[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:16

_Amyyy schreef:
Even een vraagje aan iedereen; zijn er hier ook mensen die hun eczemer zomers van het gras afhalen?

Mijne staat nu nog af en toe buiten als het flink waait maar voor de rest komt hij niet meer buiten de eerstkomende
maanden.

Ja dat is zielig maar hij gooit zich echt tegen de grond buiten en rent door de draad. Geen optie dus.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:35

simongek schreef:
_Amyyy schreef:
Even een vraagje aan iedereen; zijn er hier ook mensen die hun eczemer zomers van het gras afhalen?

Mijne staat nu nog af en toe buiten als het flink waait maar voor de rest komt hij niet meer buiten de eerstkomende
maanden.

Ja dat is zielig maar hij gooit zich echt tegen de grond buiten en rent door de draad. Geen optie dus.

nou ik vind het raar, mijn eczemer heeft toch flinke eczeem maar zij sttaat gewoon buiten(24/7 altijd dus), een goede deken op en goed insmeren of insprayen..

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:37

willemlover schreef:
welke deken ga je kopen MSophie?
ooh zit echt in dubio die van de divoza pagony eczema is nog wel te doen maar die andere zijn zoo duur en aangezien ik 2 dekens moet hebben weet ik het echt niet :=

ik koop een boettt dat stond ook in mijn berichtje, pagony is prut en daar blijf ik bij.. mocht ik nog geen geld hebben komt er never nooit een pagony op mijn pony ! maar dan spaar ik wel door voor een boett of een invanhoe.

een paard kost geld en als je dat geld niet hebt had je er niet aan moeten beginnen sorry dat ik zo noem maar dat vind ik nou eenmaal zo..

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:39

Sonja_vR schreef:
ik zou soieso even op de duitse ebay kijken
de engelse doet het ook best leuk kwa 2e hands dekens

en marktplaats
je kunt af en toe een goeie deken tegen het lijf lopen voor ene goede prijs , op ebay.co.uk stond pas een snuggy rug set te koop voor 60 pond, helaas verkeerde maat voor mij
op ebay.de staan er regelmatig everlines, busse, soms ook boett en andere merken te koop

op MP alles van pagony tot bucas en boett

ik heb die van mij (en de andere eczemers op stal) nog niet van het land gehad...doordat Ed draagt wil ik dit jaar haar ook niet van het gras afhouden ...volgend jaar is er een grote kans dat ze niet op het gras komen op een uurtje of 2 tot 4 na
en dan langzaam opbouwen op lang/ouder gras

en ik wil gaan kijken of ik staleigenaresse zo gek krijg m een aparte paddock aan te leggen voor de ijsjes, of dat we 1 van de bakken (we gebruiken er eingelijk maar 1tje) ombouwen tot

ik heb 1 eczemer, en de staleigenaresse ook 1, + 1 pensionshetje

even nog een tipje voor de boett, niet bij divoza aanschaffen, daar is ie namelijk veel duurder dan bij atorka of paardendrogist, het scheelde mij vorig jaar bijna 50 euro (ik heb hem bij atorka gehaald )

Divoza heeft nu 25% korting als je lid bent en kaart thuis hebt gekregen..
daardoor scheelt het mij nu veel geld als ik het niet doe..
en daarbij ga ik geen 2e hands prut deken overnemen voor mijn zware eczeem knol..
koop gewoon een nieuwe dan hoef je de eerst paar jaar niet weer.. mijn boett gaat nu al voor 3e jaar mee en ziet er nog heel goed uit..

Kev

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:19

De mijne schuurt weer sinds vandaag.... :S

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:34

Kev schreef:
De mijne schuurt weer sinds vandaag.... :S

ik ga een brouwsel maken om de vliegen te weren, hij wordt er echt gek van! Ben nu aan het kijken wat ik erdoor kan doen en wat juist niet!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:38

Mindfields schreef:
Hoi,

Ja inderdaad, maar ik betaal de flessen allemaal zelf die in deze test gebruikt worden, en dat zijn er drie per paard. Het middel is in Duitsland al uitgebreid getest met zeer goede resultaten. In Duitsland is het al een bewezen middel maar in Nederland kent bijna niemand het en daarom dat ik via Bokt 5 testpaarden uitgezocht heb om het hier meer bekendheid te kunnen geven aangezien het zoveel paarden al zo enorm helpt met zomereczeem, andere huidproblemen en een heleboel andere weerstandsproblemen of infecties/ontstekingen etc.

