Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:13

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:14

Als ik bokt moet geloven is het in heel nederland al ja.. beetje overdreven

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:14

@Dubbeldun. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar voorheen waren er niet echt aanwijzingen dat het naar Brabant zou komen. Voor zover ik weet zijn we ook de enige stal in de wijde omtrek die uberhaupt maatregelen nemen. Dus ik ben er wel heel blij mee. Persoonlijk denk ik ook dat het sluiten van een stal op dit moment het minste is wat gedaan kan worden, ook is het misschien laat zoals jij zegt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:15

Teddy321 schreef:
[....Zeker zolang men nog niet weet welke besmettingen gaan volgen. Nu ging het ook ineens van de ene naar de andere kant van het land.

Dat is behoorlijk logisch als je weet dat dat bewuste paard op een kliniek gestaan heeft die midden in het gebied ligt. Nu men op de kliniek(en) weet dat het heerst worden paarden met koorts apart gehouden, maar bij de eerste gevallen was die noodzaak nog onbekend.

rowo

marjolein_el schreef:
Als ik bokt moet geloven is het in heel nederland al ja.. beetje overdreven

Nou idd. En ik heb zo het idee dat als er geroepen wordt dat er ergens rhino is (ongeacht welke variant) men meteen aan de neurologische variant denk en dus paarden dood gaan. Ik wordt er soms haast moe van :+

xNK

Ik kom even binnenvallen hoor, maar mijn pony hoest als hij rent, nu vroeg ik mij af, bij het Rhinovirus hoesten ze toch de hele dag door?

DiantaM

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:16

Haha ik verbaas me ernstig over al die paniek.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:17

Gamblex17 schreef:
Op het nieuws hoorde ik dat het virus wel blijft in het lichaam
en zodra het paard een lage weerstand krijgt dat het weer komt .

Is dat zo ?

Dat klopt,rhino is een herpes virus,als je dat eenmaal hebt word het opgeslagen in je lichaam.Bij een lage weerstand kan het uitbreken.Eenmaal besmet met Herpes is voor altijd 'besmet'.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:18

Citaat:
Als een paard eenmaal EHV-drager is, blijft het zijn leven lang het virus bij zich houden. Dit houdt in dat het virus plotseling weer actief kan worden en dan ziekteverschijnselen kan veroorzaken. Ook kan
het paard weer virus uitscheiden en daarbij paarden in zijn omgeving besmetten. Deze ‘stille dragers’, die de ziekte verspreiden zonder zelf verschijnselen te vertonen, kunnen een gevaar vormen voor onbeschermde paarden.
Als dit ook geldt voor de EHV-1 variant dan zouden alle paarden die overleven de rest van hun leven in quarantaine gehouden moeten worden. En zolang dit dus niet gebeurd blijft het virus de kop op steken.
Logisch dat er met deze variant aan ruimen gedacht wordt, dat het verkeerd valt bij de eigenaren is ook logisch ;(

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:19

DubbelDun schreef:
Teddy321 schreef:
[....Zeker zolang men nog niet weet welke besmettingen gaan volgen. Nu ging het ook ineens van de ene naar de andere kant van het land.

Dat is behoorlijk logisch als je weet dat dat bewuste paard op een kliniek gestaan heeft die midden in het gebied ligt. Nu men op de kliniek(en) weet dat het heerst worden paarden met koorts apart gehouden, maar bij de eerste gevallen was die noodzaak nog onbekend.

Dat klopt, maar zolang men niet weet welke dieren er nog meer zijn besmet, vind ik deze maatregel zeker niet overdreven. Hij komt niet iedereen even goed uit, maar das heel wat anders.
Onze paarden komen gewoon buiten en lopen ook met elkaar in de les. Echter, het terrein zit hermetisch op slot voor degene die er niets te zoeken hebben en wij kunnen er niet te paard af zolang dit niet noodzakelijk is. Als het goed is, weet men binnen een week meer, en dat is toch niet zo onoverkomelijk?

Sjolvir

xNK en Frederike, Er zijn reden zat te bedenken zonder rhino waarom een paard hoest en snotter neusd sloom is etc.
Dus als je paard hoest beestje na laten kijken door dierenarts, want iets zal hij dan wel mankeren,
maar hoeft dus echt geen rhino te zijn.

Gamblex17

Oke dus toch

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:20

gohya schreef:
Gamblex17 schreef:
Op het nieuws hoorde ik dat het virus wel blijft in het lichaam
en zodra het paard een lage weerstand krijgt dat het weer komt .

Is dat zo ?

Dat klopt,rhino is een herpes virus,als je dat eenmaal hebt word het opgeslagen in je lichaam.Bij een lage weerstand kan het uitbreken.Eenmaal besmet met Herpes is voor altijd 'besmet'.

dus als ik goed begrijp is een genezen maar nog wel besmet dier kan dan ook een gezond dier besmetten met hoesten/briesen?
dan is het toch beter om z'n dier in te slapen, om verdere besmetting te voorkomen?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:22

DubbelDun schreef:
Teddy321 schreef:

maar als dat paard op die kliniek besmet is geraakt, dan kunnen ook andere paarden op die manier besmet zijn geraakt en waar zijn die nu / in welk gebied ?

