[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EsterW

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:13

Ha mensen,

Gedeelde smart is halve smart in dit topic he! ;-)

Ik heb niet alle 161 pagina's gelezen, maar zit met een specifieke vraag:

Mijn paard had flink mok aan alle vier de benen. Grote plekken, het is ook echt open/nat geweest, alle haren in de kootholte verdwenen etc. Ik ben er nu bijna 2 maanden intensief mee bezig:
- paard staat niet meer halve dagen in de blubberwei, maar meer op stal (helaas!) en een paar uur in een drogere paddock (niet droog, maar wel droger);
- paard heeft homeopatische druppels gekregen (graphite) die de plekken uitdroogden en ook vier weken mokkruiden gevoerd, nu overgegaan op kleefkruid/goudsbloem (i.v.m. vochtafvoer) en PUUR mokdruppels (waar o.a. brandnetel in zit);
- benen maak ik elke avond schoon en droog (meestal was ik de benen niet compleet, maar borstel het wel goed schoon) en smeer ik dik in met honingzalf (Vetramil).

Het gaat echt een heel stuk beter, op een paar hardnekkige korstjes/plekjes na. Hoe krijg ik nu die laatste plekjes onder controle?

Aan 3 van de 4 benen zitten nog kleine plekjes, die maar niet weg willen. Het haar groeit mooi terug, de huid is echt rustiger, de plekjes zijn ook wel dicht (niet open/etterig o.i.d.). Toch wil ik ook graag dit laatste restje aanpakken, zeker omdat mijn paard enkele weken geleden met een Einschuss-been stond. Dat kan natuurlijk ook via een ander wondje of schaafje zijn gekomen, maar de kans is groter dat dat van de mok is. Hij heeft flink aan de antibiotica gestaan, het gaat nu gelukkig weer goed. Maar waar ik eerst dacht 'ach, die laatste plekjes, die verdwijnen wel', vind ik dat nu toch wel vervelend. Ik wil niet weer een bacterie erin.

Dus: wie kent nog een goede remedie voor dat laatste stukje verbetering waar ik naar op zoek ben? Of is de enige remedie een droge lente...??? ;-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:39

Hier eigenlijk hetzelfde, bijna alles weg, paard niet meer kreupel, maar op 1 been toch aan beide kanten net onder de kogel nog 2 kleine plekjes die niet weg willen...
Ik maak de kootholtes nog elke dag schoon met een schone droge handdoek en voel ze helemaal na.
De plekjes die er nog zitten smeer in dan in met de mokzalf van de dierenarts en de rest van de kootholte om de dag preventief met zinkzalf.
en nu maar hopen dat het laatste stukje ook weg wil gaan...

de cure mok tabletten zijn ondertussen op, ik geef nu nog msm zwavel bij en een vitaminesupplement (YHT)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:27

Klinkt goed allemaal.. Bij mijn pony is het nu ook zo goed als weg. Hij heeft hier en daar nog wel wat korstjes maar die krab ik er af, spuit ik in met acederm en dan een mega laag sudo erop..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:31

Hallo allemaal, ik mag me hier helaas ook melden.

Ik heb al hele stukken van het topic gelezen, maar nog niet alles. Komt wel.

Mijn paardje heeft de laatste paar dagen ineens vrij heftige mok gekregen. De oorzaken zijn in mijn geval volkomen duidelijk, maar dat is nog niet zo snel opgelost.
Vanwege ernstige maag-darm-problemen de laatste 8 weken is zijn weerstand heel laag. Dat gaat gelukkig iets vooruit. Vanwege zijn maag-darm-problemen is Tweety -op advies van de dierenarts- verhuisd naar een plek waar hij veel naar buiten gaat. En ik moet zeggen dat hij daar op dat vlak ook enorm van opknapt. Gelukkig, want dat was zo erg dat ik op het punt heb gestaan om hem te laten gaan.
Maar goed, Tweety is dus verhuisd, en staat nu op 1 van de weinige plekken in mijn omgeving (Betuwe, zware klei) waar de paarden nog echt hele dagen naar buiten mogen.
Het mag duidelijk zijn dat het land om die reden dus ook vrij slecht is. Echte natte zware Betuwse blub.

Paard met lage weerstand en veel vieze blub --> mok. Zoveel is wel duidelijk.

