[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:01

@ schaapje Mijn merrie heeft naast een aantal paarden gestaan. Maar geen heeft het overgenomen. Als het stalklimaat goed is dan is er niets aan de hand. Maar als je van de omgeving negativiteit voelt moet je je afvragen of je daar wel tegen kan. Je moet wel sterk in je schoenen staan. Ze zullen je proberen over te halen een band om te doen, hem weg willen 'halen', bij zijn plek. En je moet jezelf afvragen of jijzelf je er niet aan gaat iriteren. Je moet het echt accepteren.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:13

Melody94 schreef:
@ schaapje Mijn merrie heeft naast een aantal paarden gestaan. Maar geen heeft het overgenomen. Als het stalklimaat goed is dan is er niets aan de hand. Maar als je van de omgeving negativiteit voelt moet je je afvragen of je daar wel tegen kan. Je moet wel sterk in je schoenen staan. Ze zullen je proberen over te halen een band om te doen, hem weg willen 'halen', bij zijn plek. En je moet jezelf afvragen of jijzelf je er niet aan gaat iriteren. Je moet het echt accepteren.

Een band krijgt die echt niet om vind dat gewoon paard onvriendelijk. Voor mij is het het perfecte paard en zelf heb ik mij nooit geirriteerd aan luchtzuigers op stal maar sta nu op een stal met wedstrijdruiters en dan wordt er toch anders tegen aan gekeken.
Maar hij moet eerst nog goedgekeurd worden dus we zullen zien

_Ananas_

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:05

Hebben jullie nog een goede tip om het luchtzuigplekje (in dit geval voerbak) te bedekken met iets zodat je minder snel beschadiging van de tanden krijgt? Rubber oid?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:21

schaapie18 schreef:
Hij is nog nooit onderzocht op maagzweren zou dat een optie zijn?

zou een optie zijn. maar hou er rekening mee dat de maagzweren allang genezen kunnen zijn en hij dus uit gewenning blijft zuigen. dus, dan zie je niets tijdens een onderzoek. maar lijkt me zowiezo wel slim om zeker te weten of hij nog ergens last van heeft of niet.

verder hoef je inderdaad niet bang te zijn dat anderen het overnemen. het stalbeleid moet gewoon goed zijn. zorgen voor zoveel mogelijk/onbeperkt weidegang en/of hooi en zo min mogelijk, liefst helemaal geen, krachtvoer.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:41

Mijne heb ik 3 jaar terug laten onderzoeken op een maagzweer, niks meer van te zien....hij zuigt lucht vanaf jaarling en is door mij gekocht toen hij 5 was.
Mijn andere paard neemt het niet over, staan al 3 jaar bij elkaar in de stal.
Verder is zijn leefwijze 100% verandert, van stal naar 24/7 buiten in rijbaan en wei.
Van een paar keer voeren naar onbeperkt hooi en van stress naar stressloos..... er verandert niks qua zuigen, niet meer en niet minder....

Ach, mij boit het niet, als hij nu zo happy is.....so be it...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:46

he lees al een tijdje mee,
ook ik zit een vraag, heb een tijdje maagcompositum gegeven en mijn paard zoog weinig( alleen naar het eten) nu ben ik afgelopen weekend op wedstrijd geweest( was onze eerste wedstrijd )en sinds dien zuigt mijn paard weer meer nu was mijn kuur maagcompositum 3 weken geleden afgelopen..

nu geeft die wedstrijd blijkbaar stress is het nu verstandig om een paard altijd dus voro de rest van zijn leven op maagcompositum te zetten.
of werkt die groene leem ook , en wie heeft dat geadviseerd
mijn paard staat veel buiten indien mogenlijk op de wei en anders een gedeelte van de dag op een paddock met zijn vast ploeg deze staan ook allemaal om hem heen.

de mijn is dus echt een stress zuiger heeft iemand hier nog advies voor ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:32

Heeft een van jullie toevallig ervaring met een prednisolon kuur bij je (bijna gestopte) luchtzuiger?
Die van mij staat, door medische achtergrond, even kort op een stootkuur prednisolon, DA gaf al aan dat hij hierdoor wat meer kon gaan zuigen en helaas doet hij dat nu ook. DA zei ook dat dit na de kuur ook weer vanzelf afneemt. Hij krijgt nu iig een extra maagbeschermer.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:57

