[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:08

Lavendel wordt gebruikt om zeep, parfums en cosmetica e.d. de bekende geur te geven. Overigens gebruik ik geen lavendel, puur omdat het zo lekker ruikt en dat zullen die vliegmonsters ook wel vinden. Al zeggen ze juist dat lavendel vliegen weert, maar ik ben daar niet zo zeker van.

Lavendel heeft ook een rustgevende en kalmerende werking, maar of dat alleen bij inhalatie is of ook bij toepassing direct op de huid weet ik niet.
Ik ken lavendel alleen zoals die als aromatherapie gebruikt wordt (dus inhalatie)

Edit: lees net dat lavendel op d ehuid gebruikt wordt vanwege de ontsmettende en verzachtende werking.

mienemuis

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:23

Ja, precies, ik gebruik het zelf thuis als ontspannend luchtje in allerlei toepassingen omdat ik vaak slecht slaap, maar die apotheker was er een beetje huiverig voor om het op een eczeemhuid te smeren en toch lees je dat veel mensen het hier gebruiken, dacht wellicht toch een puntje..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:26

zolang je etherische olie gebruikt
en deze voldoende verdunt is er niets aan de hand
maar het is altijd wenselijk om olien te verdunnen omdat de meeste te heftig zijn voor puur gebruik
en eventuele gevoelige reacties in de gaten houd

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:29

Ik gebruik lavendel maar dan wel heel erg verdund.
Op een flesje van 100 ml olie zitten 20 druppels lavendel.
Ik heb er veel over gelezen, en kan met niet voorstellen dat het kwaad kan.
Ik houd de manenkam goed in de gaten, maar tot nu toe ziet het er erg rustig uit.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:36

Mijn Friesje heeft er ook last van :(
Kan het gelukkig tot nu toe onder controle houden, ze heeft een eczeemdeken op en ik smeer dagelijks haar manen, staart en buik in met Efrata. Vind dat spul eigenlijk heel goed werken!!
Verder spuit ik haar in met een eigengemaakte vliegenspray (oa met knoflook, hertshoorn) en dat werkt ook wel redelijk goed.
Wassen doe ik het liefst niet te veel, maar als ik haar was dan gebruik ik tea tree shampoo.
Voor het seizoen heb ik haar een drainage compositum kuur gegeven. Nu geef ik niks door het voer.

Lavendelolie kan ik niet gebruiken, daar ben ik zelf hardstikke allergiesch voor: krijg niesbuien en overal jeuk en uitslag ;)

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:51

Oke, goed verdund kan het dus geen kwaad. Tja, omdat ik zelf dan af en toe eczeem heb en wanneer het zich dan uit, kan ik echt niet tegen producten op olie basis.
Aangezien je toch blijft zoeken naar een middel wat voor jou dier werkt, las ik hier over lavendel olie, tot die apotheker dus wat zei.. Nou ja, laten we gewoon hopen dat het rustig blijft!
Had het tea tree vaseline mengsel ook geprobeerd, maar dat werkte bij Saar dus helemaal niet, blijft toch echt zo dat het bij de 1 wel werkt en de ander niet, helaas!
Dank aan jullie iig voor het commentaar!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:07

ben bang dat ik me hier ook ga melden:

Jullie ervaring met zomereczeem??

ik denk ik inmiddels helaas wel, valan heeft mega jeuk aan staart, manen maantop en onder dr buik, hoopte eerst dat t schimmel was dus ben met de imaverol in de weer geweest, maar arm dier blijft heeel veel jeuk houden!!!!

Jullie nog tips?? Ga maar een dekentje kopen denk ik (maar de welke, je wordt er mee dood gegooid, prijzen zijn heel erg verschillend maar weet echt niet goed welke ik moet nemen, ik vind de echte boett toch echt te duur!!!)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:24

Ik heb zelf de eczeemdeken van Epplejeck. Sluit goed aan en de buikflap kun je verstellen. Bij Blomke zit ie zo ver mogelijk naar achter ivm jeuk bij de navel.
Heb een reserve deken van Equi theme, is eigenlijk dezelfde deken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:36

Sorry ik kom even een soort van spammen, ik ben met een test bezig met GladiatorPLUS en hier zijn al wat voorlopige resultaten:

[VS] gladiator test op bokt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:12

Had dat gladiator topic nog nooit gezien....
Mindfields, waarom maar 5 testpaarden? Da's wel heeeel erg weinig??

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:20

hier ook een bokker met 2 paarden met zomerexceem, ga van de week 2 exceem dekens halen aangezien ze al niet eens meer bij elkaar kunnen staat want dan bijten ze elkaar open.
en die tip van die uierzalf ga ik ook maar eens proberen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:06

Kinke schreef:

ja dat is inderdaad erg weinig,maar misschien heeft het te maken met de prijs die het product kost?
is niet echt goedkoop

ik had laatst een mail gestuurd naar cavalesse?
ik wilde wel graag weten wat de vitamines in hun product zaten.
kreeg nu eindelijk mail terug en natuurlijk met een ontwijkend antwoord.
zooo jammer..
maar goed, komt er eigenlijk op neer dat er vitamientjes iniztten en de belangrijkste nicotinamide is en die blokkeert de afgifte van histamine wat de jeuk veroorzaakt..

nou ja wie weet is het iets wat te proberen valt?

lot255

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:44

LadyDaily schreef:
Mijndes heeft de eerste schuur plekjes :(:)
EquiSooth
Iemand hier ervaring mee?

