[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:28

SteffiiY schreef:
Ik meld me ook, hier ook een merrie met mok :(

Zit helaas in der voorste been in de kootholte en na het rijden ligt het open bloed het? Kan dit zijn met mok?
Nu dus even op rust, ik rijd niet meer tot alles weg is.

Rijden hoeft geen probleem te zijn. Maar wel behandelen/verzorgen. Anders kan het enorm uitbreiden.

Huppa2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:00

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:21

herintreder1 schreef:
SteffiiY schreef:
Ik meld me ook, hier ook een merrie met mok :(

Zit helaas in der voorste been in de kootholte en na het rijden ligt het open bloed het? Kan dit zijn met mok?
Nu dus even op rust, ik rijd niet meer tot alles weg is.

Rijden hoeft geen probleem te zijn. Maar wel behandelen/verzorgen. Anders kan het enorm uitbreiden.

Ik heb geprobeerd te rijden(van te voren goed invetten) maar na 15 minuten rijden lag het open en ging het bloeden. Dat doe ik dus niet meer

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:53

Ik heb op dit topic al heel wat uitleg kunnen vinden over CPL en mijten , dus dacht ik hier ook maar eens te reageren.

Sato is een trekpaard ruin van ondertussen 4 jaar. Hij is al een jaar in mijn bezit. Vorige zomer had hij al last van lichte korstjes onder zijn beharing , dit hebben we toen korte tijd behandeld met Sarnacuran en dat is opgelost geraakt.
Een paar weken terug merkte ik dat hij toch wel een grote wonde had onder zijn beharing en super veel raspen als ik dieper ging voelen.
Heb toen contact opgenomen met de DA die me weer Sarnacuran heeft meegegeven. Omdat hij zo panisch is van water en zich echt niet goed liet behandelen heb ik de pijnlijke keuze gemaakt zijn sokken af te doen. Jeetje ... Wat ik daar vond seg ! Raspen , pelletjes , wonden.. allemaal niet zichtbaar en voelbaar tot je zijn sokken afdeed. Ik ben nu al twee weken aan het behandelen met sarnacuran. Maar echte beterschap vind ik niet en ik heb ontzettende schrik dat ie CPL heeft.
Zijn achterbenen beginnen vouwen te tonen en zijn eigelijk wel wat warm. De pelletjes zijn al wel beter , maar hij krabt nog steeds want vaak kom ik aan de weide en bloeden zijn wondes. De DA zegt me gewoon te blijven behandelen zoals op het flesje staat , maar wil dit dan zeggen : elke 7 dagen , of mag ik vaker behandelen ?

Wat ik ook vreemd vind is dat sinds zijn sokken eraf zijn , hij een pak heftiger staat! Normaal is ie een rustige en vrij 'tamme' knol , maar de laatste weken is hij echt vurig en zot.

Kan iemand me misschien nog wat tips geven over de behandeling , mag het vaker ? zou het een goed idee zijn bandages gedompeld in het goedje te gebruiken zodat het echt doorweekt ?

Ik heb foto's maar die post ik liever niet want het ziet er echt niet uit.

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:25

Bij mijn witte paint merrie zitten ook korsten op de kogels en niet in de kootholtes . Dierenarts erbij zou zomermok zijn . Na een week smeren is het nog steeds niets beter . Is dit nu mijt of mok ?

Tessebes

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:04

Waardoor wordt zomermok veroorzaakt dan? Verbranding? Ik smeer met sudocrem, moet wel lang doorsmeren, want het komt snel terug.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:14

Bij zomermok denk ik inderdaad als eerste aan verbranding door de zon in combinatie met sommige plantjes.

Bij mijn paard is het ook omhoog gekropen naar de koot en boven de kogel, maar daar moet het een allergie zijn, ik kom er alleen maar niet achter waarvoor...
Mijt is bij hem uitgesloten.

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:47

Bij mijn paard zit er niks in de kootholte maar alles aan de zijkant .

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:23

Zomermok zou een combinatie zijn van verbranding met teveel schadelijke planten .

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:40

Wat voor schadelijke planten dan?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:42

80% van de mok bij friezen gaat gepaard met mijt. gewoon je paard standaard 1 keer per maand behandelen met sebacil en weg is de mok!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:00

Tessebes schreef:
Wat voor schadelijke planten dan?

ik weet dat klaver er eentje van is die in combinatie met zon verbranding kan veroorzaken

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:39

Ja klaver , sint janskruid en sint jacobs kruid .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:39

Die mok-kruiden werken bij mijn paarden niet hoor, zonde van het geld.. Ik ben nog steeds opzoek naar HET wondermiddel tegen mok.
Ik heb ze 2 maand terug laten enten tegen de mok, heeft niks geholpen.