Ik heb een nieuw paard en het is een best extreme luchtzuiger doet het ook tijdens het eten van hooi wat die zo goed als de hele dag tot zijn beschikking heeft! Op dit moment doet die het voornamelijk op de voerbak en de deur die erg hard zijn en ben dus bang voor zijn tanden. Heb zelf even gekeken en hij heeft best kleine voortanden. Maandag komt de tandarts dus vraag haar ook even om raad! Maar wat doen jullie om de tanden te beschermen??? En de maagcompostium van de groene os is dat veilig om te voeren als je niet zeker weet of het paard uberhaupt last heeft van zijn maag? En wat is hier de ervaring met het geven van wilgentakken die schijnt ook goed te zijn voor het maagdarm kanaal?
Hij komt elke dag lekker in de wei en heeft een stal met buitenluik zodat er genoeg te zien is.
Laatst bijgewerkt door schaapie18 op 10-05-12 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:59

Ja maagcompositum is veilig om te voeren! :j Voor tips om de tanden te beschermen: lees even het topic door en de Wiki pagina. Daar is al veel info te vinden!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:16

Misschien dat het wel eens ter sprake is geweest in dit topic, maar wat voor krachtvoer krijgen jullie paarden en wat zou je aanraden? Die van ons zuigt nog steeds geen lucht, althans heeeeeeeeel af en toe denk ik, maar ben er niet 24/7 natuurlijk. We gaan over op ander voer.

Heb nu deze twee gehaald om uit te proberen, deze spraken mij wel aan ivm geen haver (paard heeft veel energy! en suikervrij en niet te veel rotzooi erin ivm kans op weer lucht gaan zuigen):
Pavo Nature Best en Havens Natural Balance

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:44

Sowieso is muesli aan te raden boven brok omdat ze hier langer op kauwen. Verder zou ik gaan voor zo min mogelijk energie, mits dat ook past bij de gevraagde arbeid. En vooral ook het krachtvoer tot een minimum beperken. Ik heb het hooi laten analyseren, de arbeidsintensiteit erbij betrokken en hier de krachtvoergift op aangepast.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:01

ik geef mijn paard 2 handjes marstall nature met 2 handen lucerne zodat er beter gekauwd wordt. daarbij nog marstall vitaminekorrels omdat hij anders te weinig vitamine's binnen krijgt.

de mijne gaat van brokken i.i.g. zuigen. in brokken zit ook veel troep om alles tot een brokje bij elkaar te houden/lijmen. kunnen veel luchtzuigers ook niet echt goed tegen. is moeilijker verteerbaar.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:29

We zijn al een stukkie verminderd qua hoeveelheid. Hij wordt zo'n 4x per week getraind (niet licht maar ook niet zwaar). Bovenstaande voer-soorten die ik gister gehaald heb, spraken mij wel aan, omdat o.a. bij beide de speekselproductie wordt verhoogd/kauwen gestimuleerd en er niet te veel gekke dingen in zitten en het natuurlijk gehouden word. Hij staat al jaren niet meer op normale brokken/bix.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:28

De Havens laat weinig suikers zien op de verpakking en geen zetmeel. Zetmeel wordt omgezet in glucose en glucose is ook suiker. Eigenlijk zou je dit dus bij elkaar op moeten tellen. Van de Havens weet ik dat het zetmeel (graan = zetmeel) vrij hoog ligt. Soms nog hoger dan bij een simpele basisbrok.. Van Pavo kan je wel terugvinden op de site. Kijk ook eens op www.voergezond.nl daar staat de mijne op (geen luchtzuiger maar wel gevoelig op suikers) en merk veel verschil! Ze is bv ook zoveel droger op haar benen! hou bij voer wat je vergelijkt iig de suikers maar ook het zetmeel dus in de gaten.

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:55

hoi hoi
ik ben niuewe hier in het topic en vroeg me af of jullie mij advies konden geven
mijn paardje staat nu 24/7 buiten en doet licht luchtzuigen nu
gaat i per 1 juni snachts op stal om dat het gewoon iet gaat in de groep waar die nu in staat
en ben ik bang dat i het meer gaat doen
wat doen jullie allemaal aan het luchtzuigen iemad advies

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:30

Als eerste advies, kijk even naar je taal fouten.
En verders, een echte luchtzuiger is maar een paar momenten van de dag bezig met zuigen.
Maak je geen zorgen.
Er is nog nooit een paard dood gegaan aan luchtzuigen.
Hooguit raakt de eigenaar en omstanders in de stres.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:51

snoopydogy schreef:
hoi hoi
ik ben niuewe hier in het topic en vroeg me af of jullie mij advies konden geven
gaat i per 1 juni snachts op stal om dat het gewoon iet gaat in de groep waar die nu in staat

Je schrijft dit bericht en een uur later plaats je een advertentie dat jouw paardje met spoed weg moet....... :?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:56

Ren@te schreef:
snoopydogy schreef:
hoi hoi

Je schrijft dit bericht en een uur later plaats je een advertentie dat jouw paardje met spoed weg moet....... :?

