[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EquiPhoto

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:13

Wat een droppie die Saros!
En wat jammer van de mooie lange manen van Flint!

Hier helaas nog steeds de deken op :(

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:48

Sammyoo schreef:
Aisie, wij zijn in februari begonnen met desensibiliseren. Het is dus nog afwachten of het gaat helpen. Het wordt door de verzekering vergoed. Heb jij het een half jaar gedaan, of twee 'jeuk'seizoenen.

Wat ik raar vind is dat de jeuk lijkt te verspringen. Het begon dit seizoen bij zijn liezen / buik, vervolgens werd dat minder en had hij heel erg veel jeuk aan hoofd en oren. Nu komt het haar weer terug op zijn hoofd en heeft hij heel erg veel jeuk aan zijn manen en een beetje aan zijn staart.
Is dat bij jullie paarden ook?

In 2006 heb ik ook aan desensibiliseren gedacht. Het bloed van mijn zware eczemer is toendertijd naar Gent gestuurd, naar Immunopharm. Mijn paard kwam uit op 9,4 op een schaal van 1-10. Ik heb navraag gedaan in Gent omdat mijn DA toendertijd eigenlijk er niets van wist. Het bleek dat het best moeilijk was om een goed serum samen te stellen. Als ik me goed herinner was dat omdat er zo veel verschillende soorten culicoides zijn. Zij gebruikten toen het eiwit van de 5 (geloof ik) meest voorkomende culicoides. Ik heb toen van desensibilisatie afgezien, aangezien het ook vrij belastend (en kostbaar) is om steeds injecties te geven, zonder een soort garantie dat het echt zou helpen.
Aangezien ik verder in de loop der jaren weinig heb gehoord of gelezen over desenbilisatie als de echte oplossing om eczeem te genezen, denk ik dat je er nog niet te veel van mag verwachten. Maar wellicht vergis ik me, dan hoor ik het graag!
Overigens was de kliniek toendertijd niet erg scheutig met informatie (bv niet eens een website), geen idee hoe dat nu is.

Ik heb trouwens ook een eczemer met een soort verspringende jeuk. Vorig jaar waren zijn oren en hoofd ook erg jeukerig en in september vorig jaar zijn buiknaad/liezen. Dit jaar zijn hoofd/oren veel minder. Manenkam valt dit jaar relatief mee ten op zichte van vorig jaar.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:26

Elvira, ik denk dat hij missch wel beetje al lichte ZE had, maar dat door verhuis stress het ineens tot uiting komt. Missch kun je beste nu nog even maandje Derfen smeren, zodat je deze maand nog even uit kan zingen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:41

10tje2, mijn eczemer is niet allergisch voor de mugjes (die hier wel heel erg veel zitten), maar voor een aantal bomen. Overigens weet mijn dierenarts er ook niet zoveel over, het gaat allemaal via een Duits laboratorium. Maar als het helemaal flauwekul was, zou mijn verzekering het toch niet vergoeden?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:52

Sammyoo schreef:
10tje2, mijn eczemer is niet allergisch voor de mugjes (die hier wel heel erg veel zitten), maar voor een aantal bomen. Overigens weet mijn dierenarts er ook niet zoveel over, het gaat allemaal via een Duits laboratorium. Maar als het helemaal flauwekul was, zou mijn verzekering het toch niet vergoeden?

Maar als je excemer niet allergisch is voor de mugjes waarom doe je dan wel het desensibiliseren? Als je paard allergisch is voor bomen dan heeft hij geen zomerexceem maar een andere aandoening en helpt dat toch niet?

Ik heb destijds het 2 zomerseizoenen gedaan en het is bij mijn paard daarna wel een stuk minder geworden. Ze heeft de laatste jaren vooral jeuk op haar gezicht en hals, verder valt het heel erg mee terwijl ze eerst echt overal jeuk had van die vliegjes. Dus op zich ben ik wel blij dat ik het gedaan heb toen.
Denk ook dat het op zich wel het middel zou kunnen zijn maar dan moet er veel meer controle en begeleiding bij zijn en je moet het echt jarenlang volhouden, misschien zelfs het hele jaar door wel. Er zijn volgens mij in het buitenland wel resultaten waarbij het paard echt immuum is geworden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:02

Of hij de jeuk van zijn bomenallergie heeft weet ik natuurlijk niet zeker. De allergenen van bomen zitten vooral in het voorjaar in de lucht. Waar ik wel bang voor ben is dat hij in de toekomst gaat headshaken of problemen met bijvoorbeeld zijn luchtwegen gaat krijgen door de bomenallergie. Dus desensibiliseren lijkt me hoe dan ook een goed plan.
En waarom zou hij geen zomer eczeem hebben als hij eczeem in de zomer heeft? De oorzaak is alleen niet het mugje. Ik denk ook niet dat ieder paard met zomereczeem getest wordt, er wordt volgens mij vaak gewoon van uit gegaan dat het een allergie voor de mug is.

