[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:07

Hier de dekens ook weer op.

darkadia

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:28

Hier gaat ie t weekend weer op. Ben aan t wachten op een nieuwe pyjama. Paardlief staat nu nog onder regendeken en nog weinig jeuk gelukkig. Maar einde dag deken af geeft wel direct kriebels en zwiepende staart.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:30

Ik heb mijne toen met huidtesten getest. Zelf. Kwam ook wel t een en ander uit. Ook een poos injecties gegeven. Maar het beste werkte bij ons gewoon, geen gras, suikers en eiwitten waar mogelijk beperken.
En op een plek waar het lekker doorwaaid, dus niet meer lansg bosgebied.
Het is bij die van mij namelijk een combi op eten en vliegend gespuis..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:03

Dat is wel zuur als ze dol zijn op gras...

Nou de pollenallergie gaat in ieder geval getest worden, het is wel belangrijk om te weten wat er nu precies speelt.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:17

Ja, haflinger, erg dol op gras. Best wel sneu inderdaad, maargoed, jeuk is ook niet fijn! En ik heb minder gras ook geprobeerd, maar dan bleef ze gewoon dr hele buik open jeuken.. Nu kleine 4 jaar geen gras meer en het gaat echt zoveel beter. Het blijft managen, maar het is nu igg niet meer met de kraan open dweilen gelukkig bij ons :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:43

Dat snap ik ook, het is anders ook dweilen met de kraan open..het is soms kiezen tussen twee kwaden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 06:19

Vraagje: heeft iemand hier ervaring met de Felix buhler eczeemdekens en foto’s op hun paard? Kwam met de zoekfunctie niet heel ver. (3 oudere reacties).
Op de product foto’s lijkt ie best lang te vallen en de buikflap ruim… overweeg die zebra if toch maar weer een Snuggy aanschaffen nu we niet meer in een kudde met sloperd staan.

De Rambo blijft nog als reserve, maar vind ik vrij zwaar/warm en m’n bucas dekens (buzz-off en sweetitch) gaan de deur uit ivm niet juiste pasvorm.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:36

Ik heb deze een tijdje gehad ivm kokerbescherming. Buikflap was iets te groot, maar niet te. Qua lengte weet ik het niet meer precies, maar zal waarschijnlijk niet veel te lang zijn geweest :P Wat ik fijn vond aan deze was de ritssluiting bij het halsstuk zodat je die gemakkelijk kon losmaken om over het hoofd te doen. Heb de deken denk ik een maandje gebruikt omdat ik de presteq en rsih prettiger vind.
Afbeelding

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:51

Hopelijk hebben jullie de gouden tip. Het gaat om een pony waarbij de jeuk zich vooral op haar oren toont, en die ze tot bloedens toe open schuurt. Nou krijgt ze altijd wel een kap op, maar juist de oren zijn bij de meeste kappen van zacht materiaal, wat soms met een dag al kapot is.

Hebben jullie ideeën voor een echte hufterproof kap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:12

Lumi schreef:
Hopelijk hebben jullie de gouden tip. Het gaat om een pony waarbij de jeuk zich vooral op haar oren toont, en die ze tot bloedens toe open schuurt. Nou krijgt ze altijd wel een kap op, maar juist de oren zijn bij de meeste kappen van zacht materiaal, wat soms met een dag al kapot is.

Hebben jullie ideeën voor een echte hufterproof kap?

Dit is ook voor de mijne mij ieder jaar weer een ding.. Ik heb daarom deze;

https://www.agradi.nl/equitheme-eczeemm ... DcEALw_wcB
Die blijft heel.
Alleen heeft die geen bescherming voor de ogen dus ik doe er nog een gewone vliegenkap overheen. Arm dier..

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:03

darkadia schreef:
Vraagje: heeft iemand hier ervaring met de Felix buhler eczeemdekens en foto’s op hun paard? Kwam met de zoekfunctie niet heel ver. (3 oudere reacties).
Op de product foto’s lijkt ie best lang te vallen en de buikflap ruim… overweeg die zebra if toch maar weer een Snuggy aanschaffen nu we niet meer in een kudde met sloperd staan.

De Rambo blijft nog als reserve, maar vind ik vrij zwaar/warm en m’n bucas dekens (buzz-off en sweetitch) gaan de deur uit ivm niet juiste pasvorm.

Deze had ik voor mn haf, pastte prima en niet veel te lang. Had hem wel een maatje groter omdat de buikflap bij haar te kort was maar dat was een ander probleem :+

Ik ben dit jaar begonnen met de Happy Skin sprays, de repellent en zomereczeem.
Tot nu toe heeft ze nog geen buikjeuk, totaal niet eigenlijk.
Iemand daar verder positieve ervaringen mee?

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:38

SayaJones schreef:
Ik ben dit jaar begonnen met de Happy Skin sprays, de repellent en zomereczeem.
Tot nu toe heeft ze nog geen buikjeuk, totaal niet eigenlijk.
Iemand daar verder positieve ervaringen mee?

Ik gebruik deze spray ook.
Vooral tussen de manen en staart hij heeft hier ook nog geen jeuk staat nog lekker zonder deken.
Hoop dat hij het op deze manier wat langer zonder deken kan.

Joland1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:30

Ik ben begonnen met green valley. Zowel de spray als de poeder. Mensen hier ervaring mee. Volgens hun site kan je dan zonder deken, maar kan weinig ervaringen vinden tot nu toe, alleen op hun site.
Ik hoop dat het werkt want paard jeukt nu juist onder de deken. En zonder nog nergens last van

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:39

Dank voor jullie ervaringen Iejoor en SayaJones! Ik ga dan toch die maar bestellen als mijn salaris binnen is. De première die ik nu heb schuift aan alle kanten helaas, hoe strak ik het ook zet.

