Martsje schreef:Hallo Henny,
Ik heb deze middeltjes aangeschaft, omdat het me wel wat leek. Nu heb ik nog een aantal vragen (mag ook via mail beantwoorden evt.)
- Heb je de stallen buiten staan zodat ze ook echt hun hoofd naar buiten kunnen doen, of kijken ze dan de stal in?
- Vanaf wanneer gebruik je deze spulletjes?
- Mijn paard staat niet bij mij thuis en het is niet mogelijk om hem alleen de stal in te zetten 's nachts, denk je dat dat een bezwaar is, of???
- Doe je de druppels tea tree gewoon zo in de pot met uiercreme?? Of moet er een bepaalde hoeveelheid uit?
- Wat heb je aan de voeding gedaan?
Ik hoop snel op antwoord!!
Alvast bedankt in elk geval!!!
Groetjes Erica (alias Martsje)
Hoi Martsje,
- Beide paarden kunnen gewoon naar buiten kijken. Lekker hangend over de onderdeur. Tussen beide stallen zit alleen een schot van ruim een meter hoog. Dus ook in de stal kunnen ze bij elkaar hangen
- Ik gebruik de spullen zodra je merkt dat de vliegjes echt irritant beginnen te worden. Meestal vanaf mei. Maar je kunt er elk moment van de zomer mee beginnen hoor.
- Wel of niet opstallen maakt bij onze paarden denk ik wel degelijk uit. Eerder merkte ik dat ze erg geirriteerd raakten als het 's avonds begon te schemeren en 's ochtends heel vroeg net voor de zon op kwam. Hetzelfde effect als op zwaarbewolkte, klamme dagen. Dan zit er vaak ook veel ongedierte.
- Ik verdeel de uiercreme over 2 potten zodat je de tea tree er makkelijker doorheen kunt mengen. Vervolgens vul ik een grote plastic spuit ermee en kan ik het prima op de juiste plek aanbrengen op de huid.
- Ik heb alle normale krachtvoer eruit gegooid. Eerder van alles geprobeerd. Ook puur granen.
Nu geef ik Gemuse Krauter en Mineralen van Hippolyt. Daarnaast nog extra Magnesium. De gewone Magnesiumoxide die bij de boerenbond te koop is. Voldoet prima. 1 nadeel, het is alleen verkrijgbaar in 25 kilo zakken en kost ik meen rond de 7 a 8 euro per zak. Ik heb een paar mensen meer die het in mijn buurt gebruiken en zo delen we zo'n zak gewoon op 
Verder dagelijks een scheut koudgeperste lijnzaadolie.
- Sinds een jaar of 4 a 5 zijn we gestopt met kunstmest op de wei te gooien. Ik gebruik uitsluitend nog kleimineralen en zeeschelpenkalk, en vercomposteerde paardenmest.
Gevolg is veel meer (on)kruiden in de wei die dus veel gevarieerder is geworden. Daar wordt heerlijk van gegeten wordt en ik heb net zoveel gras als dat ik anders kunstmest zou gebruiken.
Frappant gegeven: Vorig jaar zagen door de hittegolf de weilanden rondom ons dor en bruinig. Op allen komt kunstmest. Onze weide bleef als enige keurig groen 
- Ik heb ze zomers ook niet de hele dag in het gras staan. Dat is veel te veel van het goeie. Het zijn sobere paarden.
's Winters gaan ze wel de hele dag erin.
Eerder konden ze zomers maar een half uurtje hebben, nu gewoon een paar uur per dag.
Groetjes, Henny