[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:01

anne_bento schreef:
anne_bento schreef:
Ik heb nog even geen foto maar misschien dat iemand uit mijn verhaal al op kan maken of dit zomerexceem is of iets anders?

Mijn pony schuurt erg veel aan dr hoofd. en dan vooral bij dr voorpluk en oren, soms blijft het bij hele kleine schuurplekjes, helaas heeft ze nu al een heel deel van dr voorpluk eraf gekregen en zit er een behoorlijk schuurplek.
Ik smeer het op dit moment in met D-Itch zalf maar vind dit niet voldoende werken.
Opvallend is dat ze het vorig jaar rond dezelfde periode (vanaf maart ongeveer) had, de ene keer erger als de andere keer.
Bij dr manen schuurt ze niet, en dr staart ook niet, het is echt alleen dr hoofd..

Kan iemand mij vertellen of dit zomerexceem is, of iets anders? zal anders even een foto maken deze week.

overigens heb ik er vorig jaar niks mee gedaan, alleen de plekjes ingesmeerd met een verzachtende creme, en viel het erg mee, dit jaar is het een stuk erger.

ik denk wel dat het eczeem is hoor , mijn paard begon vorig jaar alleen met zijn staart.
nu doet hij zijn hoofd manen en hals ook al ...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:12

mhh ben er ook bang voor, de d-itch zalf werkt ook niet, ze krijgt steeds meer wondjes, word het dus toch kijken voor een hoofdkap Scheve mond

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:11

Staat ze misschien op een rijk voerschema of op een lekkere malse wei?
Op een schraal weitje kan de jeuk afnemen.
Maar een hoofdkap zou geen verkerd idee voot nu.
Succes!

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:34

Mijn haflingerjaarling staat wel op een schrale wei, met wat hooi bij. Maar ik vind dat ze vrij veel veulenbrok krijgt (ongeveer 800g per dag), maar als ik haar minder geef, ga je echt haar ribben zien. Op zich is veulenbrok vrij eiwitrijk. Zou ik beter ander voer bij kunnen geven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 07:56

basisbrok Knipoog

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 08:16

Mijn paard heeft een schuurplekje op zijn rug, op de ruggegraad, van de buiksingel van de eczeemdeken. Gisteren is dat wat meer opgezwollen tot een drukplekje.
Wat moet ik hier aan doen? Kan niet de deken maar aflaten.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:38

ankem schreef:
Mijn paard heeft een schuurplekje op zijn rug, op de ruggegraad, van de buiksingel van de eczeemdeken. Gisteren is dat wat meer opgezwollen tot een drukplekje.

weet je zeker dat het door de deken komt ? en niet door het zadel ?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:41

XxSultanxX schreef:
ankem schreef:

Helemaal zeker. Het plekje ligt helemaal vrij, zadelkussens komen er niet op. Zadel is net een week of 4 geleden helemaal aangepast naar de rug door zadelmaker.
De buiksingel van de deken komt wel op de plek.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:20

Martsje schreef:
Hallo Henny,

Ik heb deze middeltjes aangeschaft, omdat het me wel wat leek. Nu heb ik nog een aantal vragen (mag ook via mail beantwoorden evt.)
- Heb je de stallen buiten staan zodat ze ook echt hun hoofd naar buiten kunnen doen, of kijken ze dan de stal in?
- Vanaf wanneer gebruik je deze spulletjes?
- Mijn paard staat niet bij mij thuis en het is niet mogelijk om hem alleen de stal in te zetten 's nachts, denk je dat dat een bezwaar is, of???
- Doe je de druppels tea tree gewoon zo in de pot met uiercreme?? Of moet er een bepaalde hoeveelheid uit?
- Wat heb je aan de voeding gedaan?

Ik hoop snel op antwoord!!
Alvast bedankt in elk geval!!!

