[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoyceje

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:00

Wat heb je gedaan waardoor Ino nu schudvrij is? Wel fijn voor je trouwens :) :) En voor jou natuurlijk ook...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:08

Er is bij Ino pas verbetering in gekomen nadat ik de kliniek van Eric Laarakker heb gebeld, en theunisbloemolie en pollekuur extra opgestuurd kreeg. Daarna kon ik behoorlijk rijden zonder dat het geschud te erg werd.
Vorig voorjaar is Ino helemaal nagekeken door de Charlotte Willekens. Toen hebben we eerst de streptococcenbacteriën die nog in zijn lichaam zaten betreden, en de alvleesklier moest weer op gang worden gebracht. Daarna hebben we door een reinigigskuur, en speciaal voor Ino gemaakte druppels de weerstand een extra boost gegeven. Sindsdien gaat het verbazend goed.
Binnenkort wil ik weer kijken of ik Ino weer na kan laten kijken door Charlotte. Het gaat niet goed met zijn oog. Hij heeft een tumor op zijn ooglid, en voortdurend last van traanogen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:15

storm2000 ik ben altijd wel benieuwd naar een filmpje.
heb je de mogelijkheid om die te maken?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:01

Sjoyceje schreef:
He wat vervelend Storm2000. Klinkt echt als headshaking. Ik ben benieuwd of die tabletten en druppels helpen.

Kyra hoest weer heel erg! Heb net voor het eerst in onze nieuwe binnenbak gereden maar ze begon weer heel erg te hoesten. Heb alleen maar gestapt en op een gegeven moment werd ze erg benauwd, hoorde haar gewoon ademen. Ben maar gelijk afgestapt. De stalhouder kwam ook nog even kijken want hij wou me zien rijden in de bak :) , hij wist dat ik met smart op de binnenbak zat te wachten i.v.m. haar headshaking. Hij vertrouwde het ook niet helemaal. Vind het echt raar, ze heeft nu al 2 AB kuren gehad, ventipulmin en een prednison spuit. Iemand tips? Denk dat ik maandag de DA maar weer bel. En ik had zo'n zin om vanavond te rijden in onze nieuwe bak. Morgen dus ook weer geen les. Maar voor Kyra is het het meest vervelend natuurlijk. :(

Ik ben trouwen ook vandaag begonnen met luchtweg compositum van de Groene Os (gister besteld, vandaag al in huis :) )

+:)+ Wel de volle dosis geven hè ;)

Super Inoterry dat het nu zo goed gaat. Hopelijk komt er voor zijn oog ook nog een oplossing!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:09

Ik herhaal even mijn vraag.
Houden jullie ook een neusnetje op in de wei, bij paarden die daar ook schudden? En bevestigen jullie die aan het halster, of op een andere manier?
Ik heb een jong/speels paard, en ik vind het eigenlijk niet zo'n fijn idee om haar dag en nacht met halster op te zetten.
Weten jullie trouwens of de neusnetjes ook uv werend zijn? Mijn pony verbrand haar neus altijd snel, dus dat zou een mooie bijkomstigheid zijn van zo'n netje.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:36

@TinkerTreas, Ino heeft geen neusnetje aan op de wei. Die sloopt hij er binnen een paar minuten al vanaf. Bovendien heeft hij geen last als hij met zijn hoofd aan de grond staat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:10

Jim heeft 'm ook niet op in de wei. Omdat hij daar inderdaad geen last heeft. Hij krijgt pas last met werken, zodra hij zijn hoofd hoger heeft en meer moet ademen.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:13

TinkerTreas schreef:
Ik herhaal even mijn vraag.
Houden jullie ook een neusnetje op in de wei, bij paarden die daar ook schudden? En bevestigen jullie die aan het halster, of op een andere manier?
Ik heb een jong/speels paard, en ik vind het eigenlijk niet zo'n fijn idee om haar dag en nacht met halster op te zetten.
Weten jullie trouwens of de neusnetjes ook uv werend zijn? Mijn pony verbrand haar neus altijd snel, dus dat zou een mooie bijkomstigheid zijn van zo'n netje.

Die van mij staat ook zonder in het land, alleen tijdens het rijden heeft ie er last van.

En je hebt speciale netjes voor tegen de zon, maar een net-relief beschermd volgens mij niet tegen de zon.

