[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:38

Ik zou de deken voorlopig gewoon op houden want zolang het niet vriest blijven die vliegjes actief. Ik zag er gisteravond nog een heleboel rondzweven.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:13

Het is nog veel te vroeg om de deken af te doen.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:16

Vorig jaar had ik de deken wel in oktober af, maar dat zit er nu niet in helaas :(

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:18

Ik heb hem voor de zekerheid de RSIH altijd tot eind oktober om...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:29

Zo, eczeem muesli gehaald, vanavond beginnen. Hier ligt de RSIH ook nog op, en die gaat er voorlopig niet af. Soms staat ze een middagje zonder maar dan staat ze al snel te schuren/rollen als een malloot dus dat werkt nog niet.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:31

toen het onder de 15 graden was overdag, ging het hier wel heel goed zonder deken.
nu is het weer een stukje warmer en gaat het dus niet.

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:42

ZusJacobs schreef:
Zo, eczeem muesli gehaald, vanavond beginnen. Hier ligt de RSIH ook nog op, en die gaat er voorlopig niet af. Soms staat ze een middagje zonder maar dan staat ze al snel te schuren/rollen als een malloot dus dat werkt nog niet.

Waar heb je eczeem muesli gehaald?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:55

xxelviraxx schreef:
Hebben jullie ook een halsstuk op als jullie rijden ? En hoe doen jullie dat dan met de staart ? Ik merk echt als ik in de bak aan het rijden ben dat mijn paard jeuk heeft.

Vliegenspray al geprobeerd?
Of een rijvliegendeken (met zadeluitsparing) ?
Mijn paard wordt kregel van losse manen die tegen zijn oren wapperen met het rijden (door het bewegen en door de wind) dus ik rijd hem weleens met oortjes. Op wedstrijd sowieso, zodat hij er dan in ieder geval geen last van heeft wat weer verstoring veroorzaakt. Heb deze zomer met name in de binnenbak gereden en dan heeft hij er niet echt last van.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:11

Mijn dochter rijdt haar pony zo als er veel knutten zijn:

Afbeelding

Echt ideaal, pony is rustig en mijn dochter niet bang. Als hij loopt te schudden van de knutten durft ze er echt niet op, is na een val met gebroken arm behoorlijk snel bang.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:18

MXLISSA schreef:
ZusJacobs schreef:

Waar heb je eczeem muesli gehaald?

Bij topdiervoeders o.i.d? Te Harskamp. Erg leuke winkel, net wat uitgebreider voor paarden dan de Welkoop :j

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:41

Bedankt, is voor mij wel erg ver weg maar zal kijken in de webshop :)

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:42

Welk merk heb je?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:51

:( :( :( inderdaad ophouden ...paard staat op stal zijn eigen te schuren achter stal ligt sloot..Had ook te vroeg afgehaald goeie waarschuwing voor volgende x

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:31

Even een oprechte vraag waarvan ik hoop op serieuze reacties.

Mijn pony (4 jaar) begon dit jaar in mei te schuren aan manen en staart. Toen stonden ze wel net op het land wat bemest was met varkensmest. Hij heeft wel een deken van me opgekregen en dan is er weinig aan de hand, hoewel hij schuurt ook wel graag met deken. Alles groeit inmiddels weer keurig aan (geen wonden gehad oid), maar de jeuk blijft beperkt tot manen en staart, dus niet op andere plaatsen. In de manen en staart zie ik sinds de behandeling met deken en lotion veel schilfers loskomen. Ik vraag mij inmiddels af of deze pony wel een eczemer is of dat hij bijvoorbeeld gevoelig reageert op het gras.

Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben, maar kan iemand hier zijn mening over geven. Wanneer weet je nu of het eczeem is of niet?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:22

Als het echt begon toen ie de weide op ging, kan er wel een gevoeligheid voor zijn.
Eigenlijk had je dat kunnen testen door hem bijv. Een week weer terug van het gras af te halen, en hoe de jeuk daarna was.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:37

Estera, gebruik je wel een speciale exceemdeken?
Ik vind het wel klinken als zomerexceem hoor. Vooral de schilfers na lotion. Wat overigens duidt op huidherstel.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:55

Ik heb een speciale eczeemdeken en een vliegendeken met hele fijne maas. Beide lijken te werken. Ik ben ook wel van plan om komend voorjaar goed op te letten als ik hem weer op de weide zet mbt jeuk en hoe het ervoor is. Het is het eerste jaar, dus ben aan het uitvogelen wat voor hem het beste werkt.

