Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1987

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:48

die nog niet, andere plekken in brabant wel...
bij ons geldt, geen paard op/af terrein en geen 'buitenstaanders' erop, of het moet dringend zijn, bijv vee arts

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:49

Apple

Wedstrijden is inderdaad een iets ander verhaal, daar komen paarden van andere locaties samen. Je kunt elkaar niet altijd ontwijken en vreemde paarden staan wat dichter op elkaar.

Gamblex17

Mijn smid hoeft gelukkig niet te komen,
maar ik denk dat het niet veel kwaad kan of wel?

Ik wil dat zelf ook wel weten ,
pensionstallen zodra alle paarden bij elkaar blijven
en er geen paard van buiten af komt zal je weinig kans erop hebben :j

MachoPablo

Gamblex17 schreef:
Ja je hebt er wel gelijk niet , van dat buitenrijden.

Van de wedstrijden is het wel echt te begrijpen hoor .

Idd van wedstrijden begrijp ik het ook maar buitenrijden ken je gewoon zelf op letten lijk me temiste

LadyMadonna

Geen namen noemen!!

Regels: geen paarden van en naar andere stallen / andere paarden. Zelf niet direct can stal naar stal

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:50

Quilfa schreef:
Het kan niet via de lucht worden overgedragen, alleen via contact. .

Het kan wél via de lucht worden overgedragen maar alleen over korte afstand. Daarom moet je ook ruim afstand houden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:50

Mijn stal is nu ook dicht, we mogen het erf niet meer af. Ik vind het wat overdreven want in NH is nog geen enkele melding geweest.
Ik baal er enorm van want ik kan nu niks meer met mijn paard. Rijden kan ik niet meer en mennen in de bak gaat niet want die is te zwaar daarvoor. Longeren kan ik hooguit 1 a 2x per week want meer trekt mijn rug niet. En op mijn vraag of ik dan in de wei kon mennen kreeg ik geen antwoord. Ik men altijd alleen en kom nooit paarden tegen.
Dus daar sta ik weer voor de zoveelste keer. Fijn al die paniek zaaierij :(
Mag hopen dat het volgende week weer weg is want anders kan ik weer helemaal opnieuw beginnen met de opbouw (had met al die sneeuw ook al niks kunnen doen).

Toen ik naar huis ging kwam ik ook nog een menner tegen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:51

Wij zijn dit weekend ook gewoon gaan rijden :j

Er wordt op een stal enkele km's verderop wel getest, maar daar is de uitslag nog niet van bekend. We hopen allemaal dat het meevalt en iets anders blijkt te zijn. We hebben bij ons op stal iig wel min of meer afspraken gemaakt over reizen en contact met andere stallen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:52

Bijrijdpaard staat 20 klm van Groesbeek, en ik ga met hem gewoon het bos in. Paard zal er echt niet dood van neervallen, als er een 15 minuten vóór ons een ander paard over het bospad heeft gewandeld. Ander paard zal er ook niet dood van neervallen dat wij daar hebben gelopen.
Laatst bijgewerkt door Juut op 04-03-12 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:52

moonforever schreef:
Gamblex17 schreef:
Ja je hebt er wel gelijk niet , van dat buitenrijden.

Van de wedstrijden is het wel echt te begrijpen hoor .

Idd van wedstrijden begrijp ik het ook maar buitenrijden ken je gewoon zelf op letten lijk me temiste

Jaa klopt ,

zolang ze niet in aanraking komen zal het nog wel goed zijn :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:53

DubbelDun schreef:
Quilfa schreef:

Het kan wél via de lucht worden overgedragen maar alleen over korte afstand. Daarom moet je ook ruim afstand houden.

Naar wat ik begrepen heb alleen als het paard bijvoorbeeld proest, dan kunnen er deeltjes door de lucht vervoert worden tot een meter of 7. Als het paard gewoon een beetje staat te ademen gaat het niet via de lucht opeens 10 meter verder.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:54

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:55

@Cowgirl : ik ben dus benieuwd in hoeverre een manege/pensionstal dit kan afroepen terwijl er helemaal geen dreiging in de direkte omgeving is.
Ik zou daar wel eens jurisprudentie over willen zien.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:55

kan iemand mij vertellen of de neuro variant ook EHV1 is? want iemand beweerde dat EHV4 alleen verkoudheid is, en dat EHV1 vooral de neuro,arbortus en soms de verkoudheid variant is. Maar op een andere site werd weer verteld dat het allemaal EHV1 is....
dit is trouwens het artikel, best intressant:
http://www.thehorse.com/pdf/factsheets/ehv-1/ehv-1.pdf

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:56

Heb net een mailtje gekregen van mij rijvereniging.
We gaan vanaf maart altijd weer naar buiten om te lessen en ze hebben besloten om de les van morgen gewoon door te laten gaan.

Het Rhinovirus valt onder de Herpesachtige virussen wat inhoud dat de paarden niet in contact met elkaar moeten komen..zeker niet neus aan neus. We rijden meestal maar met vier pony's in de les, dus kunnen voldoende afstand houden.