DubbelFun

@xnina : dat heb je goed gezien MITS...het ook de EHV-1 variant betreft.

rowo

Mensen volgens mij zitten jullie mekaar gek te maken.

Om even weer de vergelijking met de mens erbij te halen; als iemand die wel eens een koortslip gehad heeft, dit op een moment niet heeft, besmet die ook geen anderen. En volgens mij geldt voor een paard hetzelfde!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:23

Je laat alle mensen die aids of een koortslip hebben toch ook niet afmaken?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:24

xnina schreef:
gohya schreef:

dus als ik goed begrijp is een genezen maar nog wel besmet dier kan dan ook een gezond dier besmetten met hoesten/briesen?
dan is het toch beter om z'n dier in te slapen, om verdere besmetting te voorkomen?

Weet je wel hoeveel paarden je dan moet laten inslapen?
Probeer je paard zo gezond mogelijk te houden,en veel buiten in de frisse lucht.
Zijn weerstand blijft dan prima en is hij beschermt tegen Herpes.

_Apple_

Mijn vriendin zou vandaag eigenlijk oefenparcours hebben, haar moeder wilde heen en zij ook alleen dat mocht niet van haar vader omdat er heel veel paarden staan in de omgeving waar die ook staat. Als die het krijgen zou, dan zou dat best wel eens gevolgen kunnen hebben voor de rest. Maar, ze had er blijkbaar ruzie over gehad (ze woont naast mij en ik was net aan het rijden waar je hun kunt horen) en toen hoorde ik ze zeggen 'Die mensen die zeggen dat je het beste niet je paard\ pony kunt vervoeren, hebben echt geen verstand. Snappen ze dan niet dat sommigen willen oefenen voor parcoursen?' toen dacht ik wel even 'Sorry, maar je pony gaat toch vóór wedstrijdjes?!'
Een ander vriendinnetje die in hetzelfde dorp woont is wel heen gegaan, ze zei dat er heel weinig waren en dat ze niet snapte waarom er maar zo weinig waren.

DubbelFun

Sassy4barrel schreef:
maar als dat paard op die kliniek besmet is geraakt, dan kunnen ook andere paarden op die manier besmet zijn geraakt en waar zijn die nu / in welk gebied ?

Dat kan maar zo en de kliniek kennende zullen die er alles aan doen om dat te communiceren naar de eigenaren van die paarden. En aangezien dit een kliniek is met landelijke bekendheid zullen ze hun naam ook niet zomaar te grabbel gooien door er niet proffessioneel mee om te gaan.

lillytjuh

o0loveFly0o schreef:
@Dubbeldun. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar voorheen waren er niet echt aanwijzingen dat het naar Brabant zou komen. Voor zover ik weet zijn we ook de enige stal in de wijde omtrek die uberhaupt maatregelen nemen. Dus ik ben er wel heel blij mee. Persoonlijk denk ik ook dat het sluiten van een stal op dit moment het minste is wat gedaan kan worden, ook is het misschien laat zoals jij zegt.

Ligt er aan waar in brabant je zit.........
Ik heb nog niets van andere stallen uit de omgeving vernomen van een besmetting of wat dan ook. Moet alleen nog even de hoefsmit bellen over wat hij wil want ik vind dat ik het mijn paard niet aan kan doen om te lang met te lange hoeven te lopen. Ik maak me er gewoon niet te druk over, zolang mijn stalgenoten zich ook aan de regels houden is er tot op heden nog geen reden tot paniek.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:25

rowo schreef:
Mensen volgens mij zitten jullie mekaar gek te maken.

Om even weer de vergelijking met de mens erbij te halen; als iemand die wel eens een koortslip gehad heeft, dit op een moment niet heeft, besmet die ook geen anderen. En volgens mij geldt voor een paard hetzelfde!

Klopt wat je zegt,als drager van het herpes virus besmet je alleen een ander als het virus is uit gebroken.
Niet als je alleen maar het virus bij je draagt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:25

gr_roos schreef:
Je laat alle mensen die aids of een koortslip hebben toch ook niet afmaken?

dat is wel heel wat anders ! als ik koortslip hebt, moet ik ook niet thuis blijven en kan ik gewoon naast mn vriendinnen lopen zonder hun te besmetten hooor ...

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:26

Ik heb ook een paar vriendinnetjes die willen spelen en die hebben ook eigen pony's, maar die wonen ergens anders dan waar ik woon.
Is het dan wel verstandig om met ze te spelen? Want de wei is heel erg dichtbij de trampoline etc. en daar zijn we toch het meeste. En de meesten kunnen het niet laten om ze te aaien.

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:27

xnina schreef:

Besmetting vindt alleen plaats als het paard ziek is heb ik gelezen. Een genezen paard draag het virus, maar brengt het virus niet over omdat het niet actief is.