Ik smeer nu maar weer met Derfen/ Derfongen en tea-tree olie maar zie nog niet echt verbetering. Baal er zo gigantisch van.. Vind het ook zo zielig voor de paarden, ze hebben er echt last van..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:54

zwavelpoeder met babyolie of zonnebloemolie mengen tot een papje
eerst goed wassen, afdrogen en dan dat papje erop, na een aantal dagen moet je echt verschil zien

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:59

Bij mijn paard kwam eruit na lang tobben dat het niet gewoon mok was maar een huidallergie.
ik weet helaas nog steeds niet waarvoor.
Ik behandel het nu 2 weken met vetericyn, 2 tot 3x per dag sprayen, en de echte korsten smeer ik 's avonds met pure honing en levertraan.
Het is nog niet weg, maar het werkt beter dan veel andere dingen tot nu toe en hij loopt er niet meer kreupel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:04

Ik heb ook al behandeld met anti schimmel spul, anti mijt, maar omdat het friezen zijn houd de dierenarts het toch op (chronische) mok. En omdat alle dierenarts middeltjes niet werken, en mn laatste dierenarts hulptroep de gevaarlijke injectie was, ga ik niet meer daar mee verder. Ik ga nu maar kijken wat ik met huis-tuin en keukenmiddeltjes kan maken..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:24

Hier hetzelfde, zalf met prednisolon gehad, toen een prednisolonkuur, maar het bleef maar terug komen.
Bloedonderzoek, biopt, allergie onderzoek...

Heb je al eens vetericyn geprobeerd?
Dat werkt hier op dit moment nog heel aardig, in combinatie met 's avonds smeren van de korsten.
De vetericyn lijkt het doorkomen van nieuwe plekken aardig in de kiem te smoren waardoor de korsten minder groot/dik/heftig worden en de huid veel rustiger, minder vurig en dus ook minder pijnlijk.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:27

Smeren met sudocreme hielp erg goed bij mijn paard.
De meeste korsten waren binnen een week weg.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:51

cindy74 schreef:
Zomermok zou een combinatie zijn van verbranding met teveel schadelijke planten .

Ik heb niet alles gelezen.... Maar een paard bij ons heeft vorige jaar ook ENORM lang lopen tobben met mok. Om de haverklap de veearts er weer bij, van alles aan smeersels, medicijnen, wassen, poeders etc. geprobeerd. Hij bleek toen een reactie op de zon te hebben. En hij loopt nu buiten met van die speciale beschermers tegen zon. Zoiets:
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 9708/49016.
Even afkloppen voor de eigenaar. Maar hij is nu al geruime tijd mokvrij ......

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:33

Hebben jullie paarden nu dan nog steeds last van mok?

Die van mij heeft er afgelopen winter flink last van gehad, ik heb lopen smeren met honingzalf en sudocreme en allerlei druppels etc. gebruikt tot ik een ons woog. Zelfs helaas een Einschuss-been gehad (infectie via de mok-wondjes naar binnen, heel dik been). Veel gedoe met dierenartsen en antibiotica-kuren etc.

Maar het voorjaar en de zomer is zo droog, dat het sinds me'/juni heel goed gaat! Alles is dicht, de huid is heel rustig, nog twee hele kleine korstjes (meer restanten van wat er zat, niet meer open ofzo).

Ik vind het wel heel spannend als het straks weer najaar en winter gaat worden. Hoe het dan gaat. Hoe ik kan voorkomen dat het weer net zo erg wordt als vorig jaar.

Zijn er ook dingen die je preventief al kunt doen, om te voorkomen dat ik deze winter weer met hetzelfde probleem als vorige winter zit?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:17

Esmeralda schreef:
zwavelpoeder met babyolie of zonnebloemolie mengen tot een papje
eerst goed wassen, afdrogen en dan dat papje erop, na een aantal dagen moet je echt verschil zien

Dit werkte bij mijn haflinger ook goed, mok en rasp. de Sudocreme geprobeerd ik zag het alleen maar erger worden. Maar ja zwavelpoeder was niet op voorraad toen en je moet iets.
Ik heb hem 2 dagen op stal gehouden en daarna gewoon weer naar buiten laten gaan (lees modderpoel klasse heel erg het was toen winter) Bij binnenkomst werd er niet afgespoten gewoon op stal gezet. Als zijn benen droog waren even zandvrij gemaakt en er weer een lading op gesmeerd.
Binnen 10 dagen bijna alles weg.
De zwavelpoeder veranderd de zuurgraad van de huid, hierdoor "overleeft" de mok en rasp niet.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:50

Mijn paard had best erge mok. Omdat alle winkels al dicht waren en we nog hydrocortison in de kast hadden liggen, hebben we gewassen met betadineshampoo en toen hydrocortison gebruikt. Ong. 1week 1x daags, savonds vaseline. Het werd wel minder maar was nog niet over. Na 1week 2x daags goed insmeren met vaseline en het is helemaal weg gegaan!

Ik voer wel elke avond een kleine eetlepel oregano bij!

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:50

Kamy ik heb ze ook gekocht . Maar ze moet eerst mokvrij zijn om ze te gebruiken

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:49

Had gehoopt om me hier nooit aan te hoeven melden, maar helaas. Paard heeft een klein plekje en het is mok.
Ik heb schoongemaakt, gedroogd. (Ze stond in de wei, meteen eruit gehaald toen ik er achter kwam.) Ik heb even op internet gekeken en kon daar veel vinden, maar hier natuurlijk het meeste.
Gebruiken jullie: Mokzalf Oleïne Rub?
Iemand er ervaring mee en kan die een beetje uitleggen hoe het werkt?
Paard heeft witte benen en staat niet veel in een natte wei, dus snap niet zo goed hoe het kan.
Lees hierboven dat je een eetlepel oregano door het voer kan gooien, helpt het en wat is het precies?
Hoe brengen jullie zalfjes op, met je hand, doekje, borstel, spons?