichte kanteling LV. Maar met juiste arts/smid en goed opbouwen/opletten staat hij alweer 7 jaar ruim gewoon lekker op de wei van 09.00 tot 17.00 uur

Nu dus preventief laten testen, ook omdat de test nu gratis was maar ook omdat er dan tóch iets knaagt......en hier zitten lezen , met name de openingspost. Wel moeilijke materie vind ik

Zojuist uitslag van de arts : het moet tussen de 0 en de 11 pmol/L zitten, hij heeft 38, dus wel iets hoog.Ze heeft hem natuurlijk bekeken, weet dat hij dagelijks loopt en hij ziet er verder perfect uit, verder ook geen symptomen, we rijden lekker buiten en hij heeft nog geen deken.

Afspraak is dat we vooralsnog niks gaan ondernemen zolang hij het gewoon goed blijft doen.
Wel even kijken of hij veel meer haar kweekt dan anders.... dan gaan we scheren en deken op, anders blijft hij nog even bloot lopen.

ik krijg de uitslag ook nog over de mail, dan kan ik exact zien hoe of wat....
ik snap alleen dat omrekenen niet zo goed....
als de uitslag nou 38 pmol/L is dan is de waarde in pg/ml 38 x 4.541 = 172.5 ??? klop dat ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:52

Ik vind dit al flink hoog.
In de begin post rekenen ze om met :0.22 en dan kom je ook ongeveer op die 172.5 uit, waar het 47 mag zijn.

Mijn pony's zaten 3 jaar geleden beide in de 60 en zijn al enorm op geknapt van medicatie. Ze zijn dinsdag weer geprikt, ben benieuwd wat daar uit komt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:56

ja dacht ik ook maar de dierenarts bekijkt het hele plaatje en ziet nog geen problemen. En ik heb hm al 22 jaar.... het zal me wel opvallen wanneer er zaken veranderen denk ik , wanneer ie geen zin meer heeft, sneller moe is, zijn haartjes.... nou ja, laat van de winter dan wel opnieuw testen mocht er iets veranderen....thnx Dennis

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:04

Ik heb al redelijk wat mensen aan geraden te testen (in mijn werk als hoefsmid kom ik genoeg paarden tegen), en meer dan 9 van de 10 testte ook daad werkelijk positief. Ook als de dierenarts er echt (nog) geen cushing in zag en de eigenaar eigenlijk ook niet. De gene die aan de pillen gegaan zijn bleken toch over de jaren er al dingen ingeslopen te zijn wat achteraf niet 'gewoon een jaartje ouder' bleek te zijn maar cushing.

Mijn Dennis is 4 jaar geleden getest (met een ander soort test toen nog) en hij viel prachtig in de waardes. Een jaar later nog eens getest, en ook op IR omdat de VA cushing niet geloofde, maar ik bleek gelijk te hebben. Je bent natuurlijk niet blij met een ziek paard, maar ik was eigenlijk toch wel blij dat ik niet gek was maar dat hij echt wat mankeerde.
Hij glom als een malle, zat prachtig in zijn spieren, keek helder en blij uit zijn ogen. Maar hij was wat angstig op de trailer en wat traag (maar hij was altijd al slim en flegmatiek, en is dat nog steeds). Dus niet een 'ziek' paard, maar achteraf bleek hij zijn temperatuur niet goed te kunnen houden(snel warm en snel koud) en nog meer kleine dingetjes.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:18

Ja en dat zie je aan ze omdat je ze zo goed kent! mijn trigger was dat rare haar opeens, en verder nóg niks.... ja dat hij wat minder fit oogt en sneller warm is of zweet dat klopt,dat is elk jaar als meneer al een wintervacht kweekt....nou ja, hou hem scherp in de gaten.... zucht.... nóg meer naast chronisch HB en artrose... hahaha maar ja, als je ruim 29 bent....

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:30

Helaas meld ik mij hier ook. Gister de diagnose te horen gekregen.
Mijn merrie is 18, zit glanzend glad in haar vacht, niks geen vetophopingen ofzo, maar in een maand tijd veel spieren kwijt was eigenlijk de trigger om weer eens bloed te prikken en de DA stelde voor om ook op cushing te testen..
Nu ik er veel over gelezen heb, hoop ik dat een aantal andere onverklaarbare vage klachten ook gaan verdwijnen nu ze Prascend krijgt.
Ben met halve dosering begonnen om rustig op te bouwen.
Ze is mega kieskeurig dus nog zoekende naar wat handig voeren is.
Qua voeding stond ze al helemaal graan & suiker vrij op Metazoa i.v.m. steeds terugkerende maagzweren ondanks goed voerbeleid, wat mogelijk ook door de ppid komt.. %)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:58

Dierenarts belde net. Dennis zit op 8 en Juudje (die bij het prikken helemaal strak stond van de spanning) op 11. Dus gewoon prima, beide lekker op een half pilletje houden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:02

