Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:40

jufloontje schreef:
Mooie foto's! Heeft het veulen nou zo'n lichte staart?

Mag ik vragen waarom je bij een cushing paard nog fokt? Of wist je het toen nog niet? Was je anders niet bang voor eventuele gevolgen?

Ik heb net even in je profiel gekeken, maar die is niet meer echt up to date he _O-
Je zoontje zal nu ongeveer 4 zijn, schat ik?

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:02

Er zijn verschillende manieren om via bloedonderzoek te testen of een paard Cushing heeft - zouden degenen wiens paard gediagnostiseerde Cushing heeft, eens de moeite willen nemen om een kort berichtje te schijven welke test je paard heeft ondergaan: Dexamethason-suppressie, ACTH-stimulatie, TRH-stimulatie of TSH-stimulatie en tevens waar (thuis, kliniek) deze test is afgenomen?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:08

Jeetje wat een moeilijke vraag, ik weet namelijk niet hoe deze test heet...

Bij Moon is 's ochtends thuis bloed afgenomen, daarna ingespoten met een goedje en als ik het goed heb... de volgende ochtend weer thuis bloed afgenomen.
Ik weet wel dat de uitslag nogal vaag was. Haar gehalte was wel gestegen, maar nog wel in het acceptabele gebied.

Toen wilde de DA het op een andere manier gaan doen, om zekerheid te bieden, maar deze techniek kon alleen in de kliniek worden toegepast.
Ik heb er toen voor gekozen om dit niet te doen, omdat alle symptomen zo overduidelijk waren, dat het voor mij 100% duidelijk was, dat ze cushing heeft.
We zijn toen gewoon aan de pergolide gegaan en helende heen gegaan *\o/*

Ik ga nog even terug lezen in dit topic, daar kan ik wel vinden hoe het precies is gegaan en hoe deze methode heet.

Edit: aan de reactie van mn mede-topic-typers denk ik aan een Dexamethason-suppressie of een ACTH-stimulatie.
Als je het echt echt echt wil weten, zou ik op de rekening moeten kijken, daar staat de naam van de test op.

Ps: waarom wil je dit eigenlijk weten?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:20

Ons paard is via bloed en urine onderzocht op cushing, zonder middelen in te spuiten, dit is THUIS (op stal afgenomen). Bloed en urine zijn o.a. op de kliniek ook onderszocht op suiker e.a. Daar kwam nog niet echt een duidelijk antwoord mbt cushings uit. Vervolgens is hij wat later door andere DA behandeld en deze constateerde op basis van symptomen, vacht, gevoelige hoeven, zweten, plassen, bulten boven ogen, epileptische toevallen, hoge spierspanning, veel stress en hangbuik dat hij cushing had.

DA vond het zonde om het geld dat ook aan behandelen kon worden uitgegeven, uit te geven aan testen. Bovendien geeft de Dexamethason methode (het afnemen van bloed en het daarna inspuiten van dexamethason en het later weer meten van de bloedwaarden) een kans op hoefbevangenheid en aangezien paarden met cushing al gevoelig zijn voor hoefbevangenheid of zelfs al bevangen zijn, is deze test niet veilig.
Laatst bijgewerkt door fargo op 04-10-11 11:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:22

Citaat:
Ps: waarom wil je dit eigenlijk weten?

Voor mijn studie!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:24

Oke! ik loop zo wel ff naar boven om toch nog te kijken. nu wil ik het weten ook!!

Op de rek. staat: 10 mg Dexadreson (o.i.d)
Laatst bijgewerkt door Nefertarie op 04-10-11 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:26

@ Fargo zo kan het dus ook!

en idd,als het toch soms al lastig is vast te stellen..uit bloed.
kan je het vaak goed aan het uiterlijk zien,
ik kijk mijn paard nog heel even aan,aangezien ik niks met 100% zekerheid durf te zeggen.
ze komt uit een niet zo''n leuke omgeving,en was zwaar vermagert!

is inmiddels al geschoren,en voelt zich op het moment kip lekker!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:37

Zo, ik heb even in je andere topic gekeken, naar foto's van je paard. Jeetje die ziet er slecht uit!
Ik vind krullen en die gelige vacht wel echt typische cushing symptomen.....

