[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:00

Pavo speedibeet? Krijgt die van mij ook, hij is er afgelopen november goed van aangekomen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:00

Dimple, misschien niet heel slim om een paard wat niet lekker in haar vel zit te laten enten nu ??

Mosh, het voer wat je geeft is toch helemaal niet suikerarm ? Zeker de muesli en de slobber niet.....
Dan kan je beter speedibeet van pavo voeren ( 5% suiker en zetmeel ) of anders seniores priores van subli (15% suiker en zetmeel ). Of grasbrok, dat kan ook dienen als ruwvoervervanger en zit onder de 10% vaak.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:48

Maris schreef:
Mosh, het voer wat je geeft is toch helemaal niet suikerarm ? Zeker de muesli en de slobber niet.....
Dan kan je beter speedibeet van pavo voeren ( 5% suiker en zetmeel ) of anders seniores priores van subli (15% suiker en zetmeel ). Of grasbrok, dat kan ook dienen als ruwvoervervanger en zit onder de 10% vaak.

Mijn eerste gedachten ook dat dit niet suikerarm is. Die sport muesli heet niet voor niets sportmuesli omdat het energie moet geven door de suikers en de zetmelen. Die slobber van pavo heb ik eerlijk gezegt nog nooit bekeken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:39

Masters heeft ook een senioren brok die je moet weken als vervanging van ruwvoer.
Dit geef ik nu sinds kort bij om de mijne wat dikker te krijgen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:01

Pavo sportsfit bevat in elk geval al veel minder suikers dan de Equiral die hij altijd kreeg. Wil in elk geval van de slobber en de lucerne af, want die zijn inderdaad niet zo goed.

De muesli wil ik wel weer minderen als er een alternatief is, maar helemaal eraf halen is geen optie. Er wordt nog volop gesport met hem op hoger niveau en hij heeft een groot deel van zijn leven gepresteerd. Hij doet het ook prima op de muesli, het is alleen dat hij nu te dun wordt nu hij zoveel (in verhouding tot wat hij zeker 10 jaar heeft gekregen aan voer dan) is teruggezet voor wat betreft de suikers in zijn eten.

Thanks voor de tips! Daar ga ik zeker iets mee doen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:32

Maris, ik heb eerst overlegd met de DA hierover. Maar ik heb al langer gewacht met enten omdat ze zich niet fit voelde. Ik kan het niet blijven uitstellen. ;)

Ik heb een foto van haar gemaakt vandaag. Zo ga ik elke week een foto maken. Gewoon om te zien hoe ze zich ontwikkelt. Kijken naar de evt veranderingen in/op haar lijf.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:17

In Pavo Sportsfit zit trouwens 4,5% suiker. En in Speedibeet 5,0% dus dat klinkt wel als iets naar waar ik naar op zoek ben. Was het nog niet tegengekomen in mijn zoektocht, maar het bestaat dus nog niet zo lang :D

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:27

Mosh schreef:
In Pavo Sportsfit zit trouwens 4,5% suiker. En in Speedibeet 5,0% dus dat klinkt wel als iets naar waar ik naar op zoek ben. Was het nog niet tegengekomen in mijn zoektocht, maar het bestaat dus nog niet zo lang :D

Heb ze even door de voervergelijker gehaald. Er zit wel 27,5% aan zetmeel in de sportfit die omgezet worden in suikers + volgens die website zit er ook nog melasse in. Speedibeet is trouwens geen voer om energie door te creëren door suikers. Is puur een extra portie ander type ruwvoer.

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken/1037/speedibeet/341/sportsfit/

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:53

Zoals je in de link hierboven ziet zit pavo sportsfit boven de 30% suikers en zetmeel. Dus dat maakt een super groot verschil uit met de 5 % van speedibeet.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:55

Voordeel van speedibeet is dat paarden er bij een bepaalde hoeveelheid van aankomen. Die van mij moest in november aankomen en door elke dag een bepaalde hoeveelheid te geven is hij aangekomen. Nu krijgt hij dit 2 keer per week als extra

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:50

Illo eet die Speedybeet niet.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:51

Vidar ook niet..schijnt dat je die met zemelen moet aanmaken en dat het dan smakelijker is

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:00

Fiek vanmorgen weer erg slecht bij mijn moeder geweest. Als het zo blijft laat ik misschien de voorbenen eens op de foto zetten.
Het is al langer slecht, ook voor het bekappen.
Geef het natuurlijk wel de tijd hoor, hoef moet sterker worden etc.. Maar niet dat er meerdere oorzaken waren die we over het hoofd zien..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:50