Lastig is dat mijn paard dus eigenlijk wel zo veel mogelijk naar buiten MOET vanwege zijn andere klachten... En allerlei inwendig spul (Supplementen ect) is haast onmogelijk, omdat hij niets anders verdraagt dan hooi en gras. Zijn maag-darm-klachten gaan zo goed dat ik heel voorzichtig mag gaan beginnen met wat vitaminen en mineralen spul. Dat in ieder geval wel.

Voor de komende paar dagen staat Tweety toch iets minder buiten, niet met de andere paarden in de wei, maar een aantal uur in een wat drogere paddock. Maar dit mag eigenlijk niet te lang gaan duren. Hij moet eigenlijk de hele dag wat lopen en grazen. En daarnaast is er eigenlijk geen ruimte om Tweet in de paddock te zetten, dat gaat nu al ten koste van de tijd dat andere paarden buiten staan. En ik sta er dus pas net. Ik vind het vrij banketstaaf om nu meteen al allerlei dingen extra te vragen. Ik moet zeggen dat er - gelukkig- wel goed meegedacht wordt, en ze wisten dat Tweet niet in orde was toen ik kwam. Maar het blijft vervelend.

Buiten dat Tweet dus de komende dagen wat droger staat, heeft hij 2 zalven voorgeschreven gekregen.
Een corticosteroide zalf (Ik kijk straks even welke) en een mokzalf (Eigen mengsel van de kliniek) In die mokzalf zit in ieder geval een anti-schimmel spul en een anti-bacterie-spul, en vet)

Nu hopen dat dit vlot verlichting voor hem brengt.

Ik zal straks proberen wat foto's te maken.
Alle 4 zijn benen zijn aangedaan, de 2 rechtse het ergst.
Dikke, hete benen, korsten, haar dat ineens loslaat en duidelijk pijn en irritatie.

De lange haren die in de wondjes hangen heb ik weggeknipt, ik twijfel nog of ik nog ga scheren. Hangt er van af hoe het er straks uitziet. Die haren moesten wel weg, het bleef er erg vies door, kon ook slecht bij de aangedane stukken komen.

Zondag heb ik gewassen met betadine, en ingesmeerd met uierzalf. Die 2 middeltjes had ik liggen, en zondag veearts bellen doe ik alleen in een echt spoedgeval. Gisteren, maandag, dus ik direct weer contact met mijn veearts opgenomen. Die spreek ik sowieso al haast 2 x per week vanwege Tweet's andere klachten. Hij vond het een handig begin, de betadine-was en de uierzalf.
En nu dus meteen pittig doorpakken met die 2 zalven.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:24

Nog een mok-klant erbij voor het mok-topic :')!

Sinds twee maanden heeft mijn paard nu mok. Het werd uit het niets in 2 dagen tijd enorm slecht. Dik been met korsten. De veearts is erbij geweest meteen en ze kreeg een injectie, antibiotica en prednison pillen. Na deze kuur werd het been dunner, het bleef echter dikker dan het andere been

Ondertussen is de veearts er al zo'n 4 keer bij geweest. Ze heeft bloed geprikt waar een slechte weerstand en een slechte leverwerking met teveel witte bloedcellen uit kwam. Ze kreeg daar supplementen voor die zacht waren voor de lever en ondertussen meer AB en prednison.

Vorige week is er weer bloed geprikt en haar weerstand en lever zijn beide verbeterd en weer goed! Maar haar been is nog steeds dik. Als ze wat gelopen heeft dan word hij dunner maar nog niet even dun als het andere been. De veearts wilt nu weer 5 dagen AB en prednison pillen geven maar ik ben hier wat sceptisch over aangezien het de vorige keren ook niet gewerkt heeft. Oja, de korsten moest ik eraf weken met een betadine sopje waarna ik het droog moest föhnen en wat hydrocortiderm op moest smeren. er zitten nog een aantal mini korstjes op haar been maar je voelt duidelijk dikke bulten eronder zitten.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, zat zelf aan scond opinion te denken van een andere arts maar ben bang dat ze met hetzelfde komen. ik vroeg me ook af of 5 dagen antibiotica niet heel kort is?
Edit: hebben jullie nog iets dat ik kan voorstellen aan de veearts?