ElCamino schreef:
Ik heb Chico van de week preventief laten testen.....
profiel paard : Hij is 29 geworden in mei, dit jaar voor het eerst wat lastig door het haar gekomen, periode wat rossig stekelig haar gehad en mbv vitamine korrel was dat opgelost ( dacht ik toen).
Paard is al ruim 15 jaar chronisch hoefbevangen met lichte kanteling LV. Maar met juiste arts/smid en goed opbouwen/opletten staat hij alweer 7 jaar ruim gewoon lekker op de wei van 09.00 tot 17.00 uur

Nu dus preventief laten testen, ook omdat de test nu gratis was maar ook omdat er dan tóch iets knaagt......en hier zitten lezen , met name de openingspost. Wel moeilijke materie vind ik

Zojuist uitslag van de arts : het moet tussen de 0 en de 11 pmol/L zitten, hij heeft 38, dus wel iets hoog.Ze heeft hem natuurlijk bekeken, weet dat hij dagelijks loopt en hij ziet er verder perfect uit, verder ook geen symptomen, we rijden lekker buiten en hij heeft nog geen deken.

Afspraak is dat we vooralsnog niks gaan ondernemen zolang hij het gewoon goed blijft doen.
Wel even kijken of hij veel meer haar kweekt dan anders.... dan gaan we scheren en deken op, anders blijft hij nog even bloot lopen.

ik krijg de uitslag ook nog over de mail, dan kan ik exact zien hoe of wat....
ik snap alleen dat omrekenen niet zo goed....
als de uitslag nou 38 pmol/L is dan is de waarde in pg/ml 38 x 4.541 = 172.5 ??? klop dat ?

Je kan begin volgend jaar nog een keer testen. Is de waarde dan nog steeds verhoogd dan weet je het zeker. De meeste eigenaren zien hun paard iedere dag en daardoor vallen bepaalde symptomen soms minder op omdat het gewoon is. Deze tijd van het jaar kunnen gezonde paarden ook best wel uitschieters hebben met de ACTH en de rest van het jaar wel een normale waarde hebben. Het enige wat bij die van jou wel een nadeel is, is dat hij chronisch HB is. Met zo'n verhoogde waarde kunnen ze gevoeliger zijn voor HB.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:47

Ethelate schreef:
Helaas meld ik mij hier ook. Gister de diagnose te horen gekregen.
Mijn merrie is 18, zit glanzend glad in haar vacht, niks geen vetophopingen ofzo, maar in een maand tijd veel spieren kwijt was eigenlijk de trigger om weer eens bloed te prikken en de DA stelde voor om ook op cushing te testen..
Nu ik er veel over gelezen heb, hoop ik dat een aantal andere onverklaarbare vage klachten ook gaan verdwijnen nu ze Prascend krijgt.
Ben met halve dosering begonnen om rustig op te bouwen.
Ze is mega kieskeurig dus nog zoekende naar wat handig voeren is.
Qua voeding stond ze al helemaal graan & suiker vrij op Metazoa i.v.m. steeds terugkerende maagzweren ondanks goed voerbeleid, wat mogelijk ook door de ppid komt.. %)

Ppid veroorzaakte bij onze pony ook steeds onverklaarbare maagzweren. Nu hij op Prascend staat geen maagzweren meer. Hoop dat het bij je paardje ook hiervoor werkt.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:54

Geeft iemand van jullie hier glucobalance icm prascend? Ik las in de openingspost dat het wordt afgeraden om monnikspeper te geven icm prascend, maar in glucobalance zit ook monnikspeper verwerkt.

Wilde het misschien kopen om de suikers beter te reguleren bij mijn merrie. Maar nu weet ik dus niet of dat wel verstandig is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:05

De typische kenmerken zoals vacht komt vaak pas na jaren. Daar zou ik me dus niet blind op staren bij een positieve test. Als je daarop wacht ben je een heel eind verder van huis.

Geen ervaringen met glucobalance, Sed krijgt wel vitamine E, selenium en magnesium bij.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:38

Ik geef al geruime tijd glucobalance . Hier geen problemen in combinatie met de prascend. Ze doen beide nog netjes der werk !

