[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:27

Dikke benen heeft ze maar 2 dagen gehad, en niemand die het zag. Alleen ik :o
Ken mijn eigen paard toch het beste. Er zat gewoon vocht in, dat heeft ze normaal nooit.

Geen vieze ogen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:28

Ik zit nog wel eens te denken wat die verhoogde eosinofielen te betekenen hadden uit het 1e bloedonderzoek. Niks verhoogd, alleen dat.

Ervaringen hier zijn dat je met 6 weken pas kan zeggen of de pracend aanslaat. Maar tot nu toe merk ik er niks van.............zowel niet negatief als positief.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:47

SuperRoos schreef:
Fiek is in de ochtend erg slecht. Middag en avond is hij veel beter te pas..
Past veel meer bij artrose achtige klachten in mijn ogen dus als de hoef genezen is, en het is dan nog slecht, dan dus toch een keer een foto maken..
Hij was van de week in de bak bij mijn verzorgster wel vrolijk geweest.. Maar dat is een lekkere zacht en vochtige ondergrond..

Dit is sluimerende HB....herken dit zo goed van bij mijn merrie 2 jaar geleden...'s morgens kon je ze de stal uitdragen bij wijze van...'s avonds sprong ze als een dartel veulen rond in de paddock...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:49

Dimple schreef:
Ik zit nog wel eens te denken wat die verhoogde eosinofielen te betekenen hadden uit het 1e bloedonderzoek. Niks verhoogd, alleen dat.

Als ik mij niet vergis, heeft dat te maken met bloedwormen...maar ben niet zeker :o Geerke weet dit vast en zeker wel :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:27

Dimple, je wil veel te snel resultaat !! Dat kan nog wel een paar weken duren hoor. Het is niet voor niets dat ze pas na 8 weken weer ACTH hertesten ! En dan is na 8 weken misschien de ACTH waarde beter, maar de rest van het lichaam heeft dan ook nog tijd nodig om te herstellen.

Dimple met de dikke benen die je zag , wilde ik alleen zeggen dat dat KAN komen door leverproblemen ( net zoals vieze ogen b.v. ).
Matheid etc kan ook komen door b.v. wormen, zie hieronder....

Eosinofielen vehoogd kan duiden op een parasitaire infectie, dus idd wormen of leverbot b.v.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:30

Ja Pandora, de chiroprakter die hier komt zegt dat dunne zolen komen door low grade laminitis. Komt dus overeen met jouw gedachte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:39

Dimple schreef:

Ervaringen hier zijn dat je met 6 weken pas kan zeggen of de pracend aanslaat. Maar tot nu toe merk ik er niks van.............zowel niet negatief als positief.

kan inderdaad duiden op een worminfectie.Mijn da is daar altijd erg scherp op.Beetje verhoogd,ontwormen.Maar jij had toch ontwormd?Komen ze nog op het land?

Ik twijfel nog steeds of jou paard cushing heeft :7 maar dat is een soort gevoel...Jij ziet je paard iedere dag en weet en ziet natuurlijk het het best.
Toen ik foto's zag was cushing het laatste wat er door mij heenging. ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:40

Houdt in je achterhoofd : Verhoogde stress ( wormbesmetting) kan ook ACTH verhogen ...... of in ieder geval PPID uitlokken. Geen idee of je dat dan weer om kan draaien door de bron van stress weg te halen hoor.
Laatst bijgewerkt door Maris op 04-03-14 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:57

Ik heb haar ontwormd met pramox begin januari. Op advies van jou Geerke ;)

Wat voor mij de hoofdlijn was om haar verder te laten onderzoeken was echt de lusteloosheid, niet willen werken, terwijl het daarvoor een hete merrie was.
Wat kan het anders zijn? Ik vertrouw mijn DA echt volkomen en hij kent haar ook al langer en dit was wat hem opviel:
Dikkere vacht dan anders, bolle buik, afnemende bespiering op de rug, slecht herstel van werk.

Ik denk dat de meeste paarden er nog een puntje aan kunnen zuigen aan de vacht die ze nu heeft. Stelt echt niks voor in vergelijking bij onze ruin. Die stond als een teddybeer zodra de dagen korter werden.

Ik ga braaf door met pracend tot de 6 weken en dan weer bloedonderzoek. We zullen zien.........Hoop dat ze opknapt, ze nu geen verschil in ieder geval.