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:00

5 dagen antibiotica hoeft niet kort te zijn Gemma. Mijn paard had - a.g.v. de mok - een Einschuss-been. Olifantenbeen dus, infectie in de bloedbaan, waarsch. door een bacterie die heel gemakkelijk via de mokplekken naar binnen kon en daar fijn heeft zitten 'broeden'. Mijn paard kreeg ook 5 dagen antibiotica (wel vrij zware meteen, met spuit, niet oraal met pasta). Dat bleek achteraf net te weinig: infectie leek weg en kwam weer terug. Daarna tweede antibioticakuur (ander spul), weer 5 dagen en nu is t echt weg. Jouw situatie is heel anders natuurlijk (wel mok, geen Einschuss), maar ik vertel je het maar omdat die 5 dagen kennelijk wel vaker voorkomt en in principe dus wel genoeg kán zijn.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:02

Oh ja, weet je wat het l*lllige is van antibiotica en het herhalen van antibiotica in een korte termijn...: dat is dat het spul naast de kwade, ook de goede darmflora redelijk om zeep helpt. Mijn paard krijgt nu een kuurtje pre- en probiotica (NAF) om de boel weer wat in balans te brengen. Goede darmflora is nodig om de voedingsstoffen uit voedsel goed op te kunnen nemen, simpel gezegd. Dus let daarop Gemma, als je paard weer overnieuw aan de antibiotica gaat.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:07

Okee bedankt! Maar wat is dan het verschil tussen een eisnchuss been en een dik been van mok? Want hij word wel dunner met lopen maaris dan nog steeds heel dik. En ik hoor overal dat mok een gevolg is v wat anders maar behandel je met predbison en ab niet alleen de mok en niet de oorzaak ervan?

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:23

Een Einschuss-been noemen ze het als er echt sprake is van een infectie in de bloedbaan. Eigenlijk bloedvergiftiging dus. Die wordt veroorzaakt door een bacterie. Die bacterie dringt via een wondje het lichaam in. Kan in principe via elk wondje, dus ook via een schaafje ofzo. Maar bij (open!) mokplekken zijn dat natuurlijk plaatsen waar de bacterie door naar binnen kan komen. Juist omdat mok paarden soms/vaak mindere weerstand hebben, zijn ze ook minder goed in staat de bacterie zelf te 'verslaan'. De voeten van een paard zijn slechter doorbloed dan de rest van het lijf, dus die bacterie weet zich daar goed te handhaven (het lichaam zelf kan het daar slechter 'opruimen').

Mok is geen infectie: het is een verzamelnaam voor huidproblemen, m.n. in de kootholte. En één van de veel voorkomende gevolgen van die huidproblemen zijn de kloven die in de koten ontstaan, maar een dikker been kan daar ook bijhoren. Die kloven kunnen open gaan (echt wonden worden dus, i.p.v. korstjes). En dan loop je dus het risico zoals hierboven omschreven.

Een teken van een Einschuss-been is idd dat het dik is, maar wel héél dik. Ze noemen het niet voor niets ook Olifantenpoot. Een been dat door mok dikker wordt, is vaak lang niet zo dik/opgezet als een Einschuss-been. Maar je hebt gelijk: een dikker been komt dus bij beide voor.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:25

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:06

Ik had gisteren al aangegeven dat ik wat fotootjes zou maken. Gisteren in het licht zag ik pas hoe naar Tweety's benen eruit zien, uiteindlijk heb ik toch gekozen voor scheren, omdat ik met de zalven bijna niet bij de echte plekken kon komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook nog even opgezocht hoe de zalven heten. De ene is Vetaderm, die naam heb ik hier al eerder voorbij zien komen.
Rotzooi eigenlijk, maar nu wel even nodig.

De tweede is een zalf van de veearts zelf. Ingrediënten onder andere witte vaseline, wolvet, miconizolnitraat en tetracycline.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:09

Kan iemand me helpen?

Mijn pony heeft mok aan 4 benen. Het zijn geen wondjes, enkel korstjes. Het zit niet in de kootholte maar aan de binnenkanten van de benen op de pezen. Ik heb vandaag haar (enorm dikke) sokken weggeknipt. Ik heb helaas geen scheerapparaat maar ik heb het heel kort af kunnen knippen. Ze laat het zich gelukkig vrij goed behandelen :)

Hoe kan ik het nu het beste behandelen? Ik wou morgen betadine shampoo halen en het daarmee wassen en daarna een laag sudocreme erop? Is dat een goede behandeling

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:16

Femke wat een aparte korsten heeft tweety zeg. Nou heb ik natuurlijk echt niet veel ervaring met mok maar bij mijn paard waren het meer dikke korsten bij jou lijken het wel dunne korstjes die je zelf ook op je arm ofzo zou krijgen, weet even niet hoe ik t anders moet verwoorden :o ..