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:08

Hier ook glucobalance icm prascend, gewoon op advies van de dierenarts na een diagnose van cushing en insulineresistentie

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:57

ElCamino schreef:
ja dacht ik ook maar de dierenarts bekijkt het hele plaatje en ziet nog geen problemen. En ik heb hm al 22 jaar.... het zal me wel opvallen wanneer er zaken veranderen denk ik , wanneer ie geen zin meer heeft, sneller moe is, zijn haartjes.... nou ja, laat van de winter dan wel opnieuw testen mocht er iets veranderen....thnx Dennis

Veel dierenartsen herkennen de symptomen helaas nog niet. Wijten het dan aan de leeftijd. In jou geval zou ik wel degelijk met medicatie beginnen, ik vind het een behoorlijk hoge uitslag. Je zult versteld staan hoe je paard opknapt!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:42

ElCamino (prachtige naam trouwens!):
De mijne is anderhalf jaar geleden getest, op mijn verzoek, want de va vond haar niet typisch ppid. Ze had op dezelfde schaal als bij jou 14.
Toch gestart met medicatie en haar longproblemen werden minder, maar ze werd ook knuffeliger en aardiger naar haar maatjes en ging weer meer galopperen in de wei, terwijl die laatste dingen mij eerder echt niet opgevallen waren. Paar maanden later op medicatie testte ze 22 tijdens de SR, wat ik behoorlijk hoog vond. En in het voorjaar 8.
Ze krijgt geen medicatie omdat ik haar 30+ leven nu zo nodig wil rekken, maar wel omdat ze een merkbaar fijner en kwalitatiever leven heeft nu.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:25

superlotje:thnx hihi, die naam komt van mijn oude auto waar ik 14 jaar in gereden heb....
shanna: klopt helemaal hoor en god weet hoelang hij al zoiets heeft..... wellicht heeft ie al járen een hogere waarde.... maar dat is achteraf. Ik heb nu preventief laten testen en dus maar goed ook.Kan ik straks weer testen en kijken wat er verandert....of niet
tine10:mijn arts kent mijn paard heel goed en ik twijfel niet aan haar deskundigheid, er staan hier ook meerdere paarden met PPID dus we letten op elkaars dier en juist dat verschil in vacht voor het eerst dit jaar is de reden dat ik heb laten testen.En hoezo meer opknappen ?hij is fit en zit lekker in zijn vel, hij doet nog gek...hij is gewoon zichzelf dus waarom zou ik nog meer troep in zijn lijf stoppen, als hij zichtbaar minder fit wordt of niet lekker in zijn vel zit is het vroeg genoeg naar mijn mening.
Maar ik lees mee en hou alles in gedachten!!!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:43

Sommige symptomen zie je niet hè. Ik snap niet zo goed dat je laat testen als je toch niet van plan bent medicijnen te gaan geven. Mijn pony was ook gewoon heel vrolijk, dacht ik. Achteraf is hij door de prascend een heel ander paard geworden. Hij was altijd heel stresserig en druk en dat is er helemaal af. Vachtverandering is echt pas in een laat stadium. Paarden met cushing kunnen hun stresshormonen niet meer goed reguleren, dat zie je misschien niet maar ze voelen het wel. Ik ben echt elke dag nog blij dat ik eraan ben begonnen, ze zijn het geld ook dubbel en dwars waard.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:56

Het is heel eenvoudig _Reneee: ik héb al preventief laten testen omdat ik een miniem verschil merkte bij mijn paard zijn vacht, niet eens lang krullerig haar maar gewoon ánders. Dus dat soort zaken vallen me wel degelijk op, mede omdat ik hem al 22 jaar heb. Wanneer het nodig is zal ik ook direct beginnen met de medicatie. Mijn paard zit gewoon wel degelijk lekker in zijn vel en voelt zich goed. Er staan hier meerdere dieren met PPID en op de medicatie en ik zie ook dat ze het heel smerig vinden en er eet er eentje nog amper zijn voer. Mijn paard is een kieskeurige eter en medicatie/wormkuur/glucosamine en andere dingen krijgen we er amper in, ook niet met een spuitje o.id. Ik voorkom ook liever dat ik daar oorlog over krijg met hem.
Ik heb goed overleg met de dierenarts die hem ook goed kent dus we letten er echt wel op.
Hij is 29 geworden en we houden hem strak in de gaten, hij heeft al een enorm medisch verleden en heel veel eraan sleutelen willen we ook niet meer.
Zolang hij nog blij is, ravot in de paddock, graag aan het werk gaat en gewoon zichzelf wacht ik gewoon even liever af.

Het belangrijkste voor mij is om preventief te testen ( of ik er nu wel of niet direct medicatie in stop): ik heb nu een referentiewaarde om te beginnen. Wanneer hij nogmaals getest wordt dan kunnen we kijken of er iets verandert bij hem in zijn lijffie....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:25

Tja blijf er ook bij veranderingen gaan ongemerkt. Die van mij zat in de grens waarde en is ook zo opgeknapt ervan. Die van mij krijg de pil trouwens nergens in en zo in zijn mond.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:49

Ik begrijp jullie punt wel degelijk. Ik zal wel n.a.v. jullie opmerkingen hier over de medicatie die iedereen al geeft nogmaals even met de dierenarts gaan overleggen.
En ga later ook nogmaals testen en kijken wat er dan uitkom zoals Meert aangeeft