Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:JP, dat is dus precies wat ik altijd al dacht, dat het meer de IR is die HB veroorzaakt dan de cushings zelf.
Maar waarom is dat testen op IR gelijk met PPID zo belangrijk ? Een maand later kan het toch in principe al weer anders zijn ?
Jannepauli schreef:Een andere belangrijk advies ivm PPID: door de ziekte zijn de paarden met PPID gevoeliger voor infecties ( gecompromiteerd imuunsysteem) en voor parasieten. Het wordt aanbevolen om zeer regelmatig te ontwormen - paarden met PPID blijken meer last van wormen te hebben dan niet PPID-paarden.
geerke schreef:Maris schreef:JP, ik heb altijd begrepen dat cushing zelf IR kan veroorzaken ?!
die van mij had eerst IR en daarna cushing...
Ipsilonka schreef:SuperRoos, vorig jaar was bij mij de witte pony lange tijd hb. Tot echt naar aan toe. Het enigste wat haar geholpen heeft is ijzers met zolen eronder. Toen was ze bizar snel opgeknapt. Dus ik zou er als ik jou was eens een belletje naar de smid aan wagen om te overleggen. Maar erg naar als je vriendje niet lekker is. Ik kan er slecht tegen.
Jannepauli schreef:Maris schreef:JP, dat is dus precies wat ik altijd al dacht, dat het meer de IR is die HB veroorzaakt dan de cushings zelf.
Maar waarom is dat testen op IR gelijk met PPID zo belangrijk ? Een maand later kan het toch in principe al weer anders zijn ?
Hoezo zou het na een maand weer anders zijn? Feit is dat als het insuline niveau te hoog is en je dat niet goed behandeld, er altijd een te hoge insuline score is ( dus buiten de referentiewaarden). Als je maatregelen neemt om IR te controleren ( dieet, geen suikers) dan zou als het goed zijn het insuline niveau in het bloed dalen en is dat ook aantoonbaar. Maar het is niet zo dat onbehandelde IR of IN-disregulatie vanzelf fluctueert en dat er soms geen IR of IN-d is, en soms wel.
ik denk dat het een goed advies is om als je op basis van symptomen wil laten testen op PPID, je tegelijkertijd ook op IR laat testen. Zeker als het paard hoefproblemen heeft ( gevoelig lopen, HB).
Een andere belangrijk advies ivm PPID: door de ziekte zijn de paarden met PPID gevoeliger voor infecties ( gecompromiteerd imuunsysteem) en voor parasieten. Het wordt aanbevolen om zeer regelmatig te ontwormen - paarden met PPID blijken meer last van wormen te hebben dan niet PPID-paarden.
Meert schreef:Wordt bij paarden met PPID echt alleen aangeraden om regelmatig te ontwormen? Niet icm mestonderzoek?
Ash_ schreef:Vandaag viel mij iets heel erg op bij mijn paard, in November is hij tegelijk geschoren met een ander paard op stal, haf verhaard amper (weet dat dat vaak is met PPID) maar nu zag ik dus dat dat andere paard weer even lang is met zijn vacht als waar hij niet geschoren was en bij haf is het echt nog geschoren zoals 2 weken na het scheren. Op een paar lange haren na. Is dit ook van de cushing?
Moonlight17 schreef:Nou ik heb nog een bloedtest laten doen bij mijn pony. Uitslag van de acth was 7 en hij moet tussen de 0 en 10 zitten. Dus daar helemaal blij mee. Toen kreeg ik het advies om 3 dagen geen pillen te geven en dan weer op te bouwen naar een half ipv een hele pil per dag. Deze stop was om te kijken of ze de fiber force ging eten. Helaas mocht niet zo zijn. Metazoa wordt wel gegeten. Die is helaas net op.
Nou werd ik vanmorgen wakker met de mededeling dat ik een gratis zak puur paardenvoer had gewonnen, de keuze van zak naar aanleiding van het voedingsconcult. Daarnaast een zakje suikervrije snoepjes en Omega 3-6-9 olie. Dus een afspraak gemaakt met de contactpersoon en even kijken of het voer wat is voor mijn cushie. Iedereen die interesse heeft is welkom de afgesproken dag langs te komen of wil ik jullie met mijn ervaring van dit voer te delen met jullie.
Jannepauli schreef:Moonlight17 schreef:Nou ik heb nog een bloedtest laten doen bij mijn pony. Uitslag van de acth was 7 en hij moet tussen de 0 en 10 zitten. Dus daar helemaal blij mee. Toen kreeg ik het advies om 3 dagen geen pillen te geven en dan weer op te bouwen naar een half ipv een hele pil per dag. Deze stop was om te kijken of ze de fiber force ging eten. Helaas mocht niet zo zijn. Metazoa wordt wel gegeten. Die is helaas net op.
Nou werd ik vanmorgen wakker met de mededeling dat ik een gratis zak puur paardenvoer had gewonnen, de keuze van zak naar aanleiding van het voedingsconcult. Daarnaast een zakje suikervrije snoepjes en Omega 3-6-9 olie. Dus een afspraak gemaakt met de contactpersoon en even kijken of het voer wat is voor mijn cushie. Iedereen die interesse heeft is welkom de afgesproken dag langs te komen of wil ik jullie met mijn ervaring van dit voer te delen met jullie.
Welk voer is dit?
Er zijn er twee die die naam voeren:
"Puur Paardenvoer" van Healthy Herbs Hayster en dan "Pure Feed" dat Astrid Noordhoek uit Engeland importeert.
"Pure Feed" bevat 10-12% suikers, dat is aan de hoge kant voor een IR/PPID paard.
Omega 3-6-9 zou ik sowieso niet aannemen voor een paard met deze aandoeningen: Omega 6 is ontstekingsopwekkend en dat wil je dus ten alle tijde voorkomen! Voor IR/PPID alléén Omega 3
geven! Omega 3 is ontstekingsremmend.
Moonlight17 schreef:Mosh schreef:In Pavo Sportsfit zit trouwens 4,5% suiker. En in Speedibeet 5,0% dus dat klinkt wel als iets naar waar ik naar op zoek ben. Was het nog niet tegengekomen in mijn zoektocht, maar het bestaat dus nog niet zo lang
Heb ze even door de voervergelijker gehaald. Er zit wel 27,5% aan zetmeel in de sportfit die omgezet worden in suikers + volgens die website zit er ook nog melasse in. Speedibeet is trouwens geen voer om energie door te creëren door suikers. Is puur een extra portie ander type ruwvoer.
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken/1037/speedibeet/341/sportsfit/