[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:03

Ik rij bitloos dus heb geen sperriem nodig := .
Op de wei heeft hij er weinig last van dus staat ook bloot, maar zodra hij harder dan een langzame stap gaat begint het.

Kun je niet zonder sperriem rijden? Anders zou ik het netje andersom proberen te doen, met de klittebandjes naar beneden zodat het over de sperriem kan. Het kan zijn dat het door het riempje te dicht op de neus wordt gedrukt en dat dat voor meer irritatie zorgt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:37

caspara schreef:
---KNIP--

Headshaking is een frustrerend probleem voor paarden. Het uit zich door ongecoördineerd schudden met het hoofd. Soms wordt er een afwijking geconstateerd in de neus of tanden, of wordt er een verband gelegd met pijn in de nervus trigemius, de zenuw die verantwoordelijk is voor de zintuiglijke waarneming in de neus en het gezicht. Er zijn ook aanwijzingen dat een allergie de oorzaak is van het headshaken, paarden zouden bijvoorbeeld een pollenallergie of lichtallergie hebben.

Vreemd dat ze het hier over ´de oorzaak´ hebben, terwijl het toch een symptoom is!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:42

Corrine, fijn dat je paard er zo goed op reageerd. Lijkt me i.i.g wel iets wat je in huis zou kunnen hebben voor het geval dat het schudden ineens heel erg zou zijn. Soort van ´eerte hulp middel´.
Het schijnt idd een ´natuurlijk´ middel te zijn http://www.daphorst.nl/nostrilvet.html

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:48

IcePrincess schreef:
Ik rij bitloos dus heb geen sperriem nodig := .
Op de wei heeft hij er weinig last van dus staat ook bloot, maar zodra hij harder dan een langzame stap gaat begint het.

Kun je niet zonder sperriem rijden? Anders zou ik het netje andersom proberen te doen, met de klittebandjes naar beneden zodat het over de sperriem kan. Het kan zijn dat het door het riempje te dicht op de neus wordt gedrukt en dat dat voor meer irritatie zorgt.

Ja, dat vermoeden had ik ook :j
Ik ga er nog eens mee spelen. Andersom is wel een goed idee.
En zonder sperriem kan ook, maar liever niet.
Thanx!

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:34

Hallo, ik weet even niet waar ik dit anders kan vragen dan op dit topic... mijn merrie ( 7 jaar ) heeft sinds rond april last van schudden met haar hoofd.. Ik zat er aan te denken dat het het Headshaking syndrome kon zijn, maar daar vind ik t iets te minder hevig voor.. ik dacht eerst dat het aan het bit lag, maar nu ik een ander bitje heb ( die een maatje kleiner + dubbel gebroken watertrens is ipv enkel gebroken bustrens ). maar dit heeft t niet verholpen.. ook heb ik meerdere soorten zadels op gehad die het ook niet verminderden ( ik dacht aan mischien rug klachten?... ) ook heb ik meerdere hoofdstellen om gehad, ( bitloos-met bit - western 1 oor- western zonder oor- lage neusriem, engelse neusriem, endurance biothane hoofdstel, leren hoofdstellen, kunststof hoofdstellen ens ens ) maar niks verminderde het schudden... zelfs bij de paardenwinkel hier in de buurt ( vroegop ) hadden ze geen oplossing voor mijn klachten...

Over het schudden: het is niet op stal-weiland-longeren-vast staan ens.. alleen met rijden.. en dat maakt het dus zo moeilijk,, en dat doet me denken dat het een soort vervelend trekje van dr is, gewoon om me te pesten, of dat het dus een tick is die ze heeft, of dat het tuig niet goed zit... ook is het niet ernstig hevig ofzo, maar het is affentoe gewoon dr neus óf naar voren-beneden steken ( als hetware je uit t zadel proberen te trekken ) maar dat lukt haar toch niet met mij dr op, maar wel met kleinere kindjes die affentoe mee komen.. of ze schud dr hoofd met dr neus richting de lucht en dan gewoon op de plek weer, of alsof ze vliegen afweert met dr hoofd ( oren schudden als het ware ). Het schudden doet ze meestal maar 1 keer, en dan weer even een paar passen niet, en soms 2 keer.. maar nooit veel vaker dan dat achter elkaar.. meestal begint ze er mee na 5 a 10 minuten rijden, en het is erger als ik op de weg rij, dan dat ze in het bos zit.. maar alsnog doet ze het in het bos redelijk vaak...

