[INFO] Mok

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:35

Shinedown schreef:
Mokzalf of tandpasta sloeg bij mijn paard niet aan, die heeft het op haar onder achterbenen zitten (boven de kogel dat rechte stuk). Op advies van de tandarts/hoefsmid ben ik een prakje gaan maken van olie en zwavelbloem poeder en zag meteen verschil, het is na een week al de helft minder :)

ja hebben wij ook een lange tijd gebruikt, werkte best goed.
Ik zweer nu echt bij de aloë vere met tea tree en arnica

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:48

Mijn paard heeft ook steeds last van mok. Gelukkig niet hele erge. Maar toch wel regelmatig wat korstjes in de koot. Mijn paard staat nu het winter is (of iets wat er op moet lijken) 5u in de paddock. En dat is echt een en al bagger. (Veengrond) Als ik er 's avonds ben, dat is zo'n 3 á 4x in de week, dan was ik het met tea tree shampoo en warm water, week ik de korstjes eraf met de shampoo, droog ik het heel goed af met elke dag een schone handdoek en smeer ik er een dikke klodder sudocreme op. De dagen dat ik er 's ochtends ben net voor hij naar buiten gaat haal ik alleen het zand eraf zodat de koten zandvrij zijn en smeer er dan een dikke laag sudocreme op.

Ik vind t onzin om t te wassen als hij een half uur later weer in de bagger staat. Daarom was ik het alleen 's avonds als hij daarna de hele nacht op stal staat.

Ik heb nu een tube zinkzalf gekocht (15% zink), die was voordeliger dan de sudocreme (15% zink). En het gaat tenslotte toch om de zink die er in zit. Dus dacht laat ik dit eens proberen. Als straks de sudo op is ga ik de zinkzalf eens proberen.

** edit: Dat Cai pan equimint spulletje lijkt me ook wel wat. Gebruiken jullie alleen de shampoo? Of ook de creme of spray??

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:26

Ik was ook aardig de wanhoop nabij, na verschillende potten (incl antibiotica zalf van de dierenarts) zalf en een pot Opkikker gegeven te hebben.
Toen kreeg ik deze tip van een stalgenoot: Mokplekken wassen met Microlat Horse shampoo van webshop Pardoes Aurora (EUR7.75 voor 500ml). Voor het inwendige deel ben ik Mudguard van NAF gaan voeren.
Of het geluk is, toeval of weet ik wat. Maar die shampoo is geweldig. Mijn stalgenoot zei: Wassen, beetje korsten los maken met een sponsje. Afspoelen en droog maken en niks erop smeren. Dat herhaal je om de paar dagen. En na een keer of 3 wassen zul je zien dat de korsten eraf gaan. En warempel, er kwam rose huid tevoorschijn en al snel weer haar! *\o/* De shampoo is altijd nuttig, kun je gewoon je paard mee wassen. Dus als er over blijft is het altijd nuttig ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:36

Helaas kan ik hier ook aansluiten...
Mokgevoelig paard en doorlopend alles nat de laatste maanden, waardeloos... -O-

Heb al van alles geprobeerd, nu zalf met antibiotica van de dierenarts, hopen dat dat aan wil slaan...

tiwi1969

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:54

Ook mijn paard heeft mok, de keuze is 24/7 op stal en droge benen of overdag naar buiten in een wei die aan de ingang behoorlijk nat is.

Als ze daar doorheen zijn staan ze wel droog, maar dan zit de modder de hele dag al op de benen.
's avonds vegen we de benen droog en schoon (zand en losse/zachte korsten) met een handdoek en smeren we Derfen creme, soms lijkt het iets beter te gaan, maar een paar dagen later zit er toch weer een dikke korst.

De haren in de kootholte heb ik kort geknipt zodat we de mok insmeren en niet de haren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:02

De sporadische keer dat mijn paarden mok hadden heb ik het behandeld met NAF Mud Gard en ingesmeerd met MSM zwavelzalf en/of Sudo creme.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:47

5 dagen later nu en tot mijn verbazing zo goed als weg... Heb het een paar dagen laten rusten, en de 5 dagen uit de nattigheid (dus ook niet wassen) doen wonderen.. Heb vandaag al zijn benen weer geknipt, helemaal kaal tot aan de kogel, en met een hele harde borstel kon ik zo alle korstjes eraf borstelen. Het was zo droog, viel er gelijk af. Heb de paar wondjes ingesmeerd met acederm, en verwacht dat het morgen mokvrij is... Zo raar, met honderden zalfjes, wassen etc gebeurde er niks of werd het erger, en nu is het gewoon weg. Puur droog gehouden niks erop gesmeerd.. Als hij naar buiten was gegaan had ik denk ik wel gesmeerd.
Laatst bijgewerkt door felineepino op 25-01-14 02:50, in het totaal 1 keer bewerkt

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:49

tiwi1969 schreef:
Ook mijn paard heeft mok, de keuze is 24/7 op stal en droge benen of overdag naar buiten in een wei die aan de ingang behoorlijk nat is.

Als ze daar doorheen zijn staan ze wel droog, maar dan zit de modder de hele dag al op de benen.
's avonds vegen we de benen droog en schoon (zand en losse/zachte korsten) met een handdoek en smeren we Derfen creme, soms lijkt het iets beter te gaan, maar een paar dagen later zit er toch weer een dikke korst.

De haren in de kootholte heb ik kort geknipt zodat we de mok insmeren en niet de haren.