mijn haflinger heeft het al zo ongeveer 5 á 6 jaar denk ik. van alles uitgeprobeert nog niks helpt, ben nu een eczeem deken aan het uitproberen en kan je zeggen dat die knol er nu niet uitziet haha en de hele dag is na gezeten door de rest van de paarden :Y) wat ik wel klein beetje zielig vind, maar alsgoed is moet hij nu een stuk minder last krijgen dus heb hoop

ze zijn nu ook eindelijk met onderzoek bezig etc om een goed middel uit te vinden

maar heb je de veearts al laten kijken? want het hoeft geen ZE te zijn, hij kan ook alergisch zijn of schimmel hebben etc

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:19

Kinke schreef:

Hoi,

Ja inderdaad, maar ik betaal de flessen allemaal zelf die in deze test gebruikt worden, en dat zijn er drie per paard. Het middel is in Duitsland al uitgebreid getest met zeer goede resultaten. In Duitsland is het al een bewezen middel maar in Nederland kent bijna niemand het en daarom dat ik via Bokt 5 testpaarden uitgezocht heb om het hier meer bekendheid te kunnen geven aangezien het zoveel paarden al zo enorm helpt met zomereczeem, andere huidproblemen en een heleboel andere weerstandsproblemen of infecties/ontstekingen etc.

Dus dat is de reden :)

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:37

Weten jullie nog hoe die worm heet waar we het een aantal pagina's terug over gehad hebben? Ik kan het niet meer vinden. Het was een worm die jeuk veroorzaakt bij buik en benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:39

Kan ik me ook nog melden :o ?
Ik heb een 13jarige friese ruin met eczeem, en ook ik heb hippo ex-cema geprobeerd.
Maar bij mij helpt het dus gewoon NIET. ;(
Ik heb het vorig jaar zomer geprobeerd, maar helaas..
Aan het begin werd het beter, maar daarna leek het alleen maar te verslechteren.
Heb nu gelukkig wel allemaal spulletjes die de jeuk enigszins in bedwang houden :D

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:43

Goedemorgen dames ! Ik kom even binnenvliegen. Heb al een topic gemaakt maar werd daar niet veel wijzer van.
Mijn pony (new forest) heeft last van staart en manen exceem.
Ik ben van plan een exceemdeken aan te schaffen maar er zijn er tegenwoordig zo ontzettend veel dat ik niet kan beslissen.
hebben jullie tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:47

@ I_S_L ; Ik heb zelf nu drie soorten dekens, een Boett deken, een Rambo deken (ziet er niet uit, maar hij is wel heel erg goed!) en een Ivanhoe deken.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Rambo deken, er zitten bepaalde 'gaatjes' waar zijn oortjes doorheen kunnen dus kan de deken niet afzakken :Y)

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:55

bedoel je de sweet itch hoody?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:57

ja die ;)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:22

meld zich ook! ;)

Mijn Tinkerruin van net 4 jaar heeft ook eczeem. Nadat hij toen hij 2/2,5 jaar was en geruind is, is het begonnen.
Hij heeft wel qua dikte de helft van z'n manen weggeschuurd, maar nog steeds wel lange manen. Nooit een open plekje ontdekt gelukkig. Ook niet bij z'n staart.
Moet ik zeggen dat ik er vrij snel bij was met een Pagony eczeemdeken en later ook de kap.

Nu las ik meer en meer over de Rambo Sweet Itch en ook over dat veel paarden jeuk hebben/schuren op de plek waar de eczeemdeken bovenaan bij de hals overgaat in het elastieken gedeelte. Daar heb ik nu een halster, om de deken EN kap op z'n plaats te houden, anders schuurt Shathu het allemaal zo af.
Op die plek lijkt het hem wel te irriteren/jeuken.
Van de eczeemdeken heeft hij nu een 195 en die zit mooi ruim.
Hebben jullie enig idee welke maat Rambo Sweet Itch ik dan nodig zal hebben?? (groter, kleiner of zelfde?!?!)

En wat ik me al een tijdje afvraag...de dingen die gezegd worden over "voer".
Waar moet je aan denken qua voer om te geven????????

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:28

is de pagony eczema van divoza een goeie deken? iemand evaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:34

@ willemlover: Ik heb die ook gehad, hij scheurde bij mij wel vrij snel..
@IndianaJones: Eigenlijk mogen eczeempaarden geen suikers, en biks is ook niet echt bepaald goed. Ken je dat boekje van Nicolette Hebing? daar staat heel veel info in over voer!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:35

I_S_L schreef:
Goedemorgen dames ! Ik kom even binnenvliegen. Heb al een topic gemaakt maar werd daar niet veel wijzer van.
Mijn pony (new forest) heeft last van staart en manen exceem.
Ik ben van plan een exceemdeken aan te schaffen maar er zijn er tegenwoordig zo ontzettend veel dat ik niet kan beslissen.
hebben jullie tips?

Ik raad je zelf de Rambo Sweet Itch Hoody ook aan.
Tot nu toe heeft die van mij nog niet geschuurt en het
deken sluit mooi aan en verschuift niet! :D
Hij heeft inderdaad ook flappen voor z'n oren zodat je
geen halster aanhoeft en het risico van zichzelf ophangen
aan het halster kleiner word. Alhoewel de oren van mijn haf
er wel vaak uitfloepen! Heb nog een foto van mijn
monster in dr pyjama. :+

Afbeelding

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:39

mm , lastig iemand een andere goeie deken in kleine maten. (C pony en een shetlander?)