[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:56

na ja, pluimvee.... Goed ze hebben ook veren ja, maar t was geloof ik 1e instantie voor duiven, hahaha

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:57

tamary schreef:
opisop_shop schreef:
blijf het wel een raar idee vinden, iets aan paarden geven wat voor pluimvee bedoeld was :=

Sedochol is ook zo'n middel, wordt voorgeschreven aan paarden als leverkuur.

Nooit van gehoord, ma ook niet. Maar hielp t dan ook?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:00

Daffie9 schreef:
Nooit van gehoord, ma ook niet. Maar hielp t dan ook?

Van wat ik er over lees zijn gebruikers zeer tevreden, al is dat meestal bij vachtproblemen en niet voor seme.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:09

Daffie9 schreef:
ga anders gewoon naar

http://www.stal-lindloh.eu

Bovendien kost het geen kapitalen, das ook nog eens mooi meegenomen en is het niet een riante stap om het uit te proberen. Een fles kost ong. 12,50 en daar kun je een dag of 90 mee vooruit...

Is het ook ergens op te halen? want als er nog een s ca. de helft verzendkosten overheen komt wordt het nog duur.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:45

Bij de paardendrogist staan bij opruiming nog wat eczeemartikelen (Ivanhoe halsdeken en hoofdmasker en Boett deken). Allemaal een stuk goedkoper, maar niet alle maten zijn er. Dus voor wie nog op zoek is...

De RSIH in maat 168 is bij dochorse nu €109,75.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:57

kan iemand even zeggen of ik de RSIH best toch wat kan innemen aan de achterbenen of niet?

Het deken past overal goed, alleen op de poep vind ik het wat lang, maar een maat kleiner knelde gigantisch aan haar hals. Nu sluit het goed aan aan haar buik (spant niet), maar nu staat ze heel mager dus dat is niet zo'n probleem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xDeems

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:03

HOi,

Ik had een verzorgshet, en die heeft heel erg last van zomerexceem. De eigenaren weigeren ook maar iets voor hem te doen, af en toe brood over het hek gooien vinden ze genoeg.
Is er iets wat ik voor hem kan doen? Als ik soms nog bij hem kom dan heeft hij gewoon wonden enzo.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:11

Die rsih zit prima, hij moet juist lekker lang zijn aan de achterkant, bij dekens met een kortere staartflap zwaaien mijn paarden hun staart er zo onderuit met alle gevolgen van dien.
Niets aan doen je pony is juist goed beschermd zo.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:37

volgens mij zitten alle rsh's zo?
Anders eerst even afwachten, als hij er steeds overheen poept ofzo kun je hem altijd nog innemen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:11

Ingrediënten die niet worden weergegeven, houdt ik al helemaal niet van.

Ik laat het verder hierbij, ga er niet verder op in.

Voor de andere die erom vroegen:
ik gebruik een deken, en drainage, verder 2x daags brokken en voordroog, pony staat gewoon hele dagen (soms zelfs nachten) gewoon op gras.
En ja, ze is jeukloos!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:13

en wel goed in beweging denk ik? Dat scheelt ook veel nauurlijk qua afvalstoffen.
Over de drainage ben ik ook tevreden, daar krijgt Wisse aan het eind van het seizoen ook weer een kuur van!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:18

Beweging doet ze zelf in de weide.
Ze is zogezegd een beetje met pensioen.
Heel af en toe wordt ze nog wat gelongeerd, meer niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:41

hier hetzelfde.

appie staat onder een deken,staat overdag in het gras en snachts op niks
krijgt een paar keer per week brokken met multivitamine en beweging is echt minimaal.

zal es kijken of ik duidelijke foto's kan maken van hem

deems:

brood is niet zo goed om te geven, heeft de pony wel een liksteen liggen?
hoe staat de pony, op gras en is het dik of dun?
de plekken kun je insmeren met een vette zalf,maakt niet zoveel uit wat het is,alleen uitkijken met zalf op olie basis want dat geeft brandplekken in de zon.
hier staat wel info over zomereczeem en wat je kunt doen:
http://www.zomereczeem.info/

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:50

goed, Wisse had gister veel minder jeuk en de plekken waar hij had geschuurd de dag ervoor zagen er weer rustig uit.
Bij hem lijkt de Derfen dus wel degelijk te helpen.
Toch blijft hij wel wat onrustiger eruit zien dan met deken op, ik zie zijn huid op de manenkam wel echt iets anders van kleur zijn dan met deken. We zijn er dus nog niet!
Wat zou ik nog meer kunnen doen?