Heb jij de kuur alleen in de zomer gedaan? Ik moet gewoon het jaar rond doorgaan. De dierenarts denkt aan twee jaar.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:11

Maar het desensibiliseren is om het paard immuum te maken voor de prikken van het mugje niet voor bomen. Dus of het dan helpt? Maar goed, proberen kan altijd natuurlijk, vooral als je verzekering het vergoed.

Zomerexceem is nu eenmaal de benaming voor die allergie van de vliegjes. Als je paard dus daar niet allergisch voor is heeft hij officieel geen zomerexceem ook al jeukt hij in de zomer.

Ik heb de kuur alleen in de zomer gedaan. Achteraf had het beter ook in de winter gekund en nog een jaartje langer. Wellicht had dat nog meer resultaat gegeven.

Ben zeer benieuwd hoe het met jou paard zal gaan. Wil graag op de hoogte gehouden worden als dat kan.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:11

intel_1x schreef:
Elvira, ik denk dat hij missch wel beetje al lichte ZE had, maar dat door verhuis stress het ineens tot uiting komt. Missch kun je beste nu nog even maandje Derfen smeren, zodat je deze maand nog even uit kan zingen.

Bedankt voor je reactie, bedoel je dit spul ?
http://www.paardendrogist.nl/product/de ... on/101848/

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:19

Ja klopt Ervira! Het is heel zuinig in gebruik. Om de 2 cn een druppel in manen en staart op huid en even wrijven. Met handschoentje aan;-) het stinkt! Maar werkt super goed en direct.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:23

Oke bedankt voor de tip!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:45

Sammyoo schreef:

O, spraakverwarring dan. Ik ga bij een eczemer altijd uit van een paard dat allergisch is voor het eiwit van de knutjes. Jouw paard reageert dus allergisch op iets anders. Misschien is daarmee meer gedaan op het gebied van desensibiliseren. Gaat het dan om een bepaalde stof in de bomen? En voor welke bomen? Als je je paard weg zou halen bij de bomen, is de allergie dan over?
Waarom de verzekering het vergoedt, weet ik niet. Is het slagingspercentage misschien hoog bij desensibiliseren tegen deze "bomenallergie"?
Laatst bijgewerkt door 10tje2 op 30-09-12 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:50

Code
[Ik heb de kuur alleen in de zomer gedaan. Achteraf had het beter ook in de winter gekund en nog een jaartje langer. Wellicht had dat nog meer resultaat gegeven.

Mij werd toen gezegd dat ik de kuur een paar jaar zou moeten geven, niet alleen in de zomer dus.

Kun je niet weer opnieuw beginnen? Was jij toen ook via Immunopharm aan dat serum gekomen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:37

aisie schreef:
Maar het desensibiliseren is om het paard immuum te maken voor de prikken van het mugje niet voor bomen.

Desensibiliseren is het ongevoelig maken voor bepaalde stoffen. In het geval van een allergie is dat het ongevoelig maken voor de stof waar de patiënt gevoelig voor is, bij hooikoorts zijn dat bijvoorbeeld boom- en/of graspollen.

Desensibilisatie (ook wel hyposensibilisatie, immunotherapie, (allergie)vaccinatiekuur, druppelkuur of injectiekuur) is een effectieve behandeling voor bepaalde allergieën (boom- en graspollen (hooikoorts), huisstofmijt, insectensteek (wesp, bij, hommel) en voor soms kat en hond), het bestrijdt de oorzaak van de allergie, en niet alleen de symptomen zoals het geval is bij gebruik van medicijnen zoals een antihistaminicum.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:39

xxelviraxx schreef:
intel_1x schreef:

Bedankt voor je reactie, bedoel je dit spul ?
http://www.paardendrogist.nl/product/de ... on/101848/

Bij www.vidoma.nl kun je twee proefflesjes bestellen om het uit te proberen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:04

Yvonnedv, bedankt voor je uitleg. Jones wordt inderdaad gedesensibilisserd voor bomen.
Het zijn een stuk of zes boomsoorten waar Jones allergisch voor is. O.a. populier (daar staan er hier heel erg veel van), berk, hazelaar.
Alleen de allergenen van de bomen zitten vooral in het voorjaar in de lucht, en toen jeukte Jones nauwelijks. Qua jeuk gaat hij gelijk op met de gemiddelde eczemer, de echte ellende begint in augustus.

