[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:19

De paarden van Coentjuh en Tieme zijn echt uitzonderingen! :) ga er niet vanuit dat je paard er nog mee zal stoppen als hij/zij t al langer doet!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 08:11

Hoelang mag je die maagcompositum eigenlijk voeren..??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 08:35

Voordat je een effect kunt zien, moet je het 6-8 weken voeren, dat dus minimaal, verder kun je een onderhoudsdosis gewoon blijven voeren, of afbouwen na een tijdje en weer geven als t luchtzuigen weer toeneemt.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:27

Hee Tieme, hoelang heeft jouw paard lucht gezogen voordat ie stopte?

Ben nog steeds iedere dag bang dat ie weer begint hoor! Maar vanaf begin januari doet ie het haast niet meer… Althans niet als ik er ben..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:50

Coentjuh schreef:
Hee Tieme, hoelang heeft jouw paard lucht gezogen voordat ie stopte?

eeuh, zeker een jaar of 5-6. en dan echt zo gigantisch dat hij in de wei niet meer speelde en bijna niets ander deed dan paalhangen.
hij heeft ook heel wat paaltjes uit de wei gedrukt. waren ze op stal niet zo blij mee. en hij was echt zo stoned als een garnaal :')

maar ben het wel eens met skippy, het zal nooit helemaal uit het systeem gaan. en de mijne gaat ook zeker weten weer zuigen als er grote veranderingen zullen zijn. zoals bijv. te weinig hooi of veel kuil. niet meteen maar wel als het langere tijd gegeven wordt.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:43

Wat fijn Tieme, Appie heeft zo'n 8 jaar luchtgezogen. En idd ook niet met mate zeg maar.. Ik doe ook helemaal niets veranderen nu! Het leuke is dat ie - sinds ie gestopt is met luchtzuigen - iedere keer hinnikt als we aan komen!

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:37

Weer een tegenvaller hier. Pixel is vandaag geopereerd maar het werd een buikoperatie omdat de bal die in zijn buik zat heel erg groot was (eerste keer dat ze dit gezien hadden). Hij moet nu dus 6 weken boxrust. Hoe ik dat toch weer moet gaan oplossen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:42

Dancer denk je dat hij buiten rustiger is? Dan zou ik proberen een klein stukje af te zetten in de paddock of wei waar hij in kan staan. Zo heb ik het destijds met mijn geruinde klophengstje gedaan. Hij moest ook boxrust. Dat heb ik de eerste paar dagen gedaan, de stalhoudster zorgde toen dat hij zich niet verveelde. Dat was top! Elke zoveel tijd gooide ze nieuw hooi erbij en de stroplakken mocht hij zelf uit elkaar trekken. Na een paar dagen was het heerlijk weer en mocht hij in een klein stukje van een paddock. Een stukje van 4x4 of 5x5 en vlakbij andere paarden.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:21

Het probleem is dat hij net uit de opfok komt en nu dus bij ons zelf op stal komt, hij kent de paarden daar niet (heeft als veulen wel met een tweetal in de wei gestaan), dus ik weet ook niet hoe hij reageert als hij buiten komt. Hij was een hele zware operatie, dus ik wil niet het risico lopen dat er iets met de wond gebeurd. Ik denk dat ik maar probeer om zoveel mogelijk afleiding te geven en overleggen of er een soort wisseling met andere paarden kan plaatsvinden zodat hij niet alleen op stal staat.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:53

Update: hij staat bijna een week op stal en heeft nog geen lucht gezogen! Hopen dat dit zo blijft!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:54

Ah super Dancer, let's hope!

Het blijft iedere keer weer spannend he, als je op stal aankomt, of dat ie het wel of niet doet.. Appie is er bijna 3 maanden vanaf *\o/* De neiging om te zuigen lijkt verdwenen!

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:23

Wat fijn dat er ook paarden zijn gestopt met luchtzuigen! :) Was daar ook echt een aanleiding voor? Ander voer, omgeving?

Sorry dat ik zo brutaal binnenval maar ik was ff benieuwd... Heeft een tandarts ook extra werk aan een luchtzuiger qua slijtage?
Mijn welshje (bijna 19 jaar en al jaaaaren luchtzuiger) wordt binnenkort onder handen genomen door de tandarts. En voor zover ik weet heeft ie nog nooit een tandarts gezien... ik ben heel benieuwd hoe de staat van zijn gebit is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:31

Een tandarts heeft minder werk aan een luchtzuiger (kribbebijter). Dit omdat de snijtanden door het bijten wat afslijten. Mijn tandarts (Jan Broeze) geeft dit aan als juist een positief aspect van het luchtzuigen/kribbebijten ;)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:50

@ blingpiggy; zie blz 159 voor jouw vraag!

