[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:09

Sed doet het dit jaar juist beter dan anders! :D
Zo goed zelfs dat hij mee mag naar de manege, en we daar ook al druk voor oefenen! :D

Ik denk dan ook dat ik Sed dit jaar niet opnieuw laat prikken. Vorige keer had hij ook een hele keurige normaal-waarde, dus zolang hij het goed doet gaan we lekker zo door! :)

Babyyentje

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:03

Wat ik zo raar vind dat is het antwoord van Teva de groothandel van pergolide
Er is iets fout gegaan bij de productie en is voorlopig niet leverbaar

Hoe komt BI er dan aan vraag ik me af ??
Weet zeker dat hun er achter zitten:(

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:15

Afbeelding

Even gegoogld en deze zijn wel te bestellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:18

Maar ook daar heb je een recept voor nodig, ik heb geen recept..

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:34

Shanna schreef:
Maar ook daar heb je een recept voor nodig, ik heb geen recept..

Ik krijg het recept via mijn huisarts

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:44

Babyyentje schreef:
[ [url=m/g8LoEI.png]Afbeelding[/url] ]

Weet je zeker dat deze wel leverbaar zijn? Volgens mij is pergolide helemaal niet meer leverbaar ongeacht het merk/leverancier.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:46

Heb net mijn apotheek gebeld en deze konden ze bestellen

Als pergolide er niet is hoe komt BI dan aan prascend ?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:30

Babyyentje schreef:
Heb net mijn apotheek gebeld en deze konden ze bestellen

Als pergolide er niet is hoe komt BI dan aan prascend ?

Ik denk dat ze die zelf produceren?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:33

Babyyentje schreef:
[ [url=m/g8LoEI.png]Afbeelding[/url] ]

Welke site is dit?

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:40

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:35

Kennis van me is nu in spanje en gaat morgen naar de apotheek.daar om te kijken of ze ze daar kan kopen:)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:39

Wat zeggen jullie hiervan?

Mijn merrie is vorige week getest naar aanleiding van gevoelig lopen, wss hoefbevangen dus. Zijn al een tijdje aan het sukkelen..

Nu is ze inmiddels van de pijnstilling en bloedverdunners af (had voor 1 week gekregen), maar vind haar nog steeds niet helemaal rad lopen en draaien. Het is echt maar een klein beetje, maar ik zie dat ze wat gevoelig is. Ze staat eigenlijk al vanaf vorige week zaterdag (dus niet afgelopen zaterdag) op de uitloopstal met hooi..

Ze krijgt nu ook prascend, nu nog 1/4 maar na vrijdag wil ik na een halve tablet gaan.

Ik weet niet wat ik verkeerd doe.. Die lichte gevoeligheid zou toch inmiddels gebeterd moeten zijn na 1 week pijnstilling? Het lijkt of de hoefbevangenheid maar blijft sluimeren.. Ik vraag me af of ik weer de dierenarts moet laten checken of dit eens even aan moet kijken en zien of de prascend haar verbetering brengt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:40

Misschien hoefzweer.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:41

Marcella schreef:
Misschien hoefzweer.

Dacht ik ook al aan, maar het is echt aan alle 4 de hoeven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:45

Heb je fotos laten maken? Sed is jaren kreupel/ niet goed geweest met als diagnose chronisch hoefbevangen, ook spierbevangen kwam voorbij, maar vooral HB. Dan ook nog positief op cushing, en niks werkte. Uiteindelijk heb ik alle 4 de hoeven op de foto gezet om voor mezelf de knoop door te hakken hem te laten gaan of niet. Hij bleek dus niet HB te zijn en ook nooit te zijn geweest bleek uit de foto's!

Dus ik zou foto's laten maken, dan weet je of je op de goede behandelweg zit of niet.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:26

Nee ik heb nog geen foto's laten maken, maar dit is wel de volgende stap denk ik. Het is allemaal begonnen met gevoeligheid na bekappen, dus toen dachten wij en de dierenarts nog niet aan hoefbevangen.

