[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:55

Gelukkig schuurt dit paard niet, maar bij de vorige pony's hebben we er geen problemen mee gehad, het ging gewoon over. Maar ik zal de volgende x iets anders gebruiken.. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:19

CarolShadow schreef:
Baby-olie zorgt alleen maar voor meer jeuk inderdaad!

Gewone jeuk kun je niet vergelijken met de jeuk van eczemers.

Olie is en blijft gewoon heel link, qua verbranden.
Babyolie bevat ook weer bepaalde stoffen waar paarden met hun huid op reageren.
Daar komt nog eens bij dat olie de huid alleen maar verstikt.
Dus olie doet meer kwaad dan goed.

Ik kan het niet vaak genoeg blijven zeggen.

Wist ik niet, ook ik smeer altijd babyolie op de huid :o
Daarna gaat de deken eroverheen, dus de zon kan het dan niet verbranden want die schijnt er niet rechtstreeks op.
Moet zeggen dat die van ons ook nooit open wondjes hebben, dat zal misschien ook schelen?
Mijn idee erachter was inderdaad ook zorgen dat de huid soepel blijft, ik smeer het ook op de staartwortel en merk dan wel dat er minder schilfers inkomen.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:25

Citaat:
Wist ik niet, ook ik smeer altijd babyolie op de huid :o
Daarna gaat de deken eroverheen, dus de zon kan het dan niet verbranden want die schijnt er niet rechtstreeks op.
Moet zeggen dat die van ons ook nooit open wondjes hebben, dat zal misschien ook schelen?
Mijn idee erachter was inderdaad ook zorgen dat de huid soepel blijft, ik smeer het ook op de staartwortel en merk dan wel dat er minder schilfers inkomen.

Zo dacht ik het idd. ook.

LiZe_oRioN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 02:41

AngelsDitch schreef:
Mijn pony krijgt door de oortjes aan de Rambo Sweet Itch deken kale plekken achter haar oren... wie heeft hier ngo meer problemen mee?

Overigens is mijn rambo niet meer wit... hahaha... mevrouw heeft een modderpoel uitgekozen om in te rollen... dusi sn u zwart.

Hey, ja daar heeft de mijne ook last van.. maarjah dat vind ik minder erg dan de manen en staart kapot ;)

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:38

Op den duur zal olie de huid kunnen verstikken.
Dit proces gaat op lange termijn.
Zelf zul je dit niet in de gaten hebben, want hoe kun je zien of de huid verstopt raakt? Niet dus.

Zal niet teveel olie smeren, het liefst natuurlijk helemaal niet, maar goed.
Beter kun je kiezen voor iets wat de huid niet verstikt, wat lekker in de huid trekt en dus ook soepel houdt.

Er zijn genoeg producten die dit bieden. Voordeel daarvan is dat het ook daadwerkelijk in de huid trekt en daar beter zijn werk kan doen. Olie blijft toch altijd vrij veel op de oppervlakte liggen. De huid kan hierdoor ook maar moeizaam ademen.

Eerst lekker wassen met een goede shampoo, en daarna een niet vette intrekkende creme gebruiken.

Ik gebruik zelf altijd uiercreme, ook mijn pony heeft geen last van schilfers. Hetzelfde effect dus, alleen minder schadelijk.
Het gebruik van uiercreme beperk ik tevens ook. Ik smeer het niet iedere dag.

Tipje: uiercreme haalt ook vuil uit de vacht (mijn pony heeft altijd vieze plekken rond haar ogen van vocht, als ik uiercreme erop smeer is het de volgende dag weg)
Nog een voorbeeldje: mijn pony heeft een vrij brede bles, en heeft een hekel aan poetsen van haar hoofd, ik smeer er zo af en toe wat uiercreme op en volgende dag heeft madam een witte bles i.p.v grijs/zwart.

Uiercreme rond de ogen weert tevens vliegen, ik heb geen vliegennetje meer nodig sinds ik dit doe.

Uiercreme biedt vele mogelijkheden, ik vind het topspul!

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:39

Dag allemaal, ik meld me ook even.
Heb 2 shetlanders en een paard, waarvan 1 shetlander met zomereczeem.
Ze is nu 3 en het is vorig jaar al licht begonnen, en in de winter redelijk hersteld, maar ze staat nu al met open plekjes :(
Dus afgelopen weekend geschoren, fleecedekentje op en eczeem deken besteld.
Nu wil ik het ook proberen van binnenuit te bestrijden.
Ik lees over een reinigingskuur met drainage compositum, zijn er ook andere alternatieven en ervaringen?
En ik heb ook wat gehoord over cullico, dat is geen kuur maar meer een ondersteunend medicijn klopt dat?
Ben benieuwd naar wat ik nog meer ga leren en hoop dat we met zn allen strijd tegen de mugjes deze zomer kunnen winnen! :(:)
xM

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:02

Carolshadow, dat olie de huid verstikt klopt alleen maar deels. Baby-olie, wat meestal gemaakt wordt van minerale olie, verstikt inderdaad de huid. Maar vaseline en uiercreme, ook gemaakt van minerale olien, verstikken net zo goed de huid.