Bij mij is de veearts geweest en ze denkt echt dat het deze keer gaat helpen, ze had een veel langere uitleg maar ben alles uiteraard weer vergeten. ze heeft 2 injecties gehad en voor 4 dagen antibiotica en voor 10 dagen prednison, ook een zalfje dat iets van panalog heet. als het hierna nog niet over is gaan ze een biopt nemen om te kijken of het van binnen komt. Ze zei echter wel dat ze het dan ook vaak behandelen met prednison waardoor ik er voor gekozen heb om het nog 1 keer te proberen.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:37

Bij mijn paard wil het nog steeds niet weg. Het wordt minder en rustiger, maar weg wil het niet. heeft iemand ervaring met de methode om de benen 1 voor 1 te weken in zout water? zo ja, werkte dit goed? Merkte je enigszins verschil? Ik hoor het graag, desnoods een pbtje! Probeer zo veel mogelijk info te winnen. Ik denk dat ik deze methode sowieso uit ga proberen.. Mocht dit niet werken stap ik over op de tea tree en ga zo de hele 'pokke lijst' om het maar even plat te zeggen af :P

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:19

in water met zout weet ik niet, zeewater werkt wel heel goed!!

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:29

Ja precies, daar heb ik veel over gehoord maar zit helaas te ver van zee vandaan. Vandaar dat ik eigenlijk zeezout in warm water op wilde laten lossen. Klinkt heel logisch maar werkt het ook? haha

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:51

De DA heeft mijn paard gespoten met een langwerkend antibioticum en daarna heb ik 2 maanden dagelijks de plekken ingesmeerd met hydrocortiderm. Zolang was nodig tot alle korsten volledig verdwenen waren. Aangezien ik er niet aan mocht komen ook de eerste zes weken de praam moeten gebruiken. Maar zeker een kwestie van doorzetten en geduld. En ja pootjebaden op het strand schijnt erg goed te zijn maar was voor mij ook te ver van huis.

Kan me wel voorstellen dat spoelen met zout water desinfecterend werkt maar of je hetzelfde effect bereikt als spoelend zeewater weet ik niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:26

Tweety update:

De behandeling slaat goed aan. De stukken die ik heb geschoren, en waar de zalven goed bij kunnen, die zie je per dag opknappen.
Sinds gisteren mag ik ook weer goed aan het rechterachterbeen komen. Dat was even een probleem de laatste dagen.

Vandaag in het licht weer alles goed bekeken, maar op rechtsachter zitten de plekken toch hoger dan ik dacht. Dus daar ook nog maar een stuk weggeschoren. Dan kunnen we er tenminste bij.

Deze foto's zijn van donderdag, de foto's een paar berichten eerder van dinsdag. Het verschil is groot in 2 dagen:
Het ziet er vervelend kaal uit, maar de huid is veel rustiger:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de kootholte rechtsachter. Daar mocht in dinsdag nog niet eens aankomen (Met veel moeite wel behandeld natuurlijk) Donderdag kon ik zonder moeite een voetje vragen en een foto maken. Nog wel vrij roze, maar ook al veel beter dan donderdag.
Afbeelding

Ik heb vandaag geen foto's van de "oude plekken" gemaakt (jammer eigenlijk) Maar die zijn nog weer een stuk rustiger. Koot rechtsachter begint ook al een heel eind minder roze te worden. De benen zijn ook nauwelijks meer dik, en vooral rechts was echt heel fiks dik. De benen waren ook gloeiend heet in eerste instantie. Dat lijkt ook beter te worden. Het is alleen wat lastig inschatten, omdat de benen nu geschoren zijn, en op sommige stukken volledig kaal doordat het haar losliet, voelt het nu al sneller wat warmer aan. Maar de echte "ontstekings-hitte", dat gloeiende, lijkt weg te zijn.

Wel nog een fotootje van vandaag, de plekken die ik nu nog tegen kwam wat hoger rechtsachter:
Afbeelding

Afbeelding

Deze plekken worden nu uiteraard ook meegenomen in de behandeling. Ik hoop dat ik niet nog meer tegen ga komen. Op linksachter voel ik ook wat korstjes, maar die zitten op de plek van een oud litteken, en daar komen nog heel regelmatig wat korstjes op. Uiteraard houd ik dat ook met argusogen in de gaten...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:11

dat gaat inderdaad vlot zeg!

ik heb van de week het been met de laatste plekjes die maar niet weg gaan schoon gemaakt met een spons met water en betadine, goed afgedroogd en de plekjes zo kaal mogelijk geknipt.
Ingesmeerd met een goede mokzalf die ik via een stalgenoot heb, hopen dat ik zo het laatste ook eindelijk weg krijg...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:53

M_hartje_M schreef:
Kan iemand me helpen?

