Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:44

Soms bel ik mijn apotheker met de vraag wat een specifiek product kost. En die verteld me dan of ik een recept/voroschrift nodig ga hebben of niet. Maar er bestaat een boekje en site waarin alle op de belgische markt verkrijgbare geneesmiddelen in staan met de prijzen (zonder recept/ met recept niet terugbetaald/ terugbetaald/ verminderd tarief wegens bepaald financiële of medische situatie)
Dus ik denk niet dat ik kan gaan "shoppen" bij verschillende apotheken :D

Moest mijn vriendin met deze prijs kunnen leven, dan moet ik mijn DA overhalen om te komen kijken en een recept te geven... al weet ik er denk ik eentje die ik voor een voldongen feit kan zetten. Heb zo eens verdovingsmiddel gaan halen. Apotheker zei: "gooi het recept maar een keertje binnen" Ik heb pas na 6 maanden de DA gevraagd voor het recept :D

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:45

Ik durf het ook niet met zekerheid te zeggen,
en als ze cushing heeft is dit sinds een jaar,
en wat ik weet heeft ze ook op land gestaan waar echt niks opstond,en tussen paarden waar ze regelmatig door getrapt zal worden?

En volgens haar DA uit veendam is er niks met mira aan de hand!
behalve dat ze veel meer voer moest krijgen?

En heb niet het idd dat ze hier echt over liegt...maar zeker weten durf ik het allemaal niet!

ik weet dat ze eerst gezond is geweest,en zo op de een of andere dag zo is geworden!
en dat dit ongeveer nu een half jaar speelt..
ze is dus eerst nog een tijd bij de handelaar geweest..daar is het mis gegaan
meisje mira terug gekocht en sindsdien is het mis..zegmaar!

Nefertarie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:59

Net stond er iets heel anders.... dat je geen geld had om nu een onderzoek te laten doen?
Als een paard cushing verschijnselen krijgt in de vacht, heet ze het al 3 jaar.....

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:00

Nee maar vind het ook zowat omdat hier op bokt te zetten!
dat ik momenteel ff niks heb!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:04

hmmmm, dan moet je er ook niet over beginnen dat je het paard wil helpen met pergolide
en onderzoeken.
en de rekening van zo'n test komt toch pas volgende maand in de bus

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:12

wat moet dat moet!
maar dat is niet alles wat er hier speelt;)
vandaar!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:16

Nefertari, in NL kun je gewoon naar de apotheek als je een recept hebt en kun je dus informeren wat het product pergolide kost. Jij bepaalt naar welke apotheek je gaat met het recept dat je hebt gekregen.

Wij zijn net van DA veranderd want onze oude stopte met paarden, dus mijn vriend belt voor recept, zegt de DA oh maar wij verkopen het ook hoor. Ja zegt M voor een euro per stuk en ik koop het nu voor 45 cent per stuk. Oh, zei DA en gaat het recept opsturen hahahaha.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:24

Je kunt het ook stap voor stap doen Babet!
Het lijkt me een goede zaak als je eerst in overleg met je DA probeert de conditie van het paard te verbeteren- zorg dat je een goed voedingsadvies krijgt (een dier wat er zo slecht aan toe is mag je niet opeens gaan volstoppen met van alles en nog wat en als er een Cushingverdenking is ook geen maismeel ed) en gaat ontwormen ( even overleggen met je DA, ik zou denken een keer of drie achterelkaar met een tussenperiode van 4 weken met ivermectine). Dan ben je al een stap op weg en dat hoeft je de kop niet te kosten. ACTH waarden van Cushing gaan ná November voor de meeste paarden toch wat omlaag en even pas op de plaats maken om te zien hoe het paard herstelt op goed voer met laag koolhydraat en suiker, is alvast wat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:28

pfieuw babet..

je gata toch niet zulke zware medicijnen kopen en dat "zomaar" in je paard steken??omdat jij vermoed dat het cushing is..

