[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blesje_Love

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:48

hoi hoii Lachen
Mijn pony heeft ook zomereczeem..Ik gebruik nu een eczeemdeken.
(Het is een paardenmaat, maar ze zit wel helemaal ingepakt.
Extra singel eromheen en er komen geen vliegjes meer in! Haha! )
Het gaat nu echt heel goed, helemaal niet meer geschuurd Lachen Ik gebruik idd ook tea tree. In shampoo vorm Knipoog
Na het wassen smeer ik er dan ook nog speciale creme van tea tree op Lachen Hopen dat het nu goed blijft gaan! Haha!

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:52

Heb wel ervaring met COJOSOL vliegenmiddel. Het ruikt sterk naar kruidnagels. De merrie waar ik het op spoot zat binnen vijf minuten onder de kleine bultjes.

Het gaat dus zo de afvoer in, ondanks dat het duur was.

DePretFlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:32

Ochtend urine van een man Lachen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:57

Eleandra schreef:
Safiera schreef:
Je kunt er in ieder geval gewoon mee rijden, buiten vinden de meesten zelfs leuker dan binnen. Dan heb je wel gewoon last van vliegen, maar niet extra van zomereczeem. De rest mag iemand anders uitleggen... Je vraagt veel tegelijk Haha! en ik heb nu niet veel tijd.

Thoura heeft buiten juist meer last, daar vliegt meer rond. Knipoog

Ja zeg, Eleandra, Elk paard heeft buiten last van vliegen in de zomer.

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:29

hoi allemaal, ik heb nu weer gehoord van een nieuw product. aangezien ik echt al jaren van alles (inwendig en uitwendig) heb geprobeerd en volgens mij zonder te overdrijven daar honderden (misschien wel duizend(en)) euros heb uitgegeven aan allerlei oplossingen durf ik er niet in te geloven, maar ga het misschien toch proberen.
Het gaat om het produkt lifeaid sioskin. Ik heb van mijn hoefsmid goede ervaringen gehoord en overweeg om het te gaan proberen.

Stukje info van de site over het product (zie www.lifeaidanimal.nl ):
Na het aanbrengen van LifeAid Sioskin ontstaat er een uniek filmlaagje op de huid dat beschermt tegen: o.a. zandmugjes, luizen, mijten en andere kleine insecten. Uit onderzoek is gebleken dat Sioskin de eigenschap heeft om insecten te weren en eitjes / larven in te kapselen en uit te drogen waardoor het irritatieprobleem bij de bron wordt aangepakt.

Sioskin verkoelt en verzorgt de huid conditionerend door de unieke eigenschappen van dit product. Het werkt zeer effectief waardoor het schuren al snel afneemt. Open wondjes en irritatieplekken worden zeer goed beschermd waardoor insecten zich niet langer kunnen verrijken aan hun gastheer. Tevens worden de haren steviger waardoor deze in de kwetsbare gebieden minder snel beschadigen.

Als het werkt lijkt het mij bv erg fijn voor op de uiers, deze schuurt ze de hele zomer open, daar zit geen deken en ik heb er al van alles opgesmeerd. Met dit middel zou er een soort filmlaagje opkomen waardoor die insecten er niet goed bij kunnen komen.

Heeft iemand ervaring met het product?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:20

@dendie & ellepel, dus 25 druppels zouden goed moeten zijn dan??
ik heb geen mogelijkheid om hem 2 keer per dag druppels te geven aangezien ik werk dus is het 1 maal per dag.
dan ga ik vanaf morgen over op 25 druppels.
verder nog tips Haha!

zn staart zag er trouwens vandaag redleijk uit
de midden bovenkant van zn staart wordt ietsje kaal, maar t lijkt niet echt erger te worden *bid en smeek dat t zo blijft*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 06:00

fluffy:
hoe lang geef je die druppels al?
anders bouw je gewoon rustig aan af naar 30?
de maximale hoeveelheid?

mariskas ik vind het wat raar klinken, een filmlaagje over de huid?
kan me haast voorstellen dat de huid dan niet genoeg kan ademen?
maar wie weet werkt het wel heel goed hoor Haha!

