[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:37

Mijn DA zei ook dat ik meteen een halve pil moest geven, ben blij dat ik dat niet heb gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:46

Ze ziet er inderdaad erg goed uit!!

Ja het is jammer dat DA's het opbouwen niet aanbevelen, het kan zoveel narigheid voorkomen. Of dat nou door onwetendheid van de DA is weet ik niet, maar ik ben blij dat het gros van de ervaringsdeskundigen het wel aanbeveeld en ook doorverteld/ online verspreid!

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:11

Dus jullie raden zelfs aan haar medicatie nu te verhogen ? Ondanks de goede waarde ?
44 pg/ml de waarde van een gezond paard

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:17

Wat dacht je van gewoon hetzelfde houden? Als het goed is is het goed toch?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:17

Babyyentje schreef:
Dus jullie raden zelfs aan haar medicatie nu te verhogen ? Ondanks de goede waarde ?
44 pg/ml de waarde van een gezond paard

Als de waarde goed is hoef je nu niet te verhogen. Maar ik ga wel mee met de rest dat dit zeker niet de periode van het jaar is om te gaan experimenteren met een lagere dosis. In het najaar en de vroege winter kan het soms ineens snel bergafwaarts gaan.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:18

Mocht je alsnog willen proberen - onder dierenartsbegeleiding - de dosis te verlagen, dan kan je dat beter in het voorjaar testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:18

Ik raad aan de medicatie gelijk te houden, dus niet te verhogen maar ook zekers niet te verlagen. Dat ze nu de waarde van een gezond paard heeft is een teken dat je dus de juiste hoeveelheid medicatie geeft, precies genoeg om haar waardes weer normaal te krijgen/ houden.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:27

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Dat ze het nu hierop goed doet tijdens de SR betekent dat je nu goed zit qua hoeveelheid medicijnen. Wil je kijken of je daar nog wat mee kan schuiven doe dat dan buiten de Seasonal Rise.

De onze staat vanwege de Sr nu juist iets verhoogd qua medicijnen. Na de Sr gaan we heel voorzichtig kijken of ze terug kan naar de dosis hiervoor. Maar vergeet niet dat Ppid progressief is..

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:55

Bedankt allemaal voor de adviezen
Dan houden we haar op een halve pil
En gaan we op zoek naar een andere optie qua rusthuis ..waar ze wel een eigen box heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:10

Is een rusthuis een must? En zo ja, waarom dan?

Anders zou je ook kunnen zoeken naar een particulier o.i.d. die een stal overheeft/ verhuurd. Zelf hebben we dat ook overwogen voor een 30 jarige pony toen wij een plek leeg hadden. Dat zou bij ons dan all-in zijn geweest, dus ook de verzorging zouden wij op ons nemen, maar de kosten voor DA en hoefsmid zouden er natuurlijk buiten vallen. Wij zaten namelijk niet te wachten op een eigenaar die elke dag op willekeurige tijdstippen langs zou komen en vriendjes/ vriendinnetjes mee zou nemen, dus vandaar dat we meer een leen-pony zochten die met pensioen was. Uiteraard was de eigenaar wel gewoon welkom om de pony te bezoeken, maar een pensioenpaard-eigenaar zie je toch minder/ merk je minder van dan de eigenaar van een sport-pony.

Bij ons is het uiteindelijk niet doorgegaan omdat wij zelf een proefperiode wilden (de 30 jarige haflinger had al minstens 10 jaar geen paard meer gezien/ aangeraakt en zou bij mijn shetlander komen, dus als dat niet ging matchen wilde ik ook niet het risico lopen met een pony te zitten die mijn pony kapot zou maken) en de eigenaar dat niet zag zitten. Een week later was haar pony overleden dus wat dat betreft erg blij dat dat niet bij ons is gebeurd door een hartaanval omdat hij plots weer paardencontact had :oo
Een andere leen/ pension pony vonden we niet, dus toen kochten we toch maar een doorgroeipony voor onze dochter..

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:24

Shanna schreef:
Is een rusthuis een must? En zo ja, waarom dan?

Anders zou je ook kunnen zoeken naar een particulier o.i.d. die een stal overheeft/ verhuurd. Zelf hebben we dat ook overwogen voor een 30 jarige pony toen wij een plek leeg hadden. Dat zou bij ons dan all-in zijn geweest, dus ook de verzorging zouden wij op ons nemen, maar de kosten voor DA en hoefsmid zouden er natuurlijk buiten vallen. Wij zaten namelijk niet te wachten op een eigenaar die elke dag op willekeurige tijdstippen langs zou komen en vriendjes/ vriendinnetjes mee zou nemen, dus vandaar dat we meer een leen-pony zochten die met pensioen was. Uiteraard was de eigenaar wel gewoon welkom om de pony te bezoeken, maar een pensioenpaard-eigenaar zie je toch minder/ merk je minder van dan de eigenaar van een sport-pony.

Bij ons is het uiteindelijk niet doorgegaan omdat wij zelf een proefperiode wilden (de 30 jarige haflinger had al minstens 10 jaar geen paard meer gezien/ aangeraakt en zou bij mijn shetlander komen, dus als dat niet ging matchen wilde ik ook niet het risico lopen met een pony te zitten die mijn pony kapot zou maken) en de eigenaar dat niet zag zitten. Een week later was haar pony overleden dus wat dat betreft erg blij dat dat niet bij ons is gebeurd door een hartaanval omdat hij plots weer paardencontact had :oo
Een andere leen/ pension pony vonden we niet, dus toen kochten we toch maar een doorgroeipony voor onze dochter..

