[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 23:54

Gewoon nat laten regenen. Voldoende ruwvoer en ze houden zichzelf warm en de deken droogt snel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:42

Wesseltje schreef:
Hoe doen jullie dat met regen?

bij een paar buien kan de deken er op blijven,dat droogt vrij snel.
bij veel regen verving ik de eczeemdeken altijd door een ongevoerde regendeken met hals.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:55

Hier gaat de regendeken gewoon over de ecxeemdeken bij veel regen, paar spatjes is geen probleem.

Joland1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:56

Graag even wat advies. Sinds een week heeft mijn paard een eczeemdeken op.
Vorig jaar kreeg ze jeuk rond juni. En kwamen we erachter dat ze zomereczeem heeft.
Nu dus op tijd begonnen met deken en helaas nu na 1 week begint ze overal te schuren. Manen, voorpluk, staart en zijkant buik. Krijg het idee dat ze juist jeuk krijgt door de deken.
Iemand hier ook ervaring mee. En dat het achteraf geen eczeem was. Wel had ze hoge leverwaardes en is ze behandeld met sedochol.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:16

Ik heb de dekens weer af gehaald. Ze verharen hier zo erg dat het echt heel vervelend was met deken. Ik neem de gok om ze even een paar weken zonder te laten nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:40

Ze verharen ja, dat kan jeuk veroorzaken. Ik haal de deken er elke dag even af om t losse haar weg te halen.
Overigens kan de stof ook voor jeuk zorgen. Ik zou graag deze nog eens uitproberen, maar met mijn extreme jeuker ben ik bang dat ie op dag 1 al kapot is..
https://nl.equinics.eu/collections/deke ... ken-bomuld

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:24

Hebben jullie ervaring met een ZE'r die de hele neus kapot schuurt? tinker van mijn moeder heeft het zo extreem en ik denk dat de prikkel de jeuk is van het verharen. Maar ze scheurt de neus om de mond echt tot bloedens toe open. En het gekke is, vooral de neus en eigenlijk nauwelijks de staart of manen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:19

Elisa, heeft die niet iets gegeten of aangeraakt met de neus wat een reactie veroorzaakt.
Die van mij schuurt wel haar neus maar nooit zo erg en zeker niet nu al qua tijd van het jaar.

Hier verhaart ze ook gigantisch, maar inderdaad elke dag de deken er af, borstel er over, ding uitkloppen en er weer op. Als hij eenmaal op ligt, gaat ie er niet meer af, het is te warm in de nachten waardoor de beestjes weer actief zijn met dit zonnetje.

Ik gooi een liner onder de deken bij regendagen. Bij buien en een spatje niet, deken laat weinig door en is snel weer droog.

Jolanda, hoe oud is je paard? En nooit tekenen van SME vertoont?
Dan lijkt het mij eerder een ander probleem dan zomereczeem, mits het dier al ruim volwassen is.
Geen wasmiddel waarmee de deken is gewassen wat deze jeuk kan veroorzaken?
Deken beschermd voor beestjes/steken van buitenaf, maar als de jeuk van binnen uit komt, zal je die oorzaak aan moeten pakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:23

Bedankt voor je reactie! dat vroegen wij ons ook af..dit is niet de eerste keer. Het is met periodes dat ze in eens zo enorm de neus schuurt. Ik dacht eerst door mijten (door het bijten aan de sokken), maar daar wordt ze nu iedere week voor behandeld. Ze had wel een mijtenuitbraak over haar hele lichaam eind vorig jaar. Maar injecties voor gehad, gewassen om de zoveel dagen etc. etc.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:33

Ik ben dit jaar gestart met immunotherapie bij mijn eczemer. En wat ik vooral een eye opener vind is het allergie onderzoek.
De mijne blijkt voornamelijk reactie te geven op pollen en bomen. Helemaal niet op knutjes.
Alleen maar goed om te weten. Al zou immunotherapie niet aan slaan, ik weet wel dat ik met pollenkapjes kan werken/ maskers en eventueel verlichtende supplementen. Er zijn zoveel dingen waar ze reactie op kunnen geven.
Alleen dat allergie onderzoek is al een aanrader om een beeld te krijgen waar je paard reactie op geeft.