Van de zomer (nog zonder deken) kon hij echt naar de schuilstal rennen en maar blijven schuren. Net als nu heb ik hem zonder deken staan (vanwege de regen) en zet ik hem in de stal tussen 17.00 en 20.00 en dan wil hij wel jeuken, maar het zijn gladde wanden, dus het schuurt niet prettig en vervolgens staat hij er gewoon rustig bij. Dus heb ook het gevoel dat het gelegenheidsjeuk is, zo van als het wel kan dan ga ik door en als het niet kan, ach dan niet. Of klink ik nu gek :+ ?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:25

Van regen kunnen ze ook even gaan jeuken (heb jezelf vaak ook met nat haar van regen). Maar als ik het zo hoor doe je niet consequent de ZE deken om in de zomer. Dat betekent dat je paard toch geprikt kan worden en waar jeuk van komt. Een vliegendeken met de meest fijne maas, daar komen de ZE mugjes ook doorheen. Sterker nog, ze blijven er onder zitten. Ik heb de test daarmee gedaan. Volgend jaar consequent de ZE deken op en ik denk dat je paard dan niet met deken op zal jeuken. Ik snap dat je nu de deken aflaat met die vele regen. Ik wilde er eerst ook niet aan geloven dat het ZE is. Maar je hebt heel veel verschillende vormen he. Mijn paard heeft gelukkig lichte exceem, missch die van jou ook. Maar om erger te voorkomen is bescherming wel nodig. Wil je toch je paard in de geschikte maanden zonder deken laten lopen, dan kan ik je Derfen aanraden. Dat gebruik ik voor het voorjaar en najaar, als muggenplaag nog niet zo groot is. Ik heb de exceem gelukkig helemaal onder controle, door veel aandacht eraan te besteden en een combi aanpak.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:37

Net zeiknat van de regen binnen gehaald. Niets aan het handje en dat terwijl ik hem pas om 19.30 uit het land haalde. Nat = geen jeuk.

Hij heeft deze zomer pas voor het eerst een deken om gekregen. En sindsdien gaat het wel beter. Onder de fijne maas vliegendeken doet hij het ook goed. Als hij al eczeem heeft, dan is het een lichte variant die zich ook alleen uit in de manen en een beetje in de staart. Ik ga gewoon lekker verder vogelen wat voor hem het beste werkt. En de beste test is misschien komend voorjaar wel, wanneer ze weer het land op mogen.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:54

3 ECZEEM DEKENS TE KOOP MAAT 185 ! zie advertentie's

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:57

yvonnedv schreef:
aisie schreef:
Maar het desensibiliseren is om het paard immuum te maken voor de prikken van het mugje niet voor bomen.

Desensibiliseren is het ongevoelig maken voor bepaalde stoffen. In het geval van een allergie is dat het ongevoelig maken voor de stof waar de patiënt gevoelig voor is, bij hooikoorts zijn dat bijvoorbeeld boom- en/of graspollen.

Desensibilisatie (ook wel hyposensibilisatie, immunotherapie, (allergie)vaccinatiekuur, druppelkuur of injectiekuur) is een effectieve behandeling voor bepaalde allergieën (boom- en graspollen (hooikoorts), huisstofmijt, insectensteek (wesp, bij, hommel) en voor soms kat en hond), het bestrijdt de oorzaak van de allergie, en niet alleen de symptomen zoals het geval is bij gebruik van medicijnen zoals een antihistaminicum.

Mijn shet is allergish voor mijt, en we gaan hem ook desensibiliseren. Kosten zijn wat hoog maar als hij er daardoor geen jeuk meer heeft dan maakt mij dat geld niet uit. als het niet werkt. dan heb ik in ieder geval wel alles geprobeerd.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:09

Vorige week had ik advies gevraagd. Omdat mijn haflinger na de verhuizing begon te schuren. Ik dacht misschien stress of ZE . Er werd derfen aangeraden , helaas kon ik het niet in een ruitershop vinden maar ik kon wel bij de boerenbond vividerm anti eczema vinden. Ik ben maandag begonnen met smeren en hij heeft helemaal niet meer geschuurd. Zijn er nu nog mugjes? Hebben de ZEers nog last van het schuren? Ik ben wel blij dat ie niet meer schuurt. Hebben jullie ook ervaring met vividerm?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:18

Ik heb zondag een nieuw eczeemmiddeltje gebruikt, RSIH eraf gehaald en tot nu toe geen jeuk meer. Ik weet niet of het nieuwe middeltje zo goed werkt of dat het geen jeukweer is.
Schuren jullie paarden momenteel?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:38

sophie loopt al paar dagen helemaal bloot, ze had eerst alleen nog hals deken op, schuurde toen onder haar oog een klein stukje. Maar stopte daar ook snel weer mee..

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:20

Mijn eczemer staat nog onder haar RSIH en schuurt ook nog behoorlijk als ze de kans heeft.

Heeft iemand hier ervaring met een spuit tegen jeuk van de dierenarts?