[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:50

_CS_ schreef:
Marjo: heeft ze deze zomer ook nog ingepakt gestaan, of helemaal in d'r nakie?

Ze heeft de deken opgehad niet omdat ze jeuk had maar omdat ze vreselijk last had van de vliegen.
Maar haar manenkam is helemaal soepel gebleven en rustig.
En op dagen dat het vliegvrij was stond ze zonder deken, helaas gaat de zomer nogal gepaard met vliegen.
Maar volgend jaar krijgt ze ipv een eczeem een goede vliegendeken.
Hiervoor had ik nu geen geld en aangezien ik 3 boett dekens heb is het zonde om die niet te gebruiken.

minikatje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:12

Marjo, ik heb dat boek ook gelezen maar ben er niet zo lyrisch over als jij.
Vond er vrij weinig (voor mij) nieuwe dingen in staan.
Pony krijgt hier brandnetels en arm gras, ze staat dekenloos.
Het is meer een beschrijving van wat haar bevindingen zijn.
Mijn bevinding is dat paarden zo sober mogelijk gehouden moeten worden

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:13

En mobiel internet misdraagt zich weer.
Weg was mijn verhaal

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:45

Ik ben ook niet zo lyrisch over het boek helaas. Vrij extreem om paard van afvalstoffen te ontdoen bijv. en dat is helemaal niet nodig meestal. Mijn ervaring is nl dat grad niets uitmaakt. Overgewicht wel! Maar dat moet je voorkomen door veel rijden / beweging. Er zitten wel hele goede tips tussen.

Guccio, Wat fijn dat je het paard toch gekocht hebt en dat het zo goed gaat wb ZE.
Het topic gaat soms zo snel dat je niet eens overal op kunt reageren... :-)
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 27-09-12 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:48

Nou het is net hoe je je paard houdt, en wat voor gras etc..
Bij mij werkte het super.. En ik heb er daarnaast ook heel veel van geleerd over het gras bemesten etc..

weet iig wel dat heel veel stalhouders het heel fout doen voor extremers, gestrest gras. over bemest gras.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:58

Ik geloof geen zak van dat hele boek.

En de antwoorden van marjo bewijst dat voor mij nog eens extra duidelijk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:32

sinds gister heb ik ook de vliegendeken af gedaan,en loopt mijn pony lekker bloot.ik gebruik enkel derfen nu.
mijn pony staat 24/7 buiten met loopstal op kort gras

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:13

_CS_ schreef:

Lekker negatief joh.. Dan geloof je het toch niet.
Wat is dan de reden waarom mijn pony GEEN jeuk heeft ??

Gizmo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:17

hier ook pony die al bijna 3 weken niet meer schuurt heb em vitamine stoot gegeven en smeer iedere dag met schuur spul...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:26

Ik geef nu een maand of 5 Safe&sound van D&H en ultimate balancer van hetzelfde merk.

Ik vind haar vacht dof, de glans is weg?! Zou het komen door de periode van het jaar? Of geef ik iets te weinig?
Ze krijgt niet de aanbevolen hoeveelheid, ik geef haar net de helft van wat ze aanraden op de verpakking omdat ik bang ben van overdaad.
Ze heeft vorige winter HB gestaan

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:38

Die van mij krijgt nog steeds hetzelfde eten als anders, maar bij haar is de glans toch ook grotendeels weg. Ze is wel aan het wisselen van vacht, denk dat het daarmee te maken heeft.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:56

Doffe vacht? Mijn paard is op dit moment juist gigantisch aan het glimmen en strak int pak! Ze voelt zich ook veel beter dan een anderhalve maand terug, paard mocht wel 150 kilo kwijt en dat gaat aardig goed maar we zijn er nog niet. Ik denk dat ook haar gewicht meespeelt in het schuren evenals haar wormenbesmetting een paar weken terug.. dus ik ben erg benieuwd naar volgend jaar.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:13

De mijne is gewoon dof van het stof denk ik :') Ze is op gewicht, krijgt goede voeding, is ontwormd etc etc, geen idee wat er anders zou kunnen schelen?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:07

Nee, van het stof is het niet, dae haren voelen ook niet glad aan...ik vind ze zelfs wat vettig aanvoelen.

Ze krijgt 2x/dag 100gr ultimate balancer = 200gr/ dag (de max is 100gr/100kg lich. gewicht = max 500gr)
en de rest wat aanvulling met safe&sound 120 gr/ keer = 240/dag
Samen is dat 440 gr/dag en ik mag max 1000gr/ dag geven
Ik geef dus iets minder dan de helft.

Verder zit er een scheutje lijnzaadolie tss 369 en haar glucobalance

Vroeger stond ze met "appeltjes" en die heeft ze niet meer ;(

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:09

Marjo89 schreef:
_CS_ schreef:

Lekker negatief joh.. Dan geloof je het toch niet.
Wat is dan de reden waarom mijn pony GEEN jeuk heeft ??

Ik geloof er ook niet in. Heb al 12 jaar een exceempaard en wat ik ook voer het maakt niks uit. Heb echt alles al geprobeerd maar zolang ik zorg dat ze uit de buurt van de vliegjes blijven hebben ze geen last. Ga ook niks anders meer proberen dan ik nu doe. Het gaat prima zo.

