[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefjes

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:25

Bij die van mij is het ook begonnen na de 1ste inenting die ze in haar leven kreeg en na de tweede werd het een drama. Vreemd. Die van mij heeft vanacht weer voor het eerst buiten gestaan met deken en hoofdkap. Kennelijk heeft ze zich zo geirriteerd aan die hoofdkap dat ze zo heeft geschuurd dat haar hoofd daardoor nu kaal is. Dus dan maar geen hoofdkap. Het stomme is dat ze nu gelijk wel jeuk heeft ondanks dat ze totaal hermetisch ingepakt stond. Ze was wel naar een andere weide gegaan misschien dat dat er mee te maken heeft. Tot gister ochtend had ze nog nergens last van en stond ze zonder deken op de dag buiten en snachts binnen. Ik word er een beetje moedeloos van. Kan haar echt niet meer binnen houden want daar heb ik geen tijd meer voor helaas door mijn werk.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:43

Ik heb een hoofdkap besteld bij divoza
hoop dat ze ehm past als ik ehm binnen heb want dan loopt ze binnenkort hopelijk ook zonder plekken op dr hoofd Go jij! Go jij!

maar mijn pony heeft op de zijkant van dr benen ook allemaal plekjes
wat is hier aan te doen insmeren ?
waar ik het nu mee insmeer helpt het niet echt terwijl het op dr hoofd wel goed werkt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:42

Getver wat een gedonder is het ook met dat schuren Boos! Vandaag waren we een dagje weg en haalde ik de paarden dus pas om 8 uur binnen. Ze waren helemaal druk van de kriebel terwijl ze al een tijdje niet meer schuren met de TKC97... Nu dus wel. In de stal gelijk konten tegen de muur. Zelfs de pony zonder eczeem heeft jeuk. Ze kunnen dus echt NIET zo laat naar binnen. Mijn paard krijgt trouwens extreem schilfers van die TKC, met name in de manen. Iemand hier bekend mee?? Ze draagt een halsdeken van ivanhoe.(er schijnen paarden brandwonden van de TKC te hebben gekregen dus vandaar die deken erover) Heb de staarten nog maar even extra ingesmeerd met eczema balm want die tkc mag niet elke dag. Bah, het was net lekker onder controle... Huilen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:54

Boos! Mijn merrie is vandaag begonnen met schuren...
Vorig jaar waren staart en manen eind april al helemaal op en gewond.
Dit jaar heeft ze een voedingssupplement wat bij haar wel werkt, maar bij onze andere 2 schurende paarden helaas niet en tot vandaag had ze niet geschuurd.
Staart is zo mooi dat die helemaal ingevlochten kan worden op wedstrijden en de manen zijn lang genoeg voor een hengsten vlecht!!
Ben dus super blij maar vandaag iets minder.
Ik hoop dat het kwam omdat ze flink bezweet was, en het eenmalig was...

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:36

Houd er wel rekening mee dat deze zomer niet zo warm is als vorige zomer en vandaag was het toevallig wel goed weer (maar niet voor de exceempaarden dus Verdrietig ), dus dan zit er meer ongedierte. Er zaten vandaag ook meer dazen door het zonnige weer.

Sinds een paar weken smeer ik babyolie en het gaat met de mijne nog steeds goed. Ook heb ik vandaag weer eens met teerschampoo gewassen (was 2 weken geleden), maar ik denk eerder dat de babyolie helpt. De schilfertjes die op de huid zitten worden helemaal week en laten van de huid los. Ik doe de olie in een spuitflesje (en heb er een paar druppels tea tree bij gedaan) en spuit het zo tussen de manen direct op de huid.
Ik weet van het verbrandingsgevaar van babyolie, maar bij de mijne ligt de huid nergens bloot, behalve onder de buik, maar daar komt geen zon en daar groeien nu weer haren.
Ik denk dat een andere olie ook wel zal helpen. Misschien zonnebrandolie???

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:56

@shera ik herken jouw ervaring maar al te goed. Vreselijk machteloos voel je je dan he....

Ik kan ook geen vast patroon vinden in Gijs zn schuurgedrag. Entingen krijgt hij al zeker 4 jaar niet meer. Daar kan het dus niet aan liggen. Op dit moment krijgt hij ouder hooi en niet van ons eigen land omdat het op is en wij nog niet kunnen hooien vanwege het weer. Dacht ik even "heeee hij schuurt minder"... zou het aan het hooi kunnen liggen. Dit hooi komt uit de polder en is ook anders van structuur. Maar nee hoor... vanochtend kon ik zien dat hij alweer geschuurda had. Dussssssss.... daar ligt het ook niet aan.
Vanavond maar weer lekker shampo-en met teershampo daar doet hij het tot nu toe toch wel erg goed mee.

Ik zit met smart te wachten op droog weer. Kan ik hem s'avonds tegen 21.00 uur weer lekker buiten zetten... zucht...