Groetjes Erica (alias Martsje)

Hoi Martsje,

- Beide paarden kunnen gewoon naar buiten kijken. Lekker hangend over de onderdeur. Tussen beide stallen zit alleen een schot van ruim een meter hoog. Dus ook in de stal kunnen ze bij elkaar hangen Lachen
- Ik gebruik de spullen zodra je merkt dat de vliegjes echt irritant beginnen te worden. Meestal vanaf mei. Maar je kunt er elk moment van de zomer mee beginnen hoor.
- Wel of niet opstallen maakt bij onze paarden denk ik wel degelijk uit. Eerder merkte ik dat ze erg geirriteerd raakten als het 's avonds begon te schemeren en 's ochtends heel vroeg net voor de zon op kwam. Hetzelfde effect als op zwaarbewolkte, klamme dagen. Dan zit er vaak ook veel ongedierte.
- Ik verdeel de uiercreme over 2 potten zodat je de tea tree er makkelijker doorheen kunt mengen. Vervolgens vul ik een grote plastic spuit ermee en kan ik het prima op de juiste plek aanbrengen op de huid.
- Ik heb alle normale krachtvoer eruit gegooid. Eerder van alles geprobeerd. Ook puur granen.
Nu geef ik Gemuse Krauter en Mineralen van Hippolyt. Daarnaast nog extra Magnesium. De gewone Magnesiumoxide die bij de boerenbond te koop is. Voldoet prima. 1 nadeel, het is alleen verkrijgbaar in 25 kilo zakken en kost ik meen rond de 7 a 8 euro per zak. Ik heb een paar mensen meer die het in mijn buurt gebruiken en zo delen we zo'n zak gewoon op Lachen
Verder dagelijks een scheut koudgeperste lijnzaadolie.
- Sinds een jaar of 4 a 5 zijn we gestopt met kunstmest op de wei te gooien. Ik gebruik uitsluitend nog kleimineralen en zeeschelpenkalk, en vercomposteerde paardenmest.
Gevolg is veel meer (on)kruiden in de wei die dus veel gevarieerder is geworden. Daar wordt heerlijk van gegeten wordt en ik heb net zoveel gras als dat ik anders kunstmest zou gebruiken.
Frappant gegeven: Vorig jaar zagen door de hittegolf de weilanden rondom ons dor en bruinig. Op allen komt kunstmest. Onze weide bleef als enige keurig groen Lachen
- Ik heb ze zomers ook niet de hele dag in het gras staan. Dat is veel te veel van het goeie. Het zijn sobere paarden.
's Winters gaan ze wel de hele dag erin.
Eerder konden ze zomers maar een half uurtje hebben, nu gewoon een paar uur per dag.

Groetjes, Henny

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:27

vraagje tussendoor, laten jullie je paarden nu het steeds zo regent gewoon lopen met die kleddernatte eczeemdeken? De deken krijgt geen kans om te drogen. Ik vind het niet zo'n lekker idee, en mijn paard hoest nu. Weet niet of het daar van komt maar ik haal haar wel eerder binnen, kan ze opdrogen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:05

shera schreef:
vraagje tussendoor, laten jullie je paarden nu het steeds zo regent gewoon lopen met die kleddernatte eczeemdeken? De deken krijgt geen kans om te drogen. Ik vind het niet zo'n lekker idee, en mijn paard hoest nu. Weet niet of het daar van komt maar ik haal haar wel eerder binnen, kan ze opdrogen.

die van mij heeft nu geen deken op ( die is nat ) maar hij kan toch niet schuren in het land .

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:06

Afbeelding

zijn kapsel nu Tong uitsteken heb er maar een fjordenboog van gemaakt Tong uitsteken

vezantoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:12

heei,
mijn lievelings paard van de manege heeft zomerecseem Verdrietig
ik moet hem vaak wassen met een soort shampoo, alleen volgens mij helpt het niet, zijn hele staart word kaal, en van zijn manen blijft ook niet veel meer over... weet iemand misschien iets anders?

hier zie je misschien een beetje wat ik bedoel van zijn staart, zijn hele staartwortel is zowat kaal..
Afbeelding

en zoals je ziet heeft hij ook amper manen, nu is het zelfs nog minder
Afbeelding

