Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:07

Dat onderzoek over luzerne is al wat langer bekend en ook ergens op dit forum langs gekomen. Er zijn echter veel paarden die het er goed op doen, goed naar je paard kijken dus.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:09

En alleen getest op veulens. Gewoon inderdaad op je paard letten.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:10

Mijn paard krijgt sinds kort ook weer Luzerne in combinatie met Vitalbix en het gaat erg goed. Luchtzuigen is stukken minder. Ik hoop dat het zo blijft.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:34

Luzerne is per paard verschillend en kun je alleen achter komen door de testen bij je paard.

Mijn maagzweren merrie staat ook op havens gastro+ voer met luzerne en gaat super!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:46

Bij ons is sind het weekend het wiedeseizoen voorbij. Was helaas op vakantie en heb haar duidelijk in de steek gelaten. Gister weer begonnen met een schepje bakingsoda en ze voelde zich gelijk weer een stuk beter. De maagzwere zijn dus weer aanwezig....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:50

Oke bedankt voor jullie reacties..momenteel zuigt ie vreselijk veel lucht. Maar er zijn recentelijk twee paarden weggegaan en ze zijn nu nog maar met zn tweeen dus ik vermoed ook veel stress.

Zal gewoon nog even doorgaan met de gastro en de luzerne..buikje was wel mooi dun vandaag.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:25

Bij Mijn paard via scopie waren duidelijk maagzweren te zien, inmiddels al een tijd op gastroguard gehad en nu begonnen met gastroplus van Havens ter ondersteuning ben erg benieuwd.
Mijne heeft ook een slokdarmaandoening dus ik moet het door de slobber (senior priores) voeren anders stikt hij. Maar ben optimistisch na het lezen van alle positieve berichten hier.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:42

Ons paard heeft een paar jaar terug ook maagzweren gehad en daarvoor kregen we via de DA een kuur Omeprazol (de humane medicijnen). Aangezien hij weer wat ingevallen is en af en toe weer wat luchtzuigt / geeuwt denk ik dat het weer terug is gekomen. Inmiddels met dierenarts contact gehad (de humane medicijnen/omeprazol mogen niet meer aan paarden gegeven worden) maar zij adviseerde Gastroguard sowieso/minimaal 7 tubes. (richting de 250 euro?)

Nu hoor ik veel over Abler (maar snap ik het nog niet zo goed en mijn Engels is keislecht), is dat hetzelfde medicijn wat je daar besteld / welke moet je hebben en hoeveel en hoeveel € ? of kan ik beter het advies van de veearts volgen.

(sorry heb niet heel het topic doorgelezen)

Ze had het ook nog over een voedingssupplement Audevard? Iemand hiermee bekend?
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 10-11-16 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:55

Abler is omeprazole en je hebt het in korrels, tablet of pastavorm.

7tubes is onvoldoende om maagzweren te behandelen, je kan je geld bijna even goed weggooien. We spreken over minimaal 6weken behandelen incl afbouwen voor een geod resultaat. Langer en langzaam afbouwen is beter op lange termijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:31

petitparis schreef:
Abler is omeprazole en je hebt het in korrels, tablet of pastavorm.

7tubes is onvoldoende om maagzweren te behandelen, je kan je geld bijna even goed weggooien. We spreken over minimaal 6weken behandelen incl afbouwen voor een geod resultaat. Langer en langzaam afbouwen is beter op lange termijn.

Gaat het dan ook echt weg of is het iets wat vaker terug komt?

Wat kost bij jullie zo'n maag onderzoek?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:03

Ik heb nooit een scopie laten uitvoeren bij mijn paard.

En ja het geneest volledig mits juiste dosering en voldoende lange behandeling (duur is afhankelijk van de ernst) MAAR zoals velen kunnen beamen, maagzweren kunnen erg makkelijk terug komen. Sommige paarden zijn er nu eenmaal gevoelig voor, ondanks dat je stress reduceert en het voerbeleid optimaal aanpast.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 08:55

Bedankt voor de info. Dit is dus eigenlijk hetzelfde als de Gastrogard. Bijna iedereen gebruikt de korrels als ik zo een beetje lees. Hoeveel geven jullie je paard? Die van mij is zo n 500 kg. Hij zal over een aantal mnd wel verhuizen van pensionstal naar paarden-bij-huis waar ik uiteindelijk richting een soort van paddock paradise toe wil, dus hopelijk brengt dat wat rust voor hem.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:57

Scopie prijzen schelen heel erg per kliniek. Gemiddeld ben je vaak zo rond de 300 euro kwijt en het dier moet een lege maag hebben dus 24 uur laten vasten, persoonlijk heb ik daarom geen scopie laten doen omdat een lege maag funest is voor een dier met maagzweren.

De reden waarom iedereen hier abler voert in plaats van GG is omdat GG niet te betalen is. 7 tubes GG zal er niet voor zorgen dat jouw paard van maagzweren geneest.
Mijn merrie van 500 kg kreeg ter behandeling 3 zakjes abler per dag en dit heb ik in mijn eigen gemaakte schema afgebouwd.
Nu krijgt ze in sommige periodes abler wanneer ik denk dat zij dit nodig heeft, en dit gaat gelukkig al ruim 2 jaar goed :)

Het belangrijkste voor een paard met maagzweren is ruwvoer. Dit is nog vele malen belangrijker dan de medicatie voor maagzweren.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:13

Mijn paard heeft ook nooit een scopie gehad. Had dermate last van zijn maag dat hij zijn brokken niet meer wilde eten. Heeft toen een kuur gehad van een bepaalde pasta waarvan we 4 weken lang elke dag een halve tube hebben gegeven. Weet helaas de naam van het spul niet meer. Scopie is nooit gedaan omdat DA sterk een maagzweer vermoedde en er geen symptomen waren van koliek. Dus het was meer van, geef de medicijnen maar, die doen geen kwaad. En als het werkt dan is het inderdaad een maagzweer, anders gaan we verder kijken.

