Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mdooper schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over mijn 24 jarige KWPN merrie die erg mager is geworden de laatste weken. Ze is nu ongeveel 5 maanden aan de pergolide, 0,5 mg per dag. Een lage dosis, maar ze deed het er goed op (mooie vacht gekregen, minder hangbuik, happy indruk), dus ik heb die dosis zo gelaten.
De laatste 1,5 maand is ze dus helaas erg afgevallen. Dat begon eigenlijk toen ik het vermoeden had dat ze hoefbevangen was, en ik haar hooi ben gaan voeren (minder gras laten eten). Ze bleek gelukkig niet hoefbevangen te zijn, maar begon dus wel enorm af te vallen. De laatste week lijkt het iets beter (krijgt nu kuil/hooi met meer energie), maar ze 'eet' ook veel van haar zoutblok.
Hebben jullie dit ook wel eens gehad met jullie paarden?
Zal ik beginnen met bijgeven van brok met extra vitaminen/mineralen? Vitaminespuit?
De dierenarts komt trouwens binnenkort kijken, maar is nogal moeilijk om thuisbezoek te krijgen hier (Noorwegen).
Alle tips welkom!
Nefertarie schreef:Hier geen ervaring met wegvallen e.d, maar als de tumor bij de hypofyse flink groot is, kan hij natuurlijk
op de hersenen drukken.
Als je de symptomen opzoekt van cushing vallen een soort van epyleptische aanvallen hier wel onder....
Edit: Als ik de pony zo zie in je profiel, zou hij/zij echt super opknappen als hij pergolide zou krijgen!
Dan word die vage, bekende vacht een stuk mooier!!
Marsan schreef:Ik moet wel zeggen dat zijn vacht er veel beter uitziet dan op de fotoos hoor.
Wat ik me nu afvraag is..als er drukking is op zijn hersenen,heeft ie dan geen pijn?
sigrid1182 schreef:een cushing paard( met vergevorderde klachten) niet op pergolide zetten, vind ik persoonlijk NOT DONE.....het leven kan zoveel aangenamer worden met pergolide, dat ik het persoonlijk unfair vind als je op die manier je paard nog laat leven, .............voor de prijs hoef je het iig niet te laten....