[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:20

Hier blijft de deken ook op wanneer het heel heet is, heb haar er nog nooit onder zien zweten. :)

Ik bekijk hoe het weer zich ontwikkelt... Wanneer de deken op gaat laat ik daar van afhangen. Het kan nog flink door winteren in maart immers.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:27

Wat lijkt me dat heerlijk als je paard er niet onder zweet. Hier zijn ook geen schuilmogelijkheden, dat helpt ook niet.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:00

mwah stuk of 25 stallen.. maar eigenaar moet alles in zijn eentje doen dus als hij alle dekens moet gaan wisselen steeds dat is geen doen :) dus ik zie wel hoe ze t nu doet.. ze moet er wel beter tegen kunnen nu ze een hoop vetjes kwijt is en beter in conditie

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:19

Mijn paard heeft vorig jaar enkel gezweet toen het enkele dagen boven de 30 graden was. Toen probeerde ik wat vroeger naar stal te gaan en elke dag een douche te geven. Voor de rest heeft hij nooit last gehad onder zijn deken.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:08

Zoals vele anderen hier ga ik dit jaar ook maar weer eens de strijd aan tegen zomereczeem.

Wat is nou dé tip van 2016?

Oftewel zijn er dingen die jullie van plan zijn dit jaar te proberen (waarvan je goede resultaten verwacht)?
Ikzelf ben wel in het bezit van een rambo sweet itch hoodie maar dit alleen is niet voldoende. Helaas ook stikken mijn haflinger zijn manen onder deze deken en heeft hij het heel warm. Ik wil dit jaar eens proberen de schuilstal vol te hangen met muggen werende dingen, zoals citronella achtige kaarsen ed. Iemand ervaring hiermee?

Sunke

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:14

Sunny krijgt voor het eerst een drainage kuur van de Groene Os (net 2 daagjes mee bezig), voor de rest regelmatig de manen wassen (helaas.. maar het baad wel bij haar) en natuurlijk weer de deken op

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:20

Tgras beperken.
Suikerarm en graanarm voeren.
Vitaninea goed bijhouden om te korten te voorkomen.
Goede insectwerende spray.
Schilstallen.
Een goede deken.

En verdiepen in aloe vera...

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:33

maralyn schreef:
Tgras beperken.
Schilstallen.
Een goede deken.

Nou dit dus haha!

DE tips :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:32

Ik sluit me aan bij die tips. Mijn paard zweet ook onder rsih en manen breken af. Ik was zn deken elke 6 weken om t dicht slibben door zweet een beetje tegen te gaan en houd zn manen gewoon kort. Bij extreme verhitte wil ik ook geen oververhitting dus gaat de eczeemdeken op en smeer ik m in met derfen een avond ervoor.

Dat icm met weinig uren in t gras en alleen een vitaminebrok en vers gemalen lijnzaad (ivm omega 3) zijn voor ons de gouden combi.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:41

Wat lastig, mijn paard stond gister en vandaag onder 200gr met nog 6 graden. Morgen wordt het ineens 11 graden!
Normaliter krijgt hij tussen 5-10 graden 100 gr op en vanaf 10 graden of 100gr met hals of 0 gr met hals. Afhankelijk van de hoeveelheid regen en zon.
Waarvoor zou ik hem nu wisselen? Vanaf morgen tussen 9-12 graden zonder regen.. Is de overgang van 200 naar 0 met hals te groot? Ook even met de knutten in het achterhoofd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:56

Appie loopt nog onder 150 gram, is afgelopen winter prima bevellan.
Zou er lekker 100 gram op doen nu.
Die knutten dat duurt nog wel even hoor :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:08

Die van mij loopt geschoren nog onder 300 gram staldeken met een outdoor deken erop buiten .
Zal de outdoor verwisselen voor en regen deken nu t warmer wordt .
Maar nog geen eczeem deken .
Heb net weer wat manen gekweekt .
En de eczeemdeken doet ze breken ...
Zoek een deken met een royalere hals eraan .
Iemand Tips ??
Niet de RSIH want die is wat krap .

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:17

Ik weet nog steeds niet waarom mijn pony zo schuurt -O-

Dierenarts is 3 weken geleden geweest, die dacht dat het aan de vliegjes lag. Dus ik heb mijn pony behandeld met Butox pour on. Helaas heeft dit geen enkel effect gehad. Nu heeft het afgelopen week flink gevroren dus alle vliegjes zijn denk ik wel dood, maar op dit moment schuurt hij nog net zo erg als daarvoor... Morgen nogmaals de dierenarts bellen, ik vind het ontzettend sneu dat hij jeuk heeft.

Mocht iemand ideeën hebben waardoor mijn pony jeuk kan hebben hoor ik het graag!

Over mijn pony"
*Het is een Fell pony, schuurt voornamelijk de zijkant van zijn lichaam. Geen plekjes (met pus) te zien.
*Hij stond van de zomer 24/7 op het land met een RSIH deken op.
*TKC heb ik een tijdje gesmeerd, zonder resultaat.
*Nu 's nachts op stal en overdag buiten.
*2x geschoren deze winter en heeft een oude 300grams deken op liggen.
*Qua voer: in de zomer alleen gras (wordt niet bemest) + liksteen. Nu kuil/hooi + een handje ponybrok voor sobere rassen + liksteen.
*Er zijn kippen aanwezig op stal, maar de dierenarts heeft geen luizen gezien.
*Een maand geleden nog ontwormd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:30

Waarom 2 x geschoren? Hoe oud is je pony.
De vliegjes...tja er kan ook een allergie voor een ander soort vlieg zijn . Bij mij in de tuin was er vandaag al een hele zwerm!