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:21

opisop_shop schreef:
goed, Wisse had gister veel minder jeuk en de plekken waar hij had geschuurd de dag ervoor zagen er weer rustig uit.
Bij hem lijkt de Derfen dus wel degelijk te helpen.
Toch blijft hij wel wat onrustiger eruit zien dan met deken op, ik zie zijn huid op de manenkam wel echt iets anders van kleur zijn dan met deken. We zijn er dus nog niet!
Wat zou ik nog meer kunnen doen?

ik heb goede ervaringen - zoals al eerder gemeld - met hippo-excema
Het is niet over, maar maakt wel degelijk verschil

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:46

opisop_shop schreef:
volgens mij zitten alle rsh's zo?
Anders eerst even afwachten, als hij er steeds overheen poept ofzo kun je hem altijd nog innemen?

Daar maak ik me zo geen zorgen over :D Bij al haar dekens zien ze achteraan vuil van de mest :Y)

Ik maakte me meer zorgen over het feit dat ze erop zou kunnen gaan staan als ze gaat rollen en dat hij dan scheurt.

Zal de deken er vanavond dan op gaan leggen :D

Zyta heeft dit jaar minimaal plekjes op haar gezicht, achter haar oren minimaal geschuurd, slechts de helft van haar buik en nu is het ook weer een week of 4-6 geleden dat ze aan haar manen heeft geschuurd. Haar staart is het derde jaar op rij onaangeraakt :D

Ze staat heel af en toe op de wei voor een uurtje, voor de rest op een zandpaddock en een stal met houtkrullen en elke dag krijgt ze een schel of 3 hooi.

Gaan jullie eczemers al op de wei? Hier is het gras weer ongeloofelijk hard gegroeid maar ik heb geen flauw benul van hoeveel suikers er nu nog in zouden zitten... Ik heb ook wel een stukje weide wat echt is afgevreten, hier kan ik haar ook wel hele dagen opzetten denk ik?

Dit jaar heeft zyta niet 1x met platte mest gezeten. Ik vind wel dat ze te weinig voedingssupplementen binnenkrijgt, dus dit weekend ga ik achter een liksteen (de witte of de bruine?) en ik zou haar graag iets bijgeven, maar geen idee wat...

Ik heb dit een maand of 2 nog eens gevraagd en heb dan een paar voeders getest maar daar werd ze hyperactief van en dat was geen aanrader :Y) Ik geraak enkel gemakkelijk aan Cavalor en Mijten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:51

het enige wat ap dan nog heeft aan plekjes is dit:
Afbeelding
verder dus helemaal niks

opisop:
je kunt verder niks doen.
zolang je die deken er maar op houdt.
die is echt het belangrijkste voor de eczemers.

ik merk dat als je met een deken begint en die er conseqeunt op houd dat je vaak al in het tweede jaar de deken er overdag best een uurtje of wat af kunt laten.
doe dat dan wel overdag en niet rond de schemer natuurlijk.
ik heb het idee dat als ze niet/bijna niet geprikt worden de overgevoeligheidsreactie na verloop van jaren minder word en ze dan steeds langer zonder deken kunnen.

chipieke:
ik heb voor ap nog een andere deken gekocht :o
die mosquito de luxe zit hem echt te ruim,die zit bij de benen ook zoals die van jou
http://lh3.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TD_81 ... CT0016.JPG

dus heb ik er een Imperial Riding IR-UV-vliegendeken bij gekocht.
dat is er ook een met gaten voor oortjes er in,maar dat zal wel niks wordne dus haal ik die er dan af.
hopelijk past die beter voor de warme dagen............ als we die nog krijgen :+

over voer:
het gras bevat nu minder suiker dan in het voorjaar,dus je kunt proberen om zyta ietsje langer op het gras te zetten,maak er twee uurtjes van en bouw langzaam uit.
ik zou een rode liksteen kopen,zo'n knz,daar zitten ook mineralen in en in zo'n witte niet toch?
moet je even kijken en vergelijken waar het meeste in zit.

er is heel veel voer wat je kunt proberen te geven,kijk es op de site van http://www.voervergelijk.nl om zelf je voer uit te zoeken?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:07

