[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:35

Zo, terug van vakantie... Indi heeft zowaar zich nog steeds niet geschuurt. Deken is ook redelijk heel gebleven (alleen klipjes gaan steeds los van die flap tussen de voorbenen naar de buikflap???). Ik ben echt blij dat het zo goed is gegaan! Alleen haar buik blijft een probleem. Toch maar ook een flap maken die uiers beschermt en haar buik achter de buikflap...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:08

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:51

@Sanet: dat wist ik niet dat Boett ook losse halsdekens had. Enig idee waar je die dan kan bestellen?

Ik ga ook eens verderkijken naar zon Meulenkamp of een everline zoals zweetvos zegt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:02

Inge_1986 schreef:
@Sanet: dat wist ik niet dat Boett ook losse halsdekens had. Enig idee waar je die dan kan bestellen?

Ik ga ook eens verderkijken naar zon Meulenkamp of een everline zoals zweetvos zegt.

Bij Atorka kan je Boett halsdekens bestellen. Ik vind ze alleen wel heel erg duur.
Bij Atorka heb je ook een eczeemdeken QHP plus voor de bredere paarden, misschien is dat wat voor je fjord? Ook hebben ze daar de Itch Off. Bij deze dekens in de maat 7 en 8 is de hals wijder. Als de deken te lang is kan je hem ook op een stuk dubbel slaan en dit vast naaien zodat de deken op de rug korter is, maar je toch de ruimte bij de hals hebt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:36

Ik heb nu twee QHP's speciaal voor brede rassen (ik heb een Fries met een boeg als een containerschip) één en twee maten groter dan normaal. De één maat te groot begint stuk te gaan op de naad waar het borststuk vastgemaakt wordt aan de buikflap, de twee maten te groot is ruim genoeg op de boeg maar die heb ik wel 10 cm of meer in moeten korten. Ik kijk even hoe het gaat, anders neem ik volgend jaar nog een twee maten te groot erbij, want stuk is ook niks.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:04

wuswa schreef:
Geen biedingen....

http://link.marktplaats.nl/364399963

Wie komt de tubes gratis halen (Arnhem). Ik wil ze ook wel verzenden mits ik geen kosten hoef te maken.

Ik ben toevallig vrijdag in Arnhem ;)
Waarom gebruik je de zalf zelf niet?
Iets nieuws proberen is nooit verkeerd..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:09

wuswa schreef:
Geen biedingen....

http://link.marktplaats.nl/364399963

Wie komt de tubes gratis halen (Arnhem). Ik wil ze ook wel verzenden mits ik geen kosten hoef te maken.

Moest bovenstaande bokker ze niet willen, wil ik ze wel overnemen tegen verzendkosten als je me even kort kan vertellen wat het net doet :D

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:28

hier gaat het erg goed met Sterre!!

sinds enige tijd zonder deken!! nog steeds niet geschuurd!!

hopen dat het zo blijft!!

iemand bij mij op stal gebruikt een smeersel van N.A.F.
te koop bij de paardendrogist..

iemand hiermee ervaring??

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:51

wat doe jij, waardoor Sterre schuurvrij is?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:22

ik geef drainage en cullico..

en smeer om de 2 dagen haar manenkam en staartwortel in met bio-huidolie van leovet

het nadeel daarvan is wel dat het erg vet wordt. als ze hebben gerold plakt alles eraan vast. dus misschien zal ze daar dan op kunnen schuren. mocht alles nou heel vies zijn dan was ik haar met teer shampoo.

maar er staat hier meestal wind (polder)

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:00

Ik heb inmiddels pavo vitaminenkorrels in huis, dit ga ik straks aan me shetje geven.

En binnenkort wordt er een schraapsel voor mijt afgenomen, aangezien de plekken zich verplaatsen waar ze zoveel jeuk aan heeft, dus ben erg benieuwd.

Ook mag ze niet meer op hoog gras, dus hopelijk is het geen ze, maar iets wat makkelijker te bestrijden is. Dus blijft nog even spannend.
:(:)

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:02

ben benieuwd wat eruit komt!!!

ik zit nogsteeds te denken voor een bloedonderzoek.. voor de waardes van het bloed. evt tekorten bijvullen.

maar kan ik niet beter wachten tot volgend voorjaar??
graag jullie advies

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:08

Flosje446 schreef:
Bij Atorka kan je Boett halsdekens bestellen. Ik vind ze alleen wel heel erg duur.
Bij Atorka heb je ook een eczeemdeken QHP plus voor de bredere paarden, misschien is dat wat voor je fjord? Ook hebben ze daar de Itch Off. Bij deze dekens in de maat 7 en 8 is de hals wijder. Als de deken te lang is kan je hem ook op een stuk dubbel slaan en dit vast naaien zodat de deken op de rug korter is, maar je toch de ruimte bij de hals hebt.

Bedankt! Die QHP lijkt me wel interessant! De halsdekens zijn idd wel erg duur, maar ik ga er mss toch eens naar informeren.
jolanda20 schreef:
ik geef drainage en cullico..

