Hoi,
Yep ik weet een paar middeltjes die prima voldoen en relatief goedkoop zijn.
Om de jeuk in de manenkam en staartwortel tegen te gaan gebruikte ik :
Een pot uiercreme (geen zalf) van de Action. Daar kieperde ik zo'n 60 druppels tea tree door. Goed mengen en 1x daags aanbrengen op de jeukplekken van de huid. Ik deed het in een grote plastic spuit, kan je het makkelijk tussen de manen aanbrengen. Die van mij hebben zo'n giga brede manenkam. vandaar

Na zo'n 2 weken kan je de freqeuntie al minderen. Om de dag en dan om de 2 dagen.
Om te voorkomen dat het ongedierte in de manenkam wil prikken heb ik een fles Kneipp badolie met Eucalyptus gebruikt. Dat mengde ik met een zachte huidolie (ook Action)
in verhouding 1: 3 Kneipp : huidolie
Daar smeerde ik wat van op het staarthaar bovenaan de staartwortel en bovenop de manenkam.
Puur op het haar dus, sommige paarden verdragen nl. geen eucaluptus op de huid.
Het hielp vorig jaar fantastisch.
Momenteel gebruik ik alleen nog het eucalyptusmengsel om het ongedierte wat op afstand te houden. WANT ..... ik kan met grote blijdschap melden dat beide paarden geheel eczeemvrij zijn. Vorig jaar schuurden ze ook al niet meer maar knabbelden elkaar nog wel zodanig in de manenkam en staart dat ik ze gedurende de zomer uit elkaar moest zetten.
Zelfs dat is niet meer aan de orde. Beide staan momenteel nog steeds gezellig bij elkaar. De manenkam zet ook helemaal niet meer op. Ze hebben totaal geen irritatie of jeuk meer. Ze kunnen ook weer normaal een poos de wei in om te grazen.
Al met al heeft het 4 jaar geduurd om de zomereczeem de baas te worden, waarbij we steeds meer en meer vooruitgang zagen. Het is een heel gepuzzel geweest. Van zowel voeding, als weidebeheer. Het metabolisme van het paard moet helemaal om. Dat red je niet in een paar weken of maanden. Dat heeft tijd nodig.
Ik geloof niet in 1 middel waardoor je de paarden zomereczeemvrij kunt krijgen. Er zijn meerdere triggers en als je die kunt vermijden of veranderen dan zie je echt resultaat. Zomereczeemdekens heb ik nooit gebruikt.
Ik durf echt te zeggen dat onze meiden er af zijn.
Wel zet ik ze nog steeds 's avonds tussen half 6 en 6 binnen en blijven ze 's nachts binnen. Ze hebben alleen onderdeuren en kunnen dus voldoende naar buiten kijken
Maar dat zijn ze hun hele leven al gewend en dat ga ik ook niet veranderen.
Groetjes, Henny