[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:30

@Meliza: Jij hebt het dus besteld voor je eczemer? Ik ben benieuwd of het werkt. Ik zal het zelf niet zo snel bestellen als ik deze info lees, maar wie weet.

Sen gaat wel aardig. Ze heeft alleen erge jeuk op haar hoofd, manen niet, de staartje een klein beetje. De pilletjes tegen de jeuk lijken toch hun werk te doen. Ze heeft ook niet meer van die onwijze jeuk op haar lijf.
Die zachte stof aan de binnenkant van de hals van de RSIH zit grotendeels los. Eigenlijk wil ik die er helemaal uithalen en eventueel voor volgend jaar (als ze de deken nog nodig heeft) weer een nieuwe gladde stof er in maken. Maar zou de deken dan zonder die stof gaan schuren?

Heeft er hier nog iemand interesse in een RSIH maat 145/195? Deken is 3 jaar oud, erg weinig gedragen en helemaal heel.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:57

Hoi, ik lees al tijdje mee, er zijn zoveel paginas om alles helemaal goed te volgen. :P

Mijn shet is ook begonnen toen het warmer werd met schuren, dus nu staat ze onder een exceemdeken, dit hielp wel aardig, dit ook door de manen en staart te wassen en vet te houden, nu heeft ze de drainage kuur v groene os, even helemaal opschonen.

Dit krijgt ze nu al ruim 3 weken. Ze staat op karig wei, en krijgt hooi bij, we proberen te kijken, aangezien ze nu kale plekken op haar rug krijgt, en lenig genoeg is om daar bij te komen, om haar neutraal te voeren. Wat ik dus zei karige weide, en hooi en de drainage kuur.

Aangezien ik haar laatst heb geprobeerd even v hoog gras te laten eten, dat hadden we gelukkig nog op andere weide, merk ik dat ze daar toch op reageert. Ze heeft dus weer een nieuw plekje gevonden naast de andere op haar rug, die dus open gebeten was, en begon vandaag ook weer aan haar staart, nu speelt de temperatuur ook mee, want het is toch mooi weer geweest.

Aangezien me andere paard dit wel kan hebben hoog gras, en ik vaak v weide kan wisselen, ben ik bang dat ik haar toch op het karige stukje moet laten staan, aangezien ik denk dat het toch door gras (voeding) dus komt. |(

Poeh vind het toch allemaal een uitpluis gedoe af en toe.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:13

Flosje446 schreef:
@Meliza: Jij hebt het dus besteld voor je eczemer? Ik ben benieuwd of het werkt. Ik zal het zelf niet zo snel bestellen als ik deze info lees, maar wie weet.

:j Het is op homopatische basis ....en vraag me niet waarom maar mijn gevoel zegt dat ik het moet proberen.
En mijn gevoel heeft het 8 van de 10 keer goed,en dat is voor mij op het moment doorslaggevend.
Mischien werkt het... mischien niet... maar ik ben kritisch en objectief genoeg om hier een eerlijk beeld van te krijgen.
En voor die 12,50 werk ik graag een uurtje over

Zo gauw ik positief of negatief nieuws er over heb horen jullie het.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:39

[quote="Flosje446]Heeft er hier nog iemand interesse in een RSIH maat 145/195? Deken is 3 jaar oud, erg weinig gedragen en helemaal heel.[/quote]

Is dat een 6.6?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:25

principal, wat raar dat de shet plekken op zijn rug heeft, dat vind ik nou niet echt een eczeemplek. Alle andere dingen zoals luis/schimmel enz zijn uitgesloten? Het komt ook niet door de clippen van de deken?

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:26

Ik kom hier even binnenvallen.
Ik heb 1 eczemer (merrie) die vorig jaar onbedoeld licht verwaarloosd bij mij kwam en destijds vrij korte stukken manen had en een kale staartwortel en op oren en hoofd wat plekjes.

Nu heeft ze een dikke bos manen en haar staart is weer aangegroeid en ze heeft nauwelijks plekjes, alleen bovenaan haar staart aan de zijkant 2 plekjes en 1tje bij haar manen.

