[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:09

JP, dat is dus precies wat ik altijd al dacht, dat het meer de IR is die HB veroorzaakt dan de cushings zelf.
Maar waarom is dat testen op IR gelijk met PPID zo belangrijk ? Een maand later kan het toch in principe al weer anders zijn ?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:46

Dat was wat mijn DA ook tegen mij zei. Ze heeft niet de typische verschijnselen en is nog nooit HB geweest. Maar ik neem wel het zekere voor het onzekere...........ze gaat met graasmasker of halve dagen.

Ik ga er van de week eens even voor zitten als de kinderen weer naar school zijn. Bedankt voor het delen JP! :j

Overigens wisselt de stemming bij mijn merrie nog steeds. Ene dag kwieker dan de andere dag. Ik ben vandaag omhoog gegaan naar 3/4. Dit doe ik ook eerst 2 weken.

Haar benen zijn mooi droog en niet meer warm. Ze reageert ook nog steeds erg enthousiast op haar nieuwe maatje dus <3

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:47

Ik ga van de week ook eens kijken, ben benieuwd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:53

Maris schreef:
JP, dat is dus precies wat ik altijd al dacht, dat het meer de IR is die HB veroorzaakt dan de cushings zelf.
Maar waarom is dat testen op IR gelijk met PPID zo belangrijk ? Een maand later kan het toch in principe al weer anders zijn ?

Hoezo zou het na een maand weer anders zijn? Feit is dat als het insuline niveau te hoog is en je dat niet goed behandeld, er altijd een te hoge insuline score is ( dus buiten de referentiewaarden). Als je maatregelen neemt om IR te controleren ( dieet, geen suikers) dan zou als het goed zijn het insuline niveau in het bloed dalen en is dat ook aantoonbaar. Maar het is niet zo dat onbehandelde IR of IN-disregulatie vanzelf fluctueert en dat er soms geen IR of IN-d is, en soms wel.

ik denk dat het een goed advies is om als je op basis van symptomen wil laten testen op PPID, je tegelijkertijd ook op IR laat testen. Zeker als het paard hoefproblemen heeft ( gevoelig lopen, HB).

Een andere belangrijk advies ivm PPID: door de ziekte zijn de paarden met PPID gevoeliger voor infecties ( gecompromiteerd imuunsysteem) en voor parasieten. Het wordt aanbevolen om zeer regelmatig te ontwormen - paarden met PPID blijken meer last van wormen te hebben dan niet PPID-paarden.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 01-03-14 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:55

JP, ik heb altijd begrepen dat cushing zelf IR kan veroorzaken ?!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:57

Nou, als je de ebinar beluistert, zul je horen van Diane MacFarlane dat bij hormonale hoefbevangenheid, de oorzaak aangetoond is: te hoge insuline.
Een paard die geen IR of IN-d heeft, loopt nauwelijks kans op HB volgens haar.

Uiteraard zijn er wel andere mogelijke oorzaken van HB: te veel suikers (zetmeel) etc. Maar dat is dus niet de hormonale HB, maar de zgn stofwisselings HB, en dat laatste heeft niks met PPID te maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:00

Maris schreef:

die van mij had eerst IR en daarna cushing...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:04

Jannepauli schreef:
Een andere belangrijk advies ivm PPID: door de ziekte zijn de paarden met PPID gevoeliger voor infecties ( gecompromiteerd imuunsysteem) en voor parasieten. Het wordt aanbevolen om zeer regelmatig te ontwormen - paarden met PPID blijken meer last van wormen te hebben dan niet PPID-paarden.

Grappig dat je hier over begint.
Bij ons op stal ontwormen ze 2x per jaar en doen 1x mestonderzoek. De reden dat ze dit doen is omdat de landjes goed worden schoongemaakt en er weinig wisseling is van de paarden per diverse landjes (als ze wisselen dan blijven ze in dezelfde 'regio' zeg maar)

Maar zo heb ik de Pramox bijv nog niet voorbij zien komen aan het einde van het jaar.
Ik heb mijn DA gevraagd of het niet slim is om mijn merrie gezien haar cushing standaard 4x te ontwormen. Ik heb dat eigenlijk altijd gedaan totdat we op deze stal kwamen en mee gingen in het 'schema'.

Maar daar heb ik nu een minder goed gevoel bij gezien de cushing.