Hoe is het trouwens met de Laarakker-test-paardjes??? Lang niets meer van gehoord...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:58

Het ging redelijk goed met Simon tot afgelopen week. Hij heeft een half uur in de bak gestaan
omdat het flink waaide en lekker fris weer was.

Meteen was het raak. Staart flink geschuurd en de eerste 10 cm manenkam voor het zadel
is bijna kaal. Huilen Zelfs met slechter weer kan hij dus niet naar buiten. Frusty

Hebben jullie ook dat jullie paarden last hebben met inbuigen en lekker nageeflijk lopen.
Er was vorige week geen land mee te bezeilen. Zijn hals was ook flink opgezet dus ik denk
dat het daar door komt. Iemand hier ook ervaring mee.?

heb hem 2 dagen rust gegeven en gisteren weer gereden. Hij liep weer als een trein. Hyper!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:54

@Shera: mijn paard wordt dus NIET alleen behandeld met druppels, dat is enkel voor nabehandeling. Die van mij is op de praktijk aan het bioresonantieapparaat verbonden, waar eerst gediagnosticeerd en daarna mee behandeld wordt.
Voor meer info over bioresonantie, zie de website van mijn VA: http://www.xs4all.nl/~hordijk3/

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:37

[quote="gijsje59
Hoe is het trouwens met de Laarakker-test-paardjes??? Lang niets meer van gehoord...[/quote]

Sorry, ik heb het erg druk gehad afgelopen week. Wij hebben nl de sleutel van ons huis gekregen vorige week maandag en zijn druk aan het klussen ed.

Maargoed nu weer ontopic.
Het gaat best goed met beide fjorden, maar ik kan niet zeggen wie het echte suplement heeft en wie het placebo. De verschillen zijn echt niet duidelijk genoeg. Helaas heeft Raya haar voorpluk aardig toegetakeld.... Er zit nog wel voorpluk maar is aardig uitgedunt.. Deze maand is de laatste maand van de kuren en dan hoor ik vast meer van het onderzoeksteam.....

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:07

Ik moet natuurlijk hout vasthouden, maar met mijn meisje gaat het de laatste tijd heel goed.

Vorig jaar was de bovenkant van de staart volledig kaal en zaten er hele dunne plekken in de manen. Dit jaar is er helemaal niets te zien. Alle haren staan er nog netjes op en de manenkam is dun. Haha!

Het zal natuurlijk nooit voor ieder paard hetzelfde zijn, maar combinatie van deken, voer aanpassen, desensibilisatie en smeren heeft echt gewerkt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:13

moet jij wekelijks smeren met hydrocortisone zalf?
bij lange gebruik is dat toch helemaal niet goed?
staat me wat van bij de dat schildklier daar nogal heftig op kan reageren

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:32

Ik heb d'r vandaag ook 2 binnen gehaad, weer aan de schuur ja.
Zou 't 't weer zijn Nagelbijten / Gniffelen Clown

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:54

@ellepel: een keer per week is toch niet veel, als je dat vergelijkt met andere mensen hier die soms 2 keer per dag staan te kliederen met spulletjes die toch niet werken.

Ik ben de eerste om toe te geven dat als je het elke dag gebruikt, er problemen van komen. Maar je kan die zalf (hydrocortisone 1%), zonder voorschrift krijgen. Dan kan eens per week gebruiken volgens mij zeker geen kwaad

En het wérkt, in tegenstelling tot tea tree en consoorten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:09

Ik heb mijn vermoedens dat 1 van onze shetlanders ook zomereczeem heeft. Hij heeft een beetje bij zijn maanden geschuurt en ook een stuk eraf gescheurd, en bij zijn staart heeft hij ook flink geschuurd.
Dus ik ben bang dat dit echt zomer eczeem is.

Wat raden jullie mij aan om te doen? een middeltje erop smeren, een boett deken, natuurlijke geneeswijze? Mijn moeder had het erover dat hun vroeger bij hun belgen erop deed van groene zeep, maar eerlijk gezegt geloof ik er niet ect in. Wat raden jullie mij aan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 06:59

boett deken in combinatie met anti-vlieg

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:24

Idd eczeemdeken en ik gebruik TKC97 lotion. En 's middags om een uur of vijf binnen zetten... Azijn vermengd met water helpt tegen de jeuk. En zo zijn er vele vele middeltjes Tong uitsteken Gewoon een rotkwaal. je moet zelf een beetje expirimenteren met verschillende middelen. Spit dit topic maar eens door. Staan veel handige tips in.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:16

en waar kan ik een boett deken kopen voor een shetlander...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:33