Er kan zoveel zijn waar jeuk van komt.
mijten kan. En dan zou je daar tegen moeten behandelen. Misschien een allergie voor bepaalde voeding.
appie krijgt jeuk van brok en schilfers in zijn vacht.

Stress kan jeuk geven. Dieren die alleen staan, of te weinig bewegen/buiten komen.
tekorten kunnen jeuk geven, wormen...
een heel gedoe om uit te zoeken en soms kom je er niet eens achter...

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:48

Omdat hij een mega teddy vacht krijg en ik hem fanatiek rij deze winter, anders krijg ik hem zowat niet meer droog + hij lijkt zich beter te voelen zonder vacht met rijden. Zijn vacht is nu ook alweer aardig lang, maar ik ga hem nu niet meer scheren.

Hij heeft jeuk sinds de zomer. Mijten dacht de dierenarts niet aan, omdat hij geen jeuk aan zijn benen en sokken heeft. Ik begin nu zelf meer te denken aan te korten, maar ja waar laat je dan allemaal op testen?

Stress heeft hij wel gehad, toen er een andere ruin met zijn merries er vandoor ging. Die ruin is nu inmiddels weer weg. Daarvoor had hij al jeuk en de jeuk was die periode ook niet erger geworden.

Ik hoop dat ik de oorzaak kan vinden.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:04

Misschien een bloedonderzoek laten doen? Is er misschien ander hooi gekomen? Was de jeuk er ook al toen je nog geen brok voerde?

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:23

Als ik tegen de dierenarts vertel dat ik een bloedonderzoek wil laten uitvoeren, is dat dan een standaard test of moet ik zelf aangeven waar ik op wil laten testen? Ik denk wel dat ik een bloedonderzoek laat uitvoeren.

Hooi komt altijd van eigen land, onbespoten en onbemest. Brok voer ik pas sinds een maand en hij krijgt niet zoveel, want hij wordt er erg fris van. Voor het brok voeren had hij al jeuk.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:27

Nivada schreef:
maralyn schreef:
Tgras beperken.
Schilstallen.
Een goede deken.

Nou dit dus haha!

DE tips :D

Dankjewel! Ik ga de veearts eens vragen om bloed te komen prikken en testen op tekorten.
Gras beperken, ik vind het zo lastig. Ik weet dat het beter is, maar mijn paarden staan aan huis en hun verblijven zijn zo ingericht dat ze voornamelijk gras te eten krijgen. Ik zal eens aan mijn vader vragen of er mogelijkheid is om meer te hooien.
De weide zelf hooien durf ik niet omdat er nogal wat sint jakobskruid in staat, helaas. -O-

Ik heb afgelopen weekend de stal uitgemest, bij mij helaas ook hele zwermen met mugjes alweer.. of nog steeds.. wie zal het zeggen. Ellende is het. Het helpt ook niet dat ik naast een natuurgebied woon met veel riet en bijna stilstaand water.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:49

Wanneer gaan bij jullie de dekens weer op?
Ik wil er dit jaar op tijd bij zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:08

Is er iemand in dit topic waarbij de allergie bij het paard nog relatief mild is, waardoor het nog met smeersels, supplementen of aangepaste weidegang op te lossen is? Ik heb een paard dat nu twee zomers lichte jeuk heeft, erg genoeg om het niet zomaar op zijn beloop te laten, maar niet zo erg (afkloppen!) om meteen voor een deken te gaan. Dus ik weet niet zo goed hoe ik het nu moet aanpakken.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:31

wij hebben een fjord waarbij het niet zo erg is ..1ste jaar toen wij hem hadden 3x per dag gesmeerd ..nu toch al enkele jaren ...deken opgedaan .voor beesie beter :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:35

Hier ool mild.
Goed sprayen. N dek en aangepast voedsel.

Dit jaar ook n spray en aloe vera proberen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:53

Ik geloof dat zelfs bij milde eczeem een deken de enige optie is. Bijna niemand kan 3x per dag naar het paard om te sprayen oid. Bovendien, als het paard echt zomereczeem heeft, is hij simpelweg allergisch voor het speeksel van een mugje. Waarom dan niet de oorzaak weg nemen?

Dat gras een katalysator is blijkt ook wel, dus misschien dat er paarden zijn die zonder gras, ook zonder deken kunnen. Maar of die dan 'echt' ZE hadden?

Onze pony had vroeger geen manen en staart meer en open, etterende wonden. Laatste jaren lijkt het of haar eczeem niet zo erg is, maar dat komt vooral door goede dekens en hoofdkappen. Wanneer ze 1 dag zonder hoofdkap staat schuurt ze al kale plekken.

Komend jaar gaan we het zonder gras proberen voor haar. Ben benieuwd.

Verder gewoon deken om, regelmatig deken & pony wassen, verder vettig houden met uiercrème of bodylotion oid. Tot nu toe het beste.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:10

Ik hoop dat dit jaar de manen heel ken houden !:)

Ze groeien eindelijk weer Dik en terug aan !:)

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:54

Hoi, ik wil dit jaar voor het weide seizoen een drainage kuur geven. Welke geven jullie en wanneer? Nu al? Of nog een maandje wachten?