[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MenteamJoey

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:45

Omdat de kans dat het er veel beter van wordt minimaal was.. Dan probeer je liever de mogelijkheden die er nog zijn zonder direct de Prednison te gebruiken en moet zeggen dat het nu gelukkig goed gaat!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:04

Ik zou ook geen prednison geven. Zelfs de veearts in Emmeloord vorige week zou dat als laatste middel geven bij een flink luchtwegprobleem.

Prednison helpt ook slechts tijdelijk en er zijn risico's aan verbonden. ( heb het overigen zelf jaren meerdere keren gebruikt, in 2006 voor het laatst en er zijn dingen die niet meer goed komen )

Wat je al goed doet, is het management, maar je kan nog even een stap verder kijken. Het is inmiddels ook wel bekend dat de darmflora echt heel belangrijk is en je die ook op orde moet zien te krijgen.
Dus voldoende goed ruwvoer, inderdaad 24/7 vrij bewegen en geen hardvoer.

Onze paarden hebben alle standaard medicijnen gehad en ook veeartsen zeggen als niks werkt; paard is dampig of breng hem maar naar Utrecht, de dampbox.

Zodoende hebben wij al jaren een vernevelaar en als mn oude ruin ook maar begint, vernevelen we en dat helpt iedere keer weer om hem een tijd te helpen. Het werkt echt zichtbaar en komt dan ook veel vrij na enkele dagen.

Onze andere, jonge ruin had al luchtwegproblemen en veel medicijnen gehad ook. Die staat nu even een tijd op Equisana stables voor zouttherapie. Dat is anders dan vernevelen.
Maar hij zal ook moeten herstellen van alle medicatie. Dat zien we nu wel duidelijk.

Onze eerste prioriteit is wel het paard moet schoon, maar daarna weerstand optimaal houden en nieuwe irritaties en dergelijke voorkomen. Ik ondersteun liever met kruiden dan elke keer medicatie.

En ik hoor mensen zeggen; het is duur. Maar als ik kijk naar de veearts rekeningen en medicatie, is een vernevel apparaat of de 10 dagen zouttherapie echt niet duur.

MenteamJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:16

@superpony Welke vernevelaar hebben jullie?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 00:22

MenteamJoey schreef:
@superpony Welke vernevelaar hebben jullie?

Ik heb hem overgenomen en weet het merk niet. Los kastje met slang eraan, dan reservoir en die gaat op tuut naar masker. Ik heb masker vervangen door een graasmasker die dichtgeplakt is.

Als ik alles van tevoren had geweten, hadden we de flexineb gekozen, maar leek toen duur.

Als je 1 paard hebt met eerste maal luchtwegproblemen, zou ik eerder voor de zouttherapie kiezen.

Bij terugkerende problemen is een eigen vernevelaar wel fijn. Kan ook tussen de therapieen door. Maar je kan wel voorkomen dat je veel medicijnen moet gebruiken.

MenteamJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:51

Ikzelf heb een Flexineb (Aangeschaft voor een pony met voorhoofdsholte ontsteking) en het was voor mij het aanschaffen zeker waard. Hebben eerst ook geprobeerd om het met zouttherapie te verlichten of misschien op te lossen, maar helaas was hij hier al te ziek voor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:57

MenteamJoey schreef:
Ikzelf heb een Flexineb (Aangeschaft voor een pony met voorhoofdsholte ontsteking) en het was voor mij het aanschaffen zeker waard. Hebben eerst ook geprobeerd om het met zouttherapie te verlichten of misschien op te lossen, maar helaas was hij hier al te ziek voor.

Als zouttherapie niet werkt, werkt de flexineb toch ook niet? Is niet hetzelfde, maar komt wel dichtbij elkaar in de buurt.

Bij de normale luchtwegproblemen krijgen we alles goed los met de vernevelaar. Maar onze jonge ruin is een slechter geval en dan is het toch een combinatie van behandelingen die het moeten gaan doen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:48

superpony schreef:
MenteamJoey schreef:

Als zouttherapie niet werkt, werkt de flexineb toch ook niet?
Is niet hetzelfde, maar komt wel dichtbij elkaar in de buurt.

Bij de normale luchtwegproblemen krijgen we alles goed los met de vernevelaar. Maar onze jonge ruin is een slechter geval en dan is het toch een combinatie van behandelingen die het moeten gaan doen.

Ben ik niet met je eens. Het ene werkt met droog zout en het andere met nat zout.
Met name over vernevelen is al veel meer onderzoek gedaan met de werking hiervan. En de werking staat ook nog eens haaks op de droogzouttherapie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:54

Wij hebben inmiddels met beide ervaring en dus ook van beide het effect gezien.

In de humane wereld is het al heel bekend en sowieso weten we al heel lang de werking van zout in het algemeen. Het gebruik van zout is al ouder dan de flexineb en zouttherapie. Het komt ook echt niet net uit de lucht vallen.

De werking staat zeker niet haaks op elkaar.

MenteamJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:00

superpony schreef:
MenteamJoey schreef:

Als zouttherapie niet werkt, werkt de flexineb toch ook niet? Is niet hetzelfde, maar komt wel dichtbij elkaar in de buurt.

