[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:36

die luchtwegcompositum is goed spul he?
ik heb het zelfs bij een van mijn konijnen met succes gebruikt :j

wat goed dat die druppels dan ook zo werken he?
ik had dat artikel toen ook gelezen, wilde het nog aan mijn eigen veearts vragen,maar ap zijn klachten zijn nu weg.

Sjoyceje

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:53

Luchtweg compositum is inderdaad erg goed spul!

Ik hoop dat die druppels voor het headshaken ook bij Kyra gaan werken. We zullen zien, ik krijg ze vandaag. Hoe is het nu met Ap?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:58

Gisteren is de dierenarts geweest bij Zowdy, maar hij heeft lichamelijks helemaal niets kunnen vinden.
Ik heb haar een paar dagen goed geobserveert, en ze doet het idd niet als ze aan het grazen is. Alleen als ze haar hoofd omhoog heeft.
M'n dierenarts zei dat ze ook last van neus uitvloeing en last van haar ogen zou moeten hebben als het door de pollen kwam. Dit heeft ze allemaal niet (ze heeft zo'n 2 weken geleden 2 dagen een beetje witte uitvloeiing uit haar neus gehad, maar dat is weer helemaal weg).
Ik ga zo weer longeren, kijken hoe het gaat....

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:07

Mijn paard heeft ook (bijna) geen neusvloeing en ook niet veel last van de ogen, maar toch heeft ze het headshaking syndroom en heeft ze last van de pollen. (is tevens door da bevestigd)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:01

mijn pony zijn allergie is bijna over...hij is dinsdag uitgemeten door holistisch dierenarts Eva en ze heeft 2 soorten druppels gemeten en zijn allergie kruiden!
het schijnt dat de kruiden het sterkst reageren op hem en verder de puur pollen doet ook een hoop.....
daar ga ik dus nog even lekker mee door tot oktober en volgend jaar februari begin ik er alvast weer mee!
maar het zit nog een klein beetje in zijn lichaam enschudden of briesen in de wei zie ik hem niet meer doen! en ik kan weer lekker met hem rijden! *D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:03

Sjoyceje schreef:
Luchtweg compositum is inderdaad erg goed spul!

Ik hoop dat die druppels voor het headshaken ook bij Kyra gaan werken. We zullen zien, ik krijg ze vandaag. Hoe is het nu met Ap?

ja goed,geen klachten meer.
:D
hopelijk werken de druppels bij jouw dier goed!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:57

Hey,

Jesus wat ben ik blij dit topic toevallig gelezen te hebben..( nouja, niet helemaal maar toch een paar berichten...)
Er zijn dus meerdere mensen die dit probleem hebben met hun paardje...

Ons paard schudt al zeker drie jaar met zn hoofd, en zo erg dat ik niet kan rijden... ;( Onze pony is met pensioen dus ben ik genoodzaakt om bij een manege in de buurt te rijden op de paardjes van daar..( ook leuk maar toch anders dan je eigenste paardje.)

Leroy schudde met name tijdens het rijden met zn hoofd, zo erg dat hij met zn voorbenen van de grond komt ...Ik dacht wat heeft ie nou weer bedacht?! Dus ik heb hem even kort aangepakt omdat ik dacht dat hij aant het flauwekullen was.

( het is echt een schatje die wel eens af en toe bokt of zo, maar als je hem een tik geeft of eens flink mopperd is hij al onder de indruk.) Maar hij ging helemaal de lucht in, steigeren en alles...Ik heb nog tien minuutjes gereden om hem niet meteen zn zin te geven maar dit ging ook echt bijna niet...

We hebben al vanalles gedaan, eerst dacht ik dat het aan het bit lag ( ander bit gekocht), toen zijn tanden laten checken ( niets te zien) Daarna dacht ik dat het zadel misschien verkeerd lag ( niks mis mee volgens een zadelmaker en paardenkenner.) De dierenarts er nog eens bijgehaald...Hij kan niets met zekerheid zeggen zonder röntchenfoto's was zijn argument maar hij voelde wel een verdikking in de nekspieren...Advies; niet meer rijden zolang hij zo schud. Hmm, lekker is dat... }:0

Ik heb hem nog wel eens gelongeerd maar zelfs dan schud hij met zn hoofd...

Maar ik ga toch eens verder kijken, hij is pas 13 jaar dus hij moet toch nog wat jaartjes vooruit kunnen...( en hij ziet er niet uit mn zn dikke gras buik... :P )

Wat raden jullie aan, las al ostheopaat, laten controleren op pollenallergie...Nog tips?
Wil gewoon mn paardje weer terug... snif...;(

Groetjes liefs, rian...

