Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:28

_horselovee_ schreef:
gr_roos schreef:
Je laat alle mensen die aids of een koortslip hebben toch ook niet afmaken?

dat is wel heel wat anders ! als ik koortslip hebt, moet ik ook niet thuis blijven en kan ik gewoon naast mn vriendinnen lopen zonder hun te besmetten hooor ...

Beetje vreemde vergelijking. Ik geloof niet dat mensen dood gaan van een koortslip...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:28

gr_roos schreef:
Je laat alle mensen die aids of een koortslip hebben toch ook niet afmaken?

Nu is er over aids genoeg bekend ondertussen, maar de eerste slachtoffers werden ook als paria's behandeld. En als een koortslip bekend zou worden als de voorbode van een onbeschrijflijk leiden met de dood tot gevolg, dan durft niemand met een koortslip meer overstraat :D

Wie wil er naast een paard op stal staat die EHV-1 overleefdt heeft en bij stress de rest kan infecteren ???

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:29

inmiddels mogen wij ook niet meer met de paarden het terrein af is maar beter zo hoor denk niet dat je alles uitsluit maar je moet ergens beginnen.

_Apple_

Is het verstandig om aan alle vriendinnetjes te vragen of ze bij hun paarden zijn geweest?

Elsskippy

Bij onze vereniging zijn in ieder geval de eerste 2 weken de lessen afgelast.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:30

xnina schreef:
gohya schreef:

Dat klopt,rhino is een herpes virus,als je dat eenmaal hebt word het opgeslagen in je lichaam.Bij een lage weerstand kan het uitbreken.Eenmaal besmet met Herpes is voor altijd 'besmet'.

dus als ik goed begrijp is een genezen maar nog wel besmet dier kan dan ook een gezond dier besmetten met hoesten/briesen?
dan is het toch beter om z'n dier in te slapen, om verdere besmetting te voorkomen?

Ehmmm tja, in principe heb je helemaal gelijk met je statement, maar....
Maar laten we dat maar even niet doen :n .

Bovendien denk ik dat je dan veel meer dragers gaat vinden dan dat je denkt en de halve veestapel aan paarden
ingelapen kan worden. Want er zullen zat paarden zijn die het virus bij zich dragen, die ooit contact hebben
gehad met de ziekte en er niet ziek van zijn geworden, of zo weinig ziek dat het niemand is opgevallen.
Het drager zijn is ook niet het probleem, een probleem wordt het pas als ze ook uitscheider worden.
Zou trouwens intressant zijn om dat een keer te onderzoeken.
Inclusief de kans dat ze ook daadwerkelijk weer virus gaan uitscheiden, in welke omstandigheden en of het is in hoeveelheden is die problematisch kunnen zijn voor andere paarden.
Ze zouden bv elke week de komende 20 jaar de paarden op manege de veerkracht kunnen volgen.

edit, gesneuvelde quote gerepareerd.

DubbelFun

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:33

In het kader van de leverde dragers kan ik me indenken dat die maandelijks gemonitord zouden moeten worden en bij verhoogd risiko in quarantaine worden gezet.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:33

Onze stalhouder is erg goed bezig :)
2 ontsmettingsbakken
alles afgezet en grote borden waarop staat wat er gaande is. Alles uit voorzorg!
Er gaan geen paarden meer de deur uit maar er zijn op dit moment ook geen paarden van buitenaf 'welkom'
Buitenritten worden niet gereden ook niet door de pensionhouders.
Ben super tevreden met deze maatregelen!! :)
Ook iedereen met bijv. verzorgpony moet thuis eerst omkleden/douchen voor hij/zij naar onze stal komt en natuurlijk als je van onze stal naar je verzorgpony gaat ook douchen.
Hopelijk is dit voldoende en blijft het weg, als het echt moet kan hij voor korte tijd eventueel sluiten maar ik hoop toch niet dat dit nodig zal zijn!

