Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ProBier

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:03

Hoe lang duurt het voordat een ziek paard genezen is?

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:04

@ cowgirl. Ik snap dat het balen is dat je niet kan mennen maar een poosje mennen kan toch niet heel veel kwaad? Beter iets te voorzichtig dan niet. En waarschijnlijk kan die staleigenaar het niet aan z'n klanten uitleggen dat zij het terrein niet af mogen maar dat jij wel mag gaan mennen. Op dit moment kan de rhino overal zitten dus een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad.

xnina

ProBier schreef:

is volgens mij niet te genezen.

Onassa

xnina schreef:
(veel meer dan vele hysterische posters hier) :D

ja ik blijf hem sowieso dagelijks tempen. ook natuurlijk omdat het risico dat ie het krijgt groter is ik eind vorige week nog met dat nu inmidels ingeslapen paard gelopen heb en met die zelfde kleding ben ik steeds bij mijn eigen pony geweest, voor ik wist dat er rhino was bij horsezone. het bedrijf had mij niet eens gebeld..[/quote]

Jeetje sorry dat ik het zeg maar dat je niet eens op de hoogte gesteld bent daarvan vind ik een zeer kwalijke zaak!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:05

Ja, dat gaat idd over de kampioen schappen.

Maar ik bedoelde manege in Beek waar een stalgenootje vrijdags nog is gestart. Dat is dus die kantine die je ziet :)

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:06

xnina schreef:
ProBier schreef:

Volgens mij wel hoor, las eerder in dit topic een berichtje van iemand wiens paard het ooit gehad heeft. (neurologische variant)
Weet alleen niet hoe groot de kansen zijn dat het goed komt.
Ben ook wel benieuwd hoelang dat eventueel zou kunnen duren..
Laatst bijgewerkt door Claudia1993_ op 04-03-12 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:06

Cowgirl schreef:
Mijn stal is nu ook dicht, we mogen het erf niet meer af. Ik vind het wat overdreven want in NH is nog geen enkele melding geweest.
Ik baal er enorm van want ik kan nu niks meer met mijn paard. Rijden kan ik niet meer en mennen in de bak gaat niet want die is te zwaar daarvoor. Longeren kan ik hooguit 1 a 2x per week want meer trekt mijn rug niet. En op mijn vraag of ik dan in de wei kon mennen kreeg ik geen antwoord. Ik men altijd alleen en kom nooit paarden tegen.
Dus daar sta ik weer voor de zoveelste keer. Fijn al die paniek zaaierij :(
Mag hopen dat het volgende week weer weg is want anders kan ik weer helemaal opnieuw beginnen met de opbouw (had met al die sneeuw ook al niks kunnen doen).

Toen ik naar huis ging kwam ik ook nog een menner tegen.

nou ik hoorde vandaag van meerdere mensen dat er dus wel een gerucht gaat van een rhino besmetting in NH. wat hiervan waar is weet ik niet. maar ik neem het liever te serieus dan dat er te luchtig over gedaan wordt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:07

Marijuhhhhh schreef:
Heb net een mailtje gekregen van mij rijvereniging.
We gaan vanaf maart altijd weer naar buiten om te lessen en ze hebben besloten om de les van morgen gewoon door te laten gaan.

Het Rhinovirus valt onder de Herpesachtige virussen wat inhoud dat de paarden niet in contact met elkaar moeten komen..zeker niet neus aan neus. We rijden meestal maar met vier pony's in de les, dus kunnen voldoende afstand houden.

Ik heb nog een beetje mijn twijfels...

Jullie botsen nooit? :+ Rij ook met 4 man in een les, maar ahum, we zitten toch regelmatig met elkaar in de knoop!
Geef toe dat we dan iets te geconcentreerd aan het rijden zijn en niet op de rest letten, maar toch.

4 man van 4 verschillende stallen?
Theoretisch kan 1 van hen besmet zijn, via via, of direct.
Maar er kan ook niets aan de hand zijn, dat moet je als je in je eentje thuis op stal staat helemaal voor jezelf bedenken.
Want het is dan alleen een risico voor je eigen paard en niet voor die van anderen.
Echter sta je op een stal waar ook anderen staan, dan moet je ook je verantwoordelijkheid jegens hen nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:08

@Teddy321 : en wat als er geen DA advies is ??? Maar alleen een over'enthousiaste' pensioneigenaar ??
@o0loveFly0o : Rhino zit altijd al overal en nu de boel dicht gooien kan al 14 dagen te laat zijn.....

Ik blijf van mening dat paarden nu op stal laten staan een grotere infectiedruk geeft als wanneer ze gewoon naar buiten gaan als in weide, buitenritten (niet op wedstrijd of lessen) en men houdt zich aan wat simpele regels.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:09

Waar kan je dan zien waar rhino nu is?
ben toch wel erg benieuwd of het dan ook in / dichtbij zwolle is...

Onassa

Xnina, kan me voorstellen dat je daar boos om bent, ik zou woest zijn!
Jij hebt nota bene dus nog met het overleden paard gelopen en zonder dat je het wist ben je met dezelfde kleren naar je eigen paard geweest?
Waarom word dat toch niet vermeld? Ze weten toch dat jij elders je eigen paardje hebt?
Ik kan dat niet begrijpen hoor!!

Gamblex17

ja dat zag ik in het filmpje , oke zo dus.
Ja en die manege is nu dicht toch ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:10

DubbelDun schreef:
@Cowgirl : ik ben dus benieuwd in hoeverre een manege/pensionstal dit kan afroepen terwijl er helemaal geen dreiging in de direkte omgeving is.
Ik zou daar wel eens jurisprudentie over willen zien.

