Even een vraagje, als mijn paard gras eet of zelfs af en toe met hooi, maakt hij ook een 'luchthap'geluid, dit is pas sinds kort, zou dat luchtzuigen zijn? Bij zijn gewone voer doet hij het niet.
Laat eerst maar eens naar de kiezen kijken door een echte tanden dierenarts. Het kauwen doet zeer.
Brokjes kunnen ze op sabbelen en zo inslikken.
amyyy55
Geplaatst: 14-06-12 21:32
Tandarts komt toevallig op 10 juli. Is het niet gewoon pijn van het doorkomen van de tanden?
Edit: bij lucerne die hij ook krijgt doet hij het niet.
VantLis
Geplaatst: 25-06-12 20:04
hallo,
Mijn paardje van 8 jaar zuigt al 2 of 3 jaar lucht. Hij 3 maanden terug op maagzweren getest. Dit was niet het geval. Als ik cribox op de stal smeer gaat hij er gewoon doorheen of spray het maakt niet uit. Als ik hem na het rijden wat eten geef en hem het land op doe. Galoppeerd hij naar het houte hek en je raad het al luchtzuigen. Hij staat 24/7 buiten momenteel en zuigt overdag/savonds lucht aan het hek. Weet iemand waarom hij het na het eten doet? en hoe kan ik het zuigen verminderen?? Iets met voer verandering of een middel dat verminderd?Tandarts is hij ook 3 maanden terug geweest Groetjes
Ik heb de laatste tijd bij mijn luchtzuiger erg veel succes met photonic therapy. Na een reeks stopt hij een paar weken met luchtzuigen. Daarna herhaal ik de behandelreeks weer. Iemand anders ervaringen hiermee?
Het is een combinatie van westerse en oosterse geneeskunde. Je stimuleert de cel doormiddel van een laser op verschillende meridianen (www.photonichealth.com). Ik gebruik het zelf ook en moet zeggen dat het voor een heleboel andere dingen ook werkt.
Mijn paard zuigt al jaren, maar al lang niet meer ernstig. Heel soms pakt hij nog wel eens wat houtwerk. We hebben veel op kunnen lossen met de juiste stalling en voeding, maar aan het bijten op zijn emmer merk je dat de tendency er nog steeds wel is.
Ik heb dit een poos geleden een hele tijd gevolgd en in haar box alles van hout gemaakt.
Nu zijn we verhuisd en zuigt zij lucht op de ijzeren stal rand, ze staat de hele dag in de wei waar ze het niet doet, maar als ze binnen komt doet ze toch nog even luchtzuigen. Hoe hebben jullie de randen aangepast, ik ben bang dat haar tanden teveel gaan slijten.
Qua voer krijgt ze alleen ruwvoer, omdat ze van de brokken meteen gaat luchtzuigen. Welke brok voeren jullie waar jullie goede ervaringen mee hebben?
(Ik heb al een heel aantal pagina's weer doorgelezen maar het zijn er zoveel dat ik het niet precies terug kan vinden).
heb niemand tips voor mij? Mijn paardje van 8 jaar zuigt al 2 of 3 jaar lucht. Hij 3 maanden terug op maagzweren getest. Dit was niet het geval. Als ik cribox op de stal smeer gaat hij er gewoon doorheen of spray het maakt niet uit. Als ik hem na het rijden wat eten geef en hem het land op doe. Galoppeerd hij naar het houte hek en je raad het al luchtzuigen. Hij staat 24/7 buiten momenteel en zuigt overdag/savonds lucht aan het hek. Weet iemand waarom hij het na het eten doet? en hoe kan ik het zuigen verminderen?? Iets met voer verandering of een middel dat verminderd?Tandarts is hij ook 3 maanden terug geweest
_FD
Geplaatst: 29-06-12 12:44
Heb niet het hele topic doorgelezen maar kunnen ze door de speentijd gaan luchtzuigen ? En gaat dit ook weer over als de speentijd over is ?
afspenen veroorzaakt vaak wat stress, daarbij betekend het veelal een vrij ingrijpend verschil in voer en huisvesting. Hierdoor kunnen ze last krijgen van maagzweren en daardoor gaan zuigen... dat kan je het beste meteen uitsluiten en/of gaan behandelen. Dan heb je de grootste kans dat het tijdig is.
