[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:58

keona schreef:
Sammyoo schreef:
Gisteren waren we met een van onze paarden bij Den Hoek, de holistische kliniek. Daar vertelde ik over mijn eczemer (als volgend jaar de desensibilsatie geen effect op de jeuk heeft, ga ik daar met Jones ook heen), en dat ik zo tevreden was over Derfen. Toen bleek dat ze Derfen ooit doorgemeten hadden en dat het behoorlijk belastend was voor de lever. Wat vervolgens dan ook weer jeuk veroorzaakt :=

derfen werkt wel en zo vaak hoef je het ook niet te smeren en ook maar dun en je hoeft maar kleine plekjes in te smeren.wat raden hun dan aan om te smeren en waarom was derfen dan belastend voor de lever.ik zou hier waqt meer over willen weten.

Wat een onzin bedenkt die man, dat mensen zijn praatjes nog geloven! Alles wat wel werkt is toevallig ook voor vullen van zijn eigen portemonnee?
Ik geloof in ieder geval niet in holistische artsen. Niet in wiggelroedes, antennes, pendels of andere wetenschappelijk niet bewezen vage meetmaterialen.
Ik geloof wel in de werkzaamheid van Derfen en in mijn eigen reguliere DA :D
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 29-09-12 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:58

Hmm ik ben ook wel eens benieuwd naar de uitleg van Sammyoo...
Mijn paard doet het juist prima met Derfen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:41

Wat een kulverhaal weer ... in principe is alles wat je in het lijf of op het lijf stopt/smeert 'belastend' voor de lever. Daar is dat orgaan ook voor: een grote reinigings- en afbraakfabriek ( en aanmaker van gal). Dat kleine beetje Derfen dat je op je paard smeert ( en dan is het nog maar de vraag in hoeverre uiteindelijk iets daarvan in de bloedbaan opgenomen wordt) zal heus de lever niet in de gordijnen jagen hoor. Niet meer of minder dan de middeltjes die Den Hoek zelf zal aanraden.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:56

Is niet negatief.

Zoveel paarden met een voedingsprobleem.
Echte knuttenallergie los je niet op met voeding.
Wel kan als er een voedingsprobleem is dat verbeteren, en kan je paard er veel beter tegen.
Helemaal weg met voeding lukt bij een echte knuttenallergie niet.

Daarnaast heeft jouw paard wel een deken op, dus dan kan je het nog nooit echt testen.
En ik vraag mij af waarom je paar blz terug aangeeft volgend jaar ook derfen te willen gebruiken?
Bij een paard die goed functioneert zoals jij aangeeft wat bij jouw paard het geval is, heb je in mijn ogen dat spul helemaal niet nodig.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:15

Jannepauli schreef:
Wat een kulverhaal weer ... in principe is alles wat je in het lijf of op het lijf stopt/smeert 'belastend' voor de lever. Daar is dat orgaan ook voor: een grote reinigings- en afbraakfabriek ( en aanmaker van gal). Dat kleine beetje Derfen dat je op je paard smeert ( en dan is het nog maar de vraag in hoeverre uiteindelijk iets daarvan in de bloedbaan opgenomen wordt) zal heus de lever niet in de gordijnen jagen hoor. Niet meer of minder dan de middeltjes die Den Hoek zelf zal aanraden.

_/-\o_

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:24

Wat een onzin bedenkt die man, dat mensen zijn praatjes nog geloven! Alles wat wel werkt is toevallig ook voor vullen van zijn eigen portemonnee?
Ik geloof in ieder geval [b]niet
in holistische artsen. Niet in wiggelroedes, antennes, pendels of andere wetenschappelijk niet bewezen vage meetmaterialen.
Ik geloof wel in de werkzaamheid van Derfen en in mijn eigen reguliere DA :D[/quote]
[/b]

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ben het helemaal met jou eens. Maar ieder moet gewoon doen en geloven wat hij/zij wil. Ik doe het in iedergeval niet.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:55

Citaat:
Zoveel paarden met een voedingsprobleem.
Echte knuttenallergie los je niet op met voeding.
Wel kan als er een voedingsprobleem is dat verbeteren, en kan je paard er veel beter tegen.
Helemaal weg met voeding lukt bij een echte knuttenallergie niet.