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:21

ellepel, ik gebruik de druppels sinds afgelopen zondag. dus nog niet zo heel lang.

ik vroeg me ook af hoe het zit met een borstel ophangen.
want ik kan er dus een ophangen in de schuilstal want ik denk dat hij daar toch aan een van de raamkozijinen jeukt aangezien dat de enige plek is waar dat zou kunnen aangezien we verder overal schrikdraad hebben.
maar watvoor borstel is dan handig, je hebt van die echte, maar vaak bestaan die uit 2 borstels in een hoek en ik heb ook een half blinde pony in de kudde lopen die qua hoofd hoogte precies gelijk is met noseys kont dus die zou waarschijnlijk recht met haar hoofd in die bezem kunnen lopen
nu heb ik een soort half ronde rageblborstel gezien met haren die niet heel stekelig zijn, maar ook niet slap ofzo
zou dat wat zijn??

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:03

henny_w schreef:
Hoi,

Yep ik weet een paar middeltjes die prima voldoen en relatief goedkoop zijn.
Om de jeuk in de manenkam en staartwortel tegen te gaan gebruikte ik :
Een pot uiercreme (geen zalf) van de Action. Daar kieperde ik zo'n 60 druppels tea tree door. Goed mengen en 1x daags aanbrengen op de jeukplekken van de huid. Ik deed het in een grote plastic spuit, kan je het makkelijk tussen de manen aanbrengen. Die van mij hebben zo'n giga brede manenkam. vandaar Knipoog Na zo'n 2 weken kan je de freqeuntie al minderen. Om de dag en dan om de 2 dagen.

Om te voorkomen dat het ongedierte in de manenkam wil prikken heb ik een fles Kneipp badolie met Eucalyptus gebruikt. Dat mengde ik met een zachte huidolie (ook Action)
in verhouding 1: 3 Kneipp : huidolie
Daar smeerde ik wat van op het staarthaar bovenaan de staartwortel en bovenop de manenkam.
Puur op het haar dus, sommige paarden verdragen nl. geen eucaluptus op de huid.

Het hielp vorig jaar fantastisch.
Momenteel gebruik ik alleen nog het eucalyptusmengsel om het ongedierte wat op afstand te houden. WANT ..... ik kan met grote blijdschap melden dat beide paarden geheel eczeemvrij zijn. Vorig jaar schuurden ze ook al niet meer maar knabbelden elkaar nog wel zodanig in de manenkam en staart dat ik ze gedurende de zomer uit elkaar moest zetten.
Zelfs dat is niet meer aan de orde. Beide staan momenteel nog steeds gezellig bij elkaar. De manenkam zet ook helemaal niet meer op. Ze hebben totaal geen irritatie of jeuk meer. Ze kunnen ook weer normaal een poos de wei in om te grazen.
Al met al heeft het 4 jaar geduurd om de zomereczeem de baas te worden, waarbij we steeds meer en meer vooruitgang zagen. Het is een heel gepuzzel geweest. Van zowel voeding, als weidebeheer. Het metabolisme van het paard moet helemaal om. Dat red je niet in een paar weken of maanden. Dat heeft tijd nodig.
Ik geloof niet in 1 middel waardoor je de paarden zomereczeemvrij kunt krijgen. Er zijn meerdere triggers en als je die kunt vermijden of veranderen dan zie je echt resultaat. Zomereczeemdekens heb ik nooit gebruikt.

Ik durf echt te zeggen dat onze meiden er af zijn. Ach gut
Wel zet ik ze nog steeds 's avonds tussen half 6 en 6 binnen en blijven ze 's nachts binnen. Ze hebben alleen onderdeuren en kunnen dus voldoende naar buiten kijken
Maar dat zijn ze hun hele leven al gewend en dat ga ik ook niet veranderen.

Groetjes, Henny

Hallo Henny,

Ik heb deze middeltjes aangeschaft, omdat het me wel wat leek. Nu heb ik nog een aantal vragen (mag ook via mail beantwoorden evt.)
- Heb je de stallen buiten staan zodat ze ook echt hun hoofd naar buiten kunnen doen, of kijken ze dan de stal in?
- Vanaf wanneer gebruik je deze spulletjes?
- Mijn paard staat niet bij mij thuis en het is niet mogelijk om hem alleen de stal in te zetten 's nachts, denk je dat dat een bezwaar is, of???
- Doe je de druppels tea tree gewoon zo in de pot met uiercreme?? Of moet er een bepaalde hoeveelheid uit?
- Wat heb je aan de voeding gedaan?