Dan heb ik nog een merrie die volgens mijn overtuiging geen eczemer is maar enkel schuurt als ze niet lekker in haar vel zit, ook weleens swinters.

Beide paarden behandel ik op dit moment met Okozon en babyolie wat erg goed werkt, vorig jaar had de eczeemmerrie nog een eczeemdeken op maar deze is nu niet meer nodig, ik kan het met smeren in de hand houden.
En natuurlijk laag bemest weiland e.d.

Beide paarden hebben een erg droge huid en daar gaat mijn vraag over.
Ondanks de babyolie blijft de droge huid terugkomen, ze hebben geen schilvers hoor, maar de manen en staart voelen erg droog aan en ik denk dat dit ook jeuk geeft.
Ik kan van alles erin smeren qua vettigheid (niet dat ik dat doe, maar wel eens geprobeerd) maar de volgende dag zijn de haren weer kurkdroog.
Zo'n probleem komt denk ik van binnen uit dus moet ook van binnen uit opgelost worden.
Wat kan ik deze merries geven waardoor hun manen en staart/huid/ vacht, minder droog is en ze er dus ook minder jeuk aan hebben?
Het zijn sobere paarden dus ze krijgen praktisch geen voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:49

meliza,toch jammer dat er geen informatie is wat er nou precies in dat elixer zit.
dat het kan werken kan alleen al komen doordat er extra magnesium in zit, magnesiumtekorten komen de laatste tijd echt heel erg veel voor en als je met dit supplement dat op kunt heffen dan is dat natuurlijk heel mooi.
en electrolyten kunnen ook heel goed zijnmdus dat is op zich wel positief
ik ben heel benieuwd wat het bij jou gaat doen,maar dat horen we ongetwijfeld wel :D :D

principal:
bij veel eczemers is vet gras een oorzaak van extra jeuk.
ik lees dat je je shet karig houd,maar geef je wel vitamines bij?
is wel nodig hoor,in hooi zit echt niet genoeg voor ze.

die kale plekken op de rug had een van onze shetten afgelopen voorjaar,maar dat was luis en dat trok na goed behandelen weer weg.

magic_ice:
voor jou hetzelfde.
sobere paarden moeten net als alle andere rassen wel hun vitamines krijgen,want tekorten kunnen ook voor jeuk en huidproblemen zorgen.
haal desnoods pavo vital ofzo er bij en geef ze daar van.

de droge huid zie je toch vaak als gevolg van schuren, ik heb het vaker gezien,
paarden hebben mooi zahcte manen en na het schuren op stal zijn de manen meteen droog en stug.

zou er dan toch voor kiezen om er wel een deken op te doen

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:53

Ik kom hier ook eens even binnenvallen..

magic_ice, ik denk niet dat er zoiets bestaat dat een droge huid van binnenaan aanpakt, buiten dat je gewoon zeker moet zorgen dat hij voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Dat kan je laten controleren met een bloedonderzoek. Verder is smeren denk ik het enige wat je kan doen of alsnog een deken. Al zou ik geen babyolie kiezen, maar dan eerder een crème voor mensen voor een zeer droge, atopische huid. Maar dan minstens 2 x per dag smeren.

Ik heb ook een 3-jarige fjord met eczeem. Vorig jaar had hij het heel lichtjes, maar dit jaar heeft hij zijn mooie lange manen bijna volledig afgeschuurd |( Gelukkig enkel zijn manen en laat hij zijn staart en voorpluk met rust. Ik was van plan een eczeemdeken op te leggen vanaf dit voorjaar, maar helaas past er geen enkele. De rambo sweetitch had ik al mijn hoop op gezet, omdat iedereen daar zo over te spreken is, maar zelfs die past niet :n Ik krijg die absoluut niet dicht bij de hals, terwijl de hele deken juist veel te lang is. Iemand een idee voor een ander deken?