Ik heb nog een beetje mijn twijfels...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:56

Quilfa schreef:
DubbelDun schreef:

Waves schreef:
Naar wat ik begrepen heb alleen als het paard bijvoorbeeld proest, dan kunnen er deeltjes door de lucht vervoert worden tot een meter of 7. Als het paard gewoon een beetje staat te ademen gaat het niet via de lucht opeens 10 meter verder.

Dat klopt, maar proesten doet een paard regelmatig :D

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:57

Ik hoorde in het dat ze het vrijdag al aflasten toen ze aan kwamen toch ?

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:00

Er staat ook in mn bericht dat afstand houden belangrijk is en je daar rekening mee moet houden. Dus dan is er geen gevaar voor besmetting als je niet langs andere paarden komt.

Sommige mensen hebben blijkbaar nogal moeite met lezen of zien alleen wat ze willen lezen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:00

stef schreef:
Afrikaanse paarden pest? Heeft hier niks mee te maken. En mensen, niet elk snotje is direct rhino hè....

Net als ieder verworpen veulen, ook dat gebeurt soms zonder aanwijsbare reden ;)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:01

Gamblex17 schreef:

In Beek bedoel je? Stalgenootje van mij is daar nog gestart vrijdag :) was wel een erg kleine ring.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:01

DubbelDun schreef:
@Cowgirl : ik ben dus benieuwd in hoeverre een manege/pensionstal dit kan afroepen terwijl er helemaal geen dreiging in de direkte omgeving is.
Ik zou daar wel eens jurisprudentie over willen zien.

Dat hoeft niet! De eigenaar van een stal kan in het kader van de DAadviezen ALTIJD zijn stal afsluiten.
Daartoe heeft hij alle recht, zeker gezien het feit dat dit virus zich aan het verspreiden is. Als mijn paard daar zou staan, zou ik die eigenaar erg dankbaar zijn.

Issie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:02

Had dit weekend eigenlijk ook wedstrijd. Heb dit zelf afgezegd. Wedstrijd zelf ging wel door, maar van de 24 combinaties in mijn ring zijn er nog 7 over. Ik begrijp dit totaal niet. De KNHS adviseert wedstrijden af te lassen en paarden niet te vervoeren.
Als iedereen zijn verantwoording neemt en thuis blijft met zijn paard/pony is het sneller onder controle. Als iedereen toch maar blijft buiten rijden, op wedstrijd gaan enz. zal het natuurlijk moeilijker zijn om het uit te bannen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:02

Ginger0410 schreef:
Vandaag zijn er wel twee mensen op buitenrit geweest (wij zitten niet in een besmet gebied) maar dit lijkt mij toch echt niet verstandig...wat jullie?

Als je op buitenrit fijn uit de buurt van andere paarden kan blijven geen ramp.
Want het waait niet zomaar over, wel op korte afstand als het andere paard flink richting die van jou
zou proesten als die besmet zou zijn.
Maar als je dus uit de buurt blijft zou buitenrit geen probleem moeten zijn.

Wat betreft afvoer van dode dieren, die horen voor de rendac in principe langs de weg te liggen,
worden daar met grijper opgehaald en gaan rechtstreeks naar de destructie.
Lijkt me dus ook geen probleem voor andere paarden.

Serendip90 schreef:
Vandaag op stal ook gehoord dat het in **** ontdekt is? Maar hebben meer mensen dit al gehoord?

En voor de rest:
-Wat zijn de meest noodzakelijke "regels" voor op pensionstallen?
- Wat doen jullie met de smid/instructeurs/trices van buitenaf?
(sorry als dit al gevraagd is)

Noodzakelijker regels, eigenlijk zouden er geen regels nodig moeten zijn als iedereen zijn gezonde verstand zou gebruiken.

Niet met je paard naar andere locaties met paarden gaan en geen paarden van andere locatie toelaten.
Instructie heeft thuis vast wel een extra setje kleding, schoenen en water en zeep. Smit idem.
Materialen zijn eenvoudig te ontsmetten.
Daarna kan diegene gewoon naar een andere stal, want zal niets meer overdagen.
Je moet er dan wel op kunnen vertrouwen dat deze persoon dat doet ;) .

Auto's buiten het erf laten, echter de kans dat er iets aan die auto kleeft wat je paard nog kan besmetten is nihil.
Maar voor de zekerheid kan je al die vervoersmiddellen die niet noodzakelijkerwijs op het erf moeten en wel op andere
erven zijn geweest, voor het hek laten staan.
En niet mensen die het ene paard knuffellen op locatie A vervolgens op locatie B paard laten knuffelen.

Zou leuk zijn als iedereen spontaan zijn eigen verantwoording hierin nam en paardcontacten zo veel mogelijk
zou vermijden en niet ongewassen en gestreken van het ene naar het andere paard op een andere stal zou rennen.

Denk overigens dat de KNHS maatregel ook wel wat te maken heeft met Indoor brabant, want dat zou toch wel hele
strop zijn... als het dan in NL nog een chaos is. Of mag ik dat niet hardop denken?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-03-12 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:03

_MG schreef:
Gamblex17 schreef:

In Beek bedoel je? Stalgenootje van mij is daar nog gestart vrijdag :) was wel een erg kleine ring.

Het filmpje wat je net stuurde , dat meisje van het NK? gaf aan dat ze aankwam
en een half uur later werd het afgelast.