[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:30

Dat is mooi :-)

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:38

Mijn shet is in februari ernstig hoefbevangen geweest. Ze bleek ook insuline resistent te zijn. Haar voeding is aangepast. Geen gras, 100 gram metazoa en hooi. Ze is er gelukkig weer helemaal bovenop en ze staat weer voor de kar. De eerste winstpunten in de Z dressuur zijn gereden en in de M vaardigheid mag ze naar de hippiade. Ze krijgt ook glucobalance. Mijn vraag moet ze daar voor altijd mee doorgaan? De pot is bijna leeg en had zelf het idee dat we er wel mee kunnen stoppen. Misschien dan wel extra magnesium bijvoeren? Wat denken jullie?

TanteFlavie

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 09:58

Die extra magnesium geef ik enkel in "kritieke" periodes. Ik volg de manenkam erg goed op...
Paardje blijft altijd een dikke nek houden ;) maar hij loopt goed. De Gluco Balance is een ander verhaal. Ik geef dat vooral in het "grasseizoen" (strikte strookbegrazing) en in de winter bouw ik af. Dit om een soort gewenning tegen te gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:19

Even hier inspringen weer met een dillema/probleem. Onze tinker heeft al heel wat jaren IR en is al heel wat jaren stabiel daarin. Afgelopen droge zomer (en daardoor gestrest gras met veel fructaan) is daar opeens verandering in gekomen en is de boel volledig ontregeld geraakt. Een typisch IR model (dikke koker, mega schouders, een nek die twee keer dikker is dan zou moeten zijn, jeuk, plassen, opgeblazen en vocht vasthouden, volledig van zijn eten af, apathisch enz. Zelfs tot aan een beginnende leververvetting aan toe met ook al geel worden.

Terug naar een strak IR voer regime maakt de boel alleen maar erger lijkt. Nu is de pech dat hij zowiezo artrose heeft en daardoor kwa beweging wat moeilijker is. En blijkt sinds een paar weken dat hij PSSM heeft.

Hij was toen zo slecht en apatisch dat het bijna einde oefening was omdat het leven niet meer leuk voor hem was. Uit pure nood na overleg met de dierenarts hem op onbeperkt lang gras gezet als laatste poging in combinatie met lucerne. En hij gaat weer eten, wordt een stuk blijer, wil weer bewegen, vocht trekt weg, jeuk verdwijnt bijna helemaal, koker is dunner en hij loopt een heel stuk soepeler. Omdat hij nu weer wil bewegen kan ik heel langzaam dat weer opvoeren. Alleen was hij zo slecht dat een rondje stap door de bak al te veel was. Nu zitten we op een kwartier rustig draven, een klein stukje galop en tussendoor korte stukjes stappen. Daarna minstens 20 minuten wandelen op het harde. Op de dagen dat ik niet los longeer is het minstens 3 kwartier wandelen. Dit is het maximale dat nu voor hem haalbaar is maar zijn conditie wordt wel beter.

Alleen waar loop ik nu tegenaan. Door de grotere beweging in de bak met draven lopen zijn spronggewrichten vol door de artrose. Geen idee of dat ook weer wennen is omdat hij hele lang niets heeft kunnen doen. Maar het grootste dillema is zijn eten. Door het onbeperkte lange gras voelt hij zich heel wat beter en is weer vrolijk en stuiterd ook zelf weer door de wei. Maar dat is funest voor snel afvallen weer.

Alleen zetten we hem op een IR dieet met vooral hooi en nagenoeg geen gras gaat hij accuut van zijn eten af (ook hooi eet hij dan nagenoeg niet meer, en ook gras smaakt hem dan niet). Binnen twee dagen hebben we dan een hoopje ellende in de schuilstal hangen die stikt van de jeuk, een mega dikke koker en eigenlijk over de hele linie opgeblazen vocht vast houdt, gelig, apatisch, niet wil of kan bewegen. Met een hoge hartslag ook, kortom geen paardwaardig leven dan terwijl het voor zijn gewicht eigenlijk een must is.

Voor nu hebben we gekozen voor een dan maar dikker paard dat in ieder geval lol heeft en blij loopt te stuiteren en lekker in zijn vel zit. Alleen zouden we graag een andere mogelijkheid hebben. Wij komen er niet uit de dierenarts ook niet omdat er eigenlijk geen keus is. Heeft iemand hier nog een suggestie?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:25

Je kunt zijn dagelijkse quotum ruwvoer voor 20-25% vervangen door (uitgespoelde) bietenpulp. Misschien vind hij dat wel lekker? Meer advies op http://www.ecirhorse.org Daar staat ook een dieet. Hooi natmaken schijnt ook te helpen, dan is het wat zachter (en de meeste suikers zijn er uit) Overweeg eventueel (in samenspraak met DA) Probotica te geven. Sterkte

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:31

Als hij niet eet eet hij ook echt niet wat we er ook in willen duwen. Een twee happen en dat is het. Vandaar dat hij ook zo snel tegen een leververvetting aanloopt. Zelfs zijn meest favoriete graanvrije slobber waar ook bietenpulp inzit eet hij niet. Probiotica heeft hij al eens gehad maar viel hem niet goed, waarschijnlijk vanwege zijn allergien (oa granen maar nog meer dingen). Ook glucobalans mag hij daarom niet hebben.