Met een halsdeken, zoals dat van ivanhoe, zou hij in principe al genoeg hebben, maar is dat wel veilig om enkel zo'n hals aan te doen? Is er iemand die daar ervaring mee heeft?

Heeft er iemand trouwens ervaring met lotion met benzylbenzoaat? Dat is een verouderd product dat bij mensen wordt gebruikt bij de behandeling van schurft in een concentratie van 25%. Het is dus eigenlijk een insecticide, maar tegelijkertijd ook verzachtend, want het zit bv. ook in sudocrème. Ik wil dit vanaf volgend voorjaar wel eens proberen en dan afwisselen met een ander jeukwerend product.
Dit is trouwens zo een van die producten die afschilferend werken en de huid dus sneller vernieuwen. Salicylzuur is ook zoiets, dus als dat in zo'n smeerseltje zit is het volledig normaal dat de huid dikke schilfers afgeeft.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:01

@Inge_1986 : Ik had met de Meulenkamp deken dat de hals juist veeeel te groot was. Dus misschien is dat dan iets voor jouw Fjord?

Denk erom dat de Ivanhoe hals erg nauw is, mijn Friese merrie heeft een maat L, en die zit al erg "strak". Strakker zou hij zeker niet moeten. Dus dan kom je ook al op een hele grote maat uit denk ik..

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:13

Bedankt voor de antwoorden.
De paarden hebben ook een tijdje dag en nacht buiten gestaan en hebben dan dus niets om aan te schuren.
Ze krijgen 2 handjes Marstall eczem per dag, hebben een likblok en het gras is licht bemest, het hooi is mooi van kwaliteit.

Babyolie gebruikte ik als tip van iemand, juist tegen die droge manen en staartharen.
Ze hebben door de Okozon geen jeuk, ik zie ze nooit schuren en knabbelen doen ze zo regelmatig als niet-eczeempaarden.
Als ze wel jeuk zouden hebben zou ik ook zeker de deken wel op doen, zoals vorig jaar, toen heeft de eczemer met deken op gestaan.

Zou olie door het voer niet helpen? of zoiets?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:57

Magic_Ice schreef:
Bedankt voor de antwoorden.
De paarden hebben ook een tijdje dag en nacht buiten gestaan en hebben dan dus niets om aan te schuren.
Ze krijgen 2 handjes Marstall eczem per dag, hebben een likblok en het gras is licht bemest, het hooi is mooi van kwaliteit.

Babyolie gebruikte ik als tip van iemand, juist tegen die droge manen en staartharen.
Ze hebben door de Okozon geen jeuk, ik zie ze nooit schuren en knabbelen doen ze zo regelmatig als niet-eczeempaarden.
Als ze wel jeuk zouden hebben zou ik ook zeker de deken wel op doen, zoals vorig jaar, toen heeft de eczemer met deken op gestaan.

Zou olie door het voer niet helpen? of zoiets?

ik gebruik aloe vera gel voor de droge huid :)
bij pony werkt het erg goed, maar bij haar buurman niet.

moet zeggen dat ze er op het moment best wel goed bijlloopt, maar we verminderen nog maar niet met het gesmeer. :)

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:01

Sanet schreef:
@Inge_1986 : Ik had met de Meulenkamp deken dat de hals juist veeeel te groot was. Dus misschien is dat dan iets voor jouw Fjord?

Denk erom dat de Ivanhoe hals erg nauw is, mijn Friese merrie heeft een maat L, en die zit al erg "strak". Strakker zou hij zeker niet moeten. Dus dan kom je ook al op een hele grote maat uit denk ik..

Ok, dan valt die Ivanhoe dus ook alweer af..
Ik vind die Meulekamp dekens wel erg lijken op de Pagony of Première en die heb ik ook al geprobeerd. Helaas, veel te klein.. Of zit daar toch nog verschil op, buiten de prijs en wsl de stevigheid?