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:54

Gister is de DA bij Kyra geweest, het gaat gelukkig de goede kant op Het hoesten is zo goed als over en de longen klinken ook weer bijna goed. Ze heeft geen vocht meer in de longen, de da hoorde nog een heel klein ruisje maar dat was bijna niets. Ik moet nog 1 week wachten met rijden en daarna mag ik het rijden heel voorzichtig oppakken, maar dan wel het liefst buiten in wei, ivm stof. Hebben we potverdorie eindelijk de binnenbak klaar, moet ik in de wei rijden.
Ik voer haar luchtweg compositum en dat was volgens de da goed, moet ik ook nog even mee doorgaan.
Ik heb ook de oogdruppels gekregen voor het shaken, wat schetst mijn verbazing? Het zijn gewoon druppels voor mensen!
Ik weet nog niet wanneer ik er mee ga beginnen, aangezien het schudden bij haar minder wordt. Rond juli / augustus is het schudden bijna over.

Rhian, wat vervelend! Heeft de dierenarts ook het headshaking syndroom bij jouw paard vast gesteld? En doet hij het ook in de wei?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:42

Jim was gisteren niet meer te rijden. Alleen maar schudden, willen rennen, willen schuren met zijn neus.
Begon eigenlijk al met poetsen.
En na afloop stond hij in stal met zijn neus tegen de muur te schuren van de jeuk.

Heb vanochtend de dierenarts gebeld en die komt vanmiddag langs voor een bloedtest.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:36

Zo, DA is geweest. Ze heeft iets ingespoten wat 4 dagen werkt. Corto-nog wat. En daarna moet hij aan de prednison. Eerst een week 3 capsules, dan een week de helft en daarna om de dag. En dan zo afbouwen. Kijken of hij later weer zonder kan.
Ze vermoed zelf pollenallergie, dus het is seizoensgebonden. Omdat we nu midden in het seizoen zitten kreeg hij deze shot. Volgend jaar kan ik al preventief iets gaan doen vanaf februari/maart. Homeopathie of zo.
O ja, en ze heeft natuurlijk bloed getrokken voor een test. Over 2 weken is de uitslag binnen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:46

Hey sjoyceje,

Ja, het is echt heel vervelend...
Ik had er nog nooit van gehoord, tot ik gisteren hier deze topic las en veel dingen me wel heeeel bekend voorkwamen...
De dierenarts heeft geen definitieve uitspraken gedaan over wat er aan de hand was.
Hij voelde wel een verdikking in een nek spier wat kon wijzen op een wervel die niet goed zit. Maar dat hoefde niet perse...
( Hmm, met zo een uitspraak kun je ook niet veel... }:0 )

Op de wei doet hij het bijna niet, alleen als hij een stuk gaat lopen. ( zeg maar van de ene naar de andere kant van de wei.)
Eerst dacht ik dat het vliegen waren ( zo ziet het een beetje uit) maar ook als er geen vliegen zijn schud hij met zn kop op en neer...

Ik denk dat ik toch nog eens de dierenarts laat langskomen en hem wat dingen uit dit topic laat lezen...You never know...
Moet toch op te lossen zijn?...

Bedankt voor de reactie!
groetjes liefs, rian...

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:19

Heey!

Mijn pony schudt ook met zijn hoofd, maar doet dat ook in stap. Hij is ook helemaal niet minder gelukkig en probeert af en toe ineens heel hard te bokken. Ook loopt hij automatisch nageeflijk, maar zonder dat ik ook maar enig contact heb of hem aan het been heb (ben bezig met conditie opbouwen, dus echt veel vraag ik niet). Hij doet dit niet alleen als ik rij, maar ook als hij zonder halster los in de bak loopt, gaat hij nageeflijk lopen. Niet van ontspanning, dat het echt laag is, maar echt nageeflijk.

Dit is voor mij best een struikelblok, want hij kan met zijn hoofd naar beneden ineens lelijk gaan bokken. Van het schudden word ik ook nerveus waardoor het nog erger wordt.

Kan iemand mij helpen?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:43

Een heel stuk gelezen, maar krijg het niet voor elkaar om alle 163 paginas door te lezen.

Is er reden te denken dat dit kan samenhangen met zonneallergie of exzeem? Ik merk dat heel veel paarden (steeds meer?) die hieronder lijden ook vaak extreem gevoelig zijn voor vliegen, gepikeerder zijn en de hele dag onrustig zijn (oa ivm de vliegen..) Kan het zijn dat de spanning zich zo opbouwt dat een paard hierdoor in een soort pavlof reactie vervalt als hij gespannen raakt?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:15

Dat zou kunnen, maar waarom loopt hij dan de hele tijd nageeflijk? :P

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:36

Urbiezira schreef:
Heey!

Mijn pony schudt ook met zijn hoofd, maar doet dat ook in stap. Hij is ook helemaal niet minder gelukkig en probeert af en toe ineens heel hard te bokken. Ook loopt hij automatisch nageeflijk, maar zonder dat ik ook maar enig contact heb of hem aan het been heb (ben bezig met conditie opbouwen, dus echt veel vraag ik niet). Hij doet dit niet alleen als ik rij, maar ook als hij zonder halster los in de bak loopt, gaat hij nageeflijk lopen. Niet van ontspanning, dat het echt laag is, maar echt nageeflijk.

Dit is voor mij best een struikelblok, want hij kan met zijn hoofd naar beneden ineens lelijk gaan bokken. Van het schudden word ik ook nerveus waardoor het nog erger wordt.