(En natuurlijk is het een algehele samenloop van invloeden van buitenaf. Mijn paard haar vliegen, dus een vliegen of eczeem deken zal ze nog steeds op krijgen, ook al heeft ze geen jeuk )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:37

Waar heb je dat allergie onderzoek laten doen? Ik denk ook dat meten -weten is maar kom er maar eens achter. Dit paard is al eens helemaal doorgelicht met een biotensor, er is bloed geprikt bij de DA etc.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:44

Dit is door de dierenarts gedaan. Een bloedonderzoek allergenen.

Moet zeggen dat dit de eerste stal/dierenarts is waar immotherapie en dit onderzoek ook benoemd is.
Andere dierenartsen kwamen alleen aan met 'ze heeft jeuk in de zomer, dus zomereczeem'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:50

Dankjewel! Ja ik denk dat je net de juiste DA moet treffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:51

Ik heb er eens naar gevraagd en dan wordt er eigenlijk bijna letterlijk gezegd dat er op testen geen zin heeft omdat ze bijna overal positief op testen en dat niet klopt.
Ik ga me er eens in verdiepen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:02

Hm lastig al die verschillende meningen inderdaad..

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:34

Wat gek. Bij ons zijn nu twee paarden getest met hele verschillende uitslagen. De mijne geeft reactie op drie dingen (katwilg, timotheegras en haverpollen) en paard van stalgenoot gaf reactie op 9 hele andere dingen. Paard van stalgenoot heeft alleen veel minder jeuk dan de mijne. Dus dat is ook wel apart om te zien.

Maar bij de mijne kwam er dus helemaal niet zoveel naar boven. Maar wel interessant om te weten dat het niet de knutjes zijn en inpakken in dat opzicht ook niet gaat helpen. Maar pollennetje etc wel meer. (En vooral hopen dat immunotherapie aan gaat slaan, maar zijn we nu nog opbouwend in qua prikken).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:59

Ik vind het wel interessant, zou je ook kunnen testen met een pollennetje bijv.? Want als dat helpt dan zou dat een aanwijzing kunnen zijn voor een pollenallergie?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:08

Die van mij heeft pollen allergie, staat overdag met een vliegenkap incl neusdeel op en met het rijden een netje, dit helpt voor het schudden met rijden maar niet tegen het neus schuren.

Maar weet dus niet of het schuren van de eczeem of van de pollenallergie komt.

Een neusnetje gaat met het eten omhoog staan dus heeft wat minder effect in de wei/paddock dan onder het zadel. Maar goed, niet geschoten is altijd mis, je kan het altijd proberen. Die dingen kosten geen drol.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:12

Nou daarom zat ik er inderdaad aan te denken, maar..paard heeft al wel eerder een hoofdkap gehad en die schuurt echt alles kapot. Ik dacht alleen..stel dat het van de pollen komt en met zo'n netje zouden er minder pollen ingeademend worden dan zou het wellicht schelen. Ik ga het er in ieder geval even over hebben met mijn moeder.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:58

Elisa2:jeuk aan de neus kan ook komen dat er nu weer veel muggen op stal zijn,zag mijn ponys ook weer onder zitten dus weer citronella halen en s'avonds weer spuitje op hoofd en staart :j

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:14

Voor jeuk kun je ook goed lemongrass olie of lavendel olie gebruiken met een drager. Dit houd de mugjes ook weg

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:08

Bedankt! dat zijn allemaal goede tips om mee te nemen, volgens mij smeerde mijn moeder de neus eerder idd ook al in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:10

Elisa2 schreef:
Hebben jullie ervaring met een ZE'r die de hele neus kapot schuurt? tinker van mijn moeder heeft het zo extreem en ik denk dat de prikkel de jeuk is van het verharen. Maar ze scheurt de neus om de mond echt tot bloedens toe open. En het gekke is, vooral de neus en eigenlijk nauwelijks de staart of manen.

Dit doet mijn merrie zonder eczeem maar met pollen allergie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:31

Aha, dankjewel! dat moet dan toch echt eerst uitgesloten worden denk ik. Het zou mij niet verbazen als dat het in dit geval ook is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:35

Bloedens toe hier gelukkig nog niet, maar wel kale plekjes.
Voor haar heeft klassieke homeopathie tot nu toe de oplossing gegeven.
Meestal begint ze ook rond deze tijd.