Ik deed wel is als ze naar buiten gingen, helemaal droog maken en dan een mega laag sudo erop.. Is zo goed als waterdicht (zet je handen maar is onder de kraan als je het hebt gesmeerd haha!) en dan zat het er savons nog op bij mijn pony.. Misschien een idee voor als ze naar buiten gaat.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:41

is weer winter en blubberig zeker >;)
aan 4 benen mok zit te balen als een stekker is ook altijd wel wat met hem zucht. Nou maar lekker smeren hiero. Hier haalt iedereen ook gewoon de kortstjes er af? of zijn der nog andere mensen met gouden tips :+

wat ik nu doe: Paard kan niet meer in de blubber komen en ik smeer met mokzalf.

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:47

joepie het is weer mok tijd! Wat smeren jullie? ik smeer sudocreme, maar zet hem overdag nog wel buiten (land is nat).. Wat zouden jullie doen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:28

Ik ben na van alles smeren 2 weken geleden over gegaan naar mokzalf van de dierenarts met antibiotica, en zowaar lijkt het nu een heel stuk beter te zijn!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:50

ik gebruik mok-care kruiden, werkt echt top!

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:26

felineepino schreef:
tiwi1969 schreef:

Ik deed wel is als ze naar buiten gingen, helemaal droog maken en dan een mega laag sudo erop.. Is zo goed als waterdicht (zet je handen maar is onder de kraan als je het hebt gesmeerd haha!) en dan zat het er savons nog op bij mijn pony.. Misschien een idee voor als ze naar buiten gaat.

Verwijder je die laag sudo ook weer na het opstallen? loop zelf inmiddels 6 weken te smeren met hydrocortiderm, in overleg met DA overigens en ben op een paar MM2 de korsten kwijt. Zit me af te vragen of je van binnenuit niet ook iets kan doen???

Volgens mijn hoefverzorger is een uitgebreide rit over het strand en vooral door het zeewater ook een heel goede remedie, maar dan is strand in de buurt wel handig natuurlijk.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:31

herintreder1 schreef:
felineepino schreef:

Verwijder je die laag sudo ook weer na het opstallen? loop zelf inmiddels 6 weken te smeren met hydrocortiderm, in overleg met DA overigens en ben op een paar MM2 de korsten kwijt. Zit me af te vragen of je van binnenuit niet ook iets kan doen???

Volgens mijn hoefverzorger is een uitgebreide rit over het strand en vooral door het zeewater ook een heel goede remedie, maar dan is strand in de buurt wel handig natuurlijk.

mok-care kruiden werken bij mij erg goed. Hydrocortiderm heb ik ook gebruikt.. werkte alleen niet :n

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:27

ik heb iets gelezen over tea tree olie, dat dat van binnenuit heel goed schijnt te werken.. Maar verder weet ik er niks over haha

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:54

En waar is die mokcare kruiden te verkrijgen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:27

Bij huppa paardensport

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:59

Ik heb nu een paard staan met aan 1 been nog erge mok. Hij heeft daar ook echt een dik been van. Het lastige is....hij heeft wondjes zitten in de kootholte die elke keer openbarsten als hij gaat lopen, dus kan er weer vuil bij en gaat het maar niet over. heeft iemand heir ideeen over hoe ik dat het beste kan behandelen? Ik wil hem ook niet de hele dag op stal laten staan, zielig en wordt zn been nog dikker van. van beweging wordt zn been weer dunner. Ik smeer er elke dag al sudocreme op (niet op de open wondjes).

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:33

baby olie helpt altijd mijn paardjes hebben daardoor nog nooit mok gehad en ook als je ze gewassen hebt even opsmeren +:)+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:30

Ik zou even de dierenarts bellen voor goede mokzalf met antibiotica als het al zo erg is, dat krijg je niet weg met sudocreme.
Dan 1x wassen met betadine en verder zo goed mogelijk droog houden en 2x per dag goed dik insmeren zodat het zacht blijven en niet open kan barsten.

Ik zou zoveel mogelijk rustig laten bewegen voor de bloedsomloop.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:48

DA is al gebeld want hij stond van het weekend met koorts. Dus heb al antibiotica spuiten gekregen en pijnstillers en mokzalf. been is na 3 dagen antibiotica nog niet heel veel dunner. en wonden zien er nog hetzelfde uit.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:15

Hou je je paard nu ook binnen? Met zulke erge mok zou ik ze even helemaal niet meer naar buiten of in een natte stal zetten. Dan gaat het echt het snelst.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:15

Ik zou even opnieuw contact zoeken met de dierenarts en de situatie uitleggen, want dit lijkt me niet prettig...

Zorgen voor een schone droge omgeving inderdaad en veel rustig bewegen voor de bloedsomloop

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:51

Mijn pony had ook één dik been met flinke mok in zijn kootholte, andere benen wat kleine plekjes. Heb hem eerst gewassen met betadine (vond ie geen pretje, arm dier) en daarna een week lang twee keer per dag een dikke laag mokcrème opgesmeerd. Week daarna 1x per dag ingesmeerd, toen die niet meer kreupelde zijn we gaan wandelen, steeds een stukje verder. Gisteren weer voor het eerst gelongeerd, benen zijn nu mooi droog en korstvrij. Pony heeft trouwens op een droger stuk weide kunnen staan gelukkig!

Ik kreeg de tip om op een gegeven moment helemaal te stoppen met zalven, omdat dat de huid vochtig houdt. Hoe doen jullie dit? En wanneer zit je op dit punt?

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:03

Ik moest met een handdoek alle korstjes eraf halen. Het ging dan bloeden en dan insmeren met Vetaderm. Der mok is nu weg, terwikl ze er eerst zelfs een dik been door had :)