Geef je die gewoon tesamen en de hele zomer door?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:10

@inge..

drainage het gele jaar door. wel met de voorgeschreven tussenstops. 3 maanden geven, 1 maand stop.

cullico van feb. tot okt/nov.

je doet ong. een maand met een flesje

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 06:51

Wanneer moet de eczeemdeken ook alweer af?
Als het een week kouder dan 10 graden 's nachts is geweest toch of heb ik dat fout?
Ik weet namelijk niet meer zo goed wanneer ik hem vorig jaar af heb gedaan, ik dacht rond half november kan dit of moet je langer wachten? Hoor graag van jullie.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:26

Ik wacht tot de eerste nachtvorst, dat kan al in oktober zijn maar ook eind november, de temperatuur is dus bepalend, niet de datum.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:30

De gel van Cavalesse gebruik ik niet omdat het voor mijn excemers niets toevoegd. De vloeistof heb ik nu 2 jaar gebruikt bij 1 van de paarden. Nu ben ik daarmee gestopt en gebruik alleen nog speciaal voer + Derfen. Geen verschil met voorheen. De ander krijgt alleen Drainage + Derfen + speciaal voer en die is vrijwel jeukvrij. Even gestopt met de Drainage maar na 5 dagen begon het schuren weer. Weer op de Drainage en na 3 dagen was het schuren weer weg!

Dus wie komt de Cavalesse gel halen?!? Wie was er ook al weer in de buurt vana Arnhem vrijdag??

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:22

Ik wacht heel lang voordat de eczeemdeken er echt helemaal af gaat. Vaak heb ik nog een overbruggingsperiode, met een hals en een regendeken of zelfs al een winterdeken. En dan gaat de hals van de winterdeken er eigenlijk al op.
Ik hou ook niet zo van manenbijters :) En die van mij staat toch het hele jaar door ook buiten (enkele uren) met vriendjes.. en die manen... daar ben ik heul zuinig op :o

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:33

Jeee moet dat echt zo lang erop?? Ik hoopt dat Bregh nog een paar maandjes lekker bloot in de wei kon darren, ipv altijd ingepakt... Bummer...

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:34

die van mij staat al zonder deken. mocht het weer zonnig weer worden gaat hij weer op :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:55

Moeten moeten... er moet niets natuurlijk :)
Ik zie alleen om me heen teveel gebeuren dat mensen denken: "Ohhh, kan wel af" en dan oeps, ja, toch 3 seconden mooi weer, even wat minder wind/regen, weet ik veel.. en dan zijn al die etterbakken er weer...
Die knutten vallen niet allemaal gelijk dood neer als er 1x nachtvorst geweest is of wat dan ook. Ze zijn natuurlijk wel in bepaalde periodes actiever (vooral tijdens het paringseizoen, en dat is in mei, juli en september geloof ik..?)

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:21

Daar zijn de meningen over verdeeld.
want ik ben namelijk gaan kijken ( 4x op een dag erheen gereden ) of hij jeuk heeft of niet . met mooi weer heeft hij dus alleen met schemering jeuk en overdag, snachts vrijwel niet.

hij kan dus met regenachtig weer af, en met zonnige weer erop als het schemering word. hij is nog steeds jeuk vrij dus i denk dat het wel goed zit

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:49

Sanet, daar ben ik dus ook bang voor... Nu schuurt Bregh minimaal, en sinds de deken totaal niet meer, maar toch...

Ik laat hem nog maar even op , wordt ze er echt sjaggo van kan ik altijd nog even kijken. Weet je wat me wel opvalt, dat ze het er nu warmer onder heeft dan toen de temperatuur hoger lag. De lucht is nu veel vochtiger uiteraard, maar dat dat zoveel scheelt..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:19

Van de week ben ik nog in "paniek" om 21.00 uur naar stal gereden. Ik werd gebeld door een stalgenootje: Famke's deken lag in de wei en ik heb em maar over haar staldeur heen gehangen, Famke nu 24/7 buiten en stal is leeg.
Op stal aangekomen tref ik een stuiterend paard aan in de wei en de RSIH met een kapotte singel over de staldeur.
Snel een reserve deken, Rambo zonder hoody, op gedaan, stuiteren veranderde in hoofdschudden.
Gelukkig lag haar ander RSIH gerepareerd klaar bij de zadelmaker, dus nu staat ze weer rustig. :z

Na een regenbui hier juist veel knutten, ik kan de dekens nu echt nog niet af laten. Vorig jaar ging het goed na de 1e nachtvorst.

In de winter staan mijn paarden altijd zonder deken, Famke krijgt niet zo'n dikke wintervacht en ik ben nog geen positiedekens voor Groningers (of andere zware paarden) tegen gekomen :+
Blacky blijft ook in de winter 24/7 buiten, dus voor hem een lekkere wintervacht.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:50

Juist tussen de buien door zijn die krengen heel actief.

Ik doe de laatste periode (herfst), eczeemdeken op tezamen met een regendeken.

En het hele jaar rond onder een deken, tja, daarom loopt ze in de winter 'naakt', tenzij het echt niet anders kan.
Maar daarnaast zijn er genoeg paarden die jaar rond onder dekens staan die niet eens eczeem hebben.
Als je maar zorgt voor goede dekens, dan kan het weinig kwaad.