[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:00

Mijn merrie krijgt ook snel schuurplekjes van de Meulenkamp deken. Had ze vorig jaar nog geen last van.
Die hoesjes zijn denk ik een goed idee. Zul je ze wel over de hele lengte moeten maken ivm schuiven. Aan de binnenkant van de deken op het ruggedeelte zachte stof naaien is misschien de meest tijdsbesparende optie?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:41

Heeft iemand ervaring met de boett hoofdkap. ik heb er snel eentje nodig maar zit te twijfelen over de maat. Normaal heeft mijn pony een gemiddelde cob maat. Dit zou neer komen op een maat 4 of 5 maar ik vraag me af of ze groot of klein uitvallen.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:09

Mijn haf heeft vandaag op misterieuze wijze de klip achter bij het been gesloopt Nagelbijten / Gniffelen Bij de pagony Eczema. Hoe kan ik dit het beste maken? Waar kan ik zo'n klip los krijgen?

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:47

Nicky_ schreef:
Mijn haf heeft vandaag op misterieuze wijze de klip achter bij het been gesloopt Nagelbijten / Gniffelen Bij de pagony Eczema. Hoe kan ik dit het beste maken? Waar kan ik zo'n klip los krijgen?

gewoon divoza bellen en een nieuwe bestellen, heb ik ook gedaan. normaal moet je per bestelling 6.95 bestelkosten betalen maar ik heb gebeld en gevraagd of ze de gespen niet gewoon per post kunnen versturen zonder die xtra kosten, hebben ze gedaan.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 00:42

wupke schreef:
Ik heb dus een fjord die ook eczeem heeft en ik heb nu al een tijdje de eczeemdeken weer op alleen schuurt ze daar best doorheen. het houd wel wat tegen maar heel beel ook niet. Nu was ik haar zo nu en dan ook met een shampoo waardoor de haren wat sneller terug groeien. Maar het werkt dus allemaal niet zo best. Nu dacht ik om der staart met betadineshampoo te wassen. Zal dat helpen? Of weten jullie nog een ander soort shampoo?

Efrata shampoo, dat gebruik ik en dat werkt goed.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 00:44

Ben trouwens toch met de TKC97 begonnen en er wordt hier door beide paarden op het moment NIET geschuurd Haha! Haha!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 07:40

Nicky_ schreef:

De zadelmakerij van Divoza heeft een aardige collectie clips, die hebben vast wel iets vergelijkbaars Ja

( als je niet in de buurt woont wil ik ook wel even voor je kijken.)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:51

Nicky_ schreef:

Die klippen zijn bij de pagony dekens die ik gehad heb ook altijd het eerste dat stuk gaat.. Ik heb de beendingen nu vastgemaakt met een veter. Strikje er in en klaar Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:54

ankem schreef:
Buikflap eraf is geen optie, want die zit aan de deken vastgenaaid. Daarnaast krijgt mijn paard dan ook eczeemplekken op haar buik.
Het is een typje met een gevoelig huidje, heeft snel wondjes en dat duurt heel lang voor het genezen is. Ik heb een Meulenkamp deken en die ligt helemaal goed. Ik heb ook een RSH deken, maar die buiksingels zijn vrij strak, verder ligt hij goed. Misschien kan ik een soort hoesjes maken van fleece en die om de singels heen doen.

Als het de singels die schuren...dat heeft mijn paard ook, maar dan bij die van de achterbenen. Ik heb een singelbontje (voor om de singel van een zadel) door het midden geknipt en om beide singels geschoven. Lekker makkelijk en het schuurt nu niet meer Ja

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:49

Die zinkzalf werkt prima. Zaterdag begonnen en het ziet er nu al een stuk rustiger uit!
Bedankt voor het advies!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:19

zweetvos schreef:
Mijn pony is zo dik geworden dat ze het buikdeel van haar eczeemdeken niet meer past..
Ze had 2 kleine schuurplekjes in haar flank. Dus een andere deken opgedaan en in 4 dagen tijd zo'n 3x een Tea Tree-cremetje op de schuurplekjes gesmeerd. Gevolg: pony hele geïrriteerde bulten. Gloeiendheet daar en echt geïrriteerd. Kan dus wsl niet tegen Tea Tree..
Wordt niet goed van ponybeest Haha!.

ellepel schreef:
lijkt me tijd worden voor wat meer beweging?en een dieetje?
dik is nooit goed voor een dier en zeker eczemers moet je goed op gewicht houden vind ik Knipoog

Ze krijgt ook veel te weinig beweging, daar heb je gelijk in.
Probleem is dat ze een peesblessure heeft en dus op stal moet staan en maar 2x op een dag mag stappen. Dit zit me absoluut niet lekker maar ze heeft de eerste 2 maanden op een wei met een heel rustig paard gestaan en zij blijft gewoon níet rustig. Ze moet van de dierenarts dus echt op stal blijven.
Ze staat de hele dag hooi te eten en wordt maar dikker en dikker..
Ik baal ook absoluut dat ze nu zo dik wordt (is). Ze wordt al dik van lucht maar we waren voor de peesblessure heel goed bezig. Ze zag er een stuk beter uit, mooi op gewicht. En nu...