Er zijn tal van plantaardige olien, die juist heel erg goed voor de huid zijn, zeker bij zomereczeem: arganolie, neemolie, jojoba olie en met stip denk ik sheabutter!

Zie http://www.heelnatuurlijk.nl/index.php? ... &Itemid=49

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:16

Ik maak op dit moment ook gebruik van een jojobaolie waar ik wat druppels lavendel en geranium aan toe heb gevoegd.
ik heb dit uit een boek wat speciaal gericht is op etherische olie voor paard en hond.
Ik ga er dus vanuit dat op de manier ik het gebruik de olie geen kwaag kan, en alleen maar goed is.
De manenkam van mijn pony is nog steeds lekker zacht. Ik smeer de olie wel alleen 's avonds zodat hij er niet de volle zon mee in hoeft.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:31

hoi mensen ik heb even snel hulp nodig. Ik heb een eczeem deken besteld maar die heeft vertraging ondertussen ligt mijn shet open. Wat meot ik met de wonden doen en wat moet ik smeren om het rustig te houden?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:36

in ieder geval niets dichtsmeren.
zou het gewoon goed reinigen, eventueel met zeer zachte ontsmettende shampoo wassen en zorgen dat je pony tot de deken er is zo min mogelijk in contact komt het de vliegjes.

Hier ook weer begonnen met schuren, zelfs met deken van de week had ze er even flink last van. gelukkig beperkt haar schuren zich tot een schurkje waarbij wat haartjes recht overeind staan, dus verder geen schade.

wel een huishoudelijk probleem betreffende de kap van de deken. de mijne is nu 1 jaar oud en ik merk dat zodra mijn merrie even gaat rollen in de wei, of met haar hoofd schud, die kap scheef gaat zitten. dit met alle gevolgen van dien :=
paard ziet niets meer, gaat dom en verbaasd blind ronddraven ( of stug doorgrazen :+ )
en heb nu al 3X gehad dat de kap af was gevallen doordat ze bleef schudden omdat ze niets zag.
niet echt veilig ivm dat de vliegjes er dan bijkunnen!
gelukkig verder voor een ruim 3 jarige erg nuchter ding, dus er zullen verder geen ongelukken gebeuren,maar dit is natuurlijk niet handig

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:50

Mijn fjordje heeft ook last van zomereczeem, en eigenlijk mag ze de hele dag buiten
wat natuurlijk heel lekker is. Alleen hoe doen jullie dat met die deken? Het is nu
niet zulk mooi weer, dus hij wordt nat. Is dat erg vervelend voor der of droogt hij snel?
Anders ga ik haar toch maar lekker buiten zetten...

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:52

Ik maak de wonden wel schoon maar het blijft lichtjes bloeden en dan gaat hij rollen in het zand daarom smeer ik er liever wat op zodat het niet contact met het zand komt of is dit iet logisch? We zitten hier in het bos dus contact vermijden wordt moeilijk. Hij heeft alleen een uitloopstalletje dus daar komen de muggen ook.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:52

Ik wilde eventjes heel trots komen vertellen, dat ik Vjesta volgens mij jeukvrij heb! *\o/*

Vjesta is een lichte zomer eczemer, alleen aan haar staart. Ze schuurt het helemaal kapot, maar wel in de loop van de tijd. Om dit tegen te gaan heb ik een vliegendeken gekocht, naast de knoflooksnippers die ze al iedere dag krijgt, naast de 2 soorten shampoo waar ze twee keer per week mee gewassen wordt, naast het spul waar ze 5 keer per week mee ingesmeerd wordt. Ook heb ik een gel gekocht die ik in haar staartharen kan smeren zodat die ook flink stinken.

Gewoonlijk, als je door haar staart heen kriebelde ging ze helemaal genietend staan, drukte ze zichzelf helemaal tegen je aan, staart in je handen. Nu, ik kan kriebelen wat ik wil, maar er komt nouwelijk reactie meer, ze staat vooral voor zich uit te kijken. Ze is jeukvrij!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:53

ik smeer kamillosan zalf, gewoon mensenspul bij de drogist vandaan
, ik smeer et op eventuele wondjes en plekjes waar de deken niet zit(onder de deken heeft ze zelden tot nooit wondjes )
de zalf trekt goed in en verstikt niet

xApple
ik laat de deken gewoon om , zeker omdat het weer wisselvallig is
het ene moment regent , waat het en zitten de muggen onder gedoken
het andere moment komt het zonnetje door en komen ze met zwermen tegelijk tevoorschijn
dus ik neem geen risico, en laat hem om
hij is toch supersnel weer droog ,

btw: iemand ook al de equismart eczeemdeken gespot
hier op stal hebben we nu een ijs en een shetje met een equismart deken om (babyblauw )
ziet er op zich erg goed uit en voelt ook super aan die stof

ben benieuwd hoe deze deken zich gaat houden (kost iets van 179 euro voor ijslandermaat)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:04

