[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:56

MarisftRoos schreef:
Akke_sSpring schreef:
Vandaag een deel van de uitslag binnen gekregen van de insulinetest en de mineralen test.
Paardlief heeft geen insulineresistentie (gelukkig), wel een verlaagd magnesium gehalte en ook de zink was aan de lage kant. Ik ga nu in ieder geval op zoek naar iets waar beide inzitten en hoop daarmee dat haar lichamelijk kwalen die ik onder haar mogelijke insulineresistentie schaarde verdwijnen.

Gelukkig is je merrie niet positief getest op insulineresistentie. Heb je inmiddels iets kunnen vinden voor het tekort aan magnesium en zink?

Een vraagje voor de mensen die magnesium bijvoeren; welk merk voeren jullie?

Ik voer magnesiumcitraat van horseflex.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:47

Ik ben ook heel blij dat ze niet insulineresistent is. Ik voer nu magnesiumcitraat van Equiline en ben Sportsfit aan het opbouwen. Daar zit aardig wat zink in, extra magnesium en heeft relatief wat meer vet dan zetmeel. Daarnaast nog wat lucerne en zemelen. Dat wil ik dan tzt ook weer afbouwen (hoewel ik de luzerne misschien wel wil blijven geven)

Ze moet wel duidelijk wennen want tijdens het rijden/longeren is ze vrij nerveus, iets wat ze eerder niet was. Zal wel goed komen, even rustig aan.

Mandyke

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:27

Wat kan ik geven aan mijn IR paard voor een betere hoefkwaliteit?

Ze heeft altijd al redelijk slechte hoefkwaliteit gehad, brokkelen, scheuren, gevoelig lopen (heeft wat platvoeten) maar nu heeft ze blijkbaar ook een schimmelinfectie in haar 4 hoeven. Dit gaan we aanpakken van buitenaf maar ik wil haar ook graag iets van biotine ed geven om de hoeven van binnenuit te ondersteunen. Alleen zitten er in veel van die supplementen een hoop suiker..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:55

Ik heb intussen al wat op het internet aan speuren geweest.. zou hoefcompositum van de groene os + rozenbottels goed zijn?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:21

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:01

Schrok me kapot wat het suiker percentage is bij de biotine van National Grand hun biotine 99,8% en dan maar 0,2% biotine zelf er in.... Echt waardeloos. Afijn daar kwam ik dus ook te laat achter toen ik het al vol aan t gebruiken was en al lang en breed gekocht had.

Verder raad ik ook echt DuoProtection hoeflak aan echt dit helpt tegen het brokkelen, scheuren en splijten van de hoeven. Zelf dit bij onze 4voeters positief getest en ervaren.

Overigens zit er in Metazoa ook Biotine in de brok standaard.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:44

Die producten van pharmahorse zien er precies wel goed uit. Zijn die allemaal geschikt voor IR paarden? Het lijkt wel of er in geen enkele van hun producten suikers worden toegevoegd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:08

Als er geen suikers ( dextrose bijvoorbeeld) aan toegevoegd zijn, dan zijn ze in principe geschikt voor IR paarden!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:43

Oke even een vraagje, ik heb een pony die gevoelig reageerd op suikers en een chronische darmonsteking had/heeft. Ze is begin zomerseizoen erg ziek geweest en nu nog steeds mager & herstellende. Dit gaat zo verschikkelijk langzaam omdat ze door de schade die haar darmen hebben opgelopen de voedingsstoffen niet goed kan opnemen. Hierom wil ik haar graag zonder graasmasker op de wei zetten zodat haar darmen meer aan het werk moeten en ze meer ruwvoer binnenkrijgt. Het is een redelijk kale wei en ze staat er op van half 9 tot half 4. Verder krijgt ze slobber van pavo (laag in suikers), een supplement voor spieropbouw, hooi en haar normale vit. Min. Brok met speciale luzerne erdoor. Denken jullie dat dit kan of is het gehalte in het gras nog te hoog?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:13

Slobber van Pavo is NIET laag in suikers.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:15

dat zei de man in de zaak wel toen we opzoek waren naar slobber voor haar..de andere slobber had 32% suikers (ongeveer) en pavo maar iets van 6% das toch al een heel verschil.. We hebben al naar meerdere gekeken en deze komt er dan toch het beste uit qua suikers. Zonder slobber kan ze nu echt niet...

Edit; zie nu idd wel 29% zetmeel. Zak is bijna leeg dus kijken wel even of er nog wat anders is qua slobber

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:23

kun je niet zelf slobber maken?Van bietenpulp en sojahullen en wat lijnzaad?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:15

Babbelaar20 schreef:
dat zei de man in de zaak wel toen we opzoek waren naar slobber voor haar..de andere slobber had 32% suikers (ongeveer) en pavo maar iets van 6% das toch al een heel verschil.. We hebben al naar meerdere gekeken en deze komt er dan toch het beste uit qua suikers. Zonder slobber kan ze nu echt niet...