Dit is ook mijn ervaring; ik ben het dus helemaal eens met CS.
Ik heb/had 2 eczemers. De ene is van haar zomereczeem afgekomen door o.a. een ander voedingsbeleid. Dit noem ik dus achteraf geen "echte" eczemer.
Mijn andere paard is wel een echte eczemer; hij reageert allergisch op het eiwit van de culicoides. Absoluut niet op te lossen met wat dan ook. Ik ben jarenlang aan het proberen geweest. Ik kan de allergische reactie trouwens wel verergeren door verkeerde voeding, dat wel. Maar oplossen dus niet. De erfelijke component is hoogswaarschijnlijk aanwezig en dat DNA kan ik niet veranderen, ook niet door voeding.
Waar ik woon (Portugal) zijn er het hele jaar culicoides, dus het hele jaar jeuk. De zomer is nog het beste seizoen trouwens, dan heeft hij de minste jeuk (heet en droog weer).
Paardlief is onlangs verhuisd naar de bergen, op ruim 800 meter hoog in de hoop dat daar geen culicoides zijn. Tot nu toe gaat het heel goed, terwijl vorig jaar september hij helemaal gek werd van de jeuk, ondanks 24/24 RSIH!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:08

oef dat is zwaar zeg, het hele jaar door mugjes!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:18

Het hele jaar door moet vreselijk zijn...hier ligt het deken weer klaar gewassen, nu nog veel herstelwerk en we zijn weer klaar voor volgende lente :)

Ze schuurt momenteel alleen der achterhand, het deken is al enkele weken uit omdat het zo enorm beschadigd was...heb het risico genomen en dat viel redelijk mee.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:53

Saros heeft vandaag voor het eerst zijn exceemdeken op... hopelijk hoeft het niet meer zo vaak dit jaar, maar zo kan hij er vast even aan wennen voor volgend jaar. Gelukkig maakt het hem geen zak uit wat je doet. De rest van de paarden waren meer onder de indruk dan hijzelf (maar ja, wat wil je ook als er ineens een spook in een andere wei staat).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch wel schattig zo. Het is maatje 115.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:02

Ik lees hier niet zo heel vaak meer mee. Maar toevallig deze pagina wel weer. Ik wilde even kwijt dat Eric Laarakker van praktijk Den Hoek in basis ook gewoon regulier dierenarts is. Het is dus niet alleen 'hocus pocus'. Deze man heeft een hele degelijke achtergrond. Naast de reguliere veterinaire studie heeft hij zich verdiept in alternatieven. Dat lijkt mij alleen maar positief.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:23

Malenka schreef:
Ik lees hier niet zo heel vaak meer mee. Maar toevallig deze pagina wel weer. Ik wilde even kwijt dat Eric Laarakker van praktijk Den Hoek in basis ook gewoon regulier dierenarts is. Het is dus niet alleen 'hocus pocus'. Deze man heeft een hele degelijke achtergrond. Naast de reguliere veterinaire studie heeft hij zich verdiept in alternatieven. Dat lijkt mij alleen maar positief.

Jammer dat hij het hele reguliere achterwege laat en zich toe heeft gelegd op het handig en commercieel inspelen op problemen bij mensen die zich geen raad meer weten en aan die laatste strohalm bereid zijn handenvol geld uit te geven.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:00

opisop_shop schreef:
oef dat is zwaar zeg, het hele jaar door mugjes!

Het is echt zwaar waardeloos voor mijn paard, hoewel hij met de deken absoluut geen probleem heeft. Hij heeft dus praktisch altijd een deken op (ik heb 3 RSIH en nog 2 buikflappen van de Boett). In de zomermaanden kan de deken in elk geval overdag af, dat is mooi meegenomen. Maar dag en nacht helemaal bloot, dat gaat dus niet.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:36

Hij is studie genoot van mijn vriendin geweest die ook DA is. Dus ik weet wel uit betrouwbare bron hoe hij is. Ik vind het juist heeeel erg jammer dat hij zich onvoldoende bezig houdt met het reguliere. Helaas is er aan kwakzalverij meer te verdienen. Mensen geven liever geld uit aan bakerpraatjes dan aan hun reguliere DA. Maar uiteindelijk komen ze bedrogen uit.
Dit is ook laatste wat ik erover zeg :-D iedereen zijn of haar eigen keuze.

Wat een ontzettend leuk dekentje voor die shet! Past ook mooi.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:49

gemske: wat een mooie deken, wat is dat voor merk? zo schattig die kleine maat.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:59

Gemske, ik ben ook wel benieuwd naar je deken. Luna is even groot en heeft haar huidige dekens toch echt wel aardig gesloopt, hopelijk houden ze het nog een paar weken vol.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:03

Ik heb de deken van http://www.dinkyrugs.co.uk (ik woon in Engeland).
Ik heb geen ervaring met dekens, maar hij ziet er redelijk stevig uit en past prima. Saros leek er ook blij mee :)
Dit is een maat 3'9", dat komt volgens mij overeen met 115cm onderlengte. Maar ze hebben deze vanaf 2'9", dat is 85 cm. Heb er 49 pond voor betaald incl verzenden, is ongeveer 60 euro.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:16