Dus dat is de reden :)

'k snap um :D
Maar als zo'n bedrijf serieus voeten aan de grond wil krijgen in Nederland dan lijkt het me logisch dat ze zelf ook investeren?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:41

qua vliegentroep zit ik op de nieuwe stal super, weides liggen eigenlijk geheel open, waardoor het lekker doorwaait.
Zie dan ook weinig gespuis rondom haar.
In stal ook vrij weinig, terwijl er een boom naast haar stal staat.
Die plakdingen voor de vliegen liggen al klaar in de kast om opgehangen te worden (uiteraard hang ik ze hoog op zodat ponylief er niet aan geplakt blijft zitten)

Verder hoef ik niets te spuiten voor vliegjes.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:58

*wist niet dat divoza korting had, gaat even spieken op de site, heb nog een nieuw eczeemmasker nodig :) *

Edit: weet iemand hoe het zit met de pagony hoofdkap?
Als ik die in mijn mandje stop geeft hij geen korting; dat is ook huismerk dus zou dan toch ok 15% korting moeten geven?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:08

ooow ik lees hier dingen...moet nog veel eczeemdinkies leren! ;)
Jullie paarden komen dus eigenlijk niet/nauwelijks op het gras?

Shathu staat er de hele zomer op. Wel met deken, al vanaf febr/maart ofzo.
Moet wel zeggen, Shathu is geen "zware eczemer" (nog niet tenminste ;) )

Kan me voorstellen dat je, als je paard door de draden gaat van gekte en zich tegen de grond werpt, je wel andere maatregelen moet nemen...pfff

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:10

Mijn paard staat zo veel mogelijk buiten. Ik weet niet of dat voor hem meer jeuk oplevert, maar op alle andere gebieden is het wel veel gezonder! Hij heeft wel een rambo sweet itch op en ik ga hem weer insmeren..

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:33

IndianaJones schreef:

Kan me voorstellen dat je, als je paard door de draden gaat van gekte en zich tegen de grond werpt, je wel andere maatregelen moet nemen...pfff

volgens mij staan de meeste eczemers gewoon op het gras hoor hier is niks mis mee vind het ronduit gemeen als je ze van het gras haalt want dan zullen die paarden in de winter ook nauwelijks buitenkomen zeer gemeen vind ik dat.. en deken op en smeren komt je een heel eind.
ik heb zelfs wel zware eczemer en die staat gewoon dag en nacht het hele jaar door zomer en winter lente en herfst buiten.. regen of geen regen, sneeuw of geen sneeuw, zon of geen zon :P zo duidelijk he hihi

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:36

MSophie schreef:
Sonja_vR schreef:
ik zou soieso even op de duitse ebay kijken
de engelse doet het ook best leuk kwa 2e hands dekens

en marktplaats
je kunt af en toe een goeie deken tegen het lijf lopen voor ene goede prijs , op ebay.co.uk stond pas een snuggy rug set te koop voor 60 pond, helaas verkeerde maat voor mij
op ebay.de staan er regelmatig everlines, busse, soms ook boett en andere merken te koop

op MP alles van pagony tot bucas en boett

ik heb die van mij (en de andere eczemers op stal) nog niet van het land gehad...doordat Ed draagt wil ik dit jaar haar ook niet van het gras afhouden ...volgend jaar is er een grote kans dat ze niet op het gras komen op een uurtje of 2 tot 4 na
en dan langzaam opbouwen op lang/ouder gras

en ik wil gaan kijken of ik staleigenaresse zo gek krijg m een aparte paddock aan te leggen voor de ijsjes, of dat we 1 van de bakken (we gebruiken er eingelijk maar 1tje) ombouwen tot

ik heb 1 eczemer, en de staleigenaresse ook 1, + 1 pensionshetje

even nog een tipje voor de boett, niet bij divoza aanschaffen, daar is ie namelijk veel duurder dan bij atorka of paardendrogist, het scheelde mij vorig jaar bijna 50 euro (ik heb hem bij atorka gehaald )

