Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:08

hoeveel krijgt ze nu te eten??

mss gewoon wat meer gaan voeren??geef je ook nog brok oid bij?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:13

@Mdooper: is ze aan het verharen. Mijn ouwe was een klein beetje bijgetrokken en inene was het er allemaal weer af... ik maakte me al helemaal zorgen, maar hij is gewoon dik aan het verharen, dat kost natuurlijk erg veel kracht! En bij jullie is het ookal een stuk kouder neem ik aan? Zorgen dat ze het goed warm heeft (warm houden kost energie, dat moet je dus beperken zegmaar) en rantsoen wat omhoog. DA zei mij, die oudjes mogen eten waar ze zin in hebben, alles wat je erin krijgt is mooi meegenomen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:23

mdooper schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn 24 jarige KWPN merrie die erg mager is geworden de laatste weken. Ze is nu ongeveel 5 maanden aan de pergolide, 0,5 mg per dag. Een lage dosis, maar ze deed het er goed op (mooie vacht gekregen, minder hangbuik, happy indruk), dus ik heb die dosis zo gelaten.
De laatste 1,5 maand is ze dus helaas erg afgevallen. Dat begon eigenlijk toen ik het vermoeden had dat ze hoefbevangen was, en ik haar hooi ben gaan voeren (minder gras laten eten). Ze bleek gelukkig niet hoefbevangen te zijn, maar begon dus wel enorm af te vallen. De laatste week lijkt het iets beter (krijgt nu kuil/hooi met meer energie), maar ze 'eet' ook veel van haar zoutblok.

Hebben jullie dit ook wel eens gehad met jullie paarden?
Zal ik beginnen met bijgeven van brok met extra vitaminen/mineralen? Vitaminespuit?

De dierenarts komt trouwens binnenkort kijken, maar is nogal moeilijk om thuisbezoek te krijgen hier (Noorwegen).

Alle tips welkom!

Mdooper, geef je haar al Luzerne? Luzerne bevat beter te verwerken eiwitten en vind ik fijn om aan (oude) paarden bij te voeren. Het is goed verteerbaar en de meeste paarden vinden het lekker en je kunt ze daar vaak wel een flinke portie van geven (lees halve kleine emmer ofzo). Wij geven ook Havens mueslie, de groene variant, ook weinig eiwitten en niet te rijk, maar wel heel gezonde variant.
Verder krijgt ons paard gewoon 2 keer per dag halve kg bix.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:25

Nordwind kreeg 2 kg lucerne op een dag, dat ging prima! maar die kan het helaas niet meer wegkrijgen, dus bij paarden met slecht gebit kan het lastig zijn (en rustig opbouwen!)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:35

het oudje hier krijgt echt zoveel te eten...en inderdaad dekens op als het maar iets koud wordt,die heeft zelfs in juli en augustus al een deken op gehad...

gambit is nu 21 en krijgt buiten gras op de wei,kuil,mais en 1,5 kilo biks per dag te eten...

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:50

Ze krijgt geen biks oid bijgevoerd op dit moment, omdat ik bang was dat ze ook al insuline resistentie had gekregen (veel drinken). Maar ze drinkt nu minder dus ik denk dat ik wel met bijvoeren kan beginnen. Het is hier trouwens gelukkig nog niet koud (woon in het zuiden), vandaag zelfs 22 graden! Mijn paard is al wel met verharen begonnen, maar is daarmee nog niet zo ver als de pony die bij haar staat.

Maar mijn paard is nog nooit eerder zo afgevallen, was altijd aan de dikke kant, nooit problemen met magerheid gehad. Ik kan nu haar ribben zien, singel zit losser, dunnere nek etc. Ik zal haar gebid ook laten nakijken, dat is al weer meer dan een half jaar geleden.

Ze heeft trouwens ook 3 verdachte plekjes op haar huid gekregen, ziet eruit als sarcoiden. Het zijn er nu al een tijdje 3 en worden niet meer.

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:52

Bedankt voor jullie reakties trouwens, ik zal eens informeren naar luzerne hier.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:54

jij rijd dit paard nog gewoon mdooper??

als je ziet dat ze magerder word, en geen biks oid , paard problemen heeft met haar gezondheid/reguleren van haar lichaam.....

is rijden wel t laatste wat ik doe overgens...

hoeveel drinkt ze per dag?