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:25

ellepel schreef:
vorige week met de dierenarts gesproken...hij zegt dat als je wilt weten of je paard echt zomereczeem heeft je hem 3 weken totaal op stal moet houden, trekt het dan weg dan heeft je dier dus echt zomereczeem en is er maar 1 goede oplossing:
een eczeem deken. Knipoog

Mijn pony staat nu al 6 weken op stal ivm. de peesblessure. We gaan wel 2x per dag in het bos of langs de weg stappen en grazen. Het gaat met de eczeem echt een heel stuk beter maar het is niet 'weg'.
Met stappen heb ik dus maar steeds de eczeemdeken op of alleen het buikdeel en dan een goede vliegendeken erover. Er zijn dagen dat ze nu niet meer schuurt maar vooral de laatste dagen is het weer een beetje mis.
Maar het gaat dus wel een héél stuk beter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:26

he getver ja dan zit je weer met een blessure waardoor ze niet veel mogen doen..
dan toch maar wat minder voeren,zowiezo peesblessure en teveel gewicht is ook weer niet goed he Knipoog
( je treft het dus niet echt zo)

eventueel ouder hooi gaan voeren?
hebben ze toch de hele dag te eten en ze worden er niet dik van

al met al gaat het met ap echt zo goed!!!
minimale jeuk,dus ben superblij! Haha!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:41

Ze eet best wel heel veel hooi. Ik stop het al in hooinetten en die Hartig hooibak dan doet ze er misschien nog iets langer mee Lachen.
Maar het is er echt een die de hele dag dooreet. Als ik minder ga voeren ben ik zo bang dat ze zich gaat vervelen.
Het is niet echt oud hooi. Ik kan dat in de buurt ook volgensmij niet halen en zou al helemaal niet weten hoe ik dat op ga halen en op ga slaan. Verder krijgt ze 2x per dag een hapje Natural's Best in een voerbal. Meer voor het idee.

Ik sta wel sinds zondag in 1 van de 2 stallen met uitloop hier. Ben helemaal happy. Ze mag dan wel niet naar buiten maar ze kan wel de hele dag naar buiten kijken (oh wat zal ze jaloers zijn op alle paarden die ze in de wei ziet staan) en het paard dat nu in het weitje staat waar haar stal op uitloopt komt zo afentoe bij dr buurten.
Het was het plan om een klein stukje buiten de stal af te zetten zodat ze toch wat heen en weer kon lopen maar door alle regen is het precies voor haar stal een modderpoel dus dat kan ik met die blessure nu echt niet gokken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:54

wij voerden graszaadhooi,dat is gaaf spul.zit zowat niks in..
tja bij jou is t een kwestie van afwachten denk ik, en als de blessure weer beter is komt t vast wel weer goed toch?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:11

Ja maar we moeten nog 7 weken stappen en daarna pas minuut voor minuut de draf opbouwen. Ze mag voorlopig dus nog niet naar buiten. En als ik zie hoe snel al dit vet kwam dan ben ik bang dat ze zo ontploft Lachen.
Iniedergeval fijn dat het met Appie zo goed gaat!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:49

Mijn pony schuurt de laatste dagen trouwens weer een heel stuk erger.
Voer ed. zijn hetzelfde maar ze staat nu ongeveer een week in een andere stal (wel zelfde plek). Hier heeft ze een luik naar buiten ipv de stalgang in. Kan het hieraan liggen?
Hoewel het schuren wel alweer wat was begonnen toen ze nog in die andere stal stond.
Ik stap de laatste 2-3 weken wel regelmatig zonder deken omdat we 9 van de 10x toch een plensbui op onze kop krijgen. Als ik zonder deken stap laat ik haar nooit lang grazen want dan krijgt ze altijd last van de vliegjes.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:49

Door het weer kan mijn haffie niet met vliegendeken staan en staat ze dus met een bucas deken zonder hals.
En ze is nu onwijs aan het rollen en kriebelen met een ander paard van het land, en krijgt dus al wondjes.

Dus ik heb met spoed een regendeken met hals besteld, want daarmee gaat het wel goed.

Echt balen is het...!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:11

ap staat afgewisseld met een vliegendek of regendek.
hij kriebeld ook wat meer,maar denk toch dat t van het gras komt ofzo.

op zijn hals is bijna niks te zien, maar hij jeukt wel met zijn achterhoeven.
op zijn hoofd zitten wel veel plekjes.hij schuurt daar gelukkig niet mee:
Afbeelding
onder zijn voorpluk,hij vind het wel heel erg lekker als ik er sweet itch op smeer Haha!

Afbeelding
en die echt hele typische eczeem plekjes rond de ogen Knipoog
Afbeelding
en op de rest van zijn hoofd, haha hij wilde niet stil blijven staan met zijn hoofd, en ik maar roepen ap je moet op de foto sta nou stil hahaha Haha!