Ik denk ook dat mensen hier een paar dingen door elkaar halen. Paarden die jeuk hebben van het voer hebben geen zomerexceem die reageren overgevoelig op bepaalde voedingsstoffen en dat is geen zomerexceem. Zomerexceem wordt uitsluitend veroorzaakt door de vliegjes en niet door het voer.
Tuurlijk is een combinatie van beide mogelijk maar dat is lang niet op elk paard van toepassing. De meeste excemers die ik ken zijn alleen allergisch voor de beet van die vliegjes en niet voor voer.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:26

Als jij er zo over denkt Aisie dan is dat toch prima?

Voor de 1 werkt het nou eenmaal anders dan de ander.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:43

mijn paarden glanzen nu ook.maar kan bij jou paard misschien door vacht wisseling komen

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:31

hier de deken nu ruim een dag af. het lijkt goed uit te pakken. heb hem nog niet zien schuren, gisteren zag het er allemaal nog netjes uit, dus vandaag goed in de gaten houden hoe het nu gaat zonder de regen.
vind het best moeilijk met dit weer. het is een shet, en die wil ik geen regendeken op gaan doen omdat ik gewoon van de winter zonder deken wil, maar die eczeemdeken wordt zo nat met die buien telkens, dus toch maar de gok genomen om hem af te doen.
bij mij glanzen ze juist inderdaad ook.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:43

Iana, ik denk niet dat het direct met tekorten te maken heeft. Mijn paard begint zijn glans ook altijd wat te verliezen bij overgang naar wintervacht. Goed ontwormen en wat extra vit en mineralen is aanrader. Wintervacht aanmaken is een aanslag voor de weerstand en kost veel energie.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:57

Iana, die van mij blinken je allemaal tegemoet. Ze zijn trouwens allemaal al een paar weken door de verharding heen. Ik weet wel dat de huid heel veel vet produceert tijdens het verharen. Dat zou dus denkenden kunnen zijn dat je paard wat doffig is.

Aisie, ik ben het met je eens. Mijn ervaring is ook dat de eczeemdeken voldoet. Ik doe verder ook helemaal niets en heb in al die jaren ook nog nietsngevonden met enige toegevoegde waarde voor wat betreft middeltjes en diëten enzo.
Overdaad schaadt altijd dus een te dik paard is nooit gezond maar ik weet niet of een dikker paard meer last heeft van ZE. Als het alleen de mugjes allergie is, dan denk ik het niet eigenlijk.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:32

Mijn paard smeer ik nu nog 2x per week in met derfen op de uier.
Gaat prima zo :j

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:49

Gisteren waren we met een van onze paarden bij Den Hoek, de holistische kliniek. Daar vertelde ik over mijn eczemer (als volgend jaar de desensibilsatie geen effect op de jeuk heeft, ga ik daar met Jones ook heen), en dat ik zo tevreden was over Derfen. Toen bleek dat ze Derfen ooit doorgemeten hadden en dat het behoorlijk belastend was voor de lever. Wat vervolgens dan ook weer jeuk veroorzaakt :=

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:23

Ik heb haar nu 4 jaar en het valt me nu erg op dat ze dof is in dit seizoen, ze is volop aan't verharen.
Al de anderen hebben dit niet zo fel, normaal gezien zit er in de Ultimate balancer al wat ze hebben moet.
Ik ga ze dit weekend ontwormen en afwachten.

Bedankt voor de info!

Het boekje van voeding voor zomzereczeem heb ik ook in huis...ik heb het een dik half jaar volgehouden...heb bodemtesten laten doen en gedaan wat erin stond. ze staat nu op uitgebloeid gras...
Ik ben moeten stoppen met de zemelen en pulp, ze had er een hekel aan en liet meer dan de helft liggen.
Met volle moed was ik begonnen aan leggen van mestbedden om te laten composteren, dit vraagt heel wat werk en die tijd heb ik er niet voor. Ik heb dus alles gelaten voor wat het is, het is een hele organisatie met weinig resultaat.
@aisie Gelukkig gaat het bij jou de goed kant op, ik geef wel toe dat ik haar het gras niet ontnomen heb...ook weer om praktische reden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:25

je kunt je paard die wintervacht aan moet maken gewoon onder een simpele eczeemdeken houden is mijn ervaring, ze maken eronder wel vacht aan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:27

Sammyoo schreef:
Gisteren waren we met een van onze paarden bij Den Hoek, de holistische kliniek. Daar vertelde ik over mijn eczemer (als volgend jaar de desensibilsatie geen effect op de jeuk heeft, ga ik daar met Jones ook heen), en dat ik zo tevreden was over Derfen. Toen bleek dat ze Derfen ooit doorgemeten hadden en dat het behoorlijk belastend was voor de lever. Wat vervolgens dan ook weer jeuk veroorzaakt :=

derfen werkt wel en zo vaak hoef je het ook niet te smeren en ook maar dun en je hoeft maar kleine plekjes in te smeren.wat raden hun dan aan om te smeren en waarom was derfen dan belastend voor de lever.ik zou hier waqt meer over willen weten.