Mijn pony heeft mok aan 4 benen. Het zijn geen wondjes, enkel korstjes. Het zit niet in de kootholte maar aan de binnenkanten van de benen op de pezen. Ik heb vandaag haar (enorm dikke) sokken weggeknipt. Ik heb helaas geen scheerapparaat maar ik heb het heel kort af kunnen knippen. Ze laat het zich gelukkig vrij goed behandelen :)

Hoe kan ik het nu het beste behandelen? Ik wou morgen betadine shampoo halen en het daarmee wassen en daarna een laag sudocreme erop? Is dat een goede behandeling

Nog een keer mijn vraag aangezien niemand erop reageert....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:14

M_hartje_M Ik had jouw vraag zeker wel gelezen, maar kan er eigenlijk niets zinnigs over zeggen.
Bij mij is het ineens heel snel heel heftig geworden, en ik ben dan ook direct met veeartsenspul begonnen, en niet met "zelfdoe"-middeltjes.

Ik denk dat er weinig algemeens over te zeggen is. Iedere vorm van mok is anders, ieder paard reageert ook nog eens anders op de verschillende behandelingen. Een foto zou al iets helpen. Maar ik denk dat een combinatie van gezond verstand, goed inlezen en uitproberen de beste optie is. Met dierenarts als het te lang duurt daar achteraan.
Ik heb dit topic vrij wel volledig doorgelezen, en de adviezen en middeltjes gaan echt alle kanten op...

In ieder geval beterschap voor je paard.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:58

Hoi allemaal, ik kwam er vandaag achter dat mijn merrie ook mok heeft aan beide achterbenen. Het begint in de hoeken van de kootholte en kruipt zo verder het been op voor rond het been (echt zo'n rand heeft ze... verder nergens iets, alleen daar, alsof ze een enkel bandje aan beide benen draagt :') hoop dat ik het zo kan uitleggen.

Ze heeft er geen pijn aan (ik mag het wassen, korsten er af peuteren enz. allemaal geen probleem, laat ze braaf doen. En ze liep gisteren en vandaag nog niet kreupel. Je ziet de mok ook niet zitten tenzij je de haren op haar benen wegduwd. Je voelt het wel, je voelt een verdikking in de benen op de plekken waar de korsten zitten.

Nu heb ik het goed gewassen en droog gewreven. Ik heb al geprobeerd een deel van de korsten er af te halen. Maar durfde er nog niks op te smeren. Heb haar nu gewoon in een droge stal met veel droog stro gezet zodat het vocht er goed uit kan.

Ik denk dat dit dus droge mok is toch? Maar kan ik hier sudocreme opsmeren of wat raden jullie mij aan?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:11

Ik heb toch maar actie ondernomen. Normaal is bokt zeer snel met antwoorden maar blijkbaar is het nu even stil hier hihi. :D Ik heb haar benen ontsmet, goed gedroogd.. korsten er voorzichtig een beetje afgehaald (die wat los zaten, zover ik kon voelen... kan ze namelijk niet zien). En heb vervolgens royaal gesmeerd met sudocreme op de korsten. Ben benieuwd hoe haar benen morgen zijn.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:19

Judith1601 schreef:
Ik heb toch maar actie ondernomen. Normaal is bokt zeer snel met antwoorden maar blijkbaar is het nu even stil hier hihi. :D Ik heb haar benen ontsmet, goed gedroogd.. korsten er voorzichtig een beetje afgehaald (die wat los zaten, zover ik kon voelen... kan ze namelijk niet zien). En heb vervolgens royaal gesmeerd met sudocreme op de korsten. Ben benieuwd hoe haar benen morgen zijn.

Misschien is het handig om de benen te scheren, dam kan je precies zien hoe ernstig het is en kab je het beter behandelen. Mijn paard had ook een verdikking ervan de veearts zei dat ik dat zonder medische hulp niet normaal had kunnen krijgen.

Ze heeft nu 5 dagen extra antibiptica er achteraan gekregen en haar been is al een stuk dunner!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:27

Ik meld me ook, hier ook een merrie met mok :(

Zit helaas in der voorste been in de kootholte en na het rijden ligt het open bloed het? Kan dit zijn met mok?
Nu dus even op rust, ik rijd niet meer tot alles weg is.