Divoza heeft nu 25% korting als je lid bent en kaart thuis hebt gekregen..
daardoor scheelt het mij nu veel geld als ik het niet doe..
en daarbij ga ik geen 2e hands prut deken overnemen voor mijn zware eczeem knol..
koop gewoon een nieuwe dan hoef je de eerst paar jaar niet weer.. mijn boett gaat nu al voor 3e jaar mee en ziet er nog heel goed uit..

ik heb ook een boett...maar koop er nu een snuggy bij omdat ik de boett te warm vind in de zomer, paard staat er onder te zweten
de snuggy is trouwens net zo duur als een boett
de boett houd ik voor het voor en najaar , de snuggy voor de zomer

maar tweedehands kan een hele goede optie zijn
er stan regelmatig tweedehands dekens te koop in hele nette tot zelfs echt goede staat
en dan bedoel ik boett, bucas, rambo

tot nog toe lijtk mij de equismart ook wel ene goeie

persoonlijk zou ik trouwens ook geen pagony, of andere vergelijkbare dekens kopen
heb er verschillende in gebruik gezien en ik vind de kwaliteit en pasvorm vaak om te janken

de 25%korting is een erg leuke actie idd, dan loont het weer een beetje
maar dan scheelt het nog steeds in kosten als je hem bij atorka of de paardendrogist haalt
die 25 % scheelt op 250 euro nog steeds maar 25 euro
terwijl hij bij andere winkels 40 a 50 euro goedkoper is (divoza is met sommige dingen echt idioot duur :+ )

edit : mijn boett gaat nu het tweede jaar in , heeft drie mini reparaties(heb drie kleine gaatjes gestopt) en ik moet de strip op de rug waar de riemen van de buikflap doorheen gaan weer even vastzetten (leuk, puberende weidegenootjes :roll: )

maar kwa kwaliteit en pasvorm, geweldige deken

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:43

even een vraagje, waar zijn de exeem dekens van gemaakt, is het en stof die ik op de markt zou kunnen kopen?

Mijn hengstje begint weer met schuren, vorig jaar viel het mee en heb ik zn manen en staart kunnen sparen.
Ik ben bang dat het dit jaar niet mee gaat vallen dus wil ik een dekentje maken voor hem.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-I3HLQJ7G.jpg
dit was tie een paar jaar terug

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ODFYQV6I.jpg
dit was tie vorig jaar

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HDG6ZO8Y.jpg
dit is tie nu.

ben blij dat tie weer een mooi volle staart en manen heeft, dat wil ik graag zo houden.
Vandaag wilde zn verzorgstertje gaan rijden maar hij werd echt gek buiten en wist niet hoe snel die weer de stal in moest.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:50

MSophie schreef:
IndianaJones schreef:

volgens mij staan de meeste eczemers gewoon op het gras hoor hier is niks mis mee vind het ronduit gemeen als je ze van het gras haalt want dan zullen die paarden in de winter ook nauwelijks buitenkomen zeer gemeen vind ik dat.. en deken op en smeren komt je een heel eind.
ik heb zelfs wel zware eczemer en die staat gewoon dag en nacht het hele jaar door zomer en winter lente en herfst buiten.. regen of geen regen, sneeuw of geen sneeuw, zon of geen zon :P zo duidelijk he hihi

Je kunt je paard toch ook gewoon buiten hebben als hij niet op gras staat. Die van mij staat op zand met onbeperkt hooi.
Ik snap niet wat daar gemeen of zielig aan is. Zo staat hij lekker het hele jaar door met zijn vrienden.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:00

wat zielig is mag iedereen zelf uitmaken, maar als een paard een heftige eczemer is die niet voldoende baat heeft bij een deken en smeren en dat geldt gelukkig voor minder paarden, dan kun je niet anders dan op stal houden, van maart tot november een kapotte huid en verschrikkelijke jeuk, vind ik dan toch erger dan in een luchtige schone stal en rust zonder jeuk, sommige raken zo overstuur dat er grote kans is op ongelukken, die meer ellende veroorzaken.