Mijn stalhouder heeft contact gehad met de knhs om info te vragen en zij adviseerde een soort quarantaine. Dus geen wedstrijden, niet van het erf, niet naar andere stallen, hoefsmid mag alleen komen als hij zich verkleed (zie je het al voor je?). Lang leve de bekapcursus van PN..want dat kan ik gelukkig zelf

Ik vind het echt onzin. Als er in NH wel al besmettingen waren zou ik mij daar absoluut in kunnen vinden maar nu niet. Ik ben 1 van de weinigen die buiten het terrein komt want de rest komt niet verder als de binnenbak.

ProBier

xnina schreef:
ProBier schreef:

Het virus blijft aanwezig in het lichaam, maar de ziekteverschijnselen gaan wel over, als je paard het overleeft tenminste. Ik ben benieuwd hoe lang de ziekteverschijnselen aanhouden.

Teddy321

DubbelDun schreef:
@Teddy321 : en wat als er geen DA advies is ??? Maar alleen een over'enthousiaste' pensioneigenaar ??
@o0loveFly0o : Rhino zit altijd al overal en nu de boel dicht gooien kan al 14 dagen te laat zijn.....

Ik blijf van mening dat paarden nu op stal laten staan een grotere infectiedruk geeft als wanneer ze gewoon naar buiten gaan als in weide, buitenritten (niet op wedstrijd of lessen) en men houdt zich aan wat simpele regels.

Dat laatste ben ik met je eens. Met gezond verstand en volgen van de regels kan dat ook geen kwaad in mijn ogen.
Echter, dat 1e wel. Ik heb begrepen dat bijna alle vee-artsen dit advies inmiddels afgeven. Zeker zolang men nog niet weet welke besmettingen gaan volgen. Nu ging het ook ineens van de ene naar de andere kant van het land.

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:11

xnina schreef:
ProBier schreef:

Het virus blijft aanwezig in het lichaam, maar de ziekteverschijnselen gaan wel over, als je paard het overleeft tenminste. Ik ben benieuwd hoe lang de ziekteverschijnselen aanhouden.

gohya

Die geruchten daar word je pas moe van.Het zou ook al hier ergens in de regio zijn,onzin natuurlijk,is nergens gemeld.Mijn paarden staan 24/7 buiten ook met -20 en zijn kern gezond,nooit ziek dus een hele goede weerstand.Lijkt me dat een gezond paard met goed afweer systeem ook dat virus kan afstoten?

IngridM

vraagje; als ik van de ene stal naar de andere ga, is het dan voldoende om handen/polsen etc te wassen en andere schoenen, broek, trui en jas aan te doen of moet ik echt douchen tussendoor ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:12

@cowgirl: En de KNHS wil zijn vingers niet branden dus die roepen maar meteen het ergste scenario over de stallen af ;(

_MG

Gamblex17 schreef:
ja dat zag ik in het filmpje , oke zo dus.
Ja en die manege is nu dicht toch ?

Ja :)

Onassa

En als een paard het heeft, hoelang is dan gemiddeld zo de duur van ziek zijn tot weer beter zijn?

Gamblex17

Op het nieuws hoorde ik dat het virus wel blijft in het lichaam
en zodra het paard een lage weerstand krijgt dat het weer komt .

Is dat zo ?

Esmee_RS

Wij hebben helaas geen bak bij de stal, maar op 5 minutjes stappen (maak er met mijn v.pony maar 10 minutjes van := ) Maar daar geven ze ook lessen aan mensen met paarden van buitenaf. Dus is het dan wel slim om daar heen te gaan?

Cowgirl

lianne125 schreef:
Cowgirl schreef:
Mijn stal is nu ook dicht, we mogen het erf niet meer af. Ik vind het wat overdreven want in NH is nog geen enkele melding geweest.
Ik baal er enorm van want ik kan nu niks meer met mijn paard. Rijden kan ik niet meer en mennen in de bak gaat niet want die is te zwaar daarvoor. Longeren kan ik hooguit 1 a 2x per week want meer trekt mijn rug niet. En op mijn vraag of ik dan in de wei kon mennen kreeg ik geen antwoord. Ik men altijd alleen en kom nooit paarden tegen.
Dus daar sta ik weer voor de zoveelste keer. Fijn al die paniek zaaierij :(
Mag hopen dat het volgende week weer weg is want anders kan ik weer helemaal opnieuw beginnen met de opbouw (had met al die sneeuw ook al niks kunnen doen).

Toen ik naar huis ging kwam ik ook nog een menner tegen.

nou ik hoorde vandaag van meerdere mensen dat er dus wel een gerucht gaat van een rhino besmetting in NH. wat hiervan waar is weet ik niet. maar ik neem het liever te serieus dan dat er te luchtig over gedaan wordt.

Een gerucht is voor mij alleen maar lucht.
Geef mij een echte melding en je hoort mij niet meer maar ik ben al die paniekzaaierij echt beu. Van de week nog een paardje met bloedwormen...jezus de hele stal op zijn kop terwijl paardje al apart staat en netjes behandeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:13

mijn pony had vandaag na het rijden een lichte loopneus, ze was iets sloom. ze eet verder wel goed zoals altijd en is wel redelijk dun(altijd al geweest), zit wel lekker in haar vel de laatste tijd.
moet ik mij zorgen maken?