De happy skin spray hoorde ik vorig jaar veel positieve dingen over, hier gebruik ik het niet.

Heb wel eerder de deken erop dit jaar en gestart met puur culico. Vooralsnog geen kriebels, maar hij heeft het meestal pas vanaf juni ongeveer echt last. (Wel of geen gras maakt bij hem niet uit overigens).

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:05

Ik heb in november een met eczeem gekocht. Die heeft de hele winter jeuk gehad en bleek naast de ZE ook luizen te hebben. Paard geschoren, meerdere keren gewassen maar pas na behandeling met fipronil was ze van de jeuk af.
Ik heb haar de hele winter op de Puur Cullico gezet en ben vanaf de eerste dagen temp boven de 10 graden met de happy skin gaan behandelen. Ze heeft nu en deken op en heeft weinig tot geen jeuk en last. Enige plek waar geen deken zit is net voor de uiers en die plek moet ik goed in de gaten houden. Dier is blij met deken want ze komt zelf haar hoofd al aanbieden.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:49

Joland1981 schreef:
Graag even wat advies. Sinds een week heeft mijn paard een eczeemdeken op.
Vorig jaar kreeg ze jeuk rond juni. En kwamen we erachter dat ze zomereczeem heeft.
Nu dus op tijd begonnen met deken en helaas nu na 1 week begint ze overal te schuren. Manen, voorpluk, staart en zijkant buik. Krijg het idee dat ze juist jeuk krijgt door de deken.
Iemand hier ook ervaring mee. En dat het achteraf geen eczeem was. Wel had ze hoge leverwaardes en is ze behandeld met sedochol.

Ik had hier al met 2 paarden die ervaring. Het waren wel geen fanatieke schuurders.
Ik heb toen mijn management aangepast. ik liet het deken achterwege. Alleen overdag weidegang, vermijden van de schemering en dus meteen ook minder gras. Met krachtvoer ben ik sws sober. In de lente vervang ik het door een mineralenkoek speciaal voor bij weidegang. Op werkdagen, indien nodig, voer ik een beetje zuivere geplette haver bij, gewoon natuurproduct.
Het schuren bleef achterwege.

Laatst had ik mijn DA over de vloer die me vertelde dat hij een flink aantal schurende paarden op allergieën had getest en tot zijn verbazing waren het aantal allergieën op mugjes heel beperkt. De rest was allergisch op een andere stof, heel gevarieerd: een of andere pollen enz.
Hij had dan goede resultaten met desensibilisatie-injecties die de eigenaars zelf konden zetten.
Heeft iemand daar ervaringen mee?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:37

Dat is hetzelfde als immunotherapie waar hier boven al over gesproken wordt.

Tja het verbaasd me niet, want ik denk als er ergens een allergische reactie op is dat een paard steeds gevoeliger wordt voor andere zaken ook.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:21

Maar dat is ook zo he, das bij honden ook zo.

ze zijn ergens allergisch voor en dan zie je al snel dat er heel veel is waar reactie op komt.

De emmer stroomt dan letterlijk over. Want de mijne is niet allergisch volgens de testen op vliegen/mugjes. Maar reageert er echt wel op zodra de rest van het management niet goed is..

Dus je moet eigenlijk echt per paard uitzoeken hoe je het het beste kan managen zodat de emmer zo leeg mogelijk blijft en de reacties zo min mogelijk zijn.
Bij de 1 is dat heel anders dan bij de ander.

Zo werkt bij mij geen gras echt heel goed. Maar ja, andere vinden dat geen optie. Dan moet je weer andere dingen gaan verzinnen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:16

Dat is zo, en het is zo moeilijk soms en wisselt per paard..zo is de tinker van mijn moeder echt extreem. Die lijkt nu helemaal getriggerd te zijn door de verharing ook...alles wat maar een beetje jeukt, los haar, zweet, water oid daar volgt enorm geschuur op. Paard schuurt zichzelf helemaal kapot...:-( echt extreem. Ik hoop dat er daar snel wat duidelijkheid uit de allergie testen komt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:39

darkadia schreef:

Gister gekocht maar valt klein
Ik had een horsemaster 1.65 die iets te klein was dus de 1.75 opgehaald, maar die valt eigenlijk strakker op de borst.

Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:42

Elisa2 schreef:
Dat is zo, en het is zo moeilijk soms en wisselt per paard..zo is de tinker van mijn moeder echt extreem. Die lijkt nu helemaal getriggerd te zijn door de verharing ook...alles wat maar een beetje jeukt, los haar, zweet, water oid daar volgt enorm geschuur op. Paard schuurt zichzelf helemaal kapot...:-( echt extreem. Ik hoop dat er daar snel wat duidelijkheid uit de allergie testen komt.

Ja dat doet de mijne ook hoor, ik scheer haar altijd voor het werk ook, maar ook als ze stil zou staan, zou ze geschoren worden. Toen ze 2 was in t voorjaar geschoren, want hele plekken van t kapot jeuken door de verharing..
Zo'n gedoe hahahaha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:18

Ah dat is goed om te horen dat scheren werkt, ik zat daar toevallig al aan te denken. Scheren en wassen..je moet wat he. Dat tot bloedens toe open schuren is ook helemaal niets.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:22

Nee nou dat.. Dan maar kaal. Ook als je er niets mee doet is dat soms gewoon wel een fijne oplossing om ze snel door die periode heen te krijgen :)

Joland1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:24

De mijne heeft nu een qhp fries eczeemdeken. Maar zweet er nu al,enorm onder. Ze is helemaal bezweet. Zijn er eczeemdekens die minder warm zijn. En goed liggen op een fries en dan vooral het borstgedeelte.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:33

Ik heb op mijn Fries een Rambo liggen. Dat gaat goed