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:12

@blingpiggy Mijn veulen is 2,5 jaar geleden gaan luchtzuigen nadat hij afgespeend was, hij stond toen bij ons thuis op stal en heb hem toen we doorkregen dat hij lucht zoog direct naar een opfokstal gebracht. Daar heeft hij het niet meer gedaan en sinds hij nu weer een week thuis staat ook nog niet.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:20

Ah, thanx voor de reacties! Ben benieuwd wat de tandarts gaat zeggen :)
Mijn pony staat in een kudde van 4, hele dag op het land dus ik zou niet weten wat ik nog kan veranderen qua leefomgeving.... Hij kan ook luchtzuigen zonder paaltje, dan maakt ie gewoon een knikje met zijn hoofd in de lucht. Al doet ie het dan wel iets minder (zonder paaltjes in de buurt).
Heb ook het idee dat hij veel minder eet door dat luchtzuigen, hij staat meer te luchtzuigen op de bakomheining dan te grazen in de wei.... :(

Misschien ook maar eens maagcompositum proberen, ik lees dat veel mensen dat geven aan een luchtzuiger.!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:53

Als je paard meer luchtzuigt dan graast zou ik er een da bij halen :o

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:32

blingpiggy schreef:
Misschien ook maar eens maagcompositum proberen, ik lees dat veel mensen dat geven aan een luchtzuiger.!

niet zelf gaan lopen dokteren maar de DA erbij halen en maag laten onderzoeken.
als hij een maagzweer of zo hebt dan moet dat eerst met medicatie behandeld worden voordat maagcompositum gaat gebruiken.
die van mij deed niets anders dan paalhangen en had maagzweren. die zijn behandeld door de da.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:33

Tieme schreef:
blingpiggy schreef:

niet zelf gaan lopen dokteren maar de DA erbij halen en maag laten onderzoeken.
als hij een maagzweer of zo hebt dan moet dat eerst met medicatie behandeld worden voordat maagcompositum gaat gebruiken.
die van mij deed niets anders dan paalhangen en had maagzweren. die zijn behandeld door de da.

idd, die van mij had ook flinke zweren en achteraf bleek ook een slecht gebit... terwijl die jaarlijks naar de tandarts ging.
Dit is eerst allemaal via de DA en paardentandarts (elektrische behandeling onder verdoving van achterste kiezen) verholpen en daarna ben ik over gegaan op homeopathische behandeling :)
United zuigt nu enkel nog wanneer hij krachtvoer krijgt... helaas door zijn verleden (zware koliekoperatie) kan hij niet over op enkel ruw, maar hij ondervind nu geen last meer van het zuigen. Hij zoog toen ik hem kocht 24 uur per dag, met een band om :(:)
Z'n stembanden zijn daardoor ook licht beschadigd. Nu dus nog maar enkele minuten per dag.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:52

Sahid zuigt nog steeds als of zijn leven ervanaf hangt, ook doet hij rare dingen met zijn tong.. die gaat van links naar rechts, dan likken en dan gaat hij weer beginnen met luchtzuigen.
Blijf het maar vreemd vinden... hier kunnen we er alleen niets tegen doen ben ik bang
( met dierenartsen die zeggen dat het gewoon een slecht aangeleerd iets is... )

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:22

ws toch even laten scopen :) of heb je dat al laten doen? Ook een goede VA/tandarts laten kijken... veel reguliere tandartsen kunnen niet alle problemen met het gebit vaststellen of verhelpen... zeker als het om de achterste kiezen gaat.

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:56

Om er nog even een uitzondering bij te halen, mijn 27-jarige paard die minstens 20 jaar heeft lucht gezogen, is er sinds kort ook mee opgehouden. Ik heb haar verhuisd naar een andere plek waar ik helemaal zelf voor haar kan zorgen ook wat betreft eten. Nu had ik het luchtzuigen al helemaal geaccepteerd, was al aan het bedenken hoe ik een luchtzuigvriendelijk plekje in de stal kon maken, maar mijn vader zei me dat ik nou eerst moest wachten waar ze het ging doen. Ik heb haar op onbeperkt hooi gezet, suikervrije muesli NIET op de lege maag in een lage voerbak, 12 uur per dag weidegang en in een open stal. Guess what, na 20 jaar is ze er mee gestopt. Ook de beruchte palen in de wei doen haar niets meer. Wonderbaarlijk maar waar. Nou denk ik dat de "schrik" van de nieuwe omgeving haar het voornamelijk heeft doen vergeten op één of andere manier, wat ook weer raar is omdat het veel stress met zich mee bracht. Stress was altijd zuigen, maar nee, het is over.

De tips zijn hier al gegeven, maar voor wie snel zoekt dus het liefst onbeperkt hooi, open stal zodat ze wat kunnen kijken, geen krachtvoer op de lege maag en laag voeren en veel veel weidegang. Ik was ook hopeloos, vooral omdat ze in de wei even hard lucht zoog, maar het kan dus wel omslaan.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:36

Ik heb eventjes een vraagje. Mijn pony is 8 jaar en hij zet nu regelmatig zijn tanden op de staldeur of op zijn voederbak.
Kan hij nu nog lucht beginnen zuigen of is dat aangeboren?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:21

Luchtzuigen kan toch niet aangeboren zijn!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:25

Nee luchtzuigen is niet een genetische afwijking. Ik zou eens nagaan wat het stalbeleid is!

Hier lijkt het iets beter te gaan met de luchtzuiger. Ik probeer die pokkeband zoveel mogelijk af te laten. Helaas krijg ik de eigenaar nog niet zover om de band af te laten. Hij zegt dat hij dan koliek krijgt van het zuigen. Ik geloof dat alleen niet, hij zuigt namelijk dwars door zijn band heen + dat hij gefrustrerder wordt.
Erg lastig vind ik het met een paard van een ander, maar ik doe wat ik kan om het beter te krijgen.