ik vind dat paarden zoveel mogelijk buiten horen, mits dat voor hun gezondheid ook kan, bij een aantal mensen die ik ken met ernstige gevallen, komen ze in de winter waarschijnlijk langer en vaker buiten dan de meeste andere paarden. de eerste vorstdag is dan ook reden om heel hard hoera te roepen, tot die tijd blijft het vaak een beetje bij uurtjes sprokkelen.

paarden met een fikse pollenallergie of lichtovergevoeligheid zet je ook niet voor hun plezier in de wei, dan is de stal ook vaak de enige behandeling en ik vind het toch een verschil of je opstallen doet uit gemak of voor de gezondheid van je paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:14

even over dure of goedkope dekens he...
er zijn zat pagony dekens die jaren meegaan.
ligt aan je paard en aan zijn weidegenootjes.

ik heb geen geld om tig euro uit te geven aan dure dekens, ik heb mijn 2e hands boett voor 35 euro op marktplaats gekocht, was aan alle kanten gemaakt.
zijn vliegendeken heb ik voor 15 euro gekocht hier op eenmaal andermaal.
werkt allemaal prima gelukkig.

dure deken of niet,het gaat er om dat er wat op ligt wat de vliegen weghoud en dat is het belangrijkste ;)

msophie:
Citaat:
volgens mij staan de meeste eczemers gewoon op het gras hoor hier is niks mis mee vind het ronduit gemeen als je ze van het gras haalt want dan zullen die paarden in de winter ook nauwelijks buitenkomen zeer gemeen vind ik dat..

hoe kom jij erbij dat die paarden er dan in de winter niet uitkomen??

bij ons staat er nog geen enkel paard in het gras momenteel en we hebben er wel 30 lopen op stal.
maar alle paarden staan in gezelschap,kunnen de hele dag eten en sprintjes trekken als ze dat willen :D

gras is helemaal niet belangrijk voor een paard....
als ze maar buiten zijn en rennen kunnen...dat vind ik veel belangrijker

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:15

Inderdaad. sommige mensen denken dat ik het voor mijn eigen plezier doe of zo. Ja ik vindt het leuk als
onze ponies lekker dag en nacht in de paddock staan terwijl simon in zijn warme stal staat. :n

Simon wordt gewoon gek zodra hij het idee heeft dat hij gestoken wordt. Om deze reden ga ik niet eens
op wedstrijd in de buurt bij bos of zo waar veel muggen voorkomen. Hij zet het meteen op een lopen en mijn
stuur is weg. ben zelfs wel eens afgestapt in de bak omdat hij het ook al heeft als er vliegen op zijn lijf zitten.

Dan heb ik hem liever met deken en ingesmeerd en al op stal staan. We hebben als extra nog een vliegenvanger
op stal gehangen die alles electrocuteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:22

MSophie schreef:
willemlover schreef:
welke deken ga je kopen MSophie?
ooh zit echt in dubio die van de divoza pagony eczema is nog wel te doen maar die andere zijn zoo duur en aangezien ik 2 dekens moet hebben weet ik het echt niet :=

ik koop een boettt dat stond ook in mijn berichtje, pagony is prut en daar blijf ik bij.. mocht ik nog geen geld hebben komt er never nooit een pagony op mijn pony ! maar dan spaar ik wel door voor een boett of een invanhoe.

een paard kost geld en als je dat geld niet hebt had je er niet aan moeten beginnen sorry dat ik zo noem maar dat vind ik nou eenmaal zo..