Bestaat er ook een andere aandoening waarbij paarden krullen krijgen?
Succes met haar!!

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:40

Hoi,

nou iemand in het topic zei geef haar even de tijd...
dus dat doe ik, ze is er aankomende donderdag een week,
maar denk inderdaad dat ze het snelste zal oppeppen met peroglide!

Maar moet ik persee de DA laten komen?
of kan ik zo ook wel aan medicijnen komen? als ik hem opbel...
en zeg k heb een paard met cushing!

Het klopt dat ze erg krullerig was,
en ze had al haar winterhaar!
dus stond dik te zweten op stal.

en nu is haar vacht echt prachtig!(nou het eraf is).

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:42

&ik ben van mening,
dat dit ook gewoon verwaarloosing is geweest!

als je ziet dat je paardje zo dun word,
moet je ingrijpen!

ik moet alleen nog even zien hoe,,
aangezien ik wel vind dat ze vrijveel symtonen heeft!
Zou het handig zijn de DA te laten komen?
Of ziet die het zelfde als ik.

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:43

Mischien is er wel iemand waar ik het van kan overnemen op bokt?
en dan gewoon heel langzaam opbouwen?

zo bedoelde ik het eigenlijk,

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:45

jufloontje schreef:
Mooie foto's! Heeft het veulen nou zo'n lichte staart?

Mag ik vragen waarom je bij een cushing paard nog fokt? Of wist je het toen nog niet? Was je anders niet bang voor eventuele gevolgen?

ja klopt, veulen heeft lichte staart en manen....haren zijn verstuurd naar van haeringen voor kleur onderzoek...

maar het veulen is net zoals de moeder een zilverappel bruine....

ik wist niet dat merrie cushing had, en het is ook uitzonderlijk dat cushing merries drachtig worden...omdat vaak de hele hormoonhuishouding verstoord is....

Een cushing merrie drachtig maken, zou ik na alle ellende die ik heb gehad met merrie tijdens dracht en veulenen...geen melk, plasma infuus, 2 weken om de 2 uur veulen fles geven....NOOIT doen....

de invloed van de pergolide op veulen, weet ik ook niet, en da ook niet, omdat het een zeldzaamheid is dat een cushing-merrie aan de pergolide drachtig/lacteert...Ik ben er nl nog geen tegen gekomen....

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:48

Afbeelding

Foto is geen top kwaliteit! (is in de avond gemaakt.)
maar zo is haar vacht nu,
en zo was hij:

Afbeelding

& we hopen natuurlijk dat ze weer zo word

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door babet1991 op 04-10-11 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:52

Ja echt extreem! Arm ding! En ze zag er zo mooi uit in je profiel. Het is nu idd al beter, maar als het cushing is komt de lange en gele vacht snel weer terug, zonder pergolide.

Ik denk niet dat je Pergolide kunt krijgen zonder DA. Via ons kun je het niet overnemen, want de DA registreerd hoeveel je krijgt en hoeveel tijd je er over doet. Ik kreeg al met moeite 3 pakjes ipv 2 pakjes mee.
Sommigen hier halen het via de mensen apotheek. Geen idee hoe dat werkt.