Wat een armoede en ellende kom je tegen hier op Bokt. :7

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:13

_Ananas_ schreef:
De Havens laat weinig suikers zien op de verpakking en geen zetmeel. Zetmeel wordt omgezet in glucose en glucose is ook suiker. Eigenlijk zou je dit dus bij elkaar op moeten tellen. Van de Havens weet ik dat het zetmeel (graan = zetmeel) vrij hoog ligt. Soms nog hoger dan bij een simpele basisbrok.. Van Pavo kan je wel terugvinden op de site. Kijk ook eens op http://www.voergezond.nl daar staat de mijne op (geen luchtzuiger maar wel gevoelig op suikers) en merk veel verschil! Ze is bv ook zoveel droger op haar benen! hou bij voer wat je vergelijkt iig de suikers maar ook het zetmeel dus in de gaten.

De Havens Natural Balance zit 36,7 procent zetmeel in. http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... nce-havens.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:33

Ik kom even het topic binnenduiken. Ik heb een 26 jarige haflo die eigenlijk al bijna z'n hele leven aan luchtzuigen doet. Sinds hij dag en nacht buiten staat doet hij alleen nog luchtzuigen wanneer hij gepoetst wordt of een paar keer aan een paaltje in het weiland als hij die mogelijkheid heeft. Onbeperkt ruwvoer heeft ooit eens het luchtzuigen gestopt maar Amigo werd daar moddervet van ondanks de slowfeeder. Onlangs zijn we verhuisd en heb ik een filmpje gemaakt van Amigo tijdens het luchtzuigen. Overigens staat hij nu wederom 24/7 buiten op het land met soortgenoten. Herkent iemand het gedrag wat hij doet na het zuigen?
http://youtu.be/hAJF7mFijOI

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:41

Kitty_ Het lijkt er gewoon op dat hij naast het luchtzuigen nóg een tic erbij heeft.Gewoon een gewoonte die hij ontwikkelt heeft en nu standaard na het zuigen doet....
Heeft hij dit altijd zo gedaan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:46

Het komt heel veel voor dat paarden naast het luchtzuigen nog een andere orale stereotypie vertonen, bijv. gekke bekken trekken, tongspelen of lipflapperen. Dit hier lijkt ook oraa: het paard schudt zijn lippen langs het hek.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:49

@ Elcamino, volgens mij wel, hel valt me de laatste jaren alleen wel heel erg op. Op de vorige stal hadden we een ring aan de muur die begon te draaien zodra hij dat deed, misschien dat hem dat wat extra stimulans gaf...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:10

Mijne trekt ook gekke bekken, vooral met rijden... en heeft niets met bit, tanden oid te maken....
Denk eerder dat het uit zijn verleden komt....ook stress-gerelateerd....helaas...

Kitty..het kan als een "per ongelukje"ontstaan zijn en is wellicht een gewoonte geworden??

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:49

Ik meld me ook even. Ik heb een 23jarige staan die al zeker 18-19jaar doet luchtzuigen. Vroeger heeft hij idd een maagzweer gehad maar te laat opgemerkt. Nu gelukkig geen last meer van een maagzweer. Maar het luchtzuigen is naderhand gebleven. Gelukkig doet hij het alleen tijdens en na het eten.

Heb een keer op een stal gestaan die het luchzuigen echt vervelend vonden en mijn paard gingen weg/op jagen in de stal. Dat wil ik dus niet hebben!! Daarom ben ik ook weg gegaan bij die stal. Mensen zeiden dat hun paard dat ook over kan nemen. Wat dus ONZIN is! Band omdoen? Nee dankje, paarden kunnen dan zodanig in paniek raken dat het ook fataal kan aflopen.

Maar heb dit topic eens rond gelezen. Maar het is dus niet zo dat andere paarden het luchtzuigen over kunnen nemen?