DA geeft aan dat ik beter het ritme kan volgen en goed de weide iedere dag moet schoon houden. Dat klinkt leuk, maar helaas staat ze niet alleen en niet iedereen is er even secuur in. Een extra mestonderzoek bij twijfel in het najaar kan uiteraard wel.
Vanwege resistentie geeft ze aan dat het niet verstandig is standaard 4x te ontwormen.

Daar ga ik dus nog even overna denken...........zeker na lezen van jouw stukje JP.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:06

cushing paarden zijn inderdaad gevoeliger voor wormen.Ik blijf gewoon heel regelmatig ontwormen.
Mestopruimen doe ik ook,maar als het enorm regent spoelen de eitjes alle kanten op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:10

geerke schreef:
Maris schreef:

die van mij had eerst IR en daarna cushing...

Het één sluit het ander niet uit. Het komt vaker voor: ook mijn merrie heeft IR en PPID. Vandaar het advies om in één keer op beiden te testen. Lezers die al langer in het PPID topic meedraaien, zullen zich wellicht herinneren dat ik dit ook in het verleden al vaker gemeld heb - het spaart je geld om het in één keer te laten testen, en je houdt de vinger aan de pols.

Overigens - n.a.v. een eerdere vraag hier - het is niet zo dat geslacht uitmaakt: de percentages voor ruinen, merries, hengsten die PPID krijgen is gelijk. Het is dus niet zo dat merries eerder de kans lopen op PPID.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:16

@JP Heeft je vraag over het opbouwen van de medicatie nog iets opgeleverd?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:53

Ipsilonka schreef:
SuperRoos, vorig jaar was bij mij de witte pony lange tijd hb. Tot echt naar aan toe. Het enigste wat haar geholpen heeft is ijzers met zolen eronder. Toen was ze bizar snel opgeknapt. Dus ik zou er als ik jou was eens een belletje naar de smid aan wagen om te overleggen. Maar erg naar als je vriendje niet lekker is. Ik kan er slecht tegen.

Oorzaak van slecht lopen is niet hb wordt mij gezegd door dierenarts, is een zookneuzing in combi met een dunne zool, heeft tijd nodig..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:56

Interessant JP, bedankt voor het delen van deze info!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:06

SR mijn vorige merrie heeft het ook gehad zit ik me nu te bedenken. Die was topzwaar door een tweelingdracht (wist ik niet, bleek drachtig na aankoop, beide veulens dood helaas)
Ze lag alleen maar in de wei, wilde niet lopen en eten. Ik heb er bij staan huilen in de wei want ik kreeg haar niet meer overeind. Zo machteloos voelde ik me toen.
Ik heb er een ijzer onder laten leggen want ze was al zo ontdaan dat beide veulens dood waren :\
Ze voelde zich meteen beter.

Maar ik snap je keuze als je zegt dat het tijd nodig heeft. Hou Fiek goed in de gaten en een ijzer is evt een oplossing mocht het te lang duren.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:07

Jannepauli schreef:
Maris schreef:

Hoezo zou het na een maand weer anders zijn? Feit is dat als het insuline niveau te hoog is en je dat niet goed behandeld, er altijd een te hoge insuline score is ( dus buiten de referentiewaarden). Als je maatregelen neemt om IR te controleren ( dieet, geen suikers) dan zou als het goed zijn het insuline niveau in het bloed dalen en is dat ook aantoonbaar. Maar het is niet zo dat onbehandelde IR of IN-disregulatie vanzelf fluctueert en dat er soms geen IR of IN-d is, en soms wel.

ik denk dat het een goed advies is om als je op basis van symptomen wil laten testen op PPID, je tegelijkertijd ook op IR laat testen. Zeker als het paard hoefproblemen heeft ( gevoelig lopen, HB).

Wordt bij paarden met PPID echt alleen aangeraden om regelmatig te ontwormen? Niet icm mestonderzoek?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:11

Meert schreef:
Wordt bij paarden met PPID echt alleen aangeraden om regelmatig te ontwormen? Niet icm mestonderzoek?

Nee, zeker niet. Ze zijn groot voorstander van mestonderzoek.
Nu baseren de dames doktoren zich in dit geval op de situatie in de USA ( wellicht dat eitelling daar betrouwbaarder wordt uitgevoerd?), maar men raadt eitelling ( 'fecal counts') absoluut aan. Daarbij is overigens gebleken dat bij PPID paarden de wormbelasting zwaarder is dan bij paarden met een goed werkend en gezond immuunsysteem.