100% logisch dat een da een bloedonderzoek wil doen,krullerige vacht kan nl ook door een slechte leverfunctie komen...en dan zijn er heel andere medicijnen nodig als pergolide,zelfs een fikse bloedworm kan een krullerige vacht veroorzaken en broodmagere paarden opleveren...

jou veearts heeft dus in mijn ogen prima gehandeld niet zomaar voorschrijven,maar de patient zien en dan handelen...

wij hebben overigens 48 euro voor 100 tabletten bij de aoptheek betaald..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:55

naar mijn weten veroorzaakt alleen cushing krullen....een langere vacht zie je inderdaad vaak bij een wormbesmetting,maar zonder krullen.
Aan de foto's te zien van het paard(van babet) en de leeftijd durf ik bijna zeker te zeggen dat ze cushing heeft.De vreemde lichte kleur in de vacht,arme bespiering bovenop,en krullen.
Even urine laten onderzoeken en met een dierenarts overleggen over pergolide geven,dit kun je niet op eigen houtje doen.
(ik ben bang dat mijn paard ook cushing heeft :7 )

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:10

@ Geerke:
Ik dacht al, je bent toch vaker in dit topic en je paard heeft toch al Cushing?
Maar dat was nog niet zeker? wat heb je voor paard + leeftijd?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:35

geerke schreef:
naar mijn weten veroorzaakt alleen cushing krullen....een langere vacht zie je inderdaad vaak bij een wormbesmetting,maar zonder krullen.
Aan de foto's te zien van het paard(van babet) en de leeftijd durf ik bijna zeker te zeggen dat ze cushing heeft.De vreemde lichte kleur in de vacht,arme bespiering bovenop,en krullen.
Even urine laten onderzoeken en met een dierenarts overleggen over pergolide geven,dit kun je niet op eigen houtje doen.
(ik ben bang dat mijn paard ook cushing heeft :7 )

Hier ben ik het mee eens, denk echt wel dat het paard wel cushings heeft, maar snap ook wel dat een DA het paard wil zien als hij de situatie verder niet kent en het paard nieuw is.
Paard is 450 kg, heeft verder nog niet heel veel klachten behalve ingevallen en vacht en misschien wat down.
Dan zou je kunnen starten met opbouwen naar een halve tablet en kijken of je daar voldoende aan hebt en al goede resultaten gaat zien, mocht dit niet zo zijn kun je het na verloop van tijd (na bijv 2 a 3 maanden) uitbouwen naar 1 mg.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:39

tuurlijk het paard op de foto toont als een cushing paard,maar is ook erg mager door ondervoeding??

ik snap die veearts wel dat hij niet van een telefoontje uitgaat dat het zomaar cushing is..en dat hij het dier minimaal wil zien en een bloedje wil trekken,zodat je werkelijk kan zien wat er allemaal aan de hand is..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:40

kimmie261 schreef:
tuurlijk het paard op de foto toont als een cushing paard,maar is ook erg mager door ondervoeding??

ik snap die veearts wel dat hij niet van een telefoontje uitgaat dat het zomaar cushing is..en dat hij het dier minimaal wil zien en een bloedje wil trekken,zodat je werkelijk kan zien wat er allemaal aan de hand is..

Precies, langskomen is wel zo verantwoord. Zo mager, kan ook heel goed door de cushing komen hoor (suikerziekteverschijnselen, interen op spieren en geen trek door misselijk zijn).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:50

ja kan....maar is toch logisch dat een veearts dat zelf wil zien en niet zomaar lukraak medicatie gaat voorschrijven...

mijn eerste paardje had in de winter een hele krullerige vacht zeker als hij gezweten had,maar die heeft zeker weten nooit cushing gehad,verhaarde altijd heel netjes,was niet verkleurd zag er super uit,alleen wel schraal ( was op hoge leeftijd letterlijk verhongerd en dat is er gewoon nooit meer aangekomen)..

zou toch wel kwalijk zijn geweest als ik een veearts had gebeld en zomaar pergolide aan dat paard was gaan voeren,omdat een veearts mij aan de telefoon zou hebben geloofd.....