Ik hoop snel op antwoord!!
Alvast bedankt in elk geval!!!

Groetjes Erica (alias Martsje)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:12

Mijn pony is zo dik geworden dat ze het buikdeel van haar eczeemdeken niet meer past..
Ze had 2 kleine schuurplekjes in haar flank. Dus een andere deken opgedaan en in 4 dagen tijd zo'n 3x een Tea Tree-cremetje op de schuurplekjes gesmeerd. Gevolg: pony hele geïrriteerde bulten. Gloeiendheet daar en echt geïrriteerd. Kan dus wsl niet tegen Tea Tree..
Wordt niet goed van ponybeest Haha!.

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:20

mijn exceem deken is al kapot,na twee weken en lag toch atijd netjes recht en pates goed. nu moet ik iets anders verzinnen.kan hem nit meer maken en een nieuwe kan ik nu niet aanschaffen.

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:58

Mijn paardje had last van eczeem op dr staartwortel. Ik ben d-itch gaan gebruiken in combinatie met 2x pw wassen met zwavel/teer shampoo en binnen een week was alles weg! echt super!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:11

_ilse_ schreef:
Geen ervaring met Horsol.
Maar heeft er iemand info over cojosol, schijnt heel goed te zijn Clown

Ik gebruik Cojosol huidlotion, werkt best goed. maar voor het mooie zou ik het 2x per dag moeten smeren, maar dat red ik echt niet. maar het brengt duidelijk de huid tot rust als het geirriteerd raakt met bultjes door insecten ofzo.

De vliegenspray van Cojosol heb ik op het moment ook in gebruik. werkt wel, maar niet spectaculair beter als andere vliegensprays hoor, wat dat betreft heb ik nog niet het perfecte middel gevonden.

gewoon de manen en staart uitspoelen met koud water vind ik ook effectief. en dan was ik het af en toe met teatree shampoo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:21

zweetvos schreef:
Mijn pony is zo dik geworden dat ze het buikdeel van haar eczeemdeken niet meer past..
Ze had 2 kleine schuurplekjes in haar flank. Dus een andere deken opgedaan en in 4 dagen tijd zo'n 3x een Tea Tree-cremetje op de schuurplekjes gesmeerd. Gevolg: pony hele geïrriteerde bulten. Gloeiendheet daar en echt geïrriteerd. Kan dus wsl niet tegen Tea Tree..
Wordt niet goed van ponybeest Haha!.

lijkt me tijd worden voor wat meer beweging?en een dieetje?
dik is nooit goed voor een dier en zeker eczemers moet je goed op gewicht houden vind ik Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:18

heeft er hier iemand ook een fjordenboog geknipt bij zijn paard omdat hij erg schuurt ?
mijn paard heeft een heel stuk weggeschuurt en wil alles op 1 lengte knippen en dan komt er dus een fjordenkapsel uit Clown

heeft iemand tips hoe ik die het beste kan knippen ?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 22:16

Onze pony heeft ook een 'fjordenboog'. Ik heb haar zo gekocht en ik weet niet of ze dit kapsel heeft ivm schuren, vermoed van wel...Ze schuurt haar staart wel in elk geval. Ik knip het nu bij want mijn dochter vindt het cool Cool .. En het ziet er dus zo uit. Ik zou het in eerste instantie vrij kort knippen kun je later altijd bijknippen tot een mooi boogje. Deze maantjes moeten ook nog iets langer voor het perfecte kapsel Haha! Voordeel is ook dat je de plekjes in de manen goed kunt verzorgen!
Afbeelding

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 22:28

jee, wat een pagina's, probeer echt alles door te lezen, maar het schiet niet echt op....