vjestagirl:

wat fijn,maar je hebt er wel een werk van zeg met dat wassen en smeren!
hopelijk blijft ze jeukvrij :D

pelryo:
hydrocortiderm zou goed kunnen helpen,dat is zelfs voor brandwonden geschikt en word ook bij mok etc gebruikt.
kun je kopen bij de dierenarts, en anders betadinezalf??
zand op een wond is niet erg hoor,zand is (over het algemeen) wel schoon en juist een natuurlijke wondbescherming voor paarden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:07

ellepel schreef:
vjestagirl:

wat fijn,maar je hebt er wel een werk van zeg met dat wassen en smeren!
hopelijk blijft ze jeukvrij :D

pelryo:
hydrocortiderm zou goed kunnen helpen,dat is zelfs voor brandwonden geschikt en word ook bij mok etc gebruikt.
kun je kopen bij de dierenarts, en anders betadinezalf??
zand op een wond is niet erg hoor,zand is (over het algemeen) wel schoon en juist een natuurlijke wondbescherming voor paarden

Aaaah het is het me waard. Opzich valt het allemaal wel mee, na het rijden gaan we gewoon even wassen/smeren, en met 10 minuutjes zijn we weer klaar. Natuurlijk heb ik er niet altijd zin in, maar k was gisteren zo ontzettend blij dat mijn paard niet reageerde toen ik door haar haren kriebelde, dat het me allemaal helemaal waard is!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:10

Vjesta waar smeer je haar mee in dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:12

ik smeer helemaal nergens mee.
ap heeft de deken op en dat is wel voldoende.
mocht hij dan wel wat plekjes krijgen dan ga ik dan wel smeren.
meestal hoofd en liezen wat bij hem nog wel es wil gaan irriteren,maar evrder heeft hij gelukkig geen last( of in elk geval nog niet

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:20

Ehrm het spul waar ik mee smeer is manenliquid van leovet. Is een fles van een halve liter, kost ongeveer 12 euro en ik doe er plus minus een maand mee. (verkrijgbaar bij de paardendrogist)

Maar ik was ook 2x in de week, eerst wassen met zwavel&teer shampoo, 5 minuten in laten trekken en dan uitspoelen, en dan direct erachteraan betadineshampoo, ook 5 minuten in laten trekken en dan uitspoelen. EN er gaat een soort van gel in haar staartharen, anti beesten gel van skin select.

Dat, in combinatie met een vliegendeken en knoflook snippers over haar eten zorgen ervoor dat ze eindelijk na 3 jaar jeukvrij is.

lot255

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:26

heej

ik heb vandaag voor het eerst een eczeem deken gekocht, mijn haflinger heeft stokmaat 145 zo ong, maar deken maar 175
hij past echt perfect, maar hij heeft nogal een dikke hals zegmaar best wel aan de vette kant haha

ik heb niet zoveel paarden kennis etc, haha maar aan de onderkant van zijn nek ( waar zijn hals overgaat in borst zegmaar) zit hij opzich wel beetje strak, maar hij heeft ook al ruimte over bij zijn hals, maar een maat groter past ook niet geweldig, zal dat nog een beetje uitrekken?

alvast bedankt voor de hulp

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:28

Om wat voor deken gaat het?

lot255

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:31

eehm jaah iets van een eczeemdeken E.T. ofso, weet de naam eigenlijk niet , maar waarschijnlijk is dat het merk :D

maat hij is niet elastisch of iets in die richting gewoon een hele luchtige bruine stof hel dun, maar voor de rest weet ik het ook niet

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:08

Pelryo schreef:
Ik maak de wonden wel schoon maar het blijft lichtjes bloeden en dan gaat hij rollen in het zand daarom smeer ik er liever wat op zodat het niet contact met het zand komt of is dit iet logisch? We zitten hier in het bos dus contact vermijden wordt moeilijk. Hij heeft alleen een uitloopstalletje dus daar komen de muggen ook.

Ik heb vorig jaar bij mijn pony de event. wondjes behandeld met groene leempasta en dat werkte perfect, heelt het wondje en zorgt dat er geen viezigheid meer bij kan.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:56

Mijndes heeft de eerste schuur plekjes :(:)
EquiSooth
Iemand hier ervaring mee?

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:01

Nu lees ik steeds over lavendel olie en nu vraag ik mij toch iets af!
Had laatst gelezen over vaseline-cetomacrogolcreme, kun je bij de apotheker halen, dit nav mijn eigen eczeem wat ik heel af en toe als allergische reactie op iets krijg.
We raakten aan de praat over ZE en je kon deze creme volgens de apotheker ook op je paardje gebruiken, is heel mild en ook voor baby's.
Ze heeft nog geen plekken, dus nog niet gesmeerd, onder haar buik gebruik ik alleen nu eczema balsem.
Maar..de apotheker had wel vraagtekens over het gebruik van lavendel olie, omdat er volgens haar toch parfum in zit, wat niet goed zou zijn op een eczeem huid..
Zit hier iets in?