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:43

Hallo.ik heb haast t hele topic gelezen en een hoop geleerd.
Onze 25 jarige b pony heeft al jaren cushing. Hij was eerst manegepony....toen wij em overgenomen hebben,had ie al dikke vacht,holle rug,bol buiki,maar magere kont,bolletjes boven de ogen. Was al bevangen geweest en heeft hoefzweertjes gehad.Ook symptomen van zomerexceem,maar vind ik sinds ie van ons niet echt opvallen. We laten de hoeven elke 2 weken na kijken.
Zijn benen aan achterkant,zitten soms op slot,je hoort t knakken. Hij heeft dagen dat ie vrolijk is en ons al van ver roept. Ook heeft ie weleens een bui van,blijf van me af,dan lijkt t net een pitbull. Tandarts komt 2 x per jaar,gebit is goed,maar vind em niet echt goed eten. Wel heeft ie een gezwelletje in zijn mond zitten,maar deze groeit niet. Sinds 2 weken heeft ie heel erg vaak aanvalletjes....zijn benen worden dan heel stijf,kan zich nauwelijks verplaatsen,shaked een beetje,kijkt angstig. Meestal staat ie al in zijn schuilhok,alsf ie t aanvoelt komen en kan steun zoeken aan de wand. 1 x met ons erbij is ie helemaal stijf in zijn lichaam neer-gevallen,nek ging raar,mond open en we zagen zijn oogwit alleen. Schrik van ons leven.....we dachten dat ie dood ging,heel eng.....na een aantal sec/min ging ie normaal liggen en om zich heen hooi eten,zijn benen lagen niet goed,dus hebben em omhoog gezet. Hij liep waggelend weg en ging naar de hooibak en eten. Zijn ademhaling was nog een tijdje heel kort,maar daarna was er niets meer aan de hand.
We hebben t deze week 5 x gezien(alleen zonder dat ie viel),maar wie weet hoevaak ie t heeft als we er niet zijn.
Vandaag stond er heel even een andere pony bij em in de paddock waar ie dag en nacht woont met zijn maatje en toen kon ie ineens galopje doen om de pony weg te jagen.
Tis een wisselend beeld,onze kliniek zegt dat er geen medicijn zal helpen ivm hoever t al is en zijn leeftijd.
Ik geef zelf wel magnesium.
Heel verhaal,maar ik ben benieuwd of er meer paardjes zijn met deze aanvalletjes...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:51

Ik zou zeker pergolide gaan proberen, zoek een da die er meer verstand van cushing heeft.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:38

Hier geen ervaring met wegvallen e.d, maar als de tumor bij de hypofyse flink groot is, kan hij natuurlijk
op de hersenen drukken.
Als je de symptomen opzoekt van cushing vallen een soort van epyleptische aanvallen hier wel onder....

Edit: Als ik de pony zo zie in je profiel, zou hij/zij echt super opknappen als hij pergolide zou krijgen!
Dan word die vage, bekende vacht een stuk mooier!!

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:37

Ik moet wel zeggen dat zijn vacht er veel beter uitziet dan op de fotoos hoor.
Wat ik me nu afvraag is..als er drukking is op zijn hersenen,heeft ie dan geen pijn?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:18

Geen idee.... Er zijn hier mensen met wat meer ervaring met cushing en de symptomen. Maar als de pony er nog "happy" uitziet..... je gevoel zegt vaak het meeste...

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:29

Onze kleine pony (uit 1999) raakte hoefbevangen en dat i.c.m. het niet kunnen verharen riep wat vragen op. We hebben een bloedonderzoek laten uitvoeren en hij had inderdaad cushing. Sinds anderhalve maand heeft hij Pergolide en wat een verschil! Helemaal door zijn haar heen, glimmend en glanzend. Echt een wereld van verschil!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:30

ik heb hier ook langzaam en zeker het gevoel dat gambit nu hard aan het opknappen is...

hij is wakkerder ,en voelt zich duidelijk beter :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:23

Nefertarie schreef:
Hier geen ervaring met wegvallen e.d, maar als de tumor bij de hypofyse flink groot is, kan hij natuurlijk
op de hersenen drukken.
Als je de symptomen opzoekt van cushing vallen een soort van epyleptische aanvallen hier wel onder....

Edit: Als ik de pony zo zie in je profiel, zou hij/zij echt super opknappen als hij pergolide zou krijgen!
Dan word die vage, bekende vacht een stuk mooier!!