Ik ben bang dat mijn haflingerjaarling ook zomereczeem heeft/krijgt. Ze heeft plekken rond haar ogen en onder de voorplek. Nu lees ik van alles over middelen om het te voorkomen of spul tegen schilfers of watt je in manen en staart kunt spuiten. Maar ik zoek eigenlijk iets/een zalf die ik op de kale plekjes kan smeren zodat het sneller/beter geneest. Teerzalf?, zinkzalf? of iets anders? wat adviseren jullie?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 22:50

Sorry ik heb niet het hele topic gelezen, ietsje te uitgebreid. Maar ik heb dus een vraagje. Otch heeft van mij een eczeemdeken gekregen omdat hij aan staart en hals schuurt. Ik heb niet de indruk dat het eczeem is maar ik vind dat gejeuk zo rot voor hem. Nou staat hij 24 buiten en het regent zo vaak.
In de gebruiksaanwijzing staat dat hij 24 uur aan mag, maar wat is jullie ervaring met altijd aan en veel regen?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:10

silkie schreef:
jee, wat een pagina's, probeer echt alles door te lezen, maar het schiet niet echt op....

Ik ben bang dat mijn haflingerjaarling ook zomereczeem heeft/krijgt. Ze heeft plekken rond haar ogen en onder de voorplek. Nu lees ik van alles over middelen om het te voorkomen of spul tegen schilfers of watt je in manen en staart kunt spuiten. Maar ik zoek eigenlijk iets/een zalf die ik op de kale plekjes kan smeren zodat het sneller/beter geneest. Teerzalf?, zinkzalf? of iets anders? wat adviseren jullie?

Calendula? dat irriteert niet lijkt me, omdat je bij de ogen smeert. Of sudocrem(babybillenzalf Haha!)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 00:38

ik heb een tip gekregen van een klant van mij, volgens haar schuurt haar shet niet meer en een haflinger met hele ernstige eczeem zou er behoorlijk van opgeknapt zijn.
Je maakt een pot rooibos thee en dat laat je een nacht trekken. De volgende dag smeerde zij het met een spons goed op de schuurplekken en het schijnt te werken.

Ik heb nu dus een pot thee klaar staan voor morgen, zal jullie wel op de hoogte houden van de resultaten. Ik heb voor mijn merrie een boett deken, maar desalniettemin wil ik die thee toch proberen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 08:13

silkie:
op de plekjes op het hoofd van mijn pony smeer ik of zinkzalf of gewoon uiercreme, werkt heel goed

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:20

Verafjord schreef:
ik heb een tip gekregen van een klant van mij, volgens haar schuurt haar shet niet meer en een haflinger met hele ernstige eczeem zou er behoorlijk van opgeknapt zijn.
Je maakt een pot rooibos thee en dat laat je een nacht trekken. De volgende dag smeerde zij het met een spons goed op de schuurplekken en het schijnt te werken.

Ik heb nu dus een pot thee klaar staan voor morgen, zal jullie wel op de hoogte houden van de resultaten. Ik heb voor mijn merrie een boett deken, maar desalniettemin wil ik die thee toch proberen

ikk zal het ook eens proberen , hopen dat het werkt Lachen

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:48

ja ik ga haar er vandaag mee insmeren, dus ben benieuwd

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:00

anne_bento schreef:
Ik heb nog even geen foto maar misschien dat iemand uit mijn verhaal al op kan maken of dit zomerexceem is of iets anders?

Mijn pony schuurt erg veel aan dr hoofd. en dan vooral bij dr voorpluk en oren, soms blijft het bij hele kleine schuurplekjes, helaas heeft ze nu al een heel deel van dr voorpluk eraf gekregen en zit er een behoorlijk schuurplek.
Ik smeer het op dit moment in met D-Itch zalf maar vind dit niet voldoende werken.
Opvallend is dat ze het vorig jaar rond dezelfde periode (vanaf maart ongeveer) had, de ene keer erger als de andere keer.
Bij dr manen schuurt ze niet, en dr staart ook niet, het is echt alleen dr hoofd..

Kan iemand mij vertellen of dit zomerexceem is, of iets anders? zal anders even een foto maken deze week.

overigens heb ik er vorig jaar niks mee gedaan, alleen de plekjes ingesmeerd met een verzachtende creme, en viel het erg mee, dit jaar is het een stuk erger.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:00

Verafjord schreef:
ja ik ga haar er vandaag mee insmeren, dus ben benieuwd

ik haal het maandag op ( kan vandaag niet ben de helle dag weg )
sultan krijgt vandaag een fjordenkapsel Clown