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:17

er is (nog ) niks tegen te doen Knipoog
wat je kan doen om de jeuk te minderen is een eczeemdeken op doen ( dan kunnen de vliegjes hem niet bijten ) en voor de rest moet je gewoon wat middeltjes gebruiken ...
hierboven had iemand de tip rooibos thee . je moet maar ff zien .
bij het ene paard helpt het en bij het andere paard niet Knipoog

je paard heeft trouwens nog wel aardig staart en manen hoor Knipoog

vezantoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:22

ja zijn manen gaat wel, maar die waren eerst een stuk langer, vandar dat ik ze zo kort vind Pling
op die foto is het nog niet zo erg met zijn staart, maar nu is ie zowat ''kaal''

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:24

heb je mijn paard zijn manen ook gezien ??? zie foto hierboven ..
ik wil wel ruilen hoor hihi Tong uitsteken

vezantoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:26

het staat hem tenminste wel zo kort Tong uitsteken

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:32

XxSultanxX schreef:
Afbeelding

zijn kapsel nu Tong uitsteken heb er maar een fjordenboog van gemaakt Tong uitsteken
Vind het best grappig Haha! Oftewel Cool Cool zoals mijn dochter zegt...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:34

hiihi this idd niet heel lelijk , maar zijn normale kapsel staat leuker Tong uitsteken

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:28

Ik heb dus een fjord die ook eczeem heeft en ik heb nu al een tijdje de eczeemdeken weer op alleen schuurt ze daar best doorheen. het houd wel wat tegen maar heel beel ook niet. Nu was ik haar zo nu en dan ook met een shampoo waardoor de haren wat sneller terug groeien. Maar het werkt dus allemaal niet zo best. Nu dacht ik om der staart met betadineshampoo te wassen. Zal dat helpen? Of weten jullie nog een ander soort shampoo?

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:34

sinds dat mijn shet een exceem deken op heeft.. gaat het echt super Haha! !! ze manen worden al onwijs lang

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:39

Je kunt ook wassen met teershampoo, of tea tree shampoo. Is te verkrijgen bij de Welkoop/Boerenbond.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:44

ankem schreef:

XxSultanxX schreef:

Helemaal zeker. Het plekje ligt helemaal vrij, zadelkussens komen er niet op. Zadel is net een week of 4 geleden helemaal aangepast naar de rug door zadelmaker.
De buiksingel van de deken komt wel op de plek.[/quote]

Kun je de buikflap niet een tijdje aflaten?
Of anders de singel door een andere ruglus doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:45

vorige week met de dierenarts gesproken...hij zegt dat als je wilt weten of je paard echt zomereczeem heeft je hem 3 weken totaal op stal moet houden, trekt het dan weg dan heeft je dier dus echt zomereczeem en is er maar 1 goede oplossing:
een eczeem deken. Knipoog

goedkoopte zijn zo rond de 60 euro, en als je je voeding aanpast-dus geen vette weide en je dier goed laten bewegen dan is het nog te controleren.
anyway doet ap het nog steeds geweldig goed, zijn manen worden lang,zijn starat ook.
hij schuurt een beetje,maar ben in elk geval dik tevreden!!

ohw tegen schuurplekken van dekens: naai een stukje schapevacht er op of een stuk van een zachte handdoek.
de deken past in elk geval niet,anders krijg je ook geen schuurplekken dacht ik Knipoog

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:56

Buikflap eraf is geen optie, want die zit aan de deken vastgenaaid. Daarnaast krijgt mijn paard dan ook eczeemplekken op haar buik.
Het is een typje met een gevoelig huidje, heeft snel wondjes en dat duurt heel lang voor het genezen is. Ik heb een Meulenkamp deken en die ligt helemaal goed. Ik heb ook een RSH deken, maar die buiksingels zijn vrij strak, verder ligt hij goed. Misschien kan ik een soort hoesjes maken van fleece en die om de singels heen doen.