Maris, stress .......ik kan als enige bedenken dat haar 2 vriendjes zijn overleden, verder heeft ze op deze stal geen stress in ieder geval niet iets wat ik me zo kan bedenken. Super strak ritme, dag in dag uit. Ze is blij met de merrie waarmee ze staat. Krijgt goed te eten, ik kom elke dag.

Lastig hoor!!

geerke

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:18

die langere vacht kan aan wormen liggen,lusteloosheid ook...maar ja,je hebt ontwormd.En ook nog met een middel wat alles aanpakt.Dan zou ze nu allang beter moeten zijn.
Was ze wel opgeknapt na de ontworming?
Pramox is 12 weken werkzaam volgens mij.Daar ben je bijna denk ik?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:37

Ik heb geen verschil gemerkt. Ook niet van de prednison of antibiotica.
Heb zo ongeveer wel alles gehad :+

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:38

Dimple schreef:
Wat voor mij de hoofdlijn was om haar verder te laten onderzoeken was echt de lusteloosheid, niet willen werken, terwijl het daarvoor een hete merrie was.
Wat kan het anders zijn? Ik vertrouw mijn DA echt volkomen en hij kent haar ook al langer en dit was wat hem opviel:
Dikkere vacht dan anders, bolle buik, afnemende bespiering op de rug, slecht herstel van werk.

Dat hoort wel bij het beeld van PPID. Mijn ruin nu 16 jaar was een super hete AA. De klinische verschijnselen begonnen ook met minder zin hebben om te werken, snel moe (kortademig), lusteloos, nooit meer rennen in de wei, noot meer "stout" doen. Daarnaast begon natuurlijk ook de vacht op te spelen en toen ging het opeens heel snel. Dikke buik, rugbespiering viel weg, veel eten, veel plassen en drinken, etc. Bij test bleek dat zijn ACTH MAAR 68 was terwijl alle klinische symptomen aanwezig waren.

Hij krijgt nu 1 mg pergolide sinds 10 maanden. Hij gaat nog steeds vooruit. De klnische symtomen worden steeds minder. De ACTH is 2 mnd geleden getest en was 36.

Ik merkte de eerste verbeteringen bij mijn paard pas na 8 weken. Nu na 10 maanden zit er nog steeds groei in. En hij word weer terug heet en "stout".

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:17

Boehoe, paard ging goed op de MP.
Maar ze is zeker IR, twijfel cushing.
Maar nu de muggen komen, manenkam toch al weer gezwollen :,-(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:29

Zinzi_jewel schreef:
Boehoe, paard ging goed op de MP.
Maar ze is zeker IR, twijfel cushing.
Maar nu de muggen komen, manenkam toch al weer gezwollen :,-(

Ik las laatst ergens dat vlozaad in een kleine hoeveelheid ook werkt tegen IR. En op ecir forum gebruiken ze ALGAR ( acetyl l carntine) tegen IR. Misschien eens googlen op beide ??

En over die wormkuur van Dimple, heeft een wormkuur geven in de winter wel zin eigenlijk ? Omdat rode bloedwormen zich innestelen in de darmwand en een "winterslaap" houden. Pakt een wormkuur die wormen dan wel ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:41

Dimple schreef:

Bij een verhoging van de eosinofielen denk je als eerste aan ontstekingen. Deze worden meestal veroorzaakt door parasieten c.q. wormen.
PPID paarden zijn extra gevoelig voor ontstekingen en dienen ook zeer gecontroleerd en goed ontwormd te worden.
Eén keer ontwormen is zeker niet voldoende als het paard ongemerkt zwaar besmet is. Mijn advies zou zijn om in eerste instantie iedere drie weken te ontwormen ( 3 x achter elkaar met tussenpoos van 3 weken) om ook de achtergebleven larven en eitjes in ontwikkeling om zeep te helpen.

Dat stress ACTH tijdelijk kan verhogen, ja. Maar dat dit PPID uitlokt is klinkklare onzin. Eenvoudig gezegd is PPID een beschadiging van de cellen van de hypofyse, en dan met name die cellen die verantwoordelijk zijn voor de afgifte van dopamine. Dopamine is het motortje dat vervolgens ook weer de andere hormonen in het stelsel met aansturen. Pergolide is een op dopamine gelijkende stof die de van gebrekkige afgifte van dopamine, zoals de natuur dat bedacht, vervangt c.q. bijstuurt.

