[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:04

Ben me nog even aan het verdiepen in dieten, ben daar niet zo in thuis.
Mijn Welsh cob is op zich niet overdreven vet, alleen heel veel vetopslag op zijn hals, die is ook helemaal omgevallen en op zijn kont, maar in zijn flanken is hij weer heel ingevallen.
eigenlijk zit er geen model meer in, dus ben benieuwd hoe hij eruit ziet als hij ook nog eens afvalt.

Hebben jullie nog aanraders qua voeding voor een IR paard ?
Zit in ieder geval te denken aan Cavallor fibre force, maar wat nog meer ?
Laatst bijgewerkt door darwin op 30-09-14 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:13

Hooi en een vitamine/mineralen mengsel. En Gluco Balance, dat helpt goed met afvallen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:42

Ik heb vitaminen/mineralen brokjes van Horsefood en hij krijgt nu Duits kruidenhooi en geen voordroog meer.
Als ik daarbij nog die cavallor fibre force en lijnzaad olie zou dat dan een goed rantsoen zijn ?
Gluco Balance ken ik niet, moet ik eens opzoeken.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:49

Ik voer mijn tinker: Pavo speedibeet met metazoa,marestall vito,gluco balance en nog een poeder voor zijn spieren en gewrichten :)
Dit klinkt heel veel maar er zit bijna niks in :)

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:49

Hij loopt trouwens nu nog steeds dag en nacht op de wei en krijgt helemaal geen hooi naast het gras.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:37

Heb eens een heel stel bladzijdes terug gelezen en er zijn zoveel speciale voeders en zoveel supplementen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. De ene zegt dit, de andere zegt dat.
Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen met een klein beetje uitgespoelde bietenpulp met een schepje cavallor fiobre Force (dat is hier makkelijk te verkrijgen) en een vitamine mineralenbrokje van Horse food zodat hij niks tekort komt. en verder alleen in de paddock en droog hooi, geen voordroog meer.
Ik zal straks eens een foto van hem maken, zijn nek is echt gigantisch !

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:41

Hij krijgt trouwens ook nog safe&sound voor de vitamines :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:33

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:17

Zo dat is een heel verschil :wow:
Maar die van mij komt nauwlijks op het gras, al jaren niet, dus geen idee waar hij die nek van heeft, maar het is echt extreem, hij valt helemaal naar rechts, ziet er gewoon niet uit.
Heel die pony ziet er niet meer uit, er zit totaal geen model meer in.
Hij is nu 14 jaar
Afbeelding

Op zijn kont heeft hij ook de kenmerkende vetopslag
Afbeelding

Maar in zijn flanken is hij weer erg ingevallen en zijn ribben kan ik ook voelen -O-
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo zag hij eruit al 4 jarige, dus 10 jaar geleden.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door darwin op 02-10-14 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:24

Darwin...wat een prachtige pony heb je!
Hoeveel hooi krijgt hij?Inderdaad....daar is bijna geen bloedproef voor nodig om te zien dat hij IR heeft.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:30

geerke schreef:
Darwin...wat een prachtige pony heb je!
Hoeveel hooi krijgt hij?Inderdaad....daar is bijna geen bloedproef voor nodig om te zien dat hij IR heeft.

Dank je, hij was ook mijn grote liefde, zag hem als veulen van 3 dagen oud en was gelijk verkocht <3
Hij kreeg 4 keer per dag een berg voordroog en 2 keer per dag een halve emmer bietenpulp met een halve schep omega 3 muesli, lijnzaadolie en een vitamine mineralen brokje.

Nu krijgt hij alleen nog droog hooi, en 2 x daags 1 schepje uitgespoelde geweekte bietenpulp met een halve schep Cavallor fibre force met lijnzaadolie en een vitamine mineralenbrok.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:48

dat klinkt al beter...word die hals niet beter zonder kuil?
Mijn paard heeft ook IR en daar gaat het compleet mis als ik die teveel hooi geef.Hij krijgt iedere drie uur een flinke pluk.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:29

geerke schreef:
dat klinkt al beter...word die hals niet beter zonder kuil?
Mijn paard heeft ook IR en daar gaat het compleet mis als ik die teveel hooi geef.Hij krijgt iedere drie uur een flinke pluk.