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:40

Hey Ellepel, wat een herkenbare plaatjes... Bij Gijs idem dito. Gisteren ivm met die plensregen de dag daarvoor geen hoofdkap opgedaan. Gisteren bij het opstallen had hij daardoor vreselijke jeuk echt bovenaan zijn nek en oren. Resultaat schuren, schuren en nog eens schuren. Ik heb hem gauw met teershampoo gewassen. Pfffffff toen ik vanmorgen op stal kwam kon ik zien dat hij niet verder had geschuurd. Tja en nu... staat hij weer helemaal ingepakt met hoofdkap en al... ook al regent het nog pijpenstelen. Ik merk toch echt wel verschil met of zonder kap op.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:49

zweetvos schreef:
Mijn pony schuurt de laatste dagen trouwens weer een heel stuk erger.
Voer ed. zijn hetzelfde maar ze staat nu ongeveer een week in een andere stal (wel zelfde plek). Hier heeft ze een luik naar buiten ipv de stalgang in. Kan het hieraan liggen?
Hoewel het schuren wel alweer wat was begonnen toen ze nog in die andere stal stond.
Ik stap de laatste 2-3 weken wel regelmatig zonder deken omdat we 9 van de 10x toch een plensbui op onze kop krijgen. Als ik zonder deken stap laat ik haar nooit lang grazen want dan krijgt ze altijd last van de vliegjes.

Dat kan heel goed! als ze haar hoofd naar buiten steekt kunnen de mugjes haar steken. Mijn paard had ook zo'n luik naar buiten. Ze heeft haar hele manenkam aan het kozijn aan gort geschuurd. Zit nu dus weer een rooster voor zodat ze haar hoofd niet meer naar buiten kan steken. Wel jammer maar helaas..

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:57

Volgens mij zitten die vliegjes ook gewoon in de stal, want de fles met babyolie was aan de buitenkant helemaal vet en daar zaten allemaal hele kleine vliegjes dood op vastgeplakt en die fles staat bij ons in de gang voor de stallen voor het raam.
Nu weet ik niet of die vliegjes of muggetjes de beruchte stekers van onze paarden zijn, maar waarom zouden die dan niet binnen kunnen komen?
Ik weet het dus niet zeker hoor!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:29

Ik heb een paard wat niet extreem schuurt (post hier wel vaker), maar wel last heeft als ze zonder deken staat.
Ik ben gister bij mijn VA geweest voor een bioresonantieconsult. Eigenlijk was een andere blessure hiervoor de aanleiding. Het blijkt dat mijn merrie allergisch is voor de stof die het vaccin van influenza en tetanus in de entstof verbindt. Daarnaast is haar lymfesysteem niet in orde. Hierdoor krijg je een ophoping van afvalstoffen. Volgens mijn VA is er bij paarden met zomereczeem eigenlijk altijd sprake van ophoping van afvalstoffen.
Die van mij is NIET allergisch voor de culicoïdemug, maar deze muggen komen waarschijnlijk af op de geur van paarden die een probleem hebben met afvalstoffen-afvoer, en dat verergert het probleem wel. Daarom helpt een deken ook.
Ik hoop heel erg dat mijn merrie nu van de jeuk afkomt! (het is natuurlijk nu niet 'poef' ineens weg)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:45

Rieja schreef:
Ik heb een paard wat niet extreem schuurt (post hier wel vaker), maar wel last heeft als ze zonder deken staat.
Ik ben gister bij mijn VA geweest voor een bioresonantieconsult. Eigenlijk was een andere blessure hiervoor de aanleiding. Het blijkt dat mijn merrie allergisch is voor de stof die het vaccin van influenza en tetanus in de entstof verbindt. Daarnaast is haar lymfesysteem niet in orde. Hierdoor krijg je een ophoping van afvalstoffen. Volgens mijn VA is er bij paarden met zomereczeem eigenlijk altijd sprake van ophoping van afvalstoffen.
Die van mij is NIET allergisch voor de culicoïdemug, maar deze muggen komen waarschijnlijk af op de geur van paarden die een probleem hebben met afvalstoffen-afvoer, en dat verergert het probleem wel. Daarom helpt een deken ook.
Ik hoop heel erg dat mijn merrie nu van de jeuk afkomt! (het is natuurlijk nu niet 'poef' ineens weg)

Mijn paard is begonnen met schuren vlak NA de inenting... Zou het dan toch daar mee te maken kunnen hebben? Het schuren is nu onder controle. Wat houdt dat bioresonantieconsult in, en hoe behandel jij je paard??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:43

shera:
appie is dit jaar voor het eerst niet ingeënt. hij word behandeld met bioresonantie druppels via Josefien hier op bokt.

tot nu toe ben ik heel tevreden en ap schuurd echt veel minder dan vorige jaren.
hij staat wel onder een deken,gaat wel op tijd naar stal en staat in een weide die echt speciaal voor paarden is( dus geen zwaar koeiengras) maar t gaat echt een stuk beter.

behalve dan die plekjes op zijn hoofd,zie de foto's.
nou ja je kunt ook niet alles hebben geloof ik Haha!