Storm2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:49

Ik heb ook ooit zo'n netje gekocht en dat in de wei aan gedaan.
Hij was hem na een uurtje al kwijt, heb hem ook nooit meer terug gevonden.
Maar net zoals de andere paarden die er last van hebben heeft hij het ook niet in de wei, gek eigenlijk want in het gras zitten toch ook pollen.
Ik krijg elke dag in mijn mail de pollen weerverwachtingen en daarin kan ik zien welke pollen op die dag het ergst zijn.
http://www.weeronline.nl/homepage/hoorikoortsmail.htm

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:30

Kyra heeft hem ook niet om in de wei, dat ding heeft ze met 5 minuten gesloopt. Bij de paardendrogist zijn trouwens speciale maskers te bestellen voor headshakers waar ook een netje voor de neus aan zit.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:02

Voor de mensen met paarden die het niet in de wei doen denk ik dat het niets met een pollenallergie te maken heeft maar eerder met een probleem elders in het lichaam.

Ik kan mee voorstellen dat een paard met pollenallergie het niet doet in een binnenbak of als hij op stal staat.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:20

Als ik zonder netje rij, schud hij heel erg z'n hoofd, maar zodra het netje om z'n neus heen zit is er niets meer aan de hand.
Lijkt me dan stug dat ihet dan iets met z'n lichaam te maken heeft, want er zit misschien 5 min tussen.
Tussen het zonder rijden en met rijden. (het het zo eens uitgeprobeerd of het inderdaad aan pollen lag).
Ze kunnen ook last hebben van kleine vliegjes waardoor ze schudden met het hoofd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:16

sabje19 schreef:
Als ik zonder netje rij, schud hij heel erg z'n hoofd, maar zodra het netje om z'n neus heen zit is er niets meer aan de hand.
Lijkt me dan stug dat ihet dan iets met z'n lichaam te maken heeft, want er zit misschien 5 min tussen.
Tussen het zonder rijden en met rijden. (het het zo eens uitgeprobeerd of het inderdaad aan pollen lag).
Ze kunnen ook last hebben van kleine vliegjes waardoor ze schudden met het hoofd.

Het ging mij om het verschil met het niet schudden in de wei maar wel tijdens het rijden of 'werken'.
Pollen, vliegjes en ook stof kunnen een 'trigger' zijn. Maar als het paard alleen last heeft tijdens het 'werken' en niet in de wei kun je er echt wel van uit gaan dat het niet alleen aan de pollen, vliegjes en stof ligt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:27

singasong: dat kan wel degelijk.
Pollen hoeven niet altijd van grassen afkomstig te zijn. Berkenpollen kunnen bijvoorbeeld ook. Maar dat even ter zijde.

Als een paard met zijn hoofd naar beneden staat (grazen) en rustig ademhaalt wordt hij minder/weinig geprikkeld. Hij heeft simpelweg een makkelijkere houding, met minder toegang voor pollen (of vliegjes of wat dan ook). Wanneer hij van de wei komt gaat zijn hoofdhouding omhoog, waardoor pollen en dergelijke meer ruimte hebben om in zijn neus/luchtweg te komen. Jim staat bijvoorbeeld wel met zijn neus te kriebelen tijdens het poetsen. Dan gaat het al jeuken.
Met werken gaat de ademhaling omhoog, waardoor er nog meer irritaties zijn neus binnen komen.
Vandaar dat ik in de wei dus geen netje heb.

Gisteren had ik een fotoshoot. In de wei hebben we hem opgejaagd. Op een gegeven moment rende hij naar een paal om zijn neus te jeuken. Dan heeft hij er dus wel last van. Maar met grazen niet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:38

Dan verschillen wij van mening ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:41

En idd de graashouding is niet een 'werk'houding. Belasting van het lichaam is dan ook anders.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:50

singasong schreef:
Dan verschillen wij van mening ;)

Dat kan :D
Maar ik denk dat het wel meevalt.
Zoiezo is dit een lastig iets.

singasong schreef:
En idd de graashouding is niet een 'werk'houding. Belasting van het lichaam is dan ook anders.

Dit is wat de veearts me ook vertelde. En dat daarom in de wei niet altijd de pollenallergie naar boven komt. Wanneer een paard allergisch is voor grassen die in de wei staan zal het dan ook naar boven komen. Maar wanneer een paard allergisch is voor grassen die niet in de wei staan, of bijvoorbeeld berkenpollen of bepaalde vliegjes, dan hoeft een paard in de graashouding er geen last van te hebben. Maar wanneer hij zijn hoofd omhoog brengt om te bewegen zal de irritatie ontstaan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:17

Als je uitgaat van het jouw verhaal dat het komt door de verandering van de luchtpijp-houding.

Ik blijf er van uit gaan dat de pollen een trigger zijn, dus een symptoom voor een probleem elders in het lichaam. En dan bedoel ik niet alleen de geirriteerde slijmvliezen in een bepaalde houding. Bij een pollenallergie zijn de slijmvliezen altijd geirriteerd. Kan me wel voorstellen dat de luchtpijp wat verwijd (?)bij een graashouding maar dat heeft volgens mij dan weer niets met de voorste slijmvliezen (neus) te maken.