Momenteel is het goed onder controle te houden door te zorgen dat hij voor het rijden in ieder geval wat hooi heeft gegeten. Ruwvoer is uiteindelijk het belangrijkste middel om maagzweren te voorkomen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:21

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:50

Bij mij was scopie echt niet zo duur, volgens mij 180 euro in totaal. Avond ervoor in lege stal en hij heeft zelfs kunnen drinken die nacht. Kosten en vasten verschilt heel erg per kliniek. Bel gewoon een paar klinieken voor info. Spuiten bestelde ik bij dierapotheker.nl en dan ulcergold of pepticure. Misschien is abler wel goedkoper maar in de spuit zit wel meer werkzame stof. Dus ligt eraan hoeveel je wilt geven en werkt. Hele spuit is ook voor 700 kilo, restje kan je in afbouw periode weer geven. Ik bestelde ook bij abler de spuiten en zakjes maar dan bv eerst 2/3 weken pepticure. Sowieso medicijnen via internet bestellen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:53

hier ook nooit een scopie laten uitvoeren, DA was vrij zeker van haar stuk en via accupunctuur tekende ook de maag enorm af, bovendien reageerde mijn paard heeft positief of alles wat maagzuur neutraliseerde en dus ook om de omeprazoel kuur.
DA vond ook dat de stress en de extra sedatie niet ideaal is voor een maagpatiënt.

1 spuit van abler is ook voor 750kg en 2 tot 3x goedkoper dan GG. Het is maar wat je wil...
De kuur korrels die ik nu gegeven heb, zou ik ik qua dosering en duur niet gedaan hebben met GG, is gewoon echt niet te betalen... En te kort behandelen heeft echt geen zin.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:59

Hier wel laten scopen ivm verzekering en omdat mijn paard echt heel vage klachten liet zien.
Het was geen zekerheidje.
Maar wel dus, achterin zn maag. Onderzoek en vooral het vasten vond hij verre van tof en ik zou het niet snel weer laten doen. Nu ik weet dat die vage klachten dus wel echt maag gerelateerd zijn, speel ik er liever zelf op in. En dan maar niet vergoed door verzekering.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:24

Coentjuh schreef:
Bedankt voor de info. Dit is dus eigenlijk hetzelfde als de Gastrogard. Bijna iedereen gebruikt de korrels als ik zo een beetje lees. Hoeveel geven jullie je paard? Die van mij is zo n 500 kg. Hij zal over een aantal mnd wel verhuizen van pensionstal naar paarden-bij-huis waar ik uiteindelijk richting een soort van paddock paradise toe wil, dus hopelijk brengt dat wat rust voor hem.

Bij mijn paard van +- 550 kg deed ik het zo:

28 dagen 4 zakjes
10 dagen 3 zakjes
10 dagen 2 zakjes
10 dagen 1 zakje

Ik zag dat je het nu ook in grootverpakking kan kopen. Ook wel handig. Had steeds zoveel troep en die lege zakjes overal liggen :=

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:46

Hoi allemaal,

Ik heb de tabletten bij Abler besteld. Weten jullie hoeveel ik ervan moet geven?
Hij heeft denk ik niet weer volledig maagzweren maar heeft wel weer last...
alvast dank!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:17

Zijn er ook bokkers die de menselijk hoeveelheid omeprazol geven?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:08

MightyJoe schreef:
Coentjuh schreef:

Bij mijn paard van +- 550 kg deed ik het zo:

28 dagen 4 zakjes
10 dagen 3 zakjes
10 dagen 2 zakjes
10 dagen 1 zakje

Ik zag dat je het nu ook in grootverpakking kan kopen. Ook wel handig. Had steeds zoveel troep en die lege zakjes overal liggen :=

Bedankt voor de duidelijke info! *D

Ik heb gisteren trouwens die Gastro+ en Luzerne van Havens gehaald.

Nog ff over het bestellen bij Abler, er komen ook nog verzendkosten bij neem ik aan. En je moet iets uit of aanvinken of kosten delen oid? Moet je perse met creditcard betalen of kan ik dit gewoon met mijn bankpas?

@ Annebe; toevallig geinformeerd bij mijn dierenarts over de menselijke omeprazol, maar die mag niet meer gebruikt/besteld worden voor paarden.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:18

Ik geef als supplement Ekygard aan mijn paard. Dit ter voorkomen van maagzweren. Aangezien mijn merrie snel last heeft van stress, kreeg ik dit als advies.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:35

Weet iemand hier hoelang maagcompositum goed blijft na openen? Merk dat mijn paard een klein beetje stress heeft en ik heb nog wat staan maar dat is denk ik nu een jaar open.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:32

Nathiie schreef:
Ik geef als supplement Ekygard aan mijn paard. Dit ter voorkomen van maagzweren. Aangezien mijn merrie snel last heeft van stress, kreeg ik dit als advies.

Dit supplement had bij mijn paard geen effect. Maar zoals uit dit topic ook wel blijkt reageert het ene paard op het ene supplement en het andere op het andere of helemaal niet.