Hier ben ik het inderdaad ook niet mee eens.. In de Flexineb kunnen zoveel soorten verneveld worden, waaronder ook medicatie.. Dit kan bij de zouttherapie niet.
De zouttherapie hebben wij als goed ervaren, maar de Flexineb heeft net een stapje meer gedaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:54

Maar daat ging het niet om. Het gaat om het verschil tussen de vernevelaar en zouttherapie. Dan hebben we het even uitsluitend over zout.
Waar het bijv ook mogelijk is vooraf iets toe te dienen en daarna de zouttherapie of verneveling te doen. Ik heb bijv wel met balsamic air verneveld, maar vond het geen meerwaarde op zout. Wat weleens wil werken is eerst iets van een slijmoplosser en of wandelen en dan vernevelen of de zout, waar je voor kiest.

Maar puur de werking van zout is al veel langer bekend en in meerdere vormen en toepassingen. Dat het nu wat actueler is, is mooi.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:45

Ik heb geen puf om de discussie verder aan te gaan. Bottomline is mijn mening dat ik het niet met je eens ben op deze reactie:
“Als zouttherapie niet werkt, werkt de flexineb toch ook niet?”

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:59

Tja, daar kan ik niks aan doen.

Maar al die onderzoekjes en vage figuren die van alles beweren, weten nog lang niet alles. Onderzoeken kun je zo doen en zo brengen dat het 1 positiever of beter lijkt dan het ander.

Wij hebben met beiden ervaring. Niet alleen onze eigen paarden, maar ook mensen om ons heen hebben zowel de flexineb, als de zouttherapie gedaan en ook de standaard medicatie gebruikt.

Of iets werkt hangt soms van meer zaken af. Maar zout is echt al heel oud, ook humaan. Zowel bij luchtwegen als huid.

Voor mensen die het niet geloven raad ik aan om te gaan kijken. Vraag Utrecht naar de ervaringen met hun zoutbox, bel de sportpaardenarts met hun ervaringen met de flexineb en vraag equisana naar de ervaringen met de zoutbox.

Het is niet voor niks dat veeartsen zelf na het standaard riedeltje aan medicijnen de zouttherapie of flexineb aanraden.
En wij hebben nu inmiddels daar 5 verschillende veeartsen over gehoord en gesproken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:50

Je begrijpt dat je nu een discussie met jezelf voert over het wel of niet werken van zouttherapie? :D
Ik ben juist degene die tegen jou zei als de ene zouttherapie niet werkt (droog), kan de andere nog wel werken (nat).
Kennelijk zijn we het met elkaar eens ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:13

Er was toevallig gister op tv een item over zout therapie voor mensen. Artsen zijn er sceptisch over aangezien de sterkte van het zout wat men moet inhaleren heel hoog moet zijn. Zout therapie kan verlichting geven maar dat is maar voor even en te duur om meerdere keren per jaar een kuur van minstens 10 dagen te doen en je paard dus ook elders te moeten onder brengen. Dat is nog best een dure grap ook. Zout doet enkel het slijm los maken. Paard moet dus ook bewegen daarna en het uit kunnen hoesten.

Zout oplossing vernevelen met een Flexineb is in mijn ogen dan ook effectiever bij een CHRONISCH patiënt. Je kunt ten alle tijden en zelfs als het moet meerdere malen per dag vernevelen.

Daar komt bij ik zelf al jaren chronisch long problemen heb ( Bronchiectasieen ) en ervarings deskundig ben :D en dagelijks taai slijm moet weg hoesten dmv vernevelen met zout oplossing. Dit laat overigens geen infecties verdwijnen, was dat maar zo..... Daar slik ik AB voor
Het zout is dus puur en alleen om slijm los te krijgen en makkelijker op te hoesten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:50

Het is maar net welke weg iemand wil inslaan.

Zoutoplossing wordt bij neusverkoudheid bijv ook al heel lang gebruikt. En hoevaak zet je iemand met een wondje in een bakje met gekookt water en zout?

Mijn tante met psoriasis is gebaad bij zout zeewater of een badje met zeezout.

Zouttherapie kan op een stal, maar ze komen ook met de trailers. Ik vind het duur, maar niet duurder dan als ik de medicijnen bij elkaar optel. + wat het paard normaal 10 dagen thuis kost. Ze eten en mesten daar ook.
Waar onze ruin staat, wordt er gewoon netjes een tijdje gestapt na de therapie, dat hoort erbij. Thuis doen we dat ook altijd.

We weten ook dat bij chronische paarden steeds weer alle medicatie negatief effect heeft op de algehele gezondheid. Daarom is het wel echt belangrijk ze goed schoon te krijgen.
Ik doe dat liever met zout dan steeds weer ventipulmin, sputolysin, ab, prednison, cubarmix etc etc etc

Vrijwel alle veeartsen geven eerst het standaard rijtje en komen daarna pas met; probeer de dampbox of zouttherapie.

En er zijn nog steeds paarden die na 2 weken opknappen en bij wie het niet meer terugkomt. Hoe sneller je kan ingrijpen en alles goed aanpakt, hoe meer kans je hebt op volledig herstel.

