[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:11

http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _5949.html

Deze bedoel je MelissaV?
Ik liet me bij deze deken tegenhouden omdat er eerst staat vliegendeken. Had inderdaad daaronder wel gelezen dat hij ook voor eczemers is maar ik twijfelde. Maar goede optie dus? En de pasvorm, valt ie normal qua maat? Van de pagony moet ik namelijk altijd een 185 hebben maar mijn merrie zit een beetje tussen de 175 en 185 in.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:48

_sharona_ schreef:
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _5949.html

Deze bedoel je MelissaV?
Ik liet me bij deze deken tegenhouden omdat er eerst staat vliegendeken. Had inderdaad daaronder wel gelezen dat hij ook voor eczemers is maar ik twijfelde. Maar goede optie dus? En de pasvorm, valt ie normal qua maat? Van de pagony moet ik namelijk altijd een 185 hebben maar mijn merrie zit een beetje tussen de 175 en 185 in.

Mijn merrie zit ook tussen 175 en 185 in, heb geloof ik van Horsegear 175. Zal straks eens kijken.
Bevalt super goed, mijn merrie is geen echte exemer maar reageert gewoon extreem geirriteerd op vliegen en hij helpt super, waar een vliegendeken bij mijn merrie geen zak hielp. Het is echt een helemaal dichte stof dus vind het niet echt een vliegendeken.

maralyn

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:56

Ook geschikt voor brede borst en hals?
Zodra er ook maar een stukje open staat waar dazen in kunnen is het mis.

Wij gaan deze zomer een koeienmiddel proberen. Boer met ze paarden gebruikt t ook en verbaasd zich over hoe t werkt.

Vraag me niet om de naam. Zou t niet weten hoe het heet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:24

Mijne zweet zich ook kapot onder rsih. Heb wel gekeken naar de shire, maar hoor wisselende verhalen. Misschien is de horsegear iets.
Weet iemand hoe sterk de stof is?
Mijn rsih's scheuren allemaal aan de binnenkant hhv de schoft. En af en toe een klein gaatje van t spelen met de kudde.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:26

maralyn schreef:
Ook geschikt voor brede borst en hals?
Zodra er ook maar een stukje open staat waar dazen in kunnen is het mis.

Wij gaan deze zomer een koeienmiddel proberen. Boer met ze paarden gebruikt t ook en verbaasd zich over hoe t werkt.

Vraag me niet om de naam. Zou t niet weten hoe het heet.

Het zou misschien Butox pour on kunnen zijn, iemand ervaring hiermee?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:33

De Horse gear vind ik stoeibestendiger, deze heeft al 1 seizoen overleefd, mijn Rambo was in 3 stukken na een half seizoen. Mijn merrie past qua overige dekens allee quarter dekens dus vind deze wel geschikt voor een wat bredere borst. Zal vanmiddag eens een foto zoeken met de deken op

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:40

hoe is het 'knutten'gehalte in Epe rond juni? ik heb me opgegeven voor de 4daagse maar heb geen idee hoe het daar is? hier in noord holland heeft ze al last.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:41

Ik heb ook interesse om 'pour on' voor koeien te proberen voor m'n paarden. Maar ik heb ooit eens ergens gehoord dat het niet geschikt is voor op paarden. Weet iemand hier iets over, want een paard is geen koe. Heb ook geen idee meer waar ik dat gehoord heb maar voordat je een onnodig risico neemt...

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:45

BopjeBo schreef:
Ik heb ook interesse om 'pour on' voor koeien te proberen voor m'n paarden. Maar ik heb ooit eens ergens gehoord dat het niet geschikt is voor op paarden. Weet iemand hier iets over, want een paard is geen koe. Heb ook geen idee meer waar ik dat gehoord heb maar voordat je een onnodig risico neemt...