Gespoeld hooi krijgt hij in principe toch al jaren vanwege longproblemen. Maar als hij geen hooi wil eten dan heeft gespoeld hooi aanbieden ook geen zin. Het enige dat hij wel eet en waarmee we hem het eerste zetje hebben kunnen geven is lucerne en witlofstronk. Zijn dieet heeft daar een aantal dagen alleen uit bestaan, daarna at hij in ieder geval weer gras.

Het lange gras is wel al meerdere malen gemaaid of opgegeten door koeien of schapen. Dat scheelt in ieder geval weer. Daarmee voelt hij zich weer paard en heeft weer lol maar ja niet goed voor de lijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:35

Tja - geen idee - ik probeerde maar wat :(

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:49

zou mijn pony ir kunnen hebben?

in de 2 jaar dat ik haar nu heb is wel heel wat afgevallen.
(veel of weinig rijden maakt niet heel vee uit)
wel heel veel in het voer veranderd. de vetophopingen bij de hals krijg ik maar niet weg

voor:

Afbeelding

nu:
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:56

Je Fjord is zeker nog wat te dik.
Of je paard dan IR heeft is niet te zeggen, daarvoor moet je bloedonderzoek laten uitvoeren.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:02

daar ben ik me ook bewust van, maar meer krijg ik er op dit moment helaas niet af. ze is al een maand of 2 stabiel qwa gewicht. alleen die vet ophopingen bij de manen kam en ook onder haar buik is echt niet weg te krijgen, en zoveel voer krijg ze niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:07

De vetophoping bij de manen is heel moeilijk weg te krijgen - de enige manier is om nog minder te gaan voeren maar dan moet je wel verstand van zaken hebben en zorgen dat het niet te ver doorschiet.
En véél meer bewegen ( duurtraining).

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:11

ze wordt 6x per week gereden (dressuur/springen/cross/buitenritten)
ze staat op dit moment 24/7 buiten
en ze krijgt 2x 1/4 diteetmix van subli
en verder krijgt ze hooi.

volgend voorjaar gaat ze een graasmasker krijgen,.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:05

hier voer ik nu pavo eplus met een schep magnesium poeder er over en een hand gedroogde brandnetels voor betere doorbloeding en betere afvoer van de afvalstoffen.
verder veel beweging en ze staat buiten 24/7

galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:15

Ik heb een paar vraagjes en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ;)
Ik heb een haflinger, die al snel dik werd en moeilijk op gewicht te houden was.
Wegens blessure was hij het voorjaar ook te dik, in het begin van het weideseizoen kreeg hij echt een extreem dikke en harde manen kam.. Hij had altijd wel een beetje een dikkere manenkam maar dit was echt extreem, zoiets had ik nog nooit gezien.
Paard van de wei afgehaald, op geweekt hooi gezet, om de suiker eruit te weken.
Hij is in die tussentijd ook behandeld door een holistische therapeut, suikers waren volgens haar veel te hoog. Tot mijn verbazing begon mijn paard nu wel goed af te vallen, manenkam werd ook weer soepeler. Manenkam nog wel wat dik, net zoals voorheen. Paard is goed afgevallen van de therapeut mocht ik de weidegang later weer opbouwen omdat alles in orde was. (even kort uitgelegd)Binnen een paar weken was paard hoef bevangen. Waardoor ik een cushing test heb laten doen, en hij blijkt dus ook cushing te hebben.

De dierenarts vond mijn paard niet het beeld geven van insuline resistentie, omdat hij nu wel goed afvalt en weinig vet etc vast houd. Maar toch heeft hij een dikkere manenkam, Hij is nog nooit eerder zo goed afgevallen als nu, op geweekt hooi. Hij had op het weiland ook erg last van jeuk in zijn manen, stond met eczeemdeken, vliegensprays en allerlei middeltjes en nog schuurde hij zijn halve manen eraf. Nu hij niet meer op het gras staat, staat hij zonder deken, zonder smeerseltjes en middeltjes en nauwelijks jeuk meer, manen beginnen eigenlijk weer te terug te groeien...dit had ik niet verwacht dat hij zonder deken kon staan. Is dit ook een kenmerk van IR? En er wordt ook weer gezegd dat als een paard cushing heeft de kans op IR heel groot is.