De oorzaak weet men niet eens altijd. Wij hebben 2 paarden met problemen en hebben bal spoeling gehad, meerdere broncho's en een oorzaak vinden is lastig. Dus dan is een ab kuur ook niet altijd nuttig en dan ook zeker niet gewenst. Dat elke keer is echt een aanslag.

Ik heb zelf meerdere zware prednison kuren gehad en daar echt nog last van. Laatste was in 2006, daarna geopereerd, maar dat ik zoveel prednison heb geslikt, zal altijd zijn sporen nalaten. Net als alle andere heftige zooi en tientallen roesjes en 10 narcoses.

Ik wil klachtenvrij leven, maar het heeft allemaal sporen achtergelaten. Als mens kan je dat voor lief nemen en wat gas terugnemen of wat pijn accepteren, maar voor een dier is dat lastiger.

Tot nu toe kunnen wij met de vernevelaar voorkomen dat mn ruin weer aan medicijnen moet, dus het vernevelen werkt dan gewoon heel goed en maakt hem schoon waardoor hij een tijd minder last heeft.

Als een dier eenmaal blijft reageren, kan je ook niet alles meer voorkomen. Vogels en pollen kan je niet uit de lucht halen. Dan moet je ze op stal gaan zetten, maar ook daar zal er weer iets zijn waar ze dan op reageren.

Er zijn overigens wel mensen met longaandoeningen die kiezen voor zouttherapie en daar echt baad bij hebben. Al is het maar zodat ze minder medicijnen kunnen gebruiken, waar veel mensen ook last van hebben.
Mijn gehandicapte broer kon ook niet zelf zijn slijm kwijt en gebruikte dagelijks medicijnen, maar toen was dit nog niet zo bekend. Maar 25jr geleden bij 3 ernstige longontstekingen in het ziekenhuis, gebruikten zij ook al zout om hem schoon te krijgen.

De keus tussen medicijnen, preventief werken en management aanpassen is altijd lastig. We zijn er met meerdere mensen nu wel achter dat we nog lang niet alles weten. Zeker als 5 veeartsen ook geen oorzaak van hoesten kunnen vinden.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:52

Waar hebben jullie de flexineb gekocht?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:55

VvDB Nederland heet het geloof ik. Daar heb ik de mijne weg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:34

Ja wij ook

MenteamJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:14

Sportpaardenarts

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 07:29

Kan ik nog in dit topic binnenvallen? Het gaat op zich heel goed met mijn merrie nu ze op gras en terug in het werk staat, ze hoest ook niet, maar ze pompt soms uit het niets. Heel zachtjes, heel traag, de meest slow-motion luchtweg attack ooit. Dierenartsen worden er niet wijzer uit, kliniek vond geen slijm in de longen, er was niets kapot, x-rays gaven geen schade aan. Het is een mysterie. Osteo vind niets, kiné ook niet.

Zou zouttherapie ook in België komen? Ik ga alvast een mailtje sturen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:02

Wellicht ook een idee om je paard zijn ijzergehalte in het bloed te laten testen. Wanneer deze te laag is staan ze ook vaak te pompen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:31

Oh, daar heb ik nog niet van gehoord! Haar bloed is wel al drie/vier keer dit jaar getest geweest, zit dat normaal ook niet bij een bloedonderzoek in? Of moet je dat speciaal aanvragen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:38

Geen idee, ik had een paardje in training die een beetje mottig werd en zwaar stond te ademen in rust. Deze is toen bloed afgenomen en niet specifiek op ijzer dus denk dat dit er inderdaad bij in zit.
Hij had een te kort en ik wist ook niet dat het zware ademen daar een symptoom van was. We hebben hem op de Redcell gezet en het was opgelost.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:02

Oh, zalig! Heb er inderdaad ook reviews van gelezen en klinkt wel als mijn merrie. Voor de rest is ze volkomen gezond, breekt het kot af, maar dat "vonkje" ontbreekt. Ze heeft ook wel bloedwormen gehad een jaar of twee terug, waar we lang mee gesukkeld hebben. Ik heb net haar resultaten bekeken van de onderzoeken en ze heeft inderdaad overal een licht tekort op rode bloedcellen. Ik ga het meteen bestellen, dankjewel voor de tip! *\o/*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:05

Popstra schreef:
Geen idee, ik had een paardje in training die een beetje mottig werd en zwaar stond te ademen in rust. Deze is toen bloed afgenomen en niet specifiek op ijzer dus denk dat dit er inderdaad bij in zit.
Hij had een te kort en ik wist ook niet dat het zware ademen daar een symptoom van was. We hebben hem op de Redcell gezet en het was opgelost.

Dat klinkt wel heel logisch. Ik heb ijzer problemen en als alles zakt, ben ik heel snel buiten adem. Bij een hele lage waarde ooit bloedtransfusie gehad en daarna altijd ijzer infuus. Maar inmiddels voel ik het dus op tijd.
Het wordt bij een gewoon bloedonderzoek wel meegenomen. Want ijzer staat vaak in verhouding tot ontstekingen.