Maar ik zou er zeker een DA naar laten kijken, misschien wel die van Fargo, als die een beetje in de buurt woont. Zo te horen heeft die flink verstand van Cushing.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:53

babet1991 schreef:
Mischien is er wel iemand waar ik het van kan overnemen op bokt?
en dan gewoon heel langzaam opbouwen?

zo bedoelde ik het eigenlijk,

Dit zou ik niet zomaar doen, ik zou wel een Da mee laten kijken en denken naar je paard.
Pergolide is een medicijn dat inwerkt op de hormonen van een paard en het heeft ook bijwerkingen (misselijkheid, duizeligheid, angstigheid, etc, etc), je moet het langzaamaan opbouwen, etc. Dus stel nu dat je paard het NIET zou hebben dan wordt hij daar onterecht aan blootgesteld. Als je DA het eens is, dan kan hij een recept voorschrijven en kan je het via apotheek het voordeligst halen of dan kun je altijd dan nog evt via via pergolide overnemen maar ik zou het niet zomaar doen (ook al is het misschien wel terecht als ik zo snel even de foto's bekijk- de ingevallen rug, de krullen, de kleur). Dus snel contact met een goede DA opnemen!
Wat voor ras is je paard en hoe zwaar weegt hij, is hij/zij bevangen of bevangen geweest?

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:56

ze is ongeveer een jaar geleden bevangen geweest,begreep ik van de oude eigenaar.
ik heb haar nog maar net, maar heb haar hoef even bekeken...en het klopt idd dat ze bevangen is geweest.

Ze is een Fries x New forest.
En op de foto's die ik verder van haar heb is ze prachtig,maar denk inderdaad dat we dit niet gaan behalen zonder DA erbij te halen.
Ik hoop dat onze paarden DA het middel kent,
en aangezien ze nu geschoren is,zal hij het verder op het blote oog wel niet kunnen zien lijkt me?

En hoe zwaar ze is daar heb ik echt geen benul van,
ik weet en zie dat ze zwaar ondergewicht heeft,
ze knapt nu stukje bij beetje op, maar ben ook bang voor een terugval!
en ze eet amper kuil, en wel heel goed in dingen zoals slobber/musli.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:58

idd sigrid een klein wonder dat veulen van jou :)

@ babet: de 24-jarige van mijn vriendin heeft veel weg van jou paard. Vriendin wil door de uitleg van haar DA absoluut geen pergolide geven, dan liever een verlossend spuitje. Wat misschien nog wel het beste is, gezien ik mag opdraaien voor haar paard. Op zich geen ramp, maar ik heb werk genoeg met de verzorging van mijn eigen paard (is verwond).

Ik heb haar merrie nu al 2x bijgeschoren, omdat haar vacht zo dik en lang is dat ze haar warmte niet meer kwijt kan en zweten doet ze om de een of andere redenen niet meer :? 's avonds staat ze doordat de warmte in de stallen blijft hangen te puffen alsof ze acute ademnood heeft. Dit laatste is het "gelukkig" niet omdat ze uitgebreid de tijd neemt om haar voerbak uit te likken etc. Dus het is eerder te vergelijken als een hond die het te warm heeft. Neemt wel niet weg dat het teveel energie kost en ze er alleen maar op achteruit gaat. We geven nu wat extra slobber met lijnzaadkoek en olie voor extra eiwitten en vetten. Meer krachtvoer gaat resulteren in hoefbevangenheid vrees is gezien ze momenteel ook eikels eet.
Volledig scheren kan niet want sedatie werkt onvoldoende en geeft een te groot risico en vriendin ziet het niet zitten om met meer dan 1 deken te werken... En ik wil/kan het niet op mij nemen om haar dekens dagelijks 2x te wisselen (paard ligt vaak in een plas en als je nette kleren aan hebt om te gaan werken is dit niet fijn)

sorry voor het lange verhaal, ik moest het even kwijt...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:00

Je kunt natuurlijk altijd telefonisch contact opnemen en informeren of Da op de hoogte is met cushings, dat je vermoedt dat je paard cushings heeft en dat je als dat zo is graag pergolide wilt gaan geven en via hem het recept wilt hebben.
Zeggen dat je paard bevangen is geweest, dus je wilt geen dexam* test, etc etc, wat nu te doen? En kijken wat je DA zegt. Waar woon je? Heb je een goede DA in de buurt?

