[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:13

Een dikke knuffel. Een kriebel op zijn schouder of een stukje witlof.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:24

MartineC1711 schreef:
Wat geven jullie je paard als beloning? In plaats van een snoepje?

Metazoa brokje of een wiesencobje van Marstall.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:57

een dikke knuffel. Wij geven al lang geen snoepjes meer. Als ik ergens een "zakje" snoep krijg op een opendeurdag... dan doe ik daar bijna een jaar mee... en het is geen zak van 5 kg ... :)

Witloofblad lust hij ook erg graag, paardenbloemwortels is hij verzot op...

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:14

:') dat wordt een domper voor ponylief..

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:26

Ik dacht dit ook, maar eigenlijk moet ik toegeven dat IK diegene was die hem graag "beloonde" met snoepjes. Ik moest een "klik" maken, paardjelief is nog steeds dankbaar voor de knuffels die hij krijgt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:54

Hallo allemaal.

Mijn paard tobt al langer met vage klachten.
Nou wil ik een bloedonderzoek laten doen en ook gelijk ir laten testen.
Zijn er mensen die dat gedaan hebben en wat waren de kosten daar van?
Uiteraard weet ik dat het per DA verschillend is maar ik wil een beetje bekijken of het echt de moeite waard ig om te "shoppen"

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:58

Ik ga toch hier ook maar is mijn verhaal zetten, met hoop op laatste tips op mijn vriendje te helpen :)

Stef is een 12 jarige haflingerruin. Sinds december ben ik aan het tobben met hem. Daarvoor had hij al IR symptomen (veel drinken en plassen, te dik zijn, dikke manenkam). Heb hem daarom al jaren op een suikerarm dieet.
Vanaf december is hij meerdere keren hoefbevangen geweest. Ook 2x hoefzweer. Zijn beeld was wel apart waardoor ik op het verkeerde been ben gezet door DA. Hij had op 2 benen pols, maar op 1 been zwaar kreupel (bijna niet op willen staan). Korte aanvallen, snel herstel maar maandelijks terugkerend. Ik heb ook wat andere diagnose gehad (hij heeft oa lichte artrose). Maar uiteindelijk IR duidelijk uit het bloed. Geen zichtbare veranderingen in de hoeven op de foto's. Hij is ook getest op cushing maar dat kwam er niet uit.

Sinds bepaalde homeopathische middelen is hij niet meer teruggevallen in hoefbevangenheid en heb ik hem nu weer aan het lopen en gaat het best goed.
Hij krijgt bijna onbeperkt graszaadhooi, balancer van JPGEF, magnesium, gluco balance. Hij staat dag en nacht in paddock met inloopstal.
Maar nu mijn problemen:
Hij is heel schraal. Dikke buik, maar zichtbare ribben en ingevallen bovenlijn. Ondanks dat ik hem nu echt wel weer een beetje aan het trainen ben zie ik geen spieren komen.
Een uur met masker op de wei geeft gevoelige hoeven en kloppende benen.
Dus daarmee gestopt. (Heb dit overigens opgebouwd, maar hij trekt t blijkbaar echt niet).
Toch heb ik duidelijk het idee dat hij tekort heeft, met name eiwit. Ik geef hem nu een pluk gewoon hooi, maar ook daarvan heb ik het idee dat hij last krijgt. Nog geen kloppende benen, maar wel wat dikker en gevoeliger op zijn hoeven.
Zijn gevoelige voeten blijft een beetje. Nu dus weer erger, maar het is nog niet zo goed geweest als voor de ellende. Daarom twijfel ik over ijzers, al ben ik daar absoluut geen voorstander van. Hoefschoenen loopt hij niet lekker mee.

Wat ik ook nog vind is dat hij met zijn voorbenen voor de loodlijn staat sommige momenten. Niet echt hb houding, maar niet "lekker".