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:35

Dat klopt,rhino is een herpes virus,als je dat eenmaal hebt word het opgeslagen in je lichaam.Bij een lage weerstand kan het uitbreken.Eenmaal besmet met Herpes is voor altijd 'besmet'.[/quote]

dus als ik goed begrijp is een genezen maar nog wel besmet dier kan dan ook een gezond dier besmetten met hoesten/briesen?
dan is het toch beter om z'n dier in te slapen, om verdere besmetting te voorkomen?[/quote]

Begrijp ik het goed dat jij 90% van alle paarden dus wilt laten inslapen |o ???? Als je bloedonderzoek doet blijkt nl. zoveel % drager is van een vorm van het virus, en omdat het virus kan muteren dus maar in laten slapen 8)7 !!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:36

DubbelDun schreef:
In het kader van de leverde dragers kan ik me indenken dat die maandelijks gemonitord zouden moeten worden en bij verhoogd risiko in quarantaine worden gezet.

Hoe bedoel je dat?gemonitord worden.
Er is pas een verhoogd risico als de drager ziek is.En dan ben je al te laat met in quarataine zetten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:37

Fanniehh schreef:
Dat klopt,rhino is een herpes virus,als je dat eenmaal hebt word het opgeslagen in je lichaam.Bij een lage weerstand kan het uitbreken.Eenmaal besmet met Herpes is voor altijd 'besmet'.

dan is het toch beter om z'n dier in te slapen, om verdere besmetting te voorkomen?[/quote]

Begrijp ik het goed dat jij 90% van alle paarden dus wilt laten inslapen |o ???? Als je bloedonderzoek doet blijkt nl. zoveel % drager is van een vorm van het virus, en omdat het virus kan muteren dus maar in laten slapen 8)7 !!![/quote]

gaat dan niet om muteren, maar uitscheiden, dat is iets heel anders.
Wat ze bedoeld.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:40

Met zijn alle rekening houden met.......
Is het zo kleine moeite om even niet buiten te rijden etc.
Als iedereen de adviezen in de wind slaat...
Heeft niks te maken met histyrisch gedrag maar denken om welzijn van de paarden.
En met respect omgaan naar mensen die dragende merries hebben.

Ik zie en hoor dat mensen daar hier en daar moeite mee hebben.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:45

anoniempje1 schreef:
Wat ontzettend erg! Heel knap dat de besmette stallen de buurt inlichten. Het geeft natuurlijk een slechte naam, maar hier kan niemand iets aan doen. Heel veel sterkte allemaal en hopelijk komen de zieke paarden er snel weer bovenop en komen er niet meer stallen/maneges met besmette dieren...

Waarom zou het je stal een slechte naam geven? Ik denk dat iedere paarden liefhebber het juist heel erg waardeerd als een stal er alles aan doet om het binnen hun eigen stal te houden!
En hier kan je, net als b.v een droes uitbraak, helemaal niets aan doen als eigenaar van een manege of pensionstal, laat dat wel heel duidelijk zijn!!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:46

aerdenhout1 schreef:
anoniempje1 schreef:
Wat ontzettend erg! Heel knap dat de besmette stallen de buurt inlichten. Het geeft natuurlijk een slechte naam, maar hier kan niemand iets aan doen. Heel veel sterkte allemaal en hopelijk komen de zieke paarden er snel weer bovenop en komen er niet meer stallen/maneges met besmette dieren...

Waarom zou het je stal een slechte naam geven? Ik denk dat iedere paarden liefhebber het juist heel erg waardeerd als een stal er alles aan doet om het binnen hun eigen stal te houden!
En hier kan je, net als b.v een droes uitbraak, helemaal niets aan doen als eigenaar van een manege of pensionstal, laat dat wel heel duidelijk zijn!!

Ik neem het ze juist kwalijk als ze dr kop dichthouden en gewoon met alle activiteiten doorgaan.
Dan krijg je vind ik pas een slechte reputatie

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:46

ik heb geloof ik ook nog niemand negatief horen praten over de stallen die bekend hebben gemaakt dat er rhino is?

daarentegen wel over de stallen waar vermoedens zijn en die zeggen dat het er niet is.