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:00

Hoi bokkers!

heb toch besloten een goeie DA op te zoeken...
en een check up laten doen!
en de kosten...tja dat zien we dan wel weer..

diep van binnen weet ik ook,
als ik dr koppie zie weet ik waar ik het voor doe,
wel of geen cushing!

Kan haar moeilijk laten wegrotten grof gezegd!
maar ga wel opzoek naar een andere DA!
Laatst bijgewerkt door babet1991 op 04-10-11 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:03

*\o/* *\o/* *\o/*

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:06

Jaa die twee ogen doen het...t is een dier die kan lastig zichzelf beter maken?

en wat moet ik anders?

tis geen voorwerp wat je koopt..
en wie weet knapt ze wel weer prachtig op,
wel of geen cushing!

ze krijgt nu trouwens slobber/mais gevoert
en dit gaat tot nog toe super!

Ben wel benieuwd hoe jullie paardjes eruit zagen/zien.(ben erg benieuwd als ze er echt weer mooi uit gaan zien)
of verschilt dit per paard,en kan het best zijn dat ze zo mager blijft?
mocht ze wel cushing hebben..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:20

Nefertarie schreef:
@ Geerke:
Ik dacht al, je bent toch vaker in dit topic en je paard heeft toch al Cushing?
Maar dat was nog niet zeker? wat heb je voor paard + leeftijd?

nee hij heeft insuline resistentie....maar ik ben bang dat hij cushing aan het krijgen is.
Daar ben ik eigelijk al vanaf maart bang voor.
Hij is 25.
Hij komt wel altijd gewoon goed door zijn vacht heen,maar ik zie nu wat slagen op zijn rug.
Hij is verder in goede doen,wakker,opgewekt,eet goed.
Ik heb vanochtend een foto gemaakt van hem....tja...de slagen zijn niet echt te zien op een foto.
Zo op het eerste gezicht ziet hij er ook niet 'cushing' uit.

Het probleem is alleen dat hij al 6 jaar levothyroxine krijgt dagelijks,voor een te trage schildklier en ik heb geen idee wat dat doet met pergolide.Kan daar ook niets over vinden.
Het zou jammer zijn al de twee medicijnen elkaar zouden 'bijten' en mijn paard ,die nu in goede doen is....zou laten veranderen in een ziek hoopje ellende.
De dierenarts komt binnenkort enten,en de jaarlijkse bloedproef doen,zal wat urine opvangen en dan eens kijken wat hij zegt.
Hij heeft in maart de tanden gedaan en vond toen niet dat hij de uiterlijke kenmerken had van cushing.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:26

augustus 2010
Afbeelding

september 2011
Afbeelding

Wat me nog wel stoort is de vreemde plek in haar nek. Die kun je goed zien op foto 2 ( en foto 1 ook trouwens)
Daar is iets met het bindweefsel gebeurd en kan volgens de DA wel 2 jaar blijven zitten voordat volledig hestelt is.
Als ze zweet is het ook alleen daar.

Stress is trouwens heel goed al te lezen bij mijn paard. Als ze iets vreemd of eng vind, gaat ze met haar lippen klapperen
Laatst bijgewerkt door Nefertarie op 04-10-11 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:28

ziet er netjes uit!
dat koppie...vooral weer heel levendig!
op foto een...is dat toch echt stukken minder!
ik ga nu opzoek naar een goeie DA,en natuurlijk als ik meer weet komt het op bokt!
ze is het waard!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:35

Mijn Pablo....waarvan ik denk dat hij het gaat krijgen.De slagen zijn niet te zien op de foto.

Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:36

Geerke Op de rand van zijn billen en onderaan/zijkant zijn buik lijk je wel iets te kunnen zien?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:47

klopt onder zijn buik heeft hij zo een 'schroeiplek' die heeft hij al heel lang.(15 jaar)
Aan de andere kant ook.Geen idee wat dat is,misschien ligt hij daar op s'nachts of heeft het inderdaad met cushing te maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:09

ik heb even gezocht maar vond er niet veel over,wel over glucobalance maar niet wat het doet bij cushing.
Gebruikt een van jullie glucobalance bij jullie cushing paard?En doet het wat?