Geschikte pensionstallen zijn hier niet in de buurt
Teminste niet wat wij willen
Ook swinters naar buiten minimaal 8 uur per dag
Ze staat nu bij particulieren aan huis samen met hun paard van 24
Maar helaas moeten ze daar weg ivm de projectontwikkelaar
Anders was ik nooit weg gegaan
Voor hun is het nog zuurder hun paard staat al 20 jaar aan huis en die moet dus ook weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:32

Daarom benoem ik ook de optie om haar bij een particulier in pension te zetten. Dat sta je nu dus ook.
Wij zijn ook particulieren tenslotte, en hebben via-via rondgevraagd en overal geadverteerd met wat wij zochten en wat wij konden bieden. Ook op de bokt-markt, op marktplaats, op facebook, aan onze paarden-contacten (manege, hoefsmid, mensen met paarden e.d.).
Voor een bruikbare pony die nog door onze dochter gereden kon worden wilden wij wel bruikleen (dus de stallingskosten op ons nemen, hoefsmid en dierenarts niet), voor een onbruikbare pony pension. De pensionprijs was dan ook erg gunstig/ enkel kostendekkend voor ons.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:47

Shanna schreef:
Daarom benoem ik ook de optie om haar bij een particulier in pension te zetten. Dat sta je nu dus ook.
Wij zijn ook particulieren tenslotte, en hebben via-via rondgevraagd en overal geadverteerd met wat wij zochten en wat wij konden bieden. Ook op de bokt-markt, op marktplaats, op facebook, aan onze paarden-contacten (manege, hoefsmid, mensen met paarden e.d.).
Voor een bruikbare pony die nog door onze dochter gereden kon worden wilden wij wel bruikleen (dus de stallingskosten op ons nemen, hoefsmid en dierenarts niet), voor een onbruikbare pony pension. De pensionprijs was dan ook erg gunstig/ enkel kostendekkend voor ons.

Is wel een optie maar wil niet dat er mee gereden word
Ook blijf ik de eigenaar en alle kosten zijn voor mij zoals da hoefsmid etc etc

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:02

Heb je al eens gedacht om zelf een weide met schuilstal te huren? Eventueel met iemand of meerdere samen? Daar kan je nog best iets leuks van maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:04

Dat kan je dan natuurlijk ook aangeven. Voor een pony waar onze dochter wel op kon rijden wilden we ook best voor betalen in de zin van stalgeld op ons nemen, voor een pony waar ze niet op kon rijden wilden wij ook geen kosten maken, maar bij een rusthuis betaal je tenslotte ook gewoon stalgeld.

Ik zou dus ook eens rondkijken en rondvragen naar particuliere stallingsmogelijkheden! Vaak kleinere kuddes en een eigen box, en verzorgen/ voeren/ medicatie toedienen is vaak ook geen probleem. Bij mij staan ze ook in de winter lang buiten, dus als je een half jaar eerder was geweest had ik je zo een plekje kunnen bieden haha! :D

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:16

Shanna schreef:
Dat kan je dan natuurlijk ook aangeven. Voor een pony waar onze dochter wel op kon rijden wilden we ook best voor betalen in de zin van stalgeld op ons nemen, voor een pony waar ze niet op kon rijden wilden wij ook geen kosten maken, maar bij een rusthuis betaal je tenslotte ook gewoon stalgeld.

Ik zou dus ook eens rondkijken en rondvragen naar particuliere stallingsmogelijkheden! Vaak kleinere kuddes en een eigen box, en verzorgen/ voeren/ medicatie toedienen is vaak ook geen probleem. Bij mij staan ze ook in de winter lang buiten, dus als je een half jaar eerder was geweest had ik je zo een plekje kunnen bieden haha! :D

Jammer ja
Ik ga zeker ook op zoek naar zo.n plekje voor haar
Probeer t ook maar op bokt wie weet

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:38

Afbeelding
Afbeelding

Vanmiddag weer even gechedderd
Dit is enkel van haar benen en rug :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:43

Heeft iemand nog ervaring met diarree ? Eventueel door de prascend sinds de prascend 1/2de pil heeft hij iets meer plattere mest maar nu staat hij op een nieuwe wei en is het echt diarree. Zou dit combinatie van beide zijn of meer door het gras ? Ze mogen nog niet op stal dus is even geen optie kan hem wel op een kalere weide zetten maar mag ook geen hooi bijvoeren dus :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:49

Ik denk dat het natte gras ook een grote rol speelt, ze krijgen zo natuurlijk wel enorm veel extra vocht binnen ook. Je geeft al een tijdje prascend toch?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:26

1 maand ongeveer

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:13

Kan inderdaad van de Prascend zijn. Heeft mijn dierenarts al eens bevestigd.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:20

cynthiar schreef:
Kan inderdaad van de Prascend zijn. Heeft mijn dierenarts al eens bevestigd.

Mijn da zij dat het niet kon maar ik ben gestopt met prascend en dunne mest was over.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:36

Ben je gelijk met 1/2e begonnen?

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 06:00

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:55

Ik ben vanmorgen weer naar de kliniek geweest voor een test van mijn 2 cushies.
Dennis is heel stram op het moment, Juudje wat tam en bolletjes boven haar ogen. Ik ben benieuwd hoe hun waardes nu na 3 jaar zijn.