Als je bedenkt dat een paard idd een andere houding heeft tijdens het grazen (hoofd laag) en dan geen problemen heeft en tijdens het lopen e/o werken wel problemen heeft. Dan zou je het ook zo kunnen bekijken dat hij z'n gewrichten in een andere positie heeft en daar zou dan ook een probleem kunnen zitten.

Het blijft een ingewikkeld iets, ook om uit te leggen :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:32

Ja, ik snap het :j
Zover had ik het nog niet bekeken.

Maar hoe moet ik dat dan zien qua gewrichten? Aan welke gewrichten denk je dan?
Als ik even naar mijn eigen pony kijk dan vraag ik me af of dat zo is.
Het hoofdschudden is namelijk niet extreem. Het is er wel, maar niet heel heftig.
Maar hij wil wel constant zijn neus schuren. Langs de palen, zijn benen, waar dan ook aan. Hoe verklaar je dit dan? Dat heeft hij dus niet met grazen.

Of hij vindt eten belangrijker en vergeet de jeuk, dat zou ook heel goed kunnen :+

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:12

Ik heb echt geen idee aan welke gewrichten het zou kunnen liggen. Ik denk dat een osteopaat je daar verder bij zou kunnen helpen.

Maar toch lees je best vaak dat er paarden zijn die een zgnmd. pollenallergie hebben maar achteraf blijkt dat de problemen ontstaan zijn door een scheef bekken, halswervels o.i.d.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:29

Ja, maar is het dan ook seizoensgebonden?

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:34

singasong schreef:
Voor de mensen met paarden die het niet in de wei doen denk ik dat het niets met een pollenallergie te maken heeft maar eerder met een probleem elders in het lichaam.

Ik kan mee voorstellen dat een paard met pollenallergie het niet doet in een binnenbak of als hij op stal staat.

mmm hier ben ik het niet helemaal mee eens, mijn (lease) paard komt niet op wei omdat daar de mogelijkheden niet toe zijn. Ze schud binnen ook nooit met haar hoofd, alleen met buiten rijden in de bossen en dan op bepaalde paden meer als op andere paden, dus denk dat het dan toch een soort hooikoorts is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:06

Amanda schreef:
Ja, maar is het dan ook seizoensgebonden?

Ja de oorzaak zit er maar het wordt getriggerd door de pollen (symptoom).

Je paard heeft dus een pollenallergie, zoals de DA zei, dat is een symptoom maar de oorzaak kan iets heel anders zijn.
Snap je het nog :?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:14

Dus...
Bij het ene paard is de pollenallergie veroorzaakt door bijv. (even simpel gezegd) een scheef bekken. Maar de oorzaak kan ook een bacterie op de slijmvliezen zijn of een ontstoken aangezichtszenuw. Zo zijn er hier (in dit topic) al een heleboel oorzaken voorbij gekomen. En op het eerste gezicht lijken ze allemaal hetzelfde te hebben.... een pollenallergie. Dat is dan ook wel zo maar de achterliggende oorzaak is dan weer anders.
Ik hoop dat ik het nu wat begrijpelijker gemaakt?!

Nog een aanvullig;
Vaak zijn er nog meer aanwijzingen, dus niet alleen de pollenallergie alleen komen die niet altijd aan het licht.
Paarden kunnen bijv. heel lang met een bacterie lopen (soms jaren) het wordt dan chronisch en het lichaam past zich aan aan die bacterie.
En wij mensen zien ook niet alles bij onze paarden. Paarden zijn trouwens kunstenaars in het verbergen van hun kwalen. Dat heeft nog te maken met toen ze (prooi)kuddedieren waren.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:38

Leuke discussie :)

Kyra schud in de wei wel, maar niet als ze aan grazen is. Zodra ze haar hoofd omhoog doet begint het pas, en hoe harder ze loopt, hoe erger het wordt. En het is ook echt seizoensgebonden.

Het hoesten is bijna weg :) Volgens mij slaat die luchtweg compositum goed aan :D Morgen komt nog wel voor de zekerheid de DA om de longen even goed te beluisteren. Ik heb het met haar aan de telefoon ook nog over haar headshaking gehad. Kennen jullie dit artikel nog?

[VN] Onderzoekers doen ontdekking op gebied van Headshaking

Ze heeft dit al aan meerdere mensen voorgeschreven met redelijk goed resultaat! Ze neemt voor mij ook een flesje mee. Ik dacht dat het heel duur zou zijn, maar is maar 7,95! Ik ben heel benieuwd of het werkt. Zal jullie op de hoogte houden.