Edit; zie nu idd wel 29% zetmeel. Zak is bijna leeg dus kijken wel even of er nog wat anders is qua slobber

Tja.. in totaal 36%.
Als je in verband met het herstel van de darmen dan toch een nat voer moet geven, dan is Pavo Speedibeet voorlopig een betere optie. Dat is bietenpulp waar nog nauweljks suiker ( 5% en geen zetmeel) in zit en het is snel klaar, je hoeft geen uren te laten weken: 10 minuten met warm water is genoeg.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:30

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:53

Als ik nat wil voer ik zemelen bij
Verder subli dieetmix

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:58

Ik heb afgelopen week Caspian laten testen op insulineresistentie... Hij lijkt namelijk, vooral 's zomers, gevoelig voor hoefbevangenheid, heeft een harde manenkam en is niet 'vooruit te trappen' om het zo maar te zeggen. Hij is 1 á 2 maanden geleden op een zandpaddock gezet nadat hij flink overgewicht had en op de achterhand leunde. We waren er gelukkig op tijd bij. Helaas kreeg hij vlak daarna ook nog eens droes er overheen, dus kon de dierenarts erg weinig wat betreft het onderzoek naar de insulineresistentie (i.v.m. de pijn van de nog niet uitgebroken abcessen en uiteraard het besmettingsgevaar). Als het goed is, krijg ik aanstaande week de uitslag van het bloed.

Sunlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:21

Heb ook een IR paard helaas. Begin van het weideseizoen dikke, harde manenkam, van die lichte bobbels bovenop zn kont en inderdaad totaal geen werk/looplust. Gelukkig zijn de weien nu minder heftig en ziet hij er beter uit maar het insulinegevaar is natuurlijk nog lang niet geweken. Hij krijgt Gluco Balance en magnesium van Phytonics en daar doet hij het op zich wel goed op maar alleen zijn vitaliteit en werklust blijft achter. Iemand ervaring met iets goed daarvoor?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:22

@Sunlove1: Mijn paard doet het heel goed op Metazoa!
Erg moeilijk om een paard zonder werklust aan het werk te krijgen maar met metazoa hebben wij dat wel voor elkaar gekregen :D

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:42

Wat bij die van mij (shet van 28 jaar) al meer dan 4 jaar helpt is geen gras meer, maar enkel in de paddock. Hooi ipv kuil, overigens heb ik die van mij standaard nooit op kuil gehad. Vind kuil veel te rijk. Als hardvoer Care4live 's ochtends en 's avonds. Daarnaast elke dag de korrels E-plus van Pavo en ze heeft een heleboel poedertjes. Zo krijgt ze ook dagelijks een theelepel Magnesium-oxide van de Doe-Het-Zelf zaak in het dorp :D maar ook dagelijks een schepje Goldmix van Sectolin en 2 maal in de week een schepje Vitamine E + Selenium ook van Sectolin. Maar het allerbelangrijkste is de dagelijkse beweging in de vorm van interval training. Dus ik lange lijn z'n 5 of 6 kilometer dagelijks met afwisselend stukken draf en galop naast de stap.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:53

Die magnesium-oxide, kan je daar een "merk" of "foto" van meegeven? Misschien kan ik het ook in het dorp vinden en dan kan ik het webshop gebeuren hierrond naar het verleden sturen.
Ik vind het nog altijd fijner om iets in een "gewone" winkel te kopen dan via internet....

Een pb mag ook als je geen "reclame" wil maken. Alvast bedankt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:05

Magnesium van een 'doe het zelf winkel' - wat moet ik me daar bij voorstellen?
Bedenk wel dat magnesium heel vaak vervuiling bevat en dat magnesium die je bv voor koeien bij de Welkoop kunt bestellen, maar minimaal door paarden opgenomen wordt en dus niet effectief is.
Goede magnesium haal je bv bij Pharmahorse - dat is een betrouwbare internetleverancier.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:47

Ik gebruik die van paardnatuurlijk, maar ben benieuwd naar het product van MaiNat. Ik zou ook nooit overschakelen zonder overleg met mijn dierenarts.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:53

Even ter illustratie van 'ijzervervuiling' in magnesium: ijzer is erg slecht voor een paard met IR!

Magnesium oxide, wordt verkocht door Forage Plus in de UK:

Heavy grade, provides 60.7% elemental magnesium. The iron content of this product based from the certificate analysis is 26ppm (0.0026%) this is twenty times lower than the carbonate form which is typically 500ppm (0.05%), this is why we do not stock magnesium carbonate.

Note that our magnesium oxide tends to be priced higher than other sources due to the fact that we only buy the very best product with a very low iron content. We do not stock a number of magnesium oxide products because your horse’s health is too important. Both the magnesium oxide which we sell as a separate and that which we use in our balancers are human pharmaceutical grade.

Cheaper products on the market are likely to have high iron contamination, make sure you ask for a current specification to find out iron levels.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 06:24

De magnesiumoxide geef ik op aanraden van mijn dierenarts. Het is idd hetzelfde spul als bij een Welkoop vermoed ik. Boeren gebruiken het ook voor door hun voer. Ik geef het al meer 4 jaar dagelijks. Mm dierenarts zei idd dat het slechter opneembaar is dus dat er iets meer van gevoerd van kan worden. Als backup gebruik ik E plus.Hier zit ook magnesium in ;-) mn dierenarts zegt ook je betaald alleen voor een merk en je kan dan beter iets (net als vitamine e en andere mineralen maar ook hardvoer)in een zn pure mogelijke vorm geven. Ik weet dat magnesium chelaat ook veel beter opneembaar is dan oxide, misschien dat ik dat ook eens haal.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:18

Caspian zijn bloed was helemaal goed gelukkig!