Ik geloof zelf helemaal niets van die druk op de hersenen door de grootte van het gezwel... Onze willy had 5 jaar geleden epileptische aanvallen en dat kwam gewoon doordat de hormoonhuishouding de boel helemaal in het honderd stuurt en dat werkt ook in op het evenwichtsorgaan en veel meer... We zijn nu 5 jaar verder en als dit dus om de grootte van het gezwel zou gaan, dan zou hij dus nu nog steeds of meer toevallen hebben en die heeft hij sinds hij aan de pergolide en aan de provarium breeding is nooit meer gehad.

Verder vind ik het super om te lezen dat er weer zoveel paardjes weer aan het opknappen zijn dank zij de pergolide, HOERA voor de pergolide *\o/* *\o/* *\o/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:25

Marsan schreef:
Ik moet wel zeggen dat zijn vacht er veel beter uitziet dan op de fotoos hoor.
Wat ik me nu afvraag is..als er drukking is op zijn hersenen,heeft ie dan geen pijn?

Zoals ik al eerder reageerde, ik geloof niet zo in de druk op de hersenen door het gezwel, de problemen ontstaan door de overproductie van cortisol dat werkt overal in door in de hormoonhuishouding, evenwichtsgevoel, thermostaat, suikerhuishouding, spieren en weerstand van je paard. Pak je de overproductie aan, dan gaat de balans zich langzaam maar zeker weer herstellen in het lichaam van je paard in de meeste gevallen.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:06

Het is net of je onze cuhing pony beschrijft. Ook een ex-manege pony. Is daar ook weggegaan omdat ze aanvallen kreeg. Ondermeer met kids op haar rug. Lag dan te stuipen op de grond. Heel sneu om te zien. Ze leek dan ook heel bang...

Sinds ze bij ons staat en aan de pergolide is, gaat het heel goed met haar! Mooi in het haar, alert, vrolijk. Hele andere pony. Toen ze net bij ons stond, ook paar keer licht bevangen geweest. Ze doet het nu al 1,5 jaar goed op 0,5 pilletje en is sindsdien ook niet meer bevangen geweest.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:20

een cushing paard( met vergevorderde klachten) niet op pergolide zetten, vind ik persoonlijk NOT DONE.....het leven kan zoveel aangenamer worden met pergolide, dat ik het persoonlijk unfair vind als je op die manier je paard nog laat leven, .............voor de prijs hoef je het iig niet te laten....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:43

sigrid1182 schreef:
een cushing paard( met vergevorderde klachten) niet op pergolide zetten, vind ik persoonlijk NOT DONE.....het leven kan zoveel aangenamer worden met pergolide, dat ik het persoonlijk unfair vind als je op die manier je paard nog laat leven, .............voor de prijs hoef je het iig niet te laten....

Helemaal Mee eens, al kunnen niet alle paarden met pergolide overweg. Maar proberen lijkt me wel het minste. Jammer genoeg zijn niet alle DA's op de hoogte en zeggen ze nog wel eens dat er niets aan te doen is of dat pergolide zo duur is. En dat is gelukkig al lang niet meer zo en bovendien moet een eigenaar zelf kunnen bepalen hoeveel hij/zij aan een paard wil spenderen :j Pergolide geeft bij veel paarden een wereld van verschil en haast een tweede jeugd _/-\o_

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:55

mijn merrie gisteren....

Afbeelding

Afbeelding

even snel een borstel er over heen gehaald....en op foto...je kan zien dat ze weer wat langer in haar komt...

begin juli ben ik naar 1 mg naar 0,25 mg per dag gegaan ivm met veulenen....en sinds 4 weken zit ze weer op 1 mg...

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:03

haha, die wollige oren herken ik!
Wat een schatje, allebei.
Hoe oud is je merrie?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:17

ruim 23....ze is van mrt 1988.....dit is haar laatste veulen...

die wollige oren heeft ze eigenlijk altijd al gehad.....je kan ze bijna niet knippen....

dan word ze beetje kwaad....

scheren staat ook altijd zo prachtig....alles kaal behalve de oren...haha

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 06:44

Mooie foto's! Heeft het veulen nou zo'n lichte staart?

Mag ik vragen waarom je bij een cushing paard nog fokt? Of wist je het toen nog niet? Was je anders niet bang voor eventuele gevolgen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:24

Ik geloof dat Sigrid er pas achter is gekomen toen de merrie al drachtig was :j :j