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:47

aerdenhout1 schreef:
anoniempje1 schreef:

Ga ik helemaal in mee! Heb liever dat het gezegd wordt, dan dat er alleen maar geruchten rond gaan!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:48

Is er ook een lijst met waar verboden zijn uitgevaardigd, of zijn het geen verboden maar adviezen? Ik zou het graag weten :)

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:50

xnina schreef:
bij hoeveel verhoging van de temp. moet ik de dierenarts laten komen?
Want ik werk daar bij Horsezone 4 x in de week en nu heeft mijn pony 37.6 terwel hij normaal gesproken als er niks aan de hand is precies 37.0 heeft. ik heb hem vandaag dan ook maar met rust gelaten.
moet ik mij nu zorgen maken?

Mijn pony heeft mok , en dan moet ik hem ook altijd temperaturen, en de DA zei dat de temperatuur tussen de 37,4 en de 38,0 moet zitten!

Dus ik denk niet dat je je zorgen moet maken! 37,6 is een prima temp!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:54

Pff ik durf paardlief niet eens te scheren door het virus

Urielle

LiCaJa schreef:
Mijn pony heeft mok , en dan moet ik hem ook altijd temperaturen, en de DA zei dat de temperatuur tussen de 37,4 en de 38,0 moet zitten!

Dus ik denk niet dat je je zorgen moet maken! 37,6 is een prima temp!

ligt aan de basale lichaamstemperatuur van het paard in kwestie. Ik heb er een die normaal maar 36.8 heeft, als die 38 of meer maakt moet hij van de DA toch op rust omdat het voor hem echt koorts is.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

o0loveFly0o: ik weet niet waar je in brabant zit maar bij ons word er geen les meer gegeven van buitenaf, en komen er ook geen vreemde paarden op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:55

rowo schreef:
Mensen volgens mij zitten jullie mekaar gek te maken.

Om even weer de vergelijking met de mens erbij te halen; als iemand die wel eens een koortslip gehad heeft, dit op een moment niet heeft, besmet die ook geen anderen. En volgens mij geldt voor een paard hetzelfde!

ja maar van een koortslip kan je niet doodgaan, verlammen of dood geboren kinders krijgen.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:59

Wel lastig eigenlijk als je het hebt, dan moet je heel veel doen, of niet?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:00

xnina schreef:
gohya schreef:

dan is het toch beter om z'n dier in te slapen, om verdere besmetting te voorkomen?

Ach jongens en meiden kom nou toch, schei even uit zulke paniek te zaaien. Dragers maar in te laten slapen, daarmee ga je dat virus echt niet te lijf. Zoals ik al pagina's geleden heb gemeld, ja ik heb een drager van het EHV1 virus!!!! Die heeft opna die ene keer (dat wij dus niet wisten dat ze het opgelopen had) NOOIT meer het virus doorgegeven. En die is dus al zeker 15 jaar drager!!! Heeft hier met net afgespeende veulens gestaan en met alle andere paarden, er is hier nooit meer 1 ziek geworden van het EHV1 virus. Ze is ondertussen 26 jaar oud en zelfs nu is zij zo gezond als een vis. Een drager kan het alleen maar weer doorgeven als het zelf ook weer ziek wordt.
Daarnaast zeker 60% van de paarden IS EHV1 drager, moet dus maar even meer dan de helft van het paardebestand ingeslapen worden vanwege jullie paniek????

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:01

_Apple_ schreef:
Ik heb ook een paar vriendinnetjes die willen spelen en die hebben ook eigen pony's, maar die wonen ergens anders dan waar ik woon.
Is het dan wel verstandig om met ze te spelen? Want de wei is heel erg dichtbij de trampoline etc. en daar zijn we toch het meeste. En de meesten kunnen het niet laten om ze te aaien.

Het virus blijft buiten een paard niet lang leven,
als je gewoon tussendoor andere kleren aandoet en je even wast nadat je op een plek bent geweest waar andere paarden zijn dan kan je je paard niet besmetten.
verder kan het virus niet ver door de lucht verspreid worden dus zal het niet op de trampoline in de buurt van de wei zitten.

Ook neem ik aan dat jij en je vriendinnen als jullie afspreken niet dezelfde kleren dragen als die jullie bij de paarden gedragen hebben.

Dus naar mijn mening kan dat makkelijk :)
Ik heb ook een klasgenootje die op een besmette stal staat, maar die heeft echt haar paardrijkleren niet naar school aan ;)