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar zou het ook wel eens willen proberen.
Weet alleen van een voormalige stagebedrijf waar ik liep dat de eigenaresse vertelde dat ze het ook op haar friezen gebruikte en zij vond dat het hielp en niks kwaad kon.

Een paard is geen koe inderdaad, maar ik gebruik ook veerust voor koeien en daar merk ik ook nooit iets van. Geen idee of het kwaad kan, zou dat eens aan mijn VA moeten vragen, die weet dat vast.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:13

MelissaV schreef:
De Horse gear vind ik stoeibestendiger, deze heeft al 1 seizoen overleefd, mijn Rambo was in 3 stukken na een half seizoen. Mijn merrie past qua overige dekens allee quarter dekens dus vind deze wel geschikt voor een wat bredere borst. Zal vanmiddag eens een foto zoeken met de deken op

En hij is dus net zo dicht als de rsih? Alle omschrijvingen bij ej zeggen ook bij de eczeemdekens fijnmazig.. Maar hij moet echt gewoon dicht-dicht-a-la-rsih zijn.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 03:19

DebbieNL schreef:
MarloesNatje schreef:

Ik heb die lichgrijze van master besteld, krijg hem vandaag binnen.. ben ook benieuwd.
Heb al een rambo maar mijn paard staat zich dood te zweten onder dat ding in de hetere dagen.
Ze is geen zware eczemer maar zou haar graag elk beetje jeuk besparen dus hoop dat dit deken fijner is voor dr!

uhmmm ik wou hem dus gaan passen..
De halsopening is echt heel klein en kreeg hem maar tot onder dr ogen over haar hoofd... en dat zat echt strak dus heb niet verder geprobeert.. arm beestje
En dat was maat 215, denk dat weinig paarden zo'n smal koppie hebben..
en de gesp waarmee je de opening strakker kan maken was helemaal los dus ligt niet aan mij haha.
Maar mooi balen... moet ik m dus terug sturen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 08:13

Die pour on werkt helrmaal niet tegen zomereczeem,waarom zou je dat gaan proberen??
Zit permethrin in wat echt heel erg slecht is voor de lever.
Bij een koe niet erg,die gaat toch de pan in als die ziek word,maar we willen de paarden wel graag langer bij ons hebben.

Inpakken is echt nog de enige oplossing om er voor te zorgen dat je paard niet geprikt word.
:j

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:36

Nee klopt ik weet dat het niet tegen zomereczeem is maar daarnaast heb ik ook extreem last van dazen.
Bedankt in ieder geval voor de informatie, dat wist ik nog niet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:45

Dazen?
Maar die komen af op warmte, en dasr werkt permethrin zowieso niet tegen.
dan zou je een dazenval moeten hebben :j

Bij ons weinig dazen, alles is open rond de weide dus dat scheelt weer

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:59

Yik weet niet welke hij heeft.
Mar als het de pour on is haak ik af.
De lever is mij heilig.

Ellepel... ik ben het deels met je eens. Inpakken werkt t beste. Maar als je een lichte eczemer hebt kun je met meer dingen gaan kijken.

Vooral voeding is belangrijk.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:27

Het was ook maar meer een beetje een wilde gok hoor, eerst onderzoek doen voordat ik actie onderneem.
Ik heb een dazenval maar merk geen verschil, er zitten teveel dazen. Het is bij mij redelijk open rond de weide, hier en daar een dijk met bomen. Echter zit ik aan een natuurgebied met een groot water en veel riet, daar zit al dat gespuis helaas maar al te graag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:03

Hier ook ontzettend veel dazen, daarvoor werkt een vliegendeken of eczeemdeken prima. (ik heb hier 3 dazenvallen, dus ik blijf de populatie wel lastigvallen ;) )

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:34

Is het mogelijk om een zomereczeem deken te vinden die de manen niet afschuurt? Ik denk dat ik ze misschien kan beschermen met zakjes oid, maar de meeste druk zit denk ik bovenop de manenkam. Iemand ervaring mee? Ik dacht altijd dat mijn pony het zelf afschuurt door de deken heen, maar ik begin nu toch de deken te verdenken. Misschien is het ook wel een combinatie, maar zolang ze het halsstuk draagt groeien de manen in elk geval niet terug, ook als ze geen jeuk heeft.