Of de pagony eczema bij divoza.
Kijk ook eens kritisch naar het voer.
Te veel of te rijk voer / gras kan ook een oorzaak zijn van de jeuk.
Afvalstoffen die niet kunnen worden afgevoerd slaan ze op bij manenkam en staartwortel.
Is de pony goed op gewicht?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:39

ze krijgen bij ons eerst alleen maar gras, (kale wei) en hooi als bij voer. En dan een liksteen voor de vitaminus en de mineraaltjes. En ze stonden tot gisteren de grote paddock bij ons af te eten, daar kregen ze ook hooi bij. En gisteren hebben we een stukje van onze wei afgezet daar staat nml hoog gras en nu krijgen ze alleen gras, zonder vitamine steen of hooi.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:58

Freya_bokt schreef:
Ik ben de eerste om toe te geven dat als je het elke dag gebruikt, er problemen van komen. Maar je kan die zalf (hydrocortisone 1%), zonder voorschrift krijgen. Dan kan eens per week gebruiken volgens mij zeker geen kwaad

En het wérkt, in tegenstelling tot tea tree en consoorten

Het is idd niet erg lekker spul! Gebruik het vooral niet bij drachtige merries! Dit kan problemen met de vrucht geven...
Heel af en toe gebruiken kan geen kwaad maar gebruik het niet regematig of in een vast patroon! Gewoon als het echt te erg wordt en draag zelf handschoenen. Al met al niet een lekker product maar soms kun je bijna niet zonder maar ik probeer het te vermijden.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:54

Tja, ik vind het gewoom heel opvallend dat men zich op forums zoals dit massaal afkeert van de 'klassieke'geneeskunde.

Mensen zijn bereid om bakken geld neer te tellen voor spullen die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid NIET zullen werken, en soms ronduit gevaarlijk zijn. Denk maar aan Leen Taal, Traumeel, zeewier, kmoflook, kruidenmengsels allerhande, ....

Intussen bestaan er goedkope en goede middelen waarmee al tientallen jaren ervaring is, maar die afgeknald worden omdat ze nu eenmaal bijwerkingen hebben.

Ik schaam me niet om het toe te geven: ik gebruik cortisone en insecticide. En mijn paard schuurt niet. Ziezo. Duivel

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 07:14

ik persoonlijk keer me er niet vanaf maar geef in eerste instantie wel de voorkeur aan minder heftige middeltjes Lachen

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:29

Mijn paard heeft op de wei niet echt mogelijkheden om te schuren, maar zodra hij op stal komt schuurt hij direct. ook als hij langere tijd op stal moet staan schuurt hij... ik vrees dat die ellendige vliegjes daar ook komen, want hij staat in een buitenbox...

Tijdens een weekje weg, waar hij een binnenstal had, heeft hij helemaal niet geschuurd, hij schuurde dan alleen als ik hem 's avonds nog liet grazen en hij bestookt werd door van die vliegjes. als ik geen deken op deed was z'n staartwortel binnen korte tijd al wat opgezet en warm.

Kortom, hij moet buiten met wat mooier weer en weinig wind een deken op. ik moet nog voor een Boett deken kijken... maar opzich werd z'n Bucas ook voldoende, zodra hij die deken op heeft, heeft hij nergens last van.

Maar het feit dat hij toen in een binnenstal niet schuurde heeft me wel doen besluiten om hem naar een binnenbox te verhuizen. we kunnen niet meteen wisselen, maar dat komt dan tezijnertijd nog... opzich niet zo'n achteruit gang... van z'n muffe containerbox gaat hij dan naar een ruimere luchtige stal... alleen geen luikje meer Ach gut dat laatste vond ik erg belangrijk, maar ik denk dat hij liever schuurvrij op stal zal staan.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:01

Freya_bokt schreef:
Tja, ik vind het gewoom heel opvallend dat men zich op forums zoals dit massaal afkeert van de 'klassieke'geneeskunde.

Mensen zijn bereid om bakken geld neer te tellen voor spullen die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid NIET zullen werken, en soms ronduit gevaarlijk zijn. Denk maar aan Leen Taal, Traumeel, zeewier, kmoflook, kruidenmengsels allerhande, ....

Intussen bestaan er goedkope en goede middelen waarmee al tientallen jaren ervaring is, maar die afgeknald worden omdat ze nu eenmaal bijwerkingen hebben.

Ik schaam me niet om het toe te geven: ik gebruik cortisone en insecticide. En mijn paard schuurt niet. Ziezo. Duivel

Nou dat is nou ook wel weer wat om te zeggen...
Het is nou eenmaal bewezen dat het "zalfje" niet erg goed is als een merrie drachtig is! Helaas heb ik al een aantal keer mee moggen maken! Het is geen afkeer maar als het ook anders kan is dat voor mij een voordeel! Af en toe mist en reguliere (dier)geneeskunde gewoon iets...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:04

pubelia schreef:
en waar kan ik een boett deken kopen voor een shetlander...

ik heb er eentje van homeovet Knipoog