Nog een misvatting: AlCAR wordt niet gebruikt om IR te behandelen. ALCAR ( Acetyl-L-Carnetine)wordt gebruikt om spierverlies tegen te gaan wat zowel bij PPID als IR kan voorkomen. Het is daarbij een 'energie-opwekker' in de cellen en een sterke anti-oxidant. Sporters en bodybuilders zijn er dol op.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 04-03-14 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:46

Ik heb niks zien gebeuren adhv de pramox die ik toen heb gegeven. Dit was zeker 4 weken voor het cushing onderzoek.

Oyyo, bedankt voor je verhaal. Fijn dat er nog steeds een stijgende lijn in zit! Daar teken ik ook voor! :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:56

Mijn Dennis heeft een eet dipje.
Hij krijgt s ochtends eerst zijn pil, dan ga ik voeren en mesten. Maar voordat ik klaar ben met mesten gaat hij staan suffen. Nu al een paar dagen achter elkaar. Ik dacht eerst dat het aan mijn vorige baal voordroog lag waar al mijn ponys niet echt happig op waren, maar hij heeft het nu nog. S avonds met voeren blijft hij wel met de rest mee eten en eet zn vitamine korrel ook prima. Broodje met pil is ook geen probleem. Verder zit hij prima in zn vel, is op zijn manier stout en probeerd het hek open te maken om naar t land te kunnen enzo.
Komende dagen zijn pil maar geven als ik weg ga ipv zodra ik buiten kom.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:00

Dennis, hoelang geef je hem die pillen al? (al een poosje toch?)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:06

Heeft mijn paard ook gehad afgelopen november/december. Het begon weigeren van biks, toen kuil, toen muesli. Daarna ging hij langzamerhand weer eten, maar heeft toch wel zo'n 2 weken geduurd voordat hij weer normaal at. Hij staat overigens sinds juli op de prascend.

En bij die van mij zag je langzamerhand verbetering. Nu is hij gewoon weer zichzelf en hij verhaart enorm momenteel

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:20

Begin November is Dennis begonnen met pillen, 4 maanden nu dus. Probleemloos toen.
Hij eet verder prima, alleen s ochtends niet. Hoe lang het duurt weet ik niet precies omdat ik gewoon aan t werk ben. Hij is nog prima op gewicht, dus maak me niet meteen zorgen. Hij is wel t lieverdje van de baas, dus gaat nu wel af en toe een half uurtje t gras, krijgt een worteltje extra enzo. Niet gek veel, maar gewoon omdat hij mijn vriendje is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:22

Illo eet zijn hooi ook weer slecht, maar de rest eet hij allemaal heel graag.
Stro eet hij ook gewoon. Alleen hooi niet.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:45

Wat is nu de beste wormenkuur die een cushingpaard kan krijgen..
Nu lees ik over pramox maar deze bevat prazinquetel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:24

Als het paard in relatief goede gezondheid is, kun je iedere wormkuur geven die je wilt. Ook Praziquantel.
Nu zeg je waarschijnlijk "ja maar eerder zei je.." -- dat klopt! Praziquantel én Equest zouden geen van beiden aan paarden in een slechte gezondheidstoestand gegeven mogen worden; dus vermagerde paarden, en degenen die overduidelijk ziek zijn. Er is bij muizen onderzocht dat Praziquantel, nadat het middel uitgewerkt is, een hoog insulineniveau kan veroorzaken, en dat wil je dus in een overduidelijk ziek paard die daar toch al problemen mee heeft, voorkomen. De insuline stijging is van is overigens van voorbijgaande aard.
Combinatiemiddelen, zoals Pramox, kun je dus onder het bovengenoemde voorbehoud, gewoon geven, maar wel het dier even extra in de gaten houden.

Sorry dat ik in mijn eerdere uitspraken hierover, niet 'compleet' was.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:42

Ik heb Dennis vanmorgen z'n pil gegeven toen ik weg ging, en toen stond hij nog lekker hooi te eten. Terwijl hij afgelopen week rond de zelfde tijd (en zijn pil een uurtje eerder) stond te slapen nadat hij max een half uurtje gegeten had.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:09

Duidelijk verhaal JP. Thx

Douraque, rijdt je jouw paard nog?

Ik heb zo zin om te rijden, maar ze knapt nog niet echt op en heb haar net lekker buiten gegooid in haar blootje, heerlijk! Er komen wel wat haren los, niet extreem veel, maar dat heeft ze eigenlijk nooit gehad. Ik heb nog een foto gemaakt van hoe ze er nu bij staat. Zal ik straks ff plaatsen.

Dennis moet even op gang komen lijkt het wel ;)