Ik heb ook heel erg goede ervaringen met Den Hoek, we waren er niet voor niks met een van onze paarden.
Met mijn eczemer ben ik er nog niet geweest, eerst afwachten wat het desensibiliseren van de reguliere dierenarts oplevert. Hoe het met Derfen en de leverbelasting zat heb ik verder niet over doorgevraagd. We waren er voor een ander paard. Ik heb ook niet gevraagd wat zij adviseren. Dan zullen ze toch eerst het paard willen zien en dan gaat het om het totaalpaketje.
Ik heb vandaag wel iets anders tegen de jeuk gekocht (ik vind Derfen zo smerig in de witte manen van Jones en ondanks zijn RSIH schuurt hij nu heel erg zijn manen), TKC 97, iemand ervaring mee?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:35

Ik heb dat desensibiliseren een aantal jaren terug ook gedaan, dat ging via een kliniek in Belgie. Dat moest toen via de DA gaan omdat ze die spullen alleen aan dierenartsen leverden. We hebben het 2 seizoenen gedaan en ik merkte wel degelijk verschil. Eigenlijk nog steeds wel. Mijn paard heeft echt extreem exceem over heel haar lichaam en sinds het desensibiliseren is het wel minder en heeft ze eigenlijk vooral jeuk op haar hoofd en hals en verder een stuk minder. Helaas wilde mijn DA er niet meer aan mee doen omdat het bij de andere proefpaarden niet hielp.
Maar toch heb ik altijd nog het idee dat het wel eens de oplossing zou kunnen zijn. Alleen moet je het dan wel een aantal jaren volhouden en niet na 1 of 2 seizoenen stoppen.
Mijn paard is nu al heel oud en heeft al aan zoveel experimenten meegedaan dat ik er nu niet meer aan begin maar mocht ik een jonge zware excemer hebben dan zou ik het toch nog wel een keer willen proberen maar dan wel minimaal 3-4 seizoenen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:40

Gemske, natuurlijk sneu voor hem, maar stiekem staat de deken ook wel een beetje schattig bij hem! ;)

Ook hier nog volop muggen, mijn merrie zat vandaag weer onder de bulten waar vocht uitkomt .... Dus weer jeuk, ze heeft wel een deken op, maar ze steken nu gewoon op haar bovenbenen en onderkaak! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:42

flint zen manen na een zomertje ZE
Afbeelding
vind het nog meevallen, zijn moeder was VEEL erger en die droeg dan een deken :o flint krijgt natuurlijk ook een deken ;)

vorig jaar had hij dit nog:
Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:21

Arme Flint. Misschien de manen er helemaal afscheren? Dan kan je de manenkam goed insmeren. En als de manen weer gaan groeien, gaan ze zo leuk rechtop staan.

Aisie, wij zijn in februari begonnen met desensibiliseren. Het is dus nog afwachten of het gaat helpen. Het wordt door de verzekering vergoed. Heb jij het een half jaar gedaan, of twee 'jeuk'seizoenen.

Wat ik raar vind is dat de jeuk lijkt te verspringen. Het begon dit seizoen bij zijn liezen / buik, vervolgens werd dat minder en had hij heel erg veel jeuk aan hoofd en oren. Nu komt het haar weer terug op zijn hoofd en heeft hij heel erg veel jeuk aan zijn manen en een beetje aan zijn staart.
Is dat bij jullie paarden ook?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:41

Ik hoop dat jullie mij wat info kunnen geven.

Ik ben met mijn haflinger een maandje terug verhuisd naar een andere stalling. Na een week of 2 begon hij te schuren. En heeft echt jeuk, dat merk ik als ik hem aan het poesten ben. Zijn brok is hetzelfde gebleven alleen ander hooi. Verder heeft hij een liksteen maar dezelfde als hij al op de vorige stalling had.
Hij staat niet op de wei maar staat in de paddock. Omdat hij al gevoelig is voor eiwitten. Toen hij een jaar of 2 was kreeg hij die teveel binnen en ging toen ook erg schuren. Toen van de wei gehaald en voer aangepast en dat ging verder heel goed.
Wat ik wel zie dat er vliegjes zijn. Meer als op de vorige stal maar hier staat veel mais omheen en op de vorige stal niet.
Het schuren lijkt steeds erger te worden, zou hij toch nu ZE aan het ontwikkelen zijn of kan het stress zijn omdat hij verhuisd is ?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:57

Ik vind het wel als zomereczeem klinken. Waarom ben je van stal verhuisd?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 09:02

Omdat de stal te koop staat, en ik nu een stal kon krijgen op nog geen 5 minuten fietsen. Nooit verwacht dat hij zou gaan schuren. Ik ben er zelf wel bang voor dat het ZE is.