M'n dierenarts gaf me 50% kans van slagen.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:26

Desensibiliseren is idd een land en kostbaar traject.
Ik weet dat het bij honden heel erg goed kan werken.
Er wordt eerst bloed afgenomen en dat wordt opgestuurd en onderzocht. Als blijkt dat de hond een allergie heeft, doen ze meer testen, het uitsplitsen zodat er precies uit komt waar het dier allergisch voor is, bv mijt, bep. bomen. Hierna wordt er speciaal voor die hond een serum gemaakt en dat wordt weer bij de da afgeleverd. Ze beginnen dan met een bepaalde hoeveelheid 0,8 ml en dan na 4 weken 0,6 dan 0,4 meestal tot 0,2 ml, daarna probeer je de hoeveelheid weken op te rekken, komt je eerst om de 4 weken, dan probeer je het om de 6 weken etc. Meestal blijven ze om de 2 maanden komen. Is het potje leeg, dan wordt er een nieuwe besteld.(weer speciaal voor die hond)
Voor honden is het niet zo belastend, kleine prikje en het is klaar. Voor de eigenaar des te meer, elke keer weer naar de da en de kosten niet te vergeten, maar het kan zoveel verlichting geven.

Bij paarden had ik er nog niet van gehoord, maar gek eigenlijk dat het niet vaker gedaan wordt, als het echt verlichting kan geven :)

Hier de regendeken weer af en de vliegendeken weer om. Ze staat nu bij slecht weer 's nachts weer op stal en maakt goed gebruik van de wanden..., gelukkig is het allemaal recht en geen uitsteeksels (raam maar dicht gedaan, anders ontzet ze het kozijn :+ ) dus vrijwel geen schade.
Raar weer is het, dan vrij fris dan weer zon en meteen weer de mugjes... %)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:04

Sammyoo schreef:
Yvonnedv, bedankt voor je uitleg.

google is zo'n mooi instrument he om dingen op te zoeken :P

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:10

Hier stikte het vanavond zo tegen de schemer van de knutjes. Ik had er ook jeuk van op mijn hoofd, zo bij de haargrens. Rotdingen! :(

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:14

Citaat:
M'n dierenarts gaf me 50% kans van slagen[

Ik hoop dat het lukt! Succes in elk geval.

Jammergenoeg is bij mijn weten desensibiliseren tegen het eiwit van de knutjes nog steeds niet echt goed mogelijk.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 06:00

iemand vroeg voor ervaringen tkc 97, heb het geprobeerd eerst. Jeuk stopte maar keeg onmogelijke hoeveelheid schilvers en viezige vette manen terug. was echt een schilverparadijs waardoro ze precies weer meer jeuk kreeg dus ik ben ermee gestopt vond het ook ongelooflijk chemisch spul om te smeren brrr. overgestapt op derfen en ondanks dat ik wit paard heb vind ik dat toch stukken beter resultaat

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 06:09

Hebben jullie ook een halsstuk op als jullie rijden ? En hoe doen jullie dat dan met de staart ? Ik merk echt als ik in de bak aan het rijden ben dat mijn paard jeuk heeft.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:39

Probleem heb ik nu ook, maar ik heb het idee dat dat nu vooral aan de losse haren liggen. Als ik die goed wegborstel voordat ik aan de slag ga, is het wel te doen. Met een aantal jeukstops dan :+
Ik heb verder geen halsstuk oid met rijden.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:44

Hier nog steeds paard zonder eczeem deken (wel regendeken). Heeft wel aan dr manen staan schuren maar nog steeds niet dramatisch. Met deken schuurde ze ook.
Voorlopig laat ik het zo. Wel smeer ik nog steeds met derfen.

Aan billen en staart geen jeuk kunnen ontdekken.

Gisteren een zonnige dag gehad en vandaag weer. Rest van de week zou weer minder worden? Nouja we zien het wel :)

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:15

Ik meld me hier ook, ik heb een 2,5 jarige haflinger met exceem..

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:30

hmm... gisteren de eczeemdeken weer opgedaan. hij heeft 3 dagen zonder gestaan, maar gisteren ging hij weer schuren, dus gelijk de deken maar weer opgedaan. als het weer wat frisser wordt ga ik het weer zonder proberen.