En als ik nu wil testen? hij krijgt op dit moment nauwelijks suikers, geeft dat geen ander beeld tijdens de uitslag?
Ik kan me voorstellen als een paard wel suikers heeft gegeten, de insuline ook meer stijgt?
Wat is jullie advies hierover?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 00:31

Ik zou zeggen bel je veearts en vraag het aan hem :)
Mijn tinker schuurt ook en dat komt door zijn IR maar hij schuurt niet al zijn manen eraf.
Staat je paard op koeiengras of op "paardengras"?
Mijn tinker stond op heel vet koeiengras en daardoor kreeg hij veel te veel suikers binnen wat resulteerde in een paard dat tegen de 900 kilo woog. Doordat hij dus IR positief is getest zijn we verhuisd naar een andere stal omdat hij dus eigenlijk bijna niet meer op de wei zou mogen. Nu staan we op een stal waar ze paarden gras hebben en nu kan hij 24/7 op de wei zonder dat hij dus moddervet word :)

galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:28

Wij hebben op stal alleen koeiengras, helaas... :(
Zo dat is wel echt een verschil voor jou paard. Dat is voor jou een goede keus geweest dus :D .
Ik heb ook het idee dat er maar weinig stallen zijn met echt paardengras, zeker hier in de randstad.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:36

Wat een interessant topic dit. Helaas.
Ik verdenk mijn paard er ook van insulineresistent te zijn, als ik de symptomen zo lees..
We zijn al 2 jaar aan het tobben maar komen er niet uit. Ik merk dat ze vanaf juli zo'n beetje ieder jaar weer een terugval heeft. Lusteloos, harde spieren, dikke manenkam, niet kunnen werken en gele slijmvliezen. 's winters gaat het beter; dan staat ze niet op het gras en krijgt ze alleen hooi.
Vorig jaar zomer is er een insulinetest gedaan, maar zoals ik nu lees dus niet goed. Ze is getest terwijl ze op de wei stond, niet echt betrouwbaar dus! Voor nu maar eens kijken of we dat opnieuw kunnen doen.

Wat ik me nu dus afvraag, zijn er mensen die in de sport rijden met hun insuline resistente paard? Is dat überhaupt mogelijk als ze insulineresistent zijn?

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:57

Ja hoor. Mijn shetlandpony is in februari ernstig hoefbevangen geweest en bleek toen ook insuline resistent te zijn. (Heb dat altijd al vermoed maar toen heb ik het ook laten testen). Ze loopt nu weer volop in de sport. Authentiek ringsteken, Z dressuur mennen en M vaardigheid. Zaterdag mogen we zelfs naar de hippiade

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:45

:wow: zo dan! Maar.. Wat voer jij dan als ik vragen mag? Ze hebben natuurlijk toch de nodige energie nodig..

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:16

100 gram metazoa en hooi. Ik dacht ook dat dat veel te weinig zou zijn. Vroeger voerde ik Powermix van havens en 4x zoveel. Maar ze doet het uitstekend.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:22

Ik kom hier ook even binnenvallen.

Mijn pony (19) is afgelopen dinsdag geprikt op IR en Cushing. Hij heeft het beide, volgens de VA extreem verhoogde waardes.

Cushing: 292 (ATCH)
Insuline: boven de 300 (mocht volgens de VA maar onder de 10 zijn)
(Ik heb verder geen verstand van de insuline waardes, ik zet neer wat ik doorgekregen heb)

Nu ben ik inmiddels Cushing expert omdat mijn andere paard het ook heeft. Helaas. Maar IR weet ik weinig van.

Symptomen:

-hoefbevangen
-dikke vetophopingen op manenkam, rug en achterwerk
-dikke koker
-rode urine (is niet te linken aan IR of cushing heb ik begrepen, maar de spieren zijn OK)

Ik ben benieuwd wat jullie voeren. Ik ben vorig jaar september gestart met Metazoa en daar is hij al super op verbeterd (vooral de vetophopingen zijn verminderd) maar geef verder niks, hooi uitgezonderd, bij.
Zijn er bijvoorbeeld supplementen?

Hebben jullie nog aanvullende tips voor me?

[edit] Ik heb net de OP doorgelezen en daar wel het eea uitgehaald. Echter is dat niet echt meer recent, dus ik hoor het graag hoe het er nu voor staat [/edit]

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:16

Je zou glucobalance kunnen bijgeven

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:46

_Margarita_ schreef:
100 gram metazoa en hooi. Ik dacht ook dat dat veel te weinig zou zijn. Vroeger voerde ik Powermix van havens en 4x zoveel. Maar ze doet het uitstekend.

Klinkt goed! Ik voer al metazoa en merkte vorig jaar januari dat ze superfit was en het werk goed volhield..
Jammer genoeg wordt het naarmate het jaar vordert iedere keer minder.. Hopelijk doet GB wat voor ons hierin

Maar fijn om te horen dat het dus toch gewoon kan, de sport in zonder kilo's krachtvoer :)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:42

_Margarita_ schreef:
Je zou glucobalance kunnen bijgeven

Ik heb even gegoogled en lees er goede dingen over. Nu zie ik in dit topic dat het niet constant gegeven hoeft te worden. Hoe zit dat precies?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:21

Wat geven jullie je paard als beloning? In plaats van een snoepje?