Bestaan er nog aparte halsdekens buiten Ivanhoe?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:51

@Inge_1986: Boett heeft ook losse halsdekens.
Ik vond dus dat de Meulenkamp deken erg veel hals had (bij mijn merrie dus echt veel te veel, tov de RSIH die ze nu heeft).
Ik heb daar nooit een foto van gemaakt, en daarom de deken ook verkocht, want ik was bang dat ze erachter zou blijven haken als ze over de staldeur zou kijken ofzo..
Dat zie je op de foto's niet terug van de Meulenkamp, maar dat was mijn ervaring wel. Ik heb gezocht voor je of ik andere foto's van de deken kon vinden, dan die ze op de website hebben staan, maar die heb ik nog niet gevonden.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:55

Magic_Ice schreef:
Ik kom hier even binnenvallen.

Beide paarden hebben een erg droge huid en daar gaat mijn vraag over.
Ondanks de babyolie blijft de droge huid terugkomen, ze hebben geen schilvers hoor, maar de manen en staart voelen erg droog aan en ik denk dat dit ook jeuk geeft.
Ik kan van alles erin smeren qua vettigheid (niet dat ik dat doe, maar wel eens geprobeerd) maar de volgende dag zijn de haren weer kurkdroog.
Zo'n probleem komt denk ik van binnen uit dus moet ook van binnen uit opgelost worden.
Wat kan ik deze merries geven waardoor hun manen en staart/huid/ vacht, minder droog is en ze er dus ook minder jeuk aan hebben?
Het zijn sobere paarden dus ze krijgen praktisch geen voer.

Waar ik uitstekende ervaring mee heb is lijnzaad. Onlangs ben ik overgestapt op Sonnenlein van Marstall, geel lijnzaad dus. Eigenlijk voor mijn eigen gemak, de werking is hetzelfde als bruin lijnzaad. Ik heb een zak van 25 kilo gratis thuisbezorgd gekregen. Door zo'n grote hoeveelheid valt de prijs mee. Mijn eczemers krijgen elke dag een expressokopje lijnzaad door een hand geweekt gras-kruidenbrok. Ze hebben geen droge huid en een glanzende vacht. Verder alleen maar gras/hooi en een liksteen. En beide paarden lopen onder een eczeemdeken 24/24 het hele culicoidesseizoen. Ik probeer wel elke dag even een paar uur de deken af te doen i.v.m. vitamine D. Dit wordt alleen door zonlicht aangemaakt en halen ze niet uit gras/hooi en maken ze ook niet zelf aan in de darmen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:36

Klasien schreef:
Flosje446 schreef:
Heeft er hier nog iemand interesse in een RSIH maat 145/195? Deken is 3 jaar oud, erg weinig gedragen en helemaal heel.

Is dat een 6.6?

Ja het is een 6'6.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:11

de hengst bij ons op stal heeft afgelopen week ineens zijn manen helemaal erafgeschuurd, ondanks de RSIH waar hij onder stond.
Heb vandaag de naam Derfen en Vidoma doorgegeven aan de eigenaresse en ze gaat het kopen, ben erg benieuwd of zij er ook zulk goed resultaat mee boekt als ik en anderen.
Een tinker bij ons schuurt ook lichtjes; geen plekjes te vinden maar wel manen eraf en we zien haar ook af en toe schuren tegen de container. Waaraan zou dat kunnen liggen, zou het eczeem zijn? Bloedonderzoek was helemaal goed, vorig jaar schuurde ze ook maar had ze wel plekjes.
Zij gaat ook Derfen proberen.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:39

Hoi, ja de plekken zijn gezien door da, en zij vond lijkend op allergie, maar ja hoe vind je uit wat.

Gras is dus ook de oorzaak.