PP: wat heeft de DA dan gezegd over pergolide???? Want het klinkt alsof het paard van je vriendin het wel degelijk gebruiken kan?
Laatst bijgewerkt door fargo op 04-10-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:01

Poeh!

ja dat is niet echt de verantwoordelijkheid nemen voor je paard,
als ik alles zo is lees!
ik moet hem wel nemen...en heb haar voor 100 euro gekocht!
dus ik kan er nog wat geld instoppen,om zo maar te zeggen...
En toch vind ik dat ze ff de DA moet bellen...(ik weet nu ook al wel dat word een dure grap) andere DA proberen eventueel
maar als ik mijn paard daarmee nog wat leuke jaren kan geven!
want verder is mira hartstikke vrolijk,en geweldig lief!

ik weet hoe ze was,
en de eerste dagen at ze naar mijn weten goed in het kuil,
maar gelukkig hebben we hier ook hooi,
ik weet echt niet wat het prettigst eet voor een paard, met eventuele cushing!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:03

Pergolide is helemaal niet duur meer hoor Babet! Je betaalt over het algemeen minder dan 30 eur per maand. Vroeger was het ongeveer een eur per pilletje - en dan nog, in het grote geheel is dat natuurlijk maar weinig voor het goedhouden van een paard. Maar tegenwoordig is het echt goedkoper geworden en zit je waarschijnlijk op ongeveer de helft ervan per maand.

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:08

donderdag komt de DA,
omdat ik niet wist te vertellen hoe zwaar mijn paard is,
mocht ik dit nog wel weten te vertellen,
dan krijg ik het gewoon voorgeschrefen!

alle symtonen duiden er toch echt op zegt hij!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:11

Haar DA zegt dat het weggegooid geld is. En dat dat paard gewoon oud is en ze zich daar moet bij neerleggen. Hij maakt zelfs volgende vergelijking:
"uw bomma stapt toch ook trager en is toch ook sneller buiten adem" 8)7
Testen is volgens hem ook niet nodig, want hij is 99% zeker van het resultaat...

ik probeer 1 van de dagen een foto te nemen, paard heeft echt lange haren, benen staan vol krullen, oren zijn bolletjes wol, ze kijkt depressief (hoewel dat nu de laatste 2 weken iets beter is, ze lijkt zelfs nogal opgehitst)
Paard is een ex-renpaard en fokmerrie, toen ze niet meer vol geraakte is ze bij mijn vriendin gedumpt (op 18-jarige leeftijd). Tot vorige winter leek ze nog wel vrij ok, je zag al wel de lange haren. Maar verder was het wel gewoon een paard op leeftijd. Na vorige winter is het naar mijn idee exponentieel achteruit gegaan...

Maar de prijzen die ik hier zie zijn wel iets anders dan wat haar DA beweert. Die spreekt van 600 euro/jaar op voorwaarde dat je maar een half pilletje geeft...
Hij heeft maar 2 paarden waarbij de eigenaars er op stonden het te proberen.
En ik vergeet door de miserie met mijn eigen paard telkens mijn DA om advies te vragen. Als die weg is denk ik eraan :o

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:20

nou er moet dus wel bloed afgenomen worden!

eerst zegt meneer DA van niet..
en vervolgens weer wel!
pff

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:24

Ja, vraag een andere DA om advies!
Bel denoods een DA waar wij ervaring mee hebben! 18 is toch niet oud voor een paard?
Ze kunnen, als je geluk (of pech) hebt wel 30 worden, als ze gezond blijven!!

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:27

Nou word het alsnog leuk voor mij:p

wil die alsnog bloed laten afnemen..
terwijl hij eerst zei nou als je weet wat ze weegt...
en naderhand van alles wat je verteld hebt, weet ik het wel zeker...

En nu wil hij alsnog langskomen...
bloed afnemen...
maar neemt de medicijnen mee,
ofterwijl het voelt beetje als geld klopperij!

als je dondersgoed weet wat het is!