Kan een paard echt enkel door de ppid gevoelig zijn op de voeten/hoefbevangen zijn? Want ze krijgt nu echt alleen hooi en water en staat op de uitloop. Aan een te veel aan gras of suiker zal het echt niet kunnen liggen lijkt me? Dan zou ik toch verbetering moeten gaan zien als die prascend gaat werken?

Ze komen donderdag haar tanden doen, dus dan ga ik alles nog eens bespreken. Maar bah ik voel me er zo slecht door. Ik probeer zo mijn best te doen voor haar maar niets echt te helpen, ik voel me er elke dag slecht door en maak me zoveel zorgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:32

Ze kunnen van meer dingen bevangen worden dan van alleen teveel gras/ suikers. PPID staat bekend om zn hoge(re) gevoeligheid voor (steeds terugkerende) hoefbevangenheid. Dat wil niet zeggen dat ze het ook allemaal hebben/ krijgen, maar het is wel een stuk meer opletten dan bij een gezond paard, ze kunnen van "niks" bevangen worden. Prascend is geen wondermiddel tegen bevangenheid, het maakt wel de hormonen weer "normaal" waardoor het lichaam er beter tegen bestand is, maar ook met prascend blijft het oppassen.

Bij Sed bleek ik dus al jaren verkeerd te behandelen want er was door meerdere dierenartsen en hoefsmeden een verkeerde diagnose gesteld.. Ikzelf had er altijd al een hard hoofd in, en mijn gevoel bleek achteraf dus juist.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:46

Ja dat vertelde mijn dierenarts me ook. Maar eigenlijk zijn alle suikers nu wel geschrapt uit het dieet. Ja, behalve dan hooi laten testen om te kijken of daar nog wat te behalen valt. Maar ik week het hooi sowieso al want ze heeft ook nog stofallergie.. Dat zou ook al wat suikers moeten verlagen. Daarom denk ik dat het misschien puur door de ppid komt dat ze deze gevoeligheid vertoont en daarom hoop ik ook echt dat de prascend haar verlichting zal gaan bieden zodra dat begint te werken.. Maar we zijn pas afgelopen vrijdag begonnen!

Het is ook maar een minimale gevoeligheid, ik zie het gewoon omdat ik haar al zo lang ken (bijna 12 jr). Het is vooral met draaien, dat gaat gewoon net niet soepel genoeg vind ik. Haar hoeven zijn niet opvallend warmer en ook allemaal even warm. Ze heeft wel pols, maar nou niet echt pulserend.. En ja op de kiezels dat gaat gewoon echt niet lekker, daar heeft ze wel duidelijk last. Maar op het gras bijv of op het zand is echt niets te zien..

Ik wil gewoon dat ze geen pijn heeft en weer lekker in haar vel zit. Ze heeft de laatste tijd allemaal kwaaltjes en geeft zelfs opeens melk..
haar maar vol met pijnstillers duwen is ook niet wat ik wil want ik heb het idee dat ik daardoor problemen wegduw ipv ze zichtbaar kan oplossen (zie verbeteren of verslechteren).

Ik kijk het maar even aan tot donderdag en dan bespreek ik het met de dierenarts.. Meer kan ik nu toch niet doen denk ik?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:10

Nandos schreef:
Ja dat vertelde mijn dierenarts me ook. Maar eigenlijk zijn alle suikers nu wel geschrapt uit het dieet. Ja, behalve dan hooi laten testen om te kijken of daar nog wat te behalen valt. Maar ik week het hooi sowieso al want ze heeft ook nog stofallergie.. Dat zou ook al wat suikers moeten verlagen. Daarom denk ik dat het misschien puur door de ppid komt dat ze deze gevoeligheid vertoont en daarom hoop ik ook echt dat de prascend haar verlichting zal gaan bieden zodra dat begint te werken.. Maar we zijn pas afgelopen vrijdag begonnen!