@Ellepel: Ik kan je plaatje niet zien? Oh nu wel :)
Het eerste jaar stond mijn merrie ook nog te schuren met de deken op, ondanks alle voorzorgsmaatregelen en strikte dekenregels (klaar met rijden, zo snel mogelijk deken erop).
Het tweede jaar vond ik het ook nog heel eng hoor. De tweede zomer is het ook nog helemaal mis gegaan, omdat ik bijna 2 weken in Amerika zat. Een vriendin haar zou rijden, maar dat lukte niet, omdat mevrouw dat maar niets vond, en ze toen wel vol in het voer is blijven staan en veel stress had omdat ik er niet was (ze stond te steigeren in de stal :s mijn lieve Sybrichje). En toen ben ik nog best heel lang weer bezig geweest om dat allemaal weer rustig te krijgen. Mja, de schade is dan al geleden he?
Vorig jaar is het best wel heel goed gegaan, behalve dan dat ze dus wel een hoofdkap op moest, vanwege het stukje achter de oren. Dat was het enige nog wat onrustig was.
Inmiddels zijn we in onze 4e zomer samen en nu merk ik echt duidelijk dat ze ook best wel eens zonder deken kan staan (wel is en blijft ze super gevoelig voor vliegjes, dat irriteert haar gewoon enorm, trillen, slaan met de staart, echt naar elk vliegje, maaaar dat kan ook gewoon zijn omdat ze wat een muts is. ). Ook heeft ze de hoofdkap niet meer nodig. Alleen de 2 dagen voor de hengstigheid is er 1 plekje op de hals wat onrustig is en soms de staartwortel lichtjes geschuurd. Maar goed, andere paarden zonder ZE staan ook wel eens met hun kont tegen de muur aan te schurken...

Maar het duurde wel lang al met al, ik kon het tweede jaar echt de deken nog niet langer aflaten. Op stal misschien, maar buiten heb ik dat nooit aangedurfd.

Afbeelding
Afbeelding
Zij is helemaal gaaf op dit moment. Geen plekjes, wondjes, geschuurde stukjes (behalve op de onderste foto op de kaak, oeps, met het opscheermachientje iets te dicht langs haar wang, hahaha.. kaal :o ).

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:49

mijn pony staat op een HEELEEEE Grote wei !!! en dat is pas bemest dus extra veel suikers enz nu. maar het gaat juist super goed! hij staat al vanaf zondag zonder deken. dus hopen dat het zo blijft :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:18

ellepel: jij moet een boek schrijven over zomereczeem :o

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:38

Ik ga binnenkort een dag of 12 op vakantie. Pony staat 24/7 buiten, wordt afentoe even binnengehaald voor een hapje voer oid.
Maar die deken.. wil m zeker een paar x in de week even af maar dat zal dus een uurtje zijn terwijl ze op stal staat. Is dat wel genoeg om even te 'luchten'?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:20

@zweetvos, een uurtje in de week is altijd beter dan niks ;)
Maar 't liefst dagelijks een uurtje.

... Hmmm wanneer zouden we niet meer hoeven smeren, wanneer zouden de dekens af mogen..... dit jaar.......

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:20

Lees hier zo af en toe mee omdat wij zelf een shetlander met zomereczeem hebben.
Het enigste wat bij hem het beste helpt, is hem op tijd onder de deken te zetten en zolang mogelijk ophouden.
Ik werd nieuwsgierig naar de kruidenelixer en ben daarom maar eens gaan googelen.
Daarbij kwam ik op het volgende filmpje http://rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=93826
Ga nu nog even dubben wat ik ga doen,wel of niet bestellen heb al zoveel geprobeerd :?
Mocht ik besluiten om het te proberen dan zal ik hier melden of het (voor mij) werkt of niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:07

Ik zet Bregh ook niet elke dag zelf binnen, doe ik dat wel dan mag ze (bedekt met vliegenspray) lekker even bloot op stal blijven staan, even de deken uitkloppen enzo. Maar als dat eens een dag niet gebeurt.... ze is er nog niet van omgevallen.

Als het niet linksom kan, dan maar rechtsom Zweetvos, mocht je in mijn buurt wonen dan zou ik met liefde je paardje elke dag even luchten voor je.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:35

chipieke schreef:
ellepel: jij moet een boek schrijven over zomereczeem :o

hahaha,nou boeken genoeg hoor en ik haal echt veel info van internet af.
scheelt dat ik in het verleden met appie echt wel al 100 smeersels en tig soorten pilletjes en poedertjes geprobeerd heb.
pas toen ik er een deken opgooide en hem schraal ging voeren knapte hij op.

zweetvos:
ik ga straks 7 dagen weg en ap blijft dan gewoon onder de deken staan.
misschien dat iemand hem er een keertje af wil halen,maar verder blijft hij er gewoon onder
kan prima hoor
paard van een stalgenoot van me loop altijd onder de eczeemdeken en die word echt maar sporadisch gelucht en dat paard ziet er verder prima uit.

de dekens zijn er voor gemaakt om lang op te blijven he?
en de stof ademt toch wel