Heeft iemand mischien enig idee of dit het headshaking syndrome kan zijn, of dat het toch echt wat anders kan zijn..? want ik kom er niet uit meer...

en als niemand het hier weet of niemand er een goede oplossing voor heeft.. wat is dan het beste om langs te laten komen.. een dieren arts, of een ostheopaat of....?

Als iemand het weet graag een PBtje want ik ben bang dat ik dit topic mischien even niet lees en het dan mis wat andere mensen er van hebben getyped..

Alvast heel erg bedankt!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:54

Lab-iris, een osteopaat!

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:27

en waarom is het beter een ostheopaat te laten komen dan een dieren arts? ( omdat ik net ook las dat het mischien door alergie komt.. zal de dierenarts meer op dat gebied weten.. ) maar van de andere kant.. weet de ostheopaat meer van spieren en dr rug af..

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:11

Lab_iris schreef:
en waarom is het beter een ostheopaat te laten komen dan een dieren arts? ( omdat ik net ook las dat het mischien door alergie komt.. zal de dierenarts meer op dat gebied weten.. ) maar van de andere kant.. weet de ostheopaat meer van spieren en dr rug af..

hoi, doet jouw paardje het alleen op buitenrit of ook wel eens in de bak?
Ik heb mezelf ook suf gezocht, tandarts, osteo, zonder bit, ander bit, ...Tot me opviel dat ze het alleen op buitenrit doet en vooral zolang we stappen op straat. En volgens mij is het gewoon gedrag. Een soort ongeduld: zo van 'ik wil ik wil, laat me gaan, dit is zooooo leuk, laten we hard draven...' Vroeger gaf ik altijd meer teugel, stapte af, vond het zo zielig. Maar de laatste keer ging ik proberen om dan maar eens streng te zijn. Als ze schudde gaf ik haar minder teugel en als ze dan stopte met schudden gaf ik haar meer teugel om te belonen. En kijk... het hielp! Ze ging het veel minder doen!!! Dus ik ben benieuwd of dit doorzet als ik zo blijf handelen.

Ik heb nooit gedacht dat het headshaking was hoor. Daar waren de symptomen niet ernstig genoeg voor. Kijk maar eens naar de filmpjes in dit topic om te zien hoe erg dat is! Dan weet je meteen of jouw paard een headshaker is of niet. Maar er kunnen natuurlijk problemen zijn in de mond, of pijn in de rug of... Maar ik denk dat je gedrag en karakter ook niet te snel uit moet sluiten, dat heb ik nu geleerd.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:19

Ja wat jij zegt (en doet met dat streng zijn enz) heb ik ook gedaan,t word er niet minder op..ook met trainen in de bak kan ze super netjes lopen met dr hoofd ook netjes aan de teugel,maar dan gaat ze toch tussendoor even schudden..ik dacht eerst ook dat t was omdat ze gewoon n erg vlotte en loperige pony is..maar nu lijkt ze echt ergens last van te hebben..ik kom dr maar niet uit wat t is..ik ga deze week langs de ostheopaat om te vragen of ze t probleem herkent,en of het nodig is om nader onderzoek te laten doen..

en ohja! Ik rijd voornamelijk buiten maar train ook wel affentoe in de bak,maar ze schud dan ook nogsteeds evenveel..en als ze dan gaat schudden in draf, dan valt ze meteen uit balans en zet ze haar voeten 1 pas niet goed neer. En ze krijgt dan een soort schok door dr rug waardoor ik uit het zadel word geveerd als het ware.. Dus is het dan moeilijk om een constant tempo en balans aan te houden in de bak.. Dus rijd ik liever dan met een los Teugeltje buiten..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:00

Lab_iris schreef:

Mijn ervaring is dat een osteopaat de oorzaak kan achterhalen en een DA niet. Tenminste als je een reguliere arts neemt want die bestrijdt alleen het symptoom (er zijn uitzonderingen natuurlijk).

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:34

Ok,bedankt voor alle info alvast,ik ga morgen er langs voor n afspraak..