Het is ook maar een minimale gevoeligheid, ik zie het gewoon omdat ik haar al zo lang ken (bijna 12 jr). Het is vooral met draaien, dat gaat gewoon net niet soepel genoeg vind ik. Haar hoeven zijn niet opvallend warmer en ook allemaal even warm. Ze heeft wel pols, maar nou niet echt pulserend.. En ja op de kiezels dat gaat gewoon echt niet lekker, daar heeft ze wel duidelijk last. Maar op het gras bijv of op het zand is echt niets te zien..

Ik wil gewoon dat ze geen pijn heeft en weer lekker in haar vel zit. Ze heeft de laatste tijd allemaal kwaaltjes en geeft zelfs opeens melk..
haar maar vol met pijnstillers duwen is ook niet wat ik wil want ik heb het idee dat ik daardoor problemen wegduw ipv ze zichtbaar kan oplossen (zie verbeteren of verslechteren).

Ik kijk het maar even aan tot donderdag en dan bespreek ik het met de dierenarts.. Meer kan ik nu toch niet doen denk ik?

Dat melk geven is ook wel een hint. Dan gaat er wel iets mis op het hormonale vlak. Als de oijn minimaal is, kun he best testen. Gewoon doen. Beter voor jezelf ook. Enje moet maar zo denken; je hebt zelf ook wel eens pijn. Niet leuk, maar hebben we allemaal wel eens. Iksna dat je je zorgen maakt, maar het moet natuurlijk wel in perspectief blijven (makkelijk gezegd, want ik ben daar ook echt heel goed in...not). Zolang ze niet loopt te creperen, loopt t nog wel even los. Als ze echt onhoudbare pijn heeft, kan iedereen dat zien, niet alleen jij, omdat je haar al zo lang kent. Dus laat haar testen. Hoogstwaarschijnlijk is ze positief en dan begin je aan de medicijnen. Grote kans dat ze goed opknapt.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:15

Ze is al positief getest afgelopen donderdag, wel niet met een geweldig overtuigende waarde.. ze had 58.

De dierenarts raadde me aan om te beginnen met een halve pil, maar naar aanleiding van dit topic ben ik begonnen met 1/4 afgelopen vrijdag. Dus het zal nog wel even duren voordat ik resultaat zie.. als dat er al mag zijn

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:32

O, mooi. Die van mij had ook maar een minimale waardeverhoging. Maar het resultaat met de pillen mag er zijn. Ik merkte na een week al gedragsverandering. Niet flitsend, maar wat minder sloom en afwezig. Soms merken mensen pas na een paar weken iets. Ik heb geen paard met hb problemen, dus ik weet niet hoe lang dat duurt. Als je wel hb denkt, kun je de tenen heel kort zetten. Als die wand wat los zit door ontsteking, kan dat pijnlijk blijven (en helpt ook het herstel niet). Nu ishet gewoon even aankijken. Geef het 2 maanden de tijd. Dan moet je toch echt wel iets zien.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:04

Mijn merrie had ook minimale verhoging 13 ipv 11pmol. Maar zij had echt veel symptomen. Sommigen hebben hele hoge waardes en weinig klachten. Anderen net andersom. Waardes zeggen imo niet zo veel behalve of ze het hebben of niet. En bij gebruik prascend is het een goede indicatie of de medicijnen hun werk doen

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:33

superlotje schreef:
Ben je gelijk met 1/2e begonnen?

Ja moest gelijk met een halve beginnen. Staat ook 24/7 op weide.Of zou ik de dosis moeten minderen ?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:19

Hebben jullie nog tips om in te schatten of de dosering medicatie te hoog is? Ik heb mijn pony laten testen, hij krijg nu 3/4 tablet (in de zomer 1/2) maar zijn waardes waren ligt verhoogd nog. De DA adviseert om op te bouwen naar 1 tablet en te zien hoe het met de bijwerkingen is. Hij vermoed nl. dat de bijwerkingen op korte termijn te hevig zullen zijn om een hele tablet te geven. Het gaat om een e-pony van ongeveer 400 kilo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:14

Wat was je begin waarde, wat is de waarde nu, en hoelang geef je het?