Mijn vraag:
Hebben jullie adviezen met betrekking tot zijn voeding/ ervaring met eiwittekort bij zo'n schraal rantsoen?
Ervaringen met het weer op de wei krijgen van een IR paard? Hoever komen jullie (DA zei tegen mij dat dat niet gaat lukken)?
Adviezen met betrekking tot wel of geen ijzers bij hoefbevangen gevoelige paarden met argumenten?

Ben heel benieuwd :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:42

MartineC1711 schreef:
Wat geven jullie je paard als beloning? In plaats van een snoepje?

Komkommer :)

Jemawi schreef:
Ik heb even gegoogled en lees er goede dingen over. Nu zie ik in dit topic dat het niet constant gegeven hoeft te worden. Hoe zit dat precies?

Ik ben er mee gestopt. Ik had wel het idee dat het iets deed, maar durfde er ook niet mee te stoppen. Hij is wel 2x bevangen geweest terwijl hij het kreeg, dus het is (uiteraard) geen wondermiddel, maar een hulpmiddel. Die van mij stond altijd met een graaskorf op het land (had geen andere optie), maar ook dat ging gewoon echt niet meer. Inmiddels staat hij een maand of twee op een eigen stukje wei, zonder gras (met eigen eten) en het resultaat is verbluffend! Het vet bij zn schouders is weg, zn bulten bij zn kont bijna helemaal weg en zn nek lubbert gewoon! Zn ribben zijn ook iets zichtbaar. Zo "goed" is hij nog nooit geweest.

Wij zitten nu op het gevaarlijke punt dat je denkt "Het gaat zo goed, dan mag hij wel weer wat..." NIET DOEN! denk ik dan |o Dit is juist het punt waarop het vaak weer mis gaat...

Het blijft een gedoe... :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:32

Leetje .... laat je paard testen op Cushing!

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:49

Jannepauli schreef:
Leetje .... laat je paard testen op Cushing!

Leetje schreef:
Hij is ook getest op cushing maar dat kwam er niet uit.

Hij is getest op cushing. Ik twijfel wel aan of deze uitslag wel goed is geweest. Dus ik denk er nu wel aan hem nogmaals te laten testen...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:06

En Lyme?Dat kan ook dit soort vage klachten geven dacht ik..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:13

Deze maand is de PPID test nog gratis. Het verstandigste is om zowel PPID als IR tegelijkertijd te laten testen door je DA.
Voor Cushing: ACTH gehalte
Voor IR: Verhouding Glucose-Insuline ( g:i waarde)

Voor beide testen geldt: niet laten vasten: het paard mag wel hooi ( geen gras) en vóór de test géén krachtvoer (brok, muesli etc.)

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:25

Jannepauli schreef:
Deze maand is de PPID test nog gratis. Het verstandigste is om zowel PPID als IR tegelijkertijd te laten testen door je DA.
Voor Cushing: ACTH gehalte
Voor IR: Verhouding Glucose-Insuline ( g:i waarde)

Voor beide testen geldt: niet laten vasten: het paard mag wel hooi ( geen gras) en vóór de test géén krachtvoer (brok, muesli etc.)

IR is hij getest en kwam er duidelijk uit (op deze manier, wel met hooi gegeten, wel in de ochtend getest)
Cushing is overdag getest (volgens DA maakte dat niet?)
Zou je ook IR nogmaals laten testen dan, ben er wel van overtuigd dat dat zeker meespeelt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:29

Ja, ik ben een voorstander van beide te testen ( tegelijkertijd) - Cushing en IR is aan elkaar gekoppeld ( in de meeste gevallen)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:41

@leetje op hethazewinkel.nl/service/ziekte-van-lyme staat een heel mooi lijstje met klachten die paarden met Lyme vaak hebben en daar staan veel klachten bij die jij beschrijft..