SuperRoos schreef:
Fiek vanmorgen weer erg slecht bij mijn moeder geweest. Als het zo blijft laat ik misschien de voorbenen eens op de foto zetten.
Het is al langer slecht, ook voor het bekappen.
Geef het natuurlijk wel de tijd hoor, hoef moet sterker worden etc.. Maar niet dat er meerdere oorzaken waren die we over het hoofd zien..

is een ijzertje eronder geen optie?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:20

ja zat ik ook aan te denken!
vidar liep ook altijd op blote voeten. . op gegeven moment liep ie al langere tijd stijver. . en at ook slechter.
DA adviseerde ijzers vanwege kneuzingen in zijn hoeven! Had ie al wat sneller last van!
eenmaal op ijzers begon ie gelijk aan zijn hooi terwijl ie het daarvoor niet wilde.
het was gewoon dat ie wat pijn aan zijn voetjes had! had hem ook liever zonder gezien..nu nog.. maar belangrijkste is dat hij gewoon kan lopen zonder pijn!
had overigens ook foto's laten maken..gewrichten waren keurig. .was alleen de kneuzingen!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:45

Weet niet of het een optie is hier in de zuigende kleigrond.. En ben eigenlijk geen voorstander van ijzertjes als het niet nodig is.. Wie weet veranderd dat nog..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:51

ben ook geen voorstander..maar ja.. hij loopt tenminste weer goed!

eerst maar afwachten of het nodig is..
hier helaas wel

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:05

Ik heb misschien even een hele rare vraag..

Maar mijn verzorgpony is een klophengst..
Met cushing dus..

Kan dat iets met elkaar te maken hebben?
Ik heb al wat lopen zoeken en ik heb toch het idee dat er een link zou kunnen zitten.
Het heeft immers beide met hormonen te maken..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:29

ik denk het niet Sababber. Het zijn twee totaal verschillend hormoon die door totaal andere organen geproduceerd worden

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:26

Sababber schreef:

Met cushing dus..

Ik heb al wat lopen zoeken en ik heb toch het idee dat er een link zou kunnen zitten.

Waarom denk je dat, kun je dat uitleggen?

Cushing komt eigenlijk zelfs meer bij merries voor..
Daarbij denk ik echt dat heel veel oude paarden het hebben maar dat eigenaren (en helaas zelfs dierenartsen) het niet herkennen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:43

IMJ schreef:
Sababber schreef:

Met cushing dus..

Waarom denk je dat, kun je dat uitleggen?

Cushing komt eigenlijk zelfs meer bij merries voor..
Daarbij denk ik echt dat heel veel oude paarden het hebben maar dat eigenaren (en helaas zelfs dierenartsen) het niet herkennen..

Klopt...bel net de da,om vaccineren en prascend...pergolide is op.Ik ben de enige die het geeft aan zijn paard.Terwijl hier meerdere paarden met cushing zijn :7
Moet bestelt worden...nou ja? :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:44

Stond van de week een volle doos prascend te koop hier op de markt..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 07:46

Stilletjes hier, hoe gaat het met de paardjes van iedereen nu? Fiek gaat nog niet echt vooruit..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:48

SuperRoos, vorig jaar was bij mij de witte pony lange tijd hb. Tot echt naar aan toe. Het enigste wat haar geholpen heeft is ijzers met zolen eronder. Toen was ze bizar snel opgeknapt. Dus ik zou er als ik jou was eens een belletje naar de smid aan wagen om te overleggen. Maar erg naar als je vriendje niet lekker is. Ik kan er slecht tegen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:56

Inmiddels heeft de webinar van The Horse plaatsgevonden. Voor hen die het gesproken engels goed kunnen volgen, hier is een link: http://www.thehorse.com/ask-the-vet/333 ... e-cushings
Ik weet niet of je dit kunt beluisteren als je niet als lid geregistreerd bent, maar registreren (voor de nieuwsbrieven) is eenvoudig en gratis.

De webinar duurt een uur dus je moet er even voor gaan zitten. Ik vond wel dat sommige informatie enigszins gekleurd is door de sponsor B.I. , maar voor het overige is er best nuttige informatie uit te halen.

Wat ik een belangrijk punt vind is dat een paard met PPID in eerste instantie ook getest moet worden op IR of Insuline disregulatie, naast de ACTH-test. . Dát zijn namelijk de paarden die het grootst risico lopen op hoefbevangenheid! Paarden die alleen PPID hebben, lopen nauwelijks kans op HB en mogen ook beperkt op gras. De boosdoener voor HB met deze paarden is dus de insuline omdat uit studie is gebleken dat deze disregulatie of resistentie de HB veroorzaakt.