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:38

Ik zou toch eerst een gewone echte dierenarts laten komen. Dierenarts lijkt mij ook breder opgeleid en kopschudden kan zoveel verschillende oorzaken hebben..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:38

Lab_iris schreef:

Nog even over een osteopaat..... die kan bijv. ook voelen of haar darmen, lever en nieren oke zijn. Ze kijken/voelen dan of het vergroot is en de plaats waar het ligt. Een (goeie) osteopaat kan echt veel meer tijdens een behandeling dan een DA. DA kan het ook onderzoeken maar daar komen dan weer allerlei ingewikkelde (dure) onderzoeken aan te pas.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:50

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:00

Heb het netje van Jim nu over de sperriem vast gemaakt. Dat ging een stuk beter.
Wel hangt de onderkant steeds tussen zijn lippen, wat hem irriteert.
Dus heb een stukje afgeknipt zodat het net een cm. boven zijn lippen hangt.
Vandaag even testen of dat beter gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:47

nou wij zijn weer schudvrij.
heb gister een flinke buitenrit gemaakt op hoog tempo door de bossen en helemaal nergens last van gehad :D
denk zo tegen oktober dat we nog een periode krijgen,maar tot die tijd kan ik tenminste weer gewoon rijden

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:00

Fijn dat jullie schudvrij zijn!!
Wij nog niet helaas, maar het lijkt wel minder te worden. Alleen heeft ze nu weer erg last van de vliegjes waardoor ze onrustig is. Meestal is Kyra zo rond juli / augustus schud vrij. Gelukkig is eind deze week onze nieuwe binnenbak klaar, kan ik daar mooi rijden. Binnen heeft ze er vrijwel geen last van.
Ze heeft nu de 2e AB kuur op, maar toch hoor ik haar heel af en toe nog hoesten. Vind het zo raar. Ga toch maar luchtwegcompositum aanschaffen denk ik.

Labris, ik zou met deze kachten er ook eerder een osteophaat bijhalen. Die kan veel lichamelijke oorzaken uitsluiten. Mijn ervaringen met de DA's is dat er maar weinig op de hoogte zijn van wat het headshaking syndroom is en wat ze er eventueel aan kunnen doen. Lees: ik heb er tot nu toe niet 1 gehad die met goede tips kwam of die haar kon testen op allergien.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:07

Sjoyceje schreef:
Fijn dat jullie schudvrij zijn!!
Wij nog niet helaas, maar het lijkt wel minder te worden. Alleen heeft ze nu weer erg last van de vliegjes waardoor ze onrustig is. Meestal is Kyra zo rond juli / augustus schud vrij. Gelukkig is eind deze week onze nieuwe binnenbak klaar, kan ik daar mooi rijden. Binnen heeft ze er vrijwel geen last van.
Ze heeft nu de 2e AB kuur op, maar toch hoor ik haar heel af en toe nog hoesten. Vind het zo raar. Ga toch maar luchtwegcompositum aanschaffen denk ik.

Labris, ik zou met deze kachten er ook eerder een osteophaat bijhalen. Die kan veel lichamelijke oorzaken uitsluiten. Mijn ervaringen met de DA's is dat er maar weinig op de hoogte zijn van wat het headshaking syndroom is en wat ze er eventueel aan kunnen doen. Lees: ik heb er tot nu toe niet 1 gehad die met goede tips kwam of die haar kon testen op allergien.

Ik dacht dat je er allang mee begonnen was ;)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:22

Ben een paar dagen weg geweest dus kon niet :)
Ga het nu bestellen :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:02

Mijn pony schud ook sinds enkele weken met haar hoofd en het wordt steeds erger. We waren net begonnen met inrijden, maar we zijn nu weer gestopt want dat ging niet door het schudden. Ze heeft nog geen bit in gehad en de tandarts is pas geweest.
Ze doet het in de wei, tijdens het poetsen het wandelen en het longeren. Ook slaat ze veel met haar voorbenen naar voren. Ik heb haar ook een keer een beetje horen kuchen en af en toe komt er een beetje wittig snot uit haar neus. De dierenarts komt volgende week voor haar enting, dus die laat ik er dan gelijk naar kijken.
Ik wil eigenlijk zo'n netje proberen, maar dan moet ze hem hele dagen omhouden, want ze staat 24 u buiten. Hoe doen jullie dat?
Vorig jaar had ze een vliegenmasker, met neusnetje (tegen de zonnebrand), maar die krijgt ze heel makkelijk af. Dus ik zal wel een halster om moeten doen denk ik.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:05

TinkerTreas schreef:
Mijn pony schud ook sinds enkele weken met haar hoofd en het wordt steeds erger. We waren net begonnen met inrijden, maar we zijn nu weer gestopt want dat ging niet door het schudden. Ze heeft nog geen bit in gehad en de tandarts is pas geweest.
Ze doet het in de wei, tijdens het poetsen het wandelen en het longeren. Ook slaat ze veel met haar voorbenen naar voren. Ik heb haar ook een keer een beetje horen kuchen en af en toe komt er een beetje wittig snot uit haar neus. De dierenarts komt volgende week voor haar enting, dus die laat ik er dan gelijk naar kijken.
Ik wil eigenlijk zo'n netje proberen, maar dan moet ze hem hele dagen omhouden, want ze staat 24 u buiten. Hoe doen jullie dat?
Vorig jaar had ze een vliegenmasker, met neusnetje (tegen de zonnebrand), maar die krijgt ze heel makkelijk af. Dus ik zal wel een halster om moeten doen denk ik.