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:15

Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met het volgende;

Mijn pony (Welshcob type) is eigenlijk al jaren te dik incl. de kenmerken van vetophopingen, dikke manenkam en hi is een aantal keer bevangen geweest of er tegenaan gezeten. In eerste instantie leek een graasmasker een uitkomst, maar na 2 jaar of zo bleek dat dit toch ook niet ging werken. Het gras is gewoon het grootste probleem, ook in kleine hoeveelheden.
Dus nu is hij helemaal van het het gras af (eerder had ik de mogelijkheid nog niet) en het gaat echt heel goed! Hij krijgt (veel) voordroog / hooi en 1x per dag een maatschepje van dat speciale "bix" waar in dat kleine beetje alle vitamines al zitten + 2 handjes fibre force. (normaal kreeg hij ook zoiets, dus dit is geen dieet voor hem)

Hij is in de paar maanden al behoorlijk veel afgevallen door dus alleen geen gras meer te eten (met korf). Bijna alle vetophopingen zijn weg en zn nek is zelfs ook al bijna weg!! Dat is natuurlijk heel fijn, maar zijn ribben zijn ook zichtbaar. Nog niet schokkend, maar wel dat ik denk dat dat niet veel erger moet worden. Verder is hij in goede conditie, vacht en gedrag zijn ook in orde.

Nu mijn vraag: Mocht hij nou nog "dunner" worden, wat zou ik hem dan kunnen geven zonder dat hij gelijk weer bevangen wordt of zo. Of zou het vanzelf wel stabiliseren na verloop van tijd?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:44

Het zal zich mogelijk wel wat stabiliseren, maar je wilt de pony natuurlijk niet te dun! Een goede bijvoeding is Bietenpulp, zoals die van Pavo - de Speedibeet. Voeg daar vitamines en vooral ook mineralen aan toe ( een balancer bv) en je bent klaar.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:24

Inderdaad, ik wil niet dat hij te dun wordt! Ik ga dat eens proberen. Bedankt!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:09

Leedebee, kijk je wel uit met Bietenpulp? Die van mij ging er van gistten in de darmen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:26

Oh wat een onzin weer.. natuurlijk moet je iedere nieuwe voedselsoort voorzichtig introduceren, en in het begin met kleine beetjes geven. Speedibeet van Pavo is ideaal, ook omdat het zo snel klaar is. Slechts 10 minuten met goed warm water weken. Als je het écht goed wilt doen, spoel je de pulp ná bereiding ook nog een paar keer na met lauw water om evt zand, en vooral ijzer uit te spoelen.

Paarden krijgen al meer dan honderd jaar bietenpulp ( de traditionele soort) en niemand heeft ooit problemen. Behalve SingaSong die weer met een rampverhaal komt, zonder enige toelichting. Ben trouwens benieuwd hoe jij dat 'gisten' geconstateerd hebt.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 02-10-14 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic reactie verwijderd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 11:55

singasong schreef:
Leedebee, kijk je wel uit met Bietenpulp? Die van mij ging er van gistten in de darmen.

tja...als er iets goed is voor maag en darmen is het bietenpulp.Door de vezels en de pectine die er inzit.
Gisten doet het als je het vijf uur laat staan op een warme dag.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:53

Inderdaad.... als je het gistend geeft....
Wij geven thuis al heel ons leven pulp, grootvader deed het ook... bij sommige "onderkomen paarden" die zijn pad kruisten zelfs in vrij grote hoeveelheden... Nooit voorgehad dat het ging "gisten"...
Wél ooit een paard gehad dat uitgebroken was en droge pulp had gegeten.... dat paardje is toen door het oog van de naald gekropen...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:17

Ik heb een zak Speedibeet gehaald, dus ben benieuwd. Het is inderdaad snel klaar en hij vind het in ieder geval lekker!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:28

Ik heb net ook de bloeduitslag gekregen van mijn Welsh cob en hij heeft dus IR.
Op dit moment staat hij ook hoefbevangen, en allebei de hoefbeentjes zijn gekanteld , maar links het ergste, daar loopt hij ook echt kreupel op ondanks de zware pijnstilling waar hij al 9 dagen op staat.
Hij moet nu op een streng dieet.
Baal er echt van -O-

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:55

Heel erg klote voor je darwin!
Maar ga met goede moed aan de slag met zijn dieet en zorg dat die kilo's eraf gaan vliegen +:)+
Succes en hou ons op de hoogte :(:)