Mijn vraag over het opbouwen van prascend kwam helaas niet aan de orde - ik neem nu daarover rechtstreeks met de dames contact op.
Nu heb ik het niet 100% meer in mjn geheugen maar wat interessant was, is het feit dat minis, shets en ponies gevoeliger zijn voor pergolide ( in de vorm van prascend) dan de 'grote' paarden. En dat daar vooral gelet moet worden op het bereiken van de juiste dosring. Voor de grote paarden geldt dat je wel met 1 mg kunt beginnen en zelfs hoger kunt gaan als de klinische symptomen niet verbeteren. Als je een dosis bereikt waarop je ziet dat het paard het beter doet en eventuele bloedtest wijst dat ook uit, zou je met stapjes omlaag kunnen gaan om te zien of het paard in goede doen blijft. Maar over opbouwen zoals hier aangeraden wordt, is niet gesproken..

Wel een punt: de betrouwbaarheid van allerlei supplementen zoals monnikspeper ( bv provarium breeding): de werkstof van mp lijkt enigszins op die van dopamine, net zoals pergolide in feite een dopamine imitator is. Volgens MacFarlane is in nog geen enkel onderzoek aangetoond dat mp werkt - daarbij is het ook qua werkstof niet zo betrouwbaar ( natuurlijke middelen zoaals kruiden hebben geen 'standaard' en worden ook niet in laboratoria op inhoud gecontroleerd. Nou ja, ik kan me vanuit de Boehringer Ingelheim-visie wel voorstellen dat ze het min of meer afwijzen. Die laten ons liever betalen voor de dure Prascend. Maar een kern van waarheid zit er natuurlijk wel in, in die uitspraak.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:32

Nou ik heb nog een bloedtest laten doen bij mijn pony. Uitslag van de acth was 7 en hij moet tussen de 0 en 10 zitten. Dus daar helemaal blij mee. Toen kreeg ik het advies om 3 dagen geen pillen te geven en dan weer op te bouwen naar een half ipv een hele pil per dag. Deze stop was om te kijken of ze de fiber force ging eten. Helaas mocht niet zo zijn. Metazoa wordt wel gegeten. Die is helaas net op.

Nou werd ik vanmorgen wakker met de mededeling dat ik een gratis zak puur paardenvoer had gewonnen, de keuze van zak naar aanleiding van het voedingsconcult. Daarnaast een zakje suikervrije snoepjes en Omega 3-6-9 olie. Dus een afspraak gemaakt met de contactpersoon en even kijken of het voer wat is voor mijn cushie. Iedereen die interesse heeft is welkom de afgesproken dag langs te komen of wil ik jullie met mijn ervaring van dit voer te delen met jullie.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 02:53

Vandaag viel mij iets heel erg op bij mijn paard, in November is hij tegelijk geschoren met een ander paard op stal, haf verhaard amper (weet dat dat vaak is met PPID) maar nu zag ik dus dat dat andere paard weer even lang is met zijn vacht als waar hij niet geschoren was en bij haf is het echt nog geschoren zoals 2 weken na het scheren. Op een paar lange haren na. Is dit ook van de cushing?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:15

Puur is heel fijn voer. Ik heb de balancer pellets gevoerd.
Maar was beetje prijzig voor alle 4.
Plus de afstand om het te halen. Opsturen geen optie voor mij.

Weet dat de mijne het goed doet op wat MP en magnesium.
Ze krijgt de C4L mix en wat speedibeet

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:39

Ash_ schreef:
Vandaag viel mij iets heel erg op bij mijn paard, in November is hij tegelijk geschoren met een ander paard op stal, haf verhaard amper (weet dat dat vaak is met PPID) maar nu zag ik dus dat dat andere paard weer even lang is met zijn vacht als waar hij niet geschoren was en bij haf is het echt nog geschoren zoals 2 weken na het scheren. Op een paar lange haren na. Is dit ook van de cushing?