Ik zou haar NIET laten inenten als ze niet lekker in haar vel zit.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:06

@singasong: Wat ik bedoelde is dat ik de afspraak al had staan, dus hij komt dan zowiezo. Ik laat haar uiteraard niet enten als ze niet helemaal fit is :o

Storm2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:08

Ik heb mij net hier aangemeld omdat ik weer eens aan het googlen was naar het schudden van mijn haflingers hoofd tijdens het rijden.
Ik heb hem een jaar of 4 geleden hiervoor laten opnemen in een kliniek en daar hebben ze allemaal dingen onderzocht een aantal dagen achter elkaar.
Ze wisten niet goed wat hij had en hebben hem ook elke dag gelongeerd om te kijken hoe snel het schudden begon na bepaalde behandelingen.
De uitslag was; zonlichtallergie.......maar ik weet zeker dat het pollenallergie. Hij begint in het voorjaar en in het najaar is het weer over.
Nu heb ik het geluk dat hij vlak aan het strand staat en als ik op het strand rij heeft hij nergens last van en zodra ik van het strand af kom en door de duinen terug ga begint het weer.
Helaas mag ik in de zomermaanden overdag het strand niet op dus moet ik soms op andere plaatsen rijden en dan is het haast niet te doen.
In stap gaar het redelijk ook al gooit hij af en toe z'n hoofd ineens omhoog en veegt hij met z'n neus land z'n benen.
Mensen bij mij op stal zeggen dan dat ik de teugels maar strakker moet houden maar dat heeft er niks mee te maken ik heb hem altijd met losse teugel gereden (recreatief western)
Als ik ga draven dan gooit hij elke 4 seconden zijn hoofd heel heftig op en maakt er ook sprongetjes bij, alsof hij er helemaal gek van wordt en briest erbij.
In galop is het nog erger en gelukkig heb ik een goede zit en lukt het wel om te blijven zitten maar ik vind het zo zielig voor hem.
Het gekke is wel dat hij overdag in de wei staat en daar niet schudt.
Nu heb ik naar Dr. Vogel (niet hem persoonlijk) een mail gestuurd en dit uitgelegd en heb een uitgebreide mail terug gekregen.
Ik geef hem nu sinds een paar dagen Pollinosan tabletjes en ook op advies van de dr Vogel medewerker (Groene Os ) Acidophilus Complex en teunisbloem druppeltjes.
Ik merk nog geen verschil, maar zal jullie op de hoogte houden.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:49

He wat vervelend Storm2000. Klinkt echt als headshaking. Ik ben benieuwd of die tabletten en druppels helpen.

Kyra hoest weer heel erg! Heb net voor het eerst in onze nieuwe binnenbak gereden maar ze begon weer heel erg te hoesten. Heb alleen maar gestapt en op een gegeven moment werd ze erg benauwd, hoorde haar gewoon ademen. Ben maar gelijk afgestapt. De stalhouder kwam ook nog even kijken want hij wou me zien rijden in de bak :) , hij wist dat ik met smart op de binnenbak zat te wachten i.v.m. haar headshaking. Hij vertrouwde het ook niet helemaal. Vind het echt raar, ze heeft nu al 2 AB kuren gehad, ventipulmin en een prednison spuit. Iemand tips? Denk dat ik maandag de DA maar weer bel. En ik had zo'n zin om vanavond te rijden in onze nieuwe bak. Morgen dus ook weer geen les. Maar voor Kyra is het het meest vervelend natuurlijk. :(

Ik ben trouwen ook vandaag begonnen met luchtweg compositum van de Groene Os (gister besteld, vandaag al in huis :) )

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:56

@Storm2000, mijn paard heeft ook een tijdje teunisbloemolie gehad. En bij Ino hielp het goed.

Ino is tijdens het rijden nog steeds schudvrij *\o/* . Met longeren heeft hij nog wel af en toe een ticje :(:) .