Mijn paardje krijgt de laatste paar jaar altijd onstoken ogen in de zomer. Ik gebruik een wit vliegenmasker maar het ziet er echt uit als een geblindoekt paard. Heeft iemand hier een mooi, goed vliegenmasker kunnen vinden waar je de ogen nog doorheen kunt zien? Of zijn die normaal gesproken alleen bedoelt voor het rijden?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:07

Ik was de manen 1 x in de week en dan vlecht ik ze weer in. ( ik heb dan wel een Fries) Hij heeft behoorlijk lange manen nu, ik heb afgelopen jaar de deken op gehad en gesmeerd met Derfen. Voor mij de meest ideale combinatie.

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:18

@_YSB_ Met welke shampoo was jij hem?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:02

Sunke schreef:
@_YSB_ Met welke shampoo was jij hem?

Hij wordt gewassen met de dennenshampoo(zeep) van Badedas, ik gebruik geen speciale shampoo. Hij zit toch onder de deken.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:14

Ik heb het gevoel dat mijn shiresdeken juist de manen van mijn merrie beschermd heeft. Ik heb haar manen nu ongeveer een jaar geleden tot punkie afgeknipt en dit heeft ze tot nu toe alweer gespaard. Alleen het gedeelte bij haar schoft brak af. Ik ben haar manen wel gaan vlechten zodra dit kon en heb ook derfen en cowboymagic gebruikt.

Hele charmante eetfoto :D
Afbeelding

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:24

Mijn paard heeft zomereczeem van de zwarte steekvlieg, daar gaat hij van schuren. Eczeemdeken bijten ze gewoon door de stof heen, net als door mijn sokken zelfs. Die zwarte steekvliegen steken voornamelijk op benen en hals/borst, maar als het er veel zijn overal.
De veearts weet het volgens mij niet, en waar hij geen ervaring mee heeft adviseert hij gewoon niet te doen.
Onze koeien krijgen pour on opgespoten om ook tegen deze vliegen te beschermen, daar werkt het heel goed bij. Vandaar mijn overweging het ook te proberen, in dit geval zou het een goede bescherming bieden voor mijn paard. Muggen en andere insecten zijn niet zo'n probleem. Heb naast m'n wei een dazenval staan en gebruik vliegenspray, maar dat werkt niet afdoende voor de zwarte steekvlieg.
Ik weet dat bij de koeien pour on in het bloed gaat zitten en zo werkzaam is, is ook een bloedzuigende vlieg. Maar het heeft geen effect verder op de melkgift etc, want daar is hele strenge controle op maar geen problemen mee icm pour on. Verder lijkt het me niet dat een koe er door beschadigd raakt 'omdat ie uiteindelijk toch geslacht wordt'. Boeren zijn echt wel zuinig op hun koeien en dierenwelzijn had het dan ook niet toegestaan dat het op de markt is, daar is hele strenge controle op wat er uberhaupt gebruikt wordt en toegestaan is.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 05-02-16 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:28

Klopt,die kleine krengetjes zijn wel erg volhoudend wat prikken betreft :j

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:07

@car0linee mooi zeg! Dat is snel terug gegroeid, denk je dat de vlechten geholpen hebben? Misschien zijn de manen dan wel iets sterker (in een vlecht) en breken minder snel? Mijn deken beschermd de manen inderdaad, anders zou het er waarschijnlijk nog veel erger uit zien dan nu, maar net zoals dat stukje bij de schoft op jouw foto, heeft die van mij dat iets hogerop en dan een veel breder stuk. Het ziet er precies zo afgebroken uit. Zit de deken dan te strak? Ik kom er maar niet uit.