Sorry dat ik het zeg.. Maar ben ik dan slecht voor mn paard dat er een pagony op ligt omdat ik idd een duren boet niet zo 1,2,3 betalen kan.... Deken ligt super en gaat nou alweer 1 ½ jaar mee :j

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:57

ellepel schreef:
even over dure of goedkope dekens he...
er zijn zat pagony dekens die jaren meegaan.
ligt aan je paard en aan zijn weidegenootjes.

ik heb geen geld om tig euro uit te geven aan dure dekens, ik heb mijn 2e hands boett voor 35 euro op marktplaats gekocht, was aan alle kanten gemaakt.
zijn vliegendeken heb ik voor 15 euro gekocht hier op eenmaal andermaal.
werkt allemaal prima gelukkig.

dure deken of niet,het gaat er om dat er wat op ligt wat de vliegen weghoud en dat is het belangrijkste ;)

msophie:
Citaat:
volgens mij staan de meeste eczemers gewoon op het gras hoor hier is niks mis mee vind het ronduit gemeen als je ze van het gras haalt want dan zullen die paarden in de winter ook nauwelijks buitenkomen zeer gemeen vind ik dat..

hoe kom jij erbij dat die paarden er dan in de winter niet uitkomen??

bij ons staat er nog geen enkel paard in het gras momenteel en we hebben er wel 30 lopen op stal.
maar alle paarden staan in gezelschap,kunnen de hele dag eten en sprintjes trekken als ze dat willen :D

gras is helemaal niet belangrijk voor een paard....
als ze maar buiten zijn en rennen kunnen...dat vind ik veel belangrijker

gras niet belangrijk ?? pff absurd gras is voeding hoor ! heel jaar lang hooi voor een paard is helemaal niet zo gezond, veel stof etc..
wij hebben afgelopen jaar maar 3 maanden hooi gevoerd en ben er trots op paarden horen niet op stal paarden horen niet in een zandbak paarden horen op een grote wei waar ze ECHTE sprintjes kunnen trekken..

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:00

een paard kost geld en als je dat geld niet hebt had je er niet aan moeten beginnen sorry dat ik zo noem maar dat vind ik nou eenmaal zo..[/quote]
Sorry dat ik het zeg.. Maar ben ik dan slecht voor mn paard dat er een pagony op ligt omdat ik idd een duren boet niet zo 1,2,3 betalen kan.... Deken ligt super en gaat nou alweer 1 ½ jaar mee :j[/quote]

heb zelfs bij verschillende paarden al een pagony op zien liggen bij al die paarden was hij zo na zijn moer als je je je paard BUITEN heb staan.. een klein rukje en hij scheurt helemaal uit.. en een boett is zwaarder dan een pagony maar de stof is dikker en kan tegen een stootje.. mijne is na 3 jaar intensief gebruik wel op en daarom koop ik nu een nieuwe.. liever duur dan een goedkope en uiteindelijk duurkoop..

hoe doe jij het dan als je paard naar de dierenarts moet ? en het wat meer kost dan normaal ? moet je het toch ook kunnen betalen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:02

Mijn paard staat elke dag van 6 tot 5 buiten in kudde van ong 20 paarden ;)

En voor de veeartskosten heeft ze een verzekering ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:36

Ho ho ho, geen rellen schoppen hier.

Areke: je shetlander is wel behoorlijk aan de maat, dit is nadelig voor eczeem. Pas ook op met hoefbevangenheid.

Over wel of geen gras, ik zie liever een pony buiten in een paddock dan perse op gras. Als een dier op stal moet omdat het anders niet in de hand te houden is, het zij zo.
Eigenaren willen het beste voor hun dier en als dat de oplossing is, dan moet dat gewoon.

Laten we nou niet speculeren wat het beste is, want voor ieder dier is dit weer anders, en iedereen heeft een eigen aanpak.

Over het geld, tja, zo'n deken is een hele aanschaf, voor sommigen en niet iets wat je zomaar aanschaft als je er geen ervaring mee hebt. Heb dit zelf ook ondervonden.

Houden we het topic nog even leuk en informatief?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:55

mee eens CS! :)

ik heb vandaag dan eindelijk diddle zijn ivanhoe weer eens gepast, met de verbreding, prima opgelost hij trekt niet meer :)
maar voorlopig voldoet de equitheme nog prima :)
Diddle slaat afentoe wat met zijn achterbenen, dat stampen
en verder valt het gelukkig nog réuze mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:57

Sorry! ik wou geen rel schoppen met mijn vraag :oo