Dat moet ik nog afwachten, ben er net een paar dagen mee bezig, heb de uitslag pas deze week gekregen.
Belangrijkste is nu dat we hem weer aan het lopen krijgen.
We hebben 1 voorvoet al beslagen, die waar het hoefbeen het meest gekanteld was en waar hij dus het meeste pijn aan had. De andere moet nog, maar hij kon nog niet goed op dat zere been staan, dus dat hebben we even uitgesteld.
We hebben er nu dit ijzer onder zitten.
Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:52

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:51

Ik zou hem zeer zeker gluco balance geven!
Sinds Damian dat krijgt is het echt een ander paard.
Ook zou ik hem metazoa geven want dat onderdrukt het honger gevoel redelijk,sinds hij dat krijgt loopt hij niet meer constant te drammen om eten.
Ik hoop dat je hem snel weer aan het lopen hebt :)

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:30

De pavo speedibeet, worden ze daar dik van? Ik zit erover te denken maar mogen niet groeien

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:54

Er zit helemaal niets in die speedibeet en daarom is het zo ideaal voor paarden met IR en overgewicht ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:10

Is dat zo evelyne? Ik geef het ook wel, maar slechts een handje. Men geeft het toch juist vaak om ze wat dikker te krijgen? Hoeveel geven jullie dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:58

bietenpulp gebruik je om ze op gewicht te krijgen of te houden.Het zet dus aan.Niet gebruiken als je paard juist moet afvallen.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:45

Mijn paard kreeg dit gevoerd terwijl hij moest afvallen en hij krijgt het nog steeds om zijn poeders door te doen. Hij krijgt geen grote hoeveelheid van de pulp want hij krijgt er nog meer voer doorheen. Pulp is alleen maar vulling en er zit helemaal niks aan echte voeding in, ideaal dus als je je paard moet voeren terwijl hij bijna niks mag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:48

een handje kan geen kwaad....in bietenpulp zitten veel vezels,pectine en calcium.Het heeft dezelfde energiewaarde als haver.En helpt om maagzweren te voorkomen en te genezen.
Ik zou dat niet niks willen noemen.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:45

Iemand tips wat bij te voeren als mijn paard wat mag aankomen
(was hoefbevangen, te dik en nu dus randje te mager ...)
da raadde aan olie onder haar voer te mengen (dagelijks half kopje koolzaadolie) maar ik ben op zoek naar iets anders zonder dat ik bang moet zijn dat ze terug hb geraakt ...
Ze staat nu 24/7 op een schrale weide en krijgt dag. een halve emmer pulp gemengd met tarwezemelen en 2xd een kan safe & sound
Normaal krijgt ze in de winter ook hooi bij, maar nu durf ik niet zo goed ... Iemand raad ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:03

Thirteen schreef:
Iemand tips wat bij te voeren als mijn paard wat mag aankomen
(was hoefbevangen, te dik en nu dus randje te mager ...)
da raadde aan olie onder haar voer te mengen (dagelijks half kopje koolzaadolie) maar ik ben op zoek naar iets anders zonder dat ik bang moet zijn dat ze terug hb geraakt ...
Ze staat nu 24/7 op een schrale weide en krijgt dag. een halve emmer pulp gemengd met tarwezemelen en 2xd een kan safe & sound
Normaal krijgt ze in de winter ook hooi bij, maar nu durf ik niet zo goed ... Iemand raad ?

Krijgt ze nu geen hooi bij dan als ze op een kale wei staat ?
Als het écht een kaal land is, kan je haar darmen onmogelijk gevuld houden op een halve emmer pulp en zemelen... In eerste instantie beginnen met beperkt hooi bijgeven en zien wat dat voor resultaat geeft...darmen hebben structuur nodig om te blijven functioneren.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:46

Een schrale wei (geen kale ;) ) het gras dat ze zo binnenkrijgt was volgens mijn da voldoende om geen hooi bij te geven, althans in de zomer toch ... Mss toch voorzichtig haar hooi terug wat opbouwen ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:45

Liever beperkt hooi en bijna geen gras dan...in deze periode van het jaar worden zelfs de ieniemienie grassprietjes erg gevaarlijk voor hb'ers en ex-hb'ers :j , net zoals in het voorjaar.
Verder lijnzaadbrokken of lijnzaadolie als veilige energieleverancier en dat zet ook wel een beetje aan.