Grappig genoeg kwam ook zo'n vraag in de webinar: iemand wiens paard geschoren was en die na korte tijd weer even lange haren had. De oorzaak is inderdaad PPID ( als het paard daar tenminste aan lijdt). Provarium Breeding kan daarbij ondersteunen, ook al vond MacFarlane het onzin om zowel pergolide als monnikspeper te geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:45

Moonlight17 schreef:
Nou ik heb nog een bloedtest laten doen bij mijn pony. Uitslag van de acth was 7 en hij moet tussen de 0 en 10 zitten. Dus daar helemaal blij mee. Toen kreeg ik het advies om 3 dagen geen pillen te geven en dan weer op te bouwen naar een half ipv een hele pil per dag. Deze stop was om te kijken of ze de fiber force ging eten. Helaas mocht niet zo zijn. Metazoa wordt wel gegeten. Die is helaas net op.

Nou werd ik vanmorgen wakker met de mededeling dat ik een gratis zak puur paardenvoer had gewonnen, de keuze van zak naar aanleiding van het voedingsconcult. Daarnaast een zakje suikervrije snoepjes en Omega 3-6-9 olie. Dus een afspraak gemaakt met de contactpersoon en even kijken of het voer wat is voor mijn cushie. Iedereen die interesse heeft is welkom de afgesproken dag langs te komen of wil ik jullie met mijn ervaring van dit voer te delen met jullie.

Welk voer is dit?
Er zijn er twee die die naam voeren:

"Puur Paardenvoer" van Healthy Herbs Hayster en dan "Pure Feed" dat Astrid Noordhoek uit Engeland importeert.

"Pure Feed" bevat 10-12% suikers, dat is aan de hoge kant voor een IR/PPID paard.
Omega 3-6-9 zou ik sowieso niet aannemen voor een paard met deze aandoeningen: Omega 6 is ontstekingsopwekkend en dat wil je dus ten alle tijde voorkomen! Voor IR/PPID alléén Omega 3
geven! Omega 3 is ontstekingsremmend.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:30

Jannepauli schreef:
Moonlight17 schreef:

Welk voer is dit?
Er zijn er twee die die naam voeren:

"Puur Paardenvoer" van Healthy Herbs Hayster en dan "Pure Feed" dat Astrid Noordhoek uit Engeland importeert.

"Pure Feed" bevat 10-12% suikers, dat is aan de hoge kant voor een IR/PPID paard.
Omega 3-6-9 zou ik sowieso niet aannemen voor een paard met deze aandoeningen: Omega 6 is ontstekingsopwekkend en dat wil je dus ten alle tijde voorkomen! Voor IR/PPID alléén Omega 3
geven! Omega 3 is ontstekingsremmend.

Puur Paardenvoer met de Healthy Herb Hayster

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:32

Aah, ik had het hierboven over de Pure Feed

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:53

Van dat Puur Paardenvoer is geen analyse bekend, althans niet op de site. Wel een hoop bla-bla om het allemaal aan te bevelen. Kan er geen zinnig woord over zeggen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:17

Moonlight17 schreef:
Mosh schreef:
In Pavo Sportsfit zit trouwens 4,5% suiker. En in Speedibeet 5,0% dus dat klinkt wel als iets naar waar ik naar op zoek ben. Was het nog niet tegengekomen in mijn zoektocht, maar het bestaat dus nog niet zo lang :D

Heb ze even door de voervergelijker gehaald. Er zit wel 27,5% aan zetmeel in de sportfit die omgezet worden in suikers + volgens die website zit er ook nog melasse in. Speedibeet is trouwens geen voer om energie door te creëren door suikers. Is puur een extra portie ander type ruwvoer.

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken/1037/speedibeet/341/sportsfit/

Klopt, ik zou ook het liefst een stuk minder muesli willen geven. Maar het 'probleem' is dus een beetje dat bijvoorbeeld Speedibeet en Seniores Priores in eerste instantie niet bedoeld zijn om een sportpaard te onderhouden. Mijn Chico is dan wel bijna 20, maar hij is verder nog topfit en ik train hem dan ook op ZZL niveau. Daarnaast gaat hij ook nog op wedstrijd.

Het idee is nu om de slobber en lucerne te vervangen voor Speedibeet en Seniores Priores en dan Pavo Sportsfit terug te brengen naar max 1 kilo per dag. Misschien nog wel minder maar daarvoor moet ik even op de zak kijken voor de aanbevolen hoeveelheid.

Mocht er iemand een idee hebben ter vervanging van de muesli (maar dan wel iets waar hij op kan blijven presteren) dan hoor ik dat alsnog graag :)