VantLis
Geplaatst: 03-07-12 17:20
Dit is de 3x dat ik reageer... Is maagcompostium een oplossing om luchtzuigen te verminderen iemand goede ervaringen?? En hij heb geen maagzweer! dit is al bekeken!
Bij de mijne hielp het de eerste keer redelijk goed,het werdt duidelijker minder daarna..de 2e keer hielp het niet veel..enige wat hem nu nog steeds helpt is groene leem...en ik geef geweekte bietenpulp samen met het krachtvoer {natuurlijke muesli} omdat daar pectine in zit wat de maagwand beschermd.
bietenpulp is mij altijd afgeraden door eigen veearts en uiteindelijk ook utrecht... dut verzuurd namelijk erg in de maag en darmen waardoor ze gas, brandend maagzuur of krampen kunnen krijgen. Pectine is idd goed, maar de rest van de werking van het pulp scheen ervoor te zorgen dat het geen, of een negatoef effect had. (iig bij die van mij, met z'n wondere maag-darm kanaal )
Vorige week was mijn zuigband kapot gegaan, mooi dacht ik, dan laat ik hem af. Met gevolg dat meneer maar een kwart van zijn hooi opat. Hij begon dan heel veel te lucht zuigen. Nu inmiddels nieuwe gehaald, en weer om, en hij eet weer bijna al zijn hooi op, en ik hoor hem niet meer. Hij krijgt trouwens een halve kilo pavo liga per dag, en oud hooi/voordroog
tsja ben erg anti zuigbanden... dus erg positief vind ik het niet Je kan beter de oorzaak opzoeken en dan kijken of je het kan verminderen ipv de symptomen te bestrijden Je paard zuigt waarschijnlijk met band enkel niet omdat die band hem dan pijn doet.... de reden van het zuigen is er dan nog. Misschien heeft jouw paard wel erg last van zijn maag of darmen/psychisch oid. en is het zuigen een uitting daarvan. Dat heeft hij met een band dan nog steeds, maar laat het alleen niet zien omdat de band dan net iets meer ongemak veroorzaakt dan de oorsprong van het zuigen.
Die van mij heeft bij de vorige eigenaar ook vanaf jongs af aan met een band gestaan... waardoor zijn ene stemband ook zwaar beschadigd is. De oorzaak bleek zijn maag en uiteindelijk ook gebit te zijn, maar dat was nooit uitgesloten of verholpen.
Nou tandarts is pas nog geweest, gebit was in orde, geen kieze oid. Wel heeft hij kleine tanden door het luchtzuigen.
Hij is ook nagekeken voor darmen, en krijg ook 1x in de zoveel tijd een kuur maag compositum. Heb ook van alles geprobeerd. En niets werkt. Als hij die band omheeft, doet hij het ook nog niet eens, en als het echt zon probleem was, zou hij het ook doen op de wei, waar hij geen zuigband om heeft.
Hij is al 19 jaar, en al zeker 10 jaar min dat hij het doet, dus als ik het zo op kan lossen met een zuigband die niet eens straks zit om zijn hals,dan zij het zo, dan weet ik teminste dat hij goed eet
Laulitz
Geplaatst: 20-09-12 06:55
Mijne doet ookal 10 jaar luchtzuigen en ik dacht ook dat het een gewoonte was geworden. Nu gestopt met krachtvoer en het verminderde duidelijk. Helaas is wel heel haar keel naar de knoppen door zo'n rotband, had ik maar nooit zo'n band gebruikt
Die van mij had ook 99% van zijn leven gezogen... vanaf ongeveer jaarling/twenter, nu alleen nog als hij last heeft of bij het eten van (veel) krachtvoer. Hij heeft van zijn 3e tot 6e met band gestaan.
Hebben ze ook een gastroscopie gemaakt? Daar schrik je soms best van als je erbij mag zijn bij de gemiddelde zuiger. Die van mij leek ook niks te hebben... maar diep in de maag kwamen hele hordes zweren aan het licht. Maagcompositum is ook meer een onderhoudsmiddel, heel erg geschikt als preventie, maar bij grote problemen is meestal een middel als gastroguard (de variant die enkel de DA of VA voor kan schrijven) afdoende.
Ik heb speciaal voer voor luchtzuigers. Paddy's Choice van Horsefood. Werkt bij mijn paard super! Tijdens en na het eten van de brok probeert ze niet eens meer te luchtzuigen!