Kan iemand mij helpen?

Ik denk in jouw geval meer dat je paard pijn aan zijn rug of nek heeft. Zonder contact kan je paard ook niet nageefelijk zijn, dat lijkt mij dan meer op een houding om het pijnlijke deel te ontlasten. Ik denk dat het verstandig is om een fysio of een ostheopaat naar je paard te laten kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:49

Urbiezira schreef:
Heey!

Kan iemand mij helpen?

kun je een duidelijk filmpje maken?
zo uit je beschrijving is het namelijk niet heel duidelijk wat het probleem is

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:52

vanitymay schreef:
Een heel stuk gelezen, maar krijg het niet voor elkaar om alle 163 paginas door te lezen.

Is er reden te denken dat dit kan samenhangen met zonneallergie of exzeem? Ik merk dat heel veel paarden (steeds meer?) die hieronder lijden ook vaak extreem gevoelig zijn voor vliegen, gepikeerder zijn en de hele dag onrustig zijn (oa ivm de vliegen..) Kan het zijn dat de spanning zich zo opbouwt dat een paard hierdoor in een soort pavlof reactie vervalt als hij gespannen raakt?

Ik denk zeker dat dit zo kan zijn. Als ik naar Jim kijk, die kan soms heftig op vliegen reageren.
Nou ja, heftig is niet het goede woord. Eerder ontzettend geirriteerd. Slaan met zijn benen en hoofd.

Ik heb trouwens vanochtend Jim gereden.
En ik durf inmiddels wel voorzichtig te zeggen dat het schudden minder is :D
Het is nog lang niet over, maar ik heb nu wel hele stukken fijn kunnen rijden. In stap is het het ergst. Maar met draf viel het reuze mee! Alleen aan het einde begon hij weer te schudden.
Nu aan de prednison. Kijken of dat ook werkt.
Maar ben stiekem wel even heel blij dat het gaat werken :j

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:23

vanitymay schreef:

Hij heeft zonneallergie gehad, maar heeft hij geen last meer van. De vliegen kunnen het zijn maar ik zal vandaag wel even een filmpje maken zodat jullie kunnen zien wat hij doet ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:30

ja doe maar,dat geft vaak toch wel een heel duidelijk beeld.
zo heb ik ook heel veel filmpjes van appie gemaakt waarop hij staat te schudden

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:17

Urbiezira schreef:
Heey!

Kan iemand mij helpen?

Heb jij je pony al eens na laten kijken door een fysiotherapeut of osteopaat? Het klinkt namelijk of hij last heeft van zijn rug, ook omdat hij zo in eens begint te bokken. En ligt je zadel goed?? Dit kan ook veel problemen veroorzaken. Schud je pony ook als hij in de wei staat?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:25

Rhian, hoe is het nu? Heb je er al een dierenarts naar laten kijken? Als hij het ook doet wanneer hij in de wei loopt kan het zijn dat hij inderdaad last heeft van een allergie. Misschien kun je een filmpje maken en hier plaatsen?

Hebben jullie dit al gelezen??

[VN] Operatie moet paarden met headshaking kunnen genezen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:04

Sjoyceje schreef:

Yep, heb het gelezen, maar ben niet meer van plan om er nog een reactie te zetten nu dat stul onverstand van een huertesukkel er zijn stempel van "ik heb gelijk" weer eens op wil drukken :r .
Maar al met al zal het voor sommige paarden, en hun eigenaars best een oplossing kunnen zijn.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:40

Normaal reageer ik ook niet zo snel maar kon dit echt niet laten. Voelde me gewoon een beetje persoonlijk aangevallen. We proberen allemaal met man en macht om onze paarden van het shaken af te krijgen, en dan beweert hij (is het een hij?) doodleuk dat we het zelf veroorzaken?? :? :?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:57

Het is inderdaad een hij. En hij is er erg dol op om iedereen zijn mening in de strot te duwen, ook al heeft hij 100 keer ongelijk.

Ik ben heel blij dat Ino nu bijna schudvrij is, dat paard heeft genoeg afgezien. En echt niet door mijn schuld, zoals hij doodleuk denkt.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:05

Sjoyceje schreef:
Urbiezira schreef:
Heey!

Kan iemand mij helpen?

Heb jij je pony al eens na laten kijken door een fysiotherapeut of osteopaat? Het klinkt namelijk of hij last heeft van zijn rug, ook omdat hij zo in eens begint te bokken. En ligt je zadel goed?? Dit kan ook veel problemen veroorzaken. Schud je pony ook als hij in de wei staat?

Aan het zadel ligt het niet, want hij doet het ook zonder zadel of als je er niet op zit.
Ik denk zoiezo dat ik hem een keertje na laat kijken door de DA.

Hij heeft wel ooit een kapje gehad, zag het vandaag ik een HAW topic ook bij een headshaker, dus ik denk dat hij dat kapje ooit heeft gehad voor het headshaken, maar toen ging hij ook met het kapje gewoon door met shaken.

Misschien dat ik anders voor dit probleem een ander topic open.

Groetjes, Maartje