Wat voor vitamines kan ik geven? Ze krijgt nu hooi, geen brok.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 03:06

in elk geval zo'n rode liksteen in de wei/paddock leggen en je kunt bijvoorbeeld pavo vital halen of een mineralenbrokje van een ander merk.
kijk even wat er bij jou in de buurt allemaal verkocht word en dan maak je daaruit je keuze.

via de site www.voervergelijk.nl kun je zelf heel wat zaken uitzoeken.

ik geef zelf momenteel equiral stud,dat is een brok wel met 32% suiker en zetmeel.
maar ik geef een half schepje met opkikker van NAF en mijn pony doet het daar heel goed op
je kunt ook kiezen voor een hele sobere brok of muesli en daar een kompleet supplement met wat omega olie doorheen mengen.
doen heel veel eczemers het erg goed op

we hebben momenteel op stal een merrie die door haar zwangerschap wat jeuk heeft,dat gebeurd vaker .
eigenaresse kwam aanzetten met een fles TKC.
heb haar wel gewaarschuwd dat dat product niet in de zon gesmeerd moet worden omdat er petroleumderivaat in zit en dit in de zon brandvlekken kan geven.

ik ben heel benieuwd want kon het product al vanuit het eczeem topic,maar nu ga ik het meemaken of het echt werkt :j

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:34

Ellepel, ik ben wel heel erg benieuwd naar die TKC. Sen kan misschien vanaf volgend jaar zonder deken lopen (al heb ik daar nu een erg hard hoofd in), maar mij werd aangeraden om dan wel met TKC te smeren. Ik heb daar zelf nog geen ervaring mee.

Plaats ik eergisteren nog een bericht dat het wel redelijk gaat, maar dan zie je na 2 dagen warm weer dat Sen weer onwijze jeuk aan haar staart heeft. Ze heeft weer een heel stuk kaalgeschuurd (linkerkant van staart). De huid daar is onwijs droog en schilferig. Wat kan ik daar het beste opsmeren om de huid weer soepel te krijgen? Ik dacht aan levertraanzalf. Ik ga ook maar weer het graasmasker omdoen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:41

ellepel schreef:
heb haar wel gewaarschuwd dat dat product niet in de zon gesmeerd moet worden omdat er petroleumderivaat in zit en dit in de zon brandvlekken kan geven.

Hoe dat zo?
Weet jij dan wélk derivaat erin zit?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:48

Inge_1986 schreef:
Ok, dan valt die Ivanhoe dus ook alweer af..
Ik vind die Meulekamp dekens wel erg lijken op de Pagony of Première en die heb ik ook al geprobeerd. Helaas, veel te klein.. Of zit daar toch nog verschil op, buiten de prijs en wsl de stevigheid?

Bestaan er nog aparte halsdekens buiten Ivanhoe?

Ik had bij de Everline-deken wel veel hals over. Hij is mooi lang, zakt dus niet af maar zeker in de breedte vind ik de hals van deze deken heel erg ruim!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:52

jannepauli:
nee mij zegt het niks hoor.
maar ik wist al dat het niet in de zon kon dus ga ik er dan automatisch vanuit dat het door die petroleum komt.

is dat niet zo dan? :o
staat op de fles dat er Petroleumderivaat, etherische oliën, natuurlijke kleurstoffen. in zit,verder niks

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:08

Petroleunderivaat kan van alles zijn! Wist je dat zelfs babyolie een petroleumderivaat is? Ook vaseline bv is een aardolieproduct. Het hoeft dus niet zo te zijn dat het brandplekken oplevert.
Ik heb wel wat negatieve ervaringen gelezen over TKC97, ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van de resultaten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:33

is dat zo?
ja daar heb ik echt geen verstand van :o
dus als ik petroleum lees dan vind ik dat vreemd,zie dan al zo'n oud kacheltje voor me waar petroleum in gaat :D

ik meld het wel als we verbetering zien

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:16

petroleum is een mineralenolie.
Het is een vlambare vloeistof.

Derivaat staat voor een structuur die wordt afgeleid van een andere structuur.

Alle petroleum houdende producten kunnen verbranding veroorzaken, omdat het een olieproduct is, dus met dit soort producten is altijd voorzichtigheid geboden.
De mate waarin het kan verbranden ligt